Vi som hämtat ut MYP!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Nect »

Ju fler vita jag ser ju mer kluven blir jag!
MY i vit var sådär men MYP gör sig riktigt bra i både svart och vitt!

Lutar mer och mer att min nästa bil blir en MYP när det är dags att lämna tillbaka denna i mars-april. Men det kommer bli svårt att bestämma färgen känner jag :lol:

Gärna fler bilder på era vita 8-)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av larjon »

Hämtade ut den här skönheten igår! :)

Helt fantastisk bil! Kan inte låta bli att garva när jag trycker gasen i botten. :D
Dessutom är fjädringen i mitt tycke suverän. Perfekt balans mellan att vara styv nog för tajta kurvor, men ändå behaglig (för att vara i en performance-bil).
IMG_8660.jpeg
Svart Model Y Performance
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Maw »

larjon skrev:
Hämtade ut den här skönheten igår! :)

Helt fantastisk bil! Kan inte låta bli att garva när jag trycker gasen i botten. :D
Dessutom är fjädringen i mitt tycke suverän. Perfekt balans mellan att vara styv nog för tajta kurvor, men ändå behaglig (för att vara i en performance-bil).
Tjusig!

Faktum är att jag upplever komforten i MYP som betydligt bättre än i MYLR :)
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av larjon »

Maw skrev:
larjon skrev:
Hämtade ut den här skönheten igår! :)

Helt fantastisk bil! Kan inte låta bli att garva när jag trycker gasen i botten. :D
Dessutom är fjädringen i mitt tycke suverän. Perfekt balans mellan att vara styv nog för tajta kurvor, men ändå behaglig (för att vara i en performance-bil).
Tjusig!

Faktum är att jag upplever komforten i MYP som betydligt bättre än i MYLR :)
Samma här! Provkörde MYLR och tyckte om den, men upplever MYP som rejält mer komfortabel och dessutom tystare. :)
Svart Model Y Performance
MagnusR
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 feb 2021 20:27

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av MagnusR »

jatsson skrev:
Hämtade ut min MYP igår. Är nu sugen på att sätta på PPF på fronten för att minska risken för stenskott samt lägga på en keramisk lackbehandling på hela bilen.

Någon som kan rekommendera firma för att lägga PPF som är erkänt bra och gör det till ett bra pris?

Rabattkod eller dylikt uppskattas också!
Bor i Stockholm


Kan rekommendera Rosenbergs i Täby om du vill ha hög nivå på jobbet.

https://www.rosenbergsinpol.com/

https://instagram.com/rosenbergsinpol?i ... MyMTA2M2Y=
M3 LR 2021
MY LR 2021
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Jontez »

Hämtade min bil igår och är också väldigt nöjd! Blev en premiärtripp ner till Småland från Stockholm. Dock regnade det en hel del så istället för att chansa tog jag ett stopp i Linköping för att ladda.

I min gamla m3 med LG batteriet kom jag aldrig över 100kw när den låg på 50% SOC.
Men igår låg jag på 112kw när den passerade 50% och då hade jag inte förvärmt riktigt så som bilen ville (valde att navigera till SuC först 20min innan när de regnade som mest så förvärmningen var inte så lång).

Så laddkurvan är lite lite bättre vid 50% än LGbatteriet på 78kwh till m3.

Vidare tycker jag stolarna är riktigt sköna och bilen ligger väldigt skönt på både motorvägen och kurviga småvägar.
Upplever den som tystare i motorvägsfart än min M3
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Hoffster
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 sep 2020 10:52

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Hoffster »

Ni som kört lite nu - fått någon uppskattning kring räckvidd såhär i vårtemperaturer?
Användarvisningsbild
SteSun
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 dec 2020 10:24
Ort: Umeå

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av SteSun »

Hoffster skrev:
Ni som kört lite nu - fått någon uppskattning kring räckvidd såhär i vårtemperaturer?
Skulle säga 40-45mil.
Model 3 LR 2021 Svart - Såld
Model Y Performance 2022 Svart - Såld
Model X 90D 2016 Svart
mbjoerklund
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 aug 2020 20:12

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av mbjoerklund »

Hur länge bör man vänta tills första borstfria maskintvätten? Tänker på att lacken kanske måste härda då min bil är tillverkad 16/5.
CC6861CF-EC5F-455F-908C-17D69B551434.jpeg
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Sebastian+ »

mbjoerklund skrev:
Hur länge bör man vänta tills första borstfria maskintvätten? Tänker på att lacken kanske måste härda då min bil är tillverkad 16/5.
Skulle rekommendera handtvätt på teslas svarta.
Bor du nära Göteborg kan du gå in och titta i deras butik. På den MYP som tesla tvättat själva och använder som visningbil. Den är helt förstörd. Förstår knappt varför dom har kvar den i lokalen med den starka takbelysningen. :lol:
mbjoerklund
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 aug 2020 20:12

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av mbjoerklund »

Sebastian+ skrev:
mbjoerklund skrev:
Hur länge bör man vänta tills första borstfria maskintvätten? Tänker på att lacken kanske måste härda då min bil är tillverkad 16/5.
Skulle rekommendera handtvätt på teslas svarta.
Bor du nära Göteborg kan du gå in och titta i deras butik. På den MYP som tesla tvättat själva och använder som visningbil. Den är helt förstörd. Förstår knappt varför dom har kvar den i lokalen med den starka takbelysningen. :lol:
Jag tvättade sönder min M3P gråa med borstar så tänkte undvika borstar och köra borstfritt nu på denna :lol:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sebastian+ skrev:
mbjoerklund skrev:
Hur länge bör man vänta tills första borstfria maskintvätten? Tänker på att lacken kanske måste härda då min bil är tillverkad 16/5.
Skulle rekommendera handtvätt på teslas svarta.
Bor du nära Göteborg kan du gå in och titta i deras butik. På den MYP som tesla tvättat själva och använder som visningbil. Den är helt förstörd. Förstår knappt varför dom har kvar den i lokalen med den starka takbelysningen. :lol:
Jag spekulerade lite kring det här i ett tidigare inlägg...

Är man konspiratoriskt lagd skulle man ju kunna tänka sig att det är någon av konkurrenterna som varit framme. Det räcker väl med att placera någon eller några små, små partiklar på tak eller motorhuv av ngt material som skulle kunna repa lacken, ifall dessa vid en senare tidpunkt lyckas fastna i en polerduk vid dammtorkning el. dylikt...

Kanske skulle det t.o.m kunna röra sig om någon av de kinesiska konkurrenterna?...

Om 'man' som 'illvillig konkurrent' dessutom 'lyckas' med det här några gånger så kan jag tänka mig att lacken därefter kanske inte ser så rolig ut längre...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Sebastian+ skrev:
mbjoerklund skrev:
Hur länge bör man vänta tills första borstfria maskintvätten? Tänker på att lacken kanske måste härda då min bil är tillverkad 16/5.
Skulle rekommendera handtvätt på teslas svarta.
Bor du nära Göteborg kan du gå in och titta i deras butik. På den MYP som tesla tvättat själva och använder som visningbil. Den är helt förstörd. Förstår knappt varför dom har kvar den i lokalen med den starka takbelysningen. :lol:
Jag spekulerade lite kring det här i ett tidigare inlägg...

Är man konspiratoriskt lagd skulle man ju kunna tänka sig att det är någon av konkurrenterna som varit framme. Det räcker väl med att placera någon eller några små, små partiklar på tak eller motorhuv av ngt material som skulle kunna repa lacken, ifall dessa vid en senare tidpunkt lyckas fastna i en polerduk vid dammtorkning el. dylikt...

Kanske skulle det t.o.m kunna röra sig om någon av de kinesiska konkurrenterna?...

Om 'man' som 'illvillig konkurrent' dessutom 'lyckas' med det här några gånger så kan jag tänka mig att lacken därefter kanske inte ser så rolig ut längre...
Oh, Please.. ta av foliehatten
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
Oh, Please.. ta av foliehatten
Det här hände ju tydligen i Gbg...

Hur är det nu?... Finns det ngn kinesisk konkurrent i Gbg?... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Sebastian+ »

SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
Oh, Please.. ta av foliehatten
Det här hände ju tydligen i Gbg...

Hur är det nu?... Finns det ngn kinesisk konkurrent i Gbg?... ;)
Konkurrent är att ta i. Dom spelar i olika ligor.
Användarvisningsbild
avocade
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 maj 2014 18:43

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av avocade »

Sebastian+ skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
Oh, Please.. ta av foliehatten
Det här hände ju tydligen i Gbg...

Hur är det nu?... Finns det ngn kinesisk konkurrent i Gbg?... ;)
Konkurrent är att ta i. Dom spelar i olika ligor.
Ouch, burn.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
Oh, Please.. ta av foliehatten
Det här hände ju tydligen i Gbg...

Hur är det nu?... Finns det ngn kinesisk konkurrent i Gbg?... ;)
Wow, du hatar verkligen Volvo och Polestar...
...så till den milda grad att du inbillar dig att deras anställda går runt och begår skadegörelse på Teslas bilar i Teslas bilhallar för att Teslas lack ska framstå som sämre?? :shock:

På sig själv tar man fel på andra som bekant.. brukar du alltså gå runt och repa Volvo- och Polestar-bilar? :?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
Oh, Please.. ta av foliehatten
Det här hände ju tydligen i Gbg...

Hur är det nu?... Finns det ngn kinesisk konkurrent i Gbg?... ;)
Wow, du hatar verkligen Volvo och Polestar...
...så till den milda grad att du inbillar dig att deras anställda går runt och begår skadegörelse på Teslas bilar i Teslas bilhallar för att Teslas lack ska framstå som sämre?? :shock:

På sig själv tar man fel på andra som bekant.. brukar du alltså gå runt och repa Volvo- och Polestar-bilar? :?
Wow på dig med. :shock:

Vet inte hur många gånger jag berättat det här för dig – men uppenbarligen så måste jag göra det en gång till…

Jag hatar de som är ansvariga för Militärdiktaturen i Kina!

Retorisk fråga: Har Militärdiktaturen i Kina några intressen inom bilindustrin?

Svar: Ja det har dem. De äger t.ex. företaget som producerar bilarna som marknadsförs genom märket MG. Militärdiktaturen Kina stod även för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte Volvo Cars ~2009. De har även i högsta grad intressen i t.ex. Xpeng eftersom Xpeng ju har all sin forskning, utveckling och produktion i Kina.

Källor till det ovanstående:

https://www.svd.se/a/e8810e87-12b3-3293 ... ta-maktrum?

https://www.svd.se/a/027dfcf1-2e3d-3c3e ... ran-bidrag?

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/

https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Motor


Och nu lite fakta om Militärdiktaturen i Kina. För att hålla det här ’lite kort’ kan vi ju begränsa det till tre punkter:

1. De har för inte så länge krossat Demokratin i Hong Kong.

2.
…/ The Chinese authorities are committing crimes against humanity against Uyghurs and other Turkic Muslims in Xinjiang. Abuses committed included mass arbitrary detention, torture, enforced disappearances, mass surveillance, cultural and religious persecution, separation of families, forced returns to China, forced labor, and sexual violence and violations of reproductive rights. Little news trickled out of Xinjiang in 2021, however, as the authorities maintained tight control over information, and as access to the region, already limited, was further constrained due to Covid-19 movement restrictions. /…

Källa: https://www.hrw.org/world-report/2022/c ... -and-tibet
3. Militärdiktaturen i Kina har fortfarande inte fördömt Putler’s folkmord och brott mot mänskligheten i Ukraina.

Och så nu då… trots det ovanstående, så ska jag alltså på något sätt helt givet inse att Militärdiktaturen i Kina helt självklart skulle ’hålla sig för god för’ att försöka sabba lacken på ett visningsex. hos värsta konkurrenten i bilbranschen i en bilhall i Sveriges näst största stad

Tja…

Vi får nog helt enkelt enas om att vara ’rätt oense’ om det rimliga eller orimliga i det ovanstående föreslagna scenariot.

Och det finns fler som åtminstone jag inte skulle bli ett dugg förvånad ifall de sysslade med att sabotera lacken på Teslas bilar…

Ta TSLAQ-'rörelsen' t.ex… TSLA är världshistoriens mest blankade aktie. Givet allt annat som alla galningar på den här planeten hittar på skulle jag inte bli det minsta förvånad om en av de tokstållarna höll på med nåt sånt här… Mängden FUD som alstrats kring Tesla är ju inte direkt liten…
_______
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jjkalla
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Jjkalla »

Sluta med yrandet nu och lägg upp bilder på era leveranser istället!
Användarvisningsbild
Wedges
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 feb 2022 23:09

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Wedges »

Jjkalla skrev:
Sluta med yrandet nu och lägg upp bilder på era leveranser istället!
:D :lol: Håller fullständigt med!
Sluta tramsa OT!
Här vill vi se bilder och kommentarer angående levererade MYP!
Sportkeps
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 feb 2020 16:16

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Sportkeps »

Hämtade ut för en dryg vecka sedan, har en M3 och kommer från en MX. En bra familjebil med fina utrymmen för att vara en tjej-suv.

Inget spännande eller revolutionerande, jag skulle säga att det är 2022 års Volvo V70 T5. En modern och säker familjebil med lite extra knuff när pappan åker själv för att hämta kidzen på förskolan. Enligt mig den bästa bil man får för ca 700tkr idag sett ur ett familjeperspektiv.

Har man haft en M3 så kommer allt att kännas mer eller mindre exakt likadant men man sitter lite högre vilket är trevligt. Den senaste tidens små uppdateringar påverkar bilen ungefär som förväntat. Något tystare, lite bättre fjädring och lite bättre finish i allmänhet.

Jag kan inte säga att jag är nöjd eller missnöjd, bilen är vad man kan förvänta sig, varken mer eller mindre.
5EB256E5-FBD4-4F9D-8C3B-17904205DD6A.jpeg
Djastar
Inlägg: 116
Blev medlem: 02 feb 2022 11:01

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Djastar »

Sportkeps skrev:
Hämtade ut för en dryg vecka sedan, har en M3 och kommer från en MX. En bra familjebil med fina utrymmen för att vara en tjej-suv.

Inget spännande eller revolutionerande, jag skulle säga att det är 2022 års Volvo V70 T5. En modern och säker familjebil med lite extra knuff när pappan åker själv för att hämta kidzen på förskolan. Enligt mig den bästa bil man får för ca 700tkr idag sett ur ett familjeperspektiv.

Har man haft en M3 så kommer allt att kännas mer eller mindre exakt likadant men man sitter lite högre vilket är trevligt. Den senaste tidens små uppdateringar påverkar bilen ungefär som förväntat. Något tystare, lite bättre fjädring och lite bättre finish i allmänhet.

Jag kan inte säga att jag är nöjd eller missnöjd, bilen är vad man kan förvänta sig, varken mer eller mindre.
Dom rika dom kan :lol:
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av NEO »

Sportkeps skrev:
Hämtade ut för en dryg vecka sedan, har en M3 och kommer från en MX. En bra familjebil med fina utrymmen för att vara en tjej-suv.

Inget spännande eller revolutionerande, jag skulle säga att det är 2022 års Volvo V70 T5. En modern och säker familjebil med lite extra knuff när pappan åker själv för att hämta kidzen på förskolan. Enligt mig den bästa bil man får för ca 700tkr idag sett ur ett familjeperspektiv.

Har man haft en M3 så kommer allt att kännas mer eller mindre exakt likadant men man sitter lite högre vilket är trevligt. Den senaste tidens små uppdateringar påverkar bilen ungefär som förväntat. Något tystare, lite bättre fjädring och lite bättre finish i allmänhet.

Jag kan inte säga att jag är nöjd eller missnöjd, bilen är vad man kan förvänta sig, varken mer eller mindre.
Att vara nyrik har verkligen sina negativa sidor, en mellanmjölks familjebarnsfar som jämför MYP med en V70 T5.

Tips: Kasta sportkepsen, skaffa busskort och donera resterande 698.000kr. Ibland är det finare att ge bort än att skriva något mediokert halvtråkigt inlägg om hur lagom en bil för 700kSEK kan vara.

Åh herregud, för mycket internet för mig idag.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Blipblop »

För de flesta är ju en bil bara… en bil.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Maw »

NEO skrev:
Sportkeps skrev:
Hämtade ut för en dryg vecka sedan, har en M3 och kommer från en MX. En bra familjebil med fina utrymmen för att vara en tjej-suv.

Inget spännande eller revolutionerande, jag skulle säga att det är 2022 års Volvo V70 T5. En modern och säker familjebil med lite extra knuff när pappan åker själv för att hämta kidzen på förskolan. Enligt mig den bästa bil man får för ca 700tkr idag sett ur ett familjeperspektiv.

Har man haft en M3 så kommer allt att kännas mer eller mindre exakt likadant men man sitter lite högre vilket är trevligt. Den senaste tidens små uppdateringar påverkar bilen ungefär som förväntat. Något tystare, lite bättre fjädring och lite bättre finish i allmänhet.

Jag kan inte säga att jag är nöjd eller missnöjd, bilen är vad man kan förvänta sig, varken mer eller mindre.
Att vara nyrik har verkligen sina negativa sidor, en mellanmjölks familjebarnsfar som jämför MYP med en V70 T5.

Tips: Kasta sportkepsen, skaffa busskort och donera resterande 698.000kr. Ibland är det finare att ge bort än att skriva något mediokert halvtråkigt inlägg om hur lagom en bil för 700kSEK kan vara.

Åh herregud, för mycket internet för mig idag.
Värst vad känsligt det här var.
Kostnaderna för att köra en MYP idag kan väl stämma rätt väl med en V70 T5 på 90-talet?

Måste man verkligen vara överväldigad av en Tesla Model Y Perdormance? Det är bara en vanlig, bra och pigg Svensson-familjebil med extra knuff, inget fel i det :)

V70 T5 är verkligen ingen dålig måttstock.
Skriv svar