Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Albert Andersson skrev:
R2D2 skrev:
Albert Andersson skrev:
wannabee skrev:
R2D2 skrev:
Då var det även dags för mig att lämna väntrummet.

Drog sedan vidare till Hamphi för att slänga på 20" samt bättre stänkskydd. De noterade att det inte satt några stänkskydd på från början (Tesla hade missat), men det gjorde mig inte något eftersom jag ändå inte skulle ha dom.
Under tiden Hamphi fixade med bilen så laddade de även bilen, vilket var kanon eftersom jag då klarade mig hela vägen hem utan att behöva stanna.
10/10 till Hamphi, bra service och trevliga att snacka med!

Nu är det dags för ordentlig tvätt, polering samt keramiskt lackskydd!

Ha det fint!
Tack, gick och kollade om jag hade några stänkskydd efter ditt inlägg.. Tji fick jag (också Göteborg) så la in ett serviceärende där jag bad dem att skicka dem till mig.

Så ni som ska hämta i Göteborg och vill ha stänkskydd på bilen, kolla ordentligt om de monterat några!
Ska man ha stänkskydd både bak och fram?
Hade inte det på min Model 3, men tycker Model Y ser lite råare ut med även stänkskydd bak. Ger väl visst skydd bak, men framförallt är det snällare mot bilar som åker bakom... så en smaksak helt enkelt :)
Ah menade om det skulle ingå både bak och fram. Hämtade min LR igår och den har fram men inte bak.

Tesla monterar inga bak, bara där fram, mig veterligt ingår de bara fram på Y
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av acorn »

wannabee skrev:
R2D2 skrev:
Då var det även dags för mig att lämna väntrummet.

Hämtade ut min bil idag hos Tesla Göteborg där det var fullt ös.
Stod några lastbilar och lastade av, många som var där och hämtade och parkeringen full med bilar.

Upplevelsen var bättre än när jag hämtade min Model 3 för 3 år sedan.
Fick sms och mail om att godkänna avtalet, efter det var det bara att inspektera bilen och återkomma med eventuella synpunkter.
Jag var förberedd med listan för kontroll av bilen (den som florerar bland diverse trådar här), dock blev jag så glad när jag såg bilen att jag glömde av listan och drog en snabb överblick och letade efter skador.
Inga synliga skador eller defekter, bra tvättat jämfört när jag hämtade min Model 3.
Enda negativa var att bilen "endast" hade 37% SoC.
Så 8/10 till Tesla denna gången! :)

Drog sedan vidare till Hamphi för att slänga på 20" samt bättre stänkskydd. De noterade att det inte satt några stänkskydd på från början (Tesla hade missat), men det gjorde mig inte något eftersom jag ändå inte skulle ha dom.
Under tiden Hamphi fixade med bilen så laddade de även bilen, vilket var kanon eftersom jag då klarade mig hela vägen hem utan att behöva stanna.
10/10 till Hamphi, bra service och trevliga att snacka med!

Nu är det dags för ordentlig tvätt, polering samt keramiskt lackskydd!

Ha det fint!
Tack, gick och kollade om jag hade några stänkskydd efter ditt inlägg.. Tji fick jag (också Göteborg) så la in ett serviceärende där jag bad dem att skicka dem till mig.

Så ni som ska hämta i Göteborg och vill ha stänkskydd på bilen, kolla ordentligt om de monterat några!
Det är väl bara stänkskydd fram som ingår va?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Köp en sats ned 4 eftermarknads stänkskydd (helst förstärkta) och byt ut originalen fram.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

R2D2 skrev:
Då var det även dags för mig att lämna väntrummet.

Hämtade ut min bil idag hos Tesla Göteborg där det var fullt ös.
Stod några lastbilar och lastade av, många som var där och hämtade och parkeringen full med bilar.

Upplevelsen var bättre än när jag hämtade min Model 3 för 3 år sedan.
Fick sms och mail om att godkänna avtalet, efter det var det bara att inspektera bilen och återkomma med eventuella synpunkter.
Jag var förberedd med listan för kontroll av bilen (den som florerar bland diverse trådar här), dock blev jag så glad när jag såg bilen att jag glömde av listan och drog en snabb överblick och letade efter skador.
Inga synliga skador eller defekter, bra tvättat jämfört när jag hämtade min Model 3.
Enda negativa var att bilen "endast" hade 37% SoC.
Så 8/10 till Tesla denna gången! :)

Drog sedan vidare till Hamphi för att slänga på 20" samt bättre stänkskydd. De noterade att det inte satt några stänkskydd på från början (Tesla hade missat), men det gjorde mig inte något eftersom jag ändå inte skulle ha dom.
Under tiden Hamphi fixade med bilen så laddade de även bilen, vilket var kanon eftersom jag då klarade mig hela vägen hem utan att behöva stanna.
10/10 till Hamphi, bra service och trevliga att snacka med!

Nu är det dags för ordentlig tvätt, polering samt keramiskt lackskydd!

Ha det fint!

37% är bra, bilarna skall ej stå med hög SoC och de skall ha 30% eller klara sig till närmsta SuC. Man kan be om mer innan om man verkligen har behov av det. jag har hämtat 3 bilar på Trosta nu och det är 10/10. Kinabilarna behöver inte längre några sk "listor". det är skämskudde med de där listorna.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av R2D2 »

pejvic skrev:
R2D2 skrev:
Då var det även dags för mig att lämna väntrummet.

Hämtade ut min bil idag hos Tesla Göteborg där det var fullt ös.
Stod några lastbilar och lastade av, många som var där och hämtade och parkeringen full med bilar.

Upplevelsen var bättre än när jag hämtade min Model 3 för 3 år sedan.
Fick sms och mail om att godkänna avtalet, efter det var det bara att inspektera bilen och återkomma med eventuella synpunkter.
Jag var förberedd med listan för kontroll av bilen (den som florerar bland diverse trådar här), dock blev jag så glad när jag såg bilen att jag glömde av listan och drog en snabb överblick och letade efter skador.
Inga synliga skador eller defekter, bra tvättat jämfört när jag hämtade min Model 3.
Enda negativa var att bilen "endast" hade 37% SoC.
Så 8/10 till Tesla denna gången! :)

Drog sedan vidare till Hamphi för att slänga på 20" samt bättre stänkskydd. De noterade att det inte satt några stänkskydd på från början (Tesla hade missat), men det gjorde mig inte något eftersom jag ändå inte skulle ha dom.
Under tiden Hamphi fixade med bilen så laddade de även bilen, vilket var kanon eftersom jag då klarade mig hela vägen hem utan att behöva stanna.
10/10 till Hamphi, bra service och trevliga att snacka med!

Nu är det dags för ordentlig tvätt, polering samt keramiskt lackskydd!

Ha det fint!

37% är bra, bilarna skall ej stå med hög SoC och de skall ha 30% eller klara sig till närmsta SuC. Man kan be om mer innan om man verkligen har behov av det. jag har hämtat 3 bilar på Trosta nu och det är 10/10. Kinabilarna behöver inte längre några sk "listor". det är skämskudde med de där listorna.
Då var det jag som inte hade meddelat det angående SoC :)

Ja, listan kändes lite överdriven. Vet att jag hade liknande när jag hämtade min Model 3, men att jag då med struntade i listan :)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1263
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av slugger75 »

Ha ha yes!

Hämtade min idag i Trosta.
MY LR. Vit med svart inredning. Inga konstigheter förutom att jag inte lyckas koppla bilen till appen. Men hoppas på att Autoplan löser det (har kontaktat dem).

Bilen var laddad till ca 45%. Många Model Y där. Gott om folk och mycket Teslapersonal. Hade tid 09:40. Var lite tidig iofs, men 09:43 var det klart.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
MYLR where art thou
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2022 21:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MYLR where art thou »

slugger75 skrev:
Ha ha yes!

Hämtade min idag i Trosta.
MY LR. Vit med svart inredning. Inga konstigheter förutom att jag inte lyckas koppla bilen till appen. Men hoppas på att Autoplan löser det (har kontaktat dem).

Bilen var laddad till ca 45%. Många Model Y där. Gott om folk och mycket Teslapersonal. Hade tid 09:40. Var lite tidig iofs, men 09:43 var det klart.
Gratulerar!
Får jag fråga om du har 19” eller 20” samt när du beställde bilen, fick VIN och leveransbesked?
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

Nån som ska till Trosta imorgon och passerar Arlanda vid 08-08:15 kan jag gärna åka med å betala för mig.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1263
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av slugger75 »

MYLR where art thou skrev:
slugger75 skrev:
Ha ha yes!

Hämtade min idag i Trosta.
MY LR. Vit med svart inredning. Inga konstigheter förutom att jag inte lyckas koppla bilen till appen. Men hoppas på att Autoplan löser det (har kontaktat dem).

Bilen var laddad till ca 45%. Många Model Y där. Gott om folk och mycket Teslapersonal. Hade tid 09:40. Var lite tidig iofs, men 09:43 var det klart.
Gratulerar!
Får jag fråga om du har 19” eller 20” samt när du beställde bilen, fick VIN och leveransbesked?
Tackar!

Jag har 19" (tror jag, det är väl det som följer med). Jag har inte gjort några tillval alls.
Beställde i början av januari, men bad om leverans tidigast maj.
VIN har jag inte sett röken av, detta är en bil via Autoplan, så det är väl de som har haft den infon kanske.

Jag fick tre sms från Tesla:
1 juni med estimerad upphämtning 21-29/6.
22 juni med besked om dag och tid (29/6 kl 09:40)
28 juni med bekräftelse om dag och tid.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av termosen »

termosen skrev:
Nu vågar jag hoppas på leverans, har signerat alla digitala papper, och bekräftat upphämtning imorgon.
Lite på målsnöret, då jag far till Italien torsdag dagen efter med bilen! Men bra tajming, om än lite nervkittlande.
Så fick även jag hämta ut bilen idag, massor med bilar hade de där!

Allt gick smidigt, trevlig bil, kommer från en Model S, så lite ovant att sitta högt upp, men annars känns den solid.
Lite kort, men det är bra till vardags, men gillar känslan av långa bilar när man är på långfärd.

Imorgon bär det av mot Italien, så det blir verkligen hårdtest direkt!
Model Y LR
Model S 100D -18
mattiasohden
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 apr 2022 13:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mattiasohden »

Hej!

Jag hämtade ut min MYLR (röd/svart 19" + vinterdäck) idag den 29 juni klockan 12 i Stockholm.
Här är min historia.

Jag klev in genom dörren 11:55 och det var inga köer, bara att kliva fram till första bästa lediga disk.
Efter 7 minuter utlämning - varav tre minuter kallprat med en mycket trevlig Tesla-representant - och ytterligare 10 minuter genomgång (den ser verkligen superfin ut) så bar det iväg med 48% laddning.
Inga problem med något som saknades och appen hade jag inga problem med att få igång.
Men, åhhh, bilen stod ju längst bort på parkeringen - jag fick gå såååå långt. :D

Jag beställde bilen 25 april och har under hela perioden fått den information jag behövt från Tesla, enbart via sms (Don't call me and I promise I won't call you. :D)
Leveransdatumet har flyttats framåt och bakåt några gånger men sedan stabiliserade det sig till 19-20 juni. Jag fick VIN någon gång i början av juni och bilen blev förregistrerad hos Trafikverket den 13 juni. Då var registreringsnumret klart. Slutlig utlämningsdag fastställdes till 22 juni. Och jag fick välja tid själv.

Totalt sett har det varit en suverän process.
I princip två månader från beställning till leverans tycker jag är otroligt bra. Jag har bekanta som väntar på elbilar och får leveranstider på 12-15 månader.

Något annat som varit otroligt bra är att hängt här med er andra här i Väntrummet.
Jag har lärt mig *SÅ* mycket om Model Y-bilar av alla er som engagerar er och skriver. Tack!

Jag kommer nog att hänga kvar här i tråden ett tag till. :)

Vänligen Mattias
Senast redigerad av mattiasohden, redigerad totalt 2 gång.
IsKub
Inlägg: 54
Blev medlem: 29 mar 2022 08:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av IsKub »

Hej!

Till er som har hämtat bilarna, ni får gärna dela med er i denna tråd viewtopic.php?f=53&t=30106, dela gärna också bilder :D
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Melon Must »

Hinner man få ut alla bilarna före kvartalsskiftet eller fortsätter leveranserna nästa vecka tro?
EGY
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 apr 2022 12:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av EGY »

Var det dumt att välja Malmö som leveransställe istället för tex Stockholm? Malmö är ju inte en jättestor anläggning och jag tänker att de kanske snabbare får ut fler bilar på de större anläggningarna, alltså kan jobba igenom kön snabbare.
Användarvisningsbild
Rolf Tesla
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 maj 2022 08:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rolf Tesla »

Hämtade en MYLR, grå/svart, 19” på Trosta idag laddad till 50%, beställd 25 april, levererad 29 juni, mycket bra, information har skickats när det behövts och bara till det bättre.
Försökte köpa en KIA EV6 i oktober förra året med leverans mars/april i år ingen info under tiden men efter många påstötningar under april kom informationen att leverans kanske! kunde ske om ett år, då avbeställde jag den och beställde denna Tesla, ett lyckokast :)
kastamig79
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 aug 2021 15:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kastamig79 »

Börjar bli jobbigt tajt mot 12/7 nu... Beställde svart/svart LR 20" i mitten av april.
EGY
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 apr 2022 12:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av EGY »

EGY skrev:
Var det dumt att välja Malmö som leveransställe istället för tex Stockholm? Malmö är ju inte en jättestor anläggning och jag tänker att de kanske snabbare får ut fler bilar på de större anläggningarna, alltså kan jobba igenom kön snabbare.
Från en annan tråd i forumet från en som hämtat ut i Malmö nyss:
saabajohan skrev:
Tomt på bilar i Malmö nu och inga fler i sikte innan den 12 Juli sa de.
Är det någon som fått samma indikationer på andra ställen?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippe »

EGY skrev:
EGY skrev:
Var det dumt att välja Malmö som leveransställe istället för tex Stockholm? Malmö är ju inte en jättestor anläggning och jag tänker att de kanske snabbare får ut fler bilar på de större anläggningarna, alltså kan jobba igenom kön snabbare.
Från en annan tråd i forumet från en som hämtat ut i Malmö nyss:
saabajohan skrev:
Tomt på bilar i Malmö nu och inga fler i sikte innan den 12 Juli sa de.
Är det någon som fått samma indikationer på andra ställen?
Malmö hade en lastbil som av någon anledning fastnat med bilar uppe i Göteborg, 5-7 bilar som varit försenade. Igår var det en strid ström med hämtning av bilar i Malmö, ingen rusch men en hel del. Men inte mycket bilar kvar på plats som det såg ut på kvällen. Men det verkar vara väldigt små marginaler på inkommande bilar till SC och uthämtning i Malmö.
Model Y LR.
Model S70D
Elbil1
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 jun 2022 17:46

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Elbil1 »

frippe skrev:
EGY skrev:
EGY skrev:
Var det dumt att välja Malmö som leveransställe istället för tex Stockholm? Malmö är ju inte en jättestor anläggning och jag tänker att de kanske snabbare får ut fler bilar på de större anläggningarna, alltså kan jobba igenom kön snabbare.
Från en annan tråd i forumet från en som hämtat ut i Malmö nyss:
saabajohan skrev:
Tomt på bilar i Malmö nu och inga fler i sikte innan den 12 Juli sa de.
Är det någon som fått samma indikationer på andra ställen?
Malmö hade en lastbil som av någon anledning fastnat med bilar uppe i Göteborg, 5-7 bilar som varit försenade. Igår var det en strid ström med hämtning av bilar i Malmö, ingen rusch men en hel del. Men inte mycket bilar kvar på plats som det såg ut på kvällen. Men det verkar vara väldigt små marginaler på inkommande bilar till SC och uthämtning i Malmö.
Inte många kvar idag. De har tidigare sagt till mig att allt ska vara levererat den 30:e.
Funderar på att byta från Malmö till Trosta eller annan större anläggning.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippe »

Elbil1 skrev:
frippe skrev:
EGY skrev:
EGY skrev:
Var det dumt att välja Malmö som leveransställe istället för tex Stockholm? Malmö är ju inte en jättestor anläggning och jag tänker att de kanske snabbare får ut fler bilar på de större anläggningarna, alltså kan jobba igenom kön snabbare.
Från en annan tråd i forumet från en som hämtat ut i Malmö nyss:
saabajohan skrev:
Tomt på bilar i Malmö nu och inga fler i sikte innan den 12 Juli sa de.
Är det någon som fått samma indikationer på andra ställen?
Malmö hade en lastbil som av någon anledning fastnat med bilar uppe i Göteborg, 5-7 bilar som varit försenade. Igår var det en strid ström med hämtning av bilar i Malmö, ingen rusch men en hel del. Men inte mycket bilar kvar på plats som det såg ut på kvällen. Men det verkar vara väldigt små marginaler på inkommande bilar till SC och uthämtning i Malmö.
Inte många kvar idag. De har tidigare sagt till mig att allt ska vara levererat den 30:e.
Funderar på att byta från Malmö till Trosta eller annan större anläggning.
Jag tror faktiskt inte att valt utlämningsställe spelar någon större roll om det kommer eller inte kommer en bil till dig. Det beror nog mer på andra faktorer, totalt med leveranser, fördelning på beställningar och när de gjorts i tid samt vald konfiguration m.m.
Model Y LR.
Model S70D
Elbil1
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 jun 2022 17:46

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Elbil1 »

Skepp lägger strax till i Zeebrugge. Från Shanghai via Southampton. Vågar man hoppas? Drömma går ju.
Are1980
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 apr 2022 23:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Are1980 »

EGY skrev:
EGY skrev:
Var det dumt att välja Malmö som leveransställe istället för tex Stockholm? Malmö är ju inte en jättestor anläggning och jag tänker att de kanske snabbare får ut fler bilar på de större anläggningarna, alltså kan jobba igenom kön snabbare.
Från en annan tråd i forumet från en som hämtat ut i Malmö nyss:
saabajohan skrev:
Tomt på bilar i Malmö nu och inga fler i sikte innan den 12 Juli sa de.
Är det någon som fått samma indikationer på andra ställen?
Jag hämtade ut min MYLR i Trosta igår kring lunch och då fanns det ca 20 bilar kvar. Enligt personalen skulle alla levereras ut under dagen igår med tanke på kvarstalsavslutet.
Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 apr 2022 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tato2022 »

Elbil1 skrev:
Skepp lägger strax till i Zeebrugge. Från Shanghai via Southampton. Vågar man hoppas? Drömma går ju.
Ja, hoppas kan man ju alltid göra. Även om det känns kört. Då borde väl flera ha fått VIN vid det här laget. Samtidigt fanns det ju uppgifter på att de skulle göra allt för att få hit bilar innan den 12:e.
För min del känns det ju rätt bittert. Beställde 20” i mars som så många andra för att få bil i maj. Var dum nog att sälja min egen bil i slutet av april i tron om att teslan skulle komma. Lite extra surt känns det ju när flera som beställt 19” i april fått leverans. Visst jättekul för dem men svårt att inte känna sig lite lurad och besviken, dels att gå miste om bonusen, dels betala för 20” som egentligen inte ville ha. Vågar dock inte ändra något i beställningen med risk för att få ännu senare leverans. Men även jag hoppas innerligt på ett mirakel i närtid. ;)
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Melon Must »

Tato2022 skrev:
Samtidigt fanns det ju uppgifter på att de skulle göra allt för att få hit bilar innan den 12:e.
Tesla gjorde nog allt för att leverera före 1/7 för att hinna med kvartalet. Allt annat var helt ointressant för Tesla. Är det någon som har fått datum i Juli?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Melon Must skrev:
Tato2022 skrev:
Samtidigt fanns det ju uppgifter på att de skulle göra allt för att få hit bilar innan den 12:e.
Tesla gjorde nog allt för att leverera före 1/7 för att hinna med kvartalet. Allt annat var helt ointressant för Tesla. Är det någon som har fått datum i Juli?
Jag tippar att det de möjligen tänkte styra om var Y performance, de körs ju direkt från Berlin, men nu är väl fortfarande leveranserna stoppade pga felet på tillverkningen.
Skriv svar