Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pawweshark »

Dfokr skrev:
Det var verkligen locket på och snubben som jag pratat med tidigare som varit ganska öppen sa nu hela tiden bara "vet inte, bilar kommen men vi kan dessvärre inte säga när helt enkelt du får vänta på sms". Men efter en stunds massage så gav han med sig och sa "från och med oktober kommer vi få en del leverans på MYP från Berlin samt ett skepp med ett antal MYLR från Shanghai".
.
Nämnde han nått om MYLR från Berlin?
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
flojon
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 07 feb 2020 00:10
Ort: Göteborg

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flojon »

Hejhejhej skrev:
Jag fick ändrat datum från 4-20 nov till 30 okt - 14 nov igår.

Detta är den 15e gången datumet ändras sen jag gjorde beställningen.
Har fått samma ändring på min beställning
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

pawweshark skrev:
Dfokr skrev:
Det var verkligen locket på och snubben som jag pratat med tidigare som varit ganska öppen sa nu hela tiden bara "vet inte, bilar kommen men vi kan dessvärre inte säga när helt enkelt du får vänta på sms". Men efter en stunds massage så gav han med sig och sa "från och med oktober kommer vi få en del leverans på MYP från Berlin samt ett skepp med ett antal MYLR från Shanghai".
.
Nämnde han nått om MYLR från Berlin?
Nej bara att MYP var på gång. Tror LR rampas upp fortfarande där. Ärligt talat vet dom nog inte själva heller.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Plötsligt händer det!

Mitt datum i appen flyttades idag till 6-20 okt. Gick in på hemsidan och där ber dom mig slutföra betalning (betalar cash).

Inget vin dock. Så ringer Tesla som säger "yes du är tilldelad en bil, du kommer få SMS inom någon dag med VIN, grattis. Upphämtning sker inom ca 2 veckor."

Uppmanar alla som har fått en snarlikt datum att logga in på hemsidan och se om betalningsinfo har uppdaterats.

MYLR Vit/Vit 20".
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

Dfokr skrev:
Plötsligt händer det!

Mitt datum i appen flyttades idag till 6-20 okt. Gick in på hemsidan och där ber dom mig slutföra betalning (betalar cash).

Inget vin dock. Så ringer Tesla som säger "yes du är tilldelad en bil, du kommer få SMS inom någon dag med VIN, grattis. Upphämtning sker inom ca 2 veckor."

Uppmanar alla som har fått en snarlikt datum att logga in på hemsidan och se om betalningsinfo har uppdaterats.

MYLR Vit/Vit 20".
Grattis!

När beställde du?
Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

Dfokr skrev:
Plötsligt händer det!

Mitt datum i appen flyttades idag till 6-20 okt. Gick in på hemsidan och där ber dom mig slutföra betalning (betalar cash).

Inget vin dock. Så ringer Tesla som säger "yes du är tilldelad en bil, du kommer få SMS inom någon dag med VIN, grattis. Upphämtning sker inom ca 2 veckor."

Uppmanar alla som har fått en snarlikt datum att logga in på hemsidan och se om betalningsinfo har uppdaterats.

MYLR Vit/Vit 20".
Samma här, 20"vit/svart som är beställd i mars. Samma datumintervall som du och hittat vin på sidan.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Hejhejhej skrev:
Dfokr skrev:
Plötsligt händer det!

Mitt datum i appen flyttades idag till 6-20 okt. Gick in på hemsidan och där ber dom mig slutföra betalning (betalar cash).

Inget vin dock. Så ringer Tesla som säger "yes du är tilldelad en bil, du kommer få SMS inom någon dag med VIN, grattis. Upphämtning sker inom ca 2 veckor."

Uppmanar alla som har fått en snarlikt datum att logga in på hemsidan och se om betalningsinfo har uppdaterats.

MYLR Vit/Vit 20".
Grattis!

När beställde du?
Beställde 4 april med lovad leverans maj senast juni. Valde konfig för att hinna få bonus men det sket sig ganska rejält.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Så vart datumen ändrade igen. Från tidigare 3-19 november till jan-mars 2023. Lär inte vara sista gången det ändras rejält heller.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
defend
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

malmer skrev:
Så vart datumen ändrade igen. Från tidigare 3-19 november till jan-mars 2023. Lär inte vara sista gången det ändras rejält heller.
Samma här
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av perkabolo »

defend skrev:
malmer skrev:
Så vart datumen ändrade igen. Från tidigare 3-19 november till jan-mars 2023. Lär inte vara sista gången det ändras rejält heller.
Samma här
Samma här
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Man kan ju bara skratta åt Tesla och deras leveranser..

Jag hade januari-mars 2023 efter jag inte fick leverans i augusti eller september (som mina EDDs legat på), för någon vecka sedan klickade datumet ner till 3-19:e November som många här verkar fått.
Idag hoppade min EDD tillbaka till Januari-Mars 2023.

MYLR vit/svart 19"
Model Y LR AWD -23
lillrynkan
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 okt 2022 11:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lillrynkan »

Jag hade Oct31-Nov16 tills i fredags, nu dec-feb 23. MYLR Svart/Svart. En tanke, kan det vara så att de prioriterar de som betalt innan VIN är tilldelat?
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lerumsexpressen »

Såg på YT Teslanews från DE. Han har kompisar inom Tesla som angett att Tesla har prioriterat att leverera bilar till biluthyrningsfirmor och andra bulkköpare. Så enskilda personers leveranser får vänta. Bonus; Håll i hatten denna vecka om ni håller i aktien, kommer blåsa snålt ett bra tag framöver.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andersen »

Jag har hört det förut, men den här tyska Youtubern är säker på sin sak:


Tesla har prioriterat stora flott-leveranser istället för enskilda kunder. Inga tyska enskilda köpare fick tex VIN sista veckan i september. Så har man öronmärkts för en bil från Berlin - dvs vit eller svart med svart inredning - så är det följdverkningar av detta vi ser.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Andersen skrev:
Jag har hört det förut, men den här tyska Youtubern är säker på sin sak:


Tesla har prioriterat stora flott-leveranser istället för enskilda kunder. Inga tyska enskilda köpare fick tex VIN sista veckan i september. Så har man öronmärkts för en bil från Berlin - dvs vit eller svart med svart inredning - så är det följdverkningar av detta vi ser.
Är inte helt orimligt att tänka att de skakar ur lite upprampningsproblem med kvalitén på sina Long Range genom att leverera till hyrbilsfirmor först, som inte är lika känsliga som en privatperson för att få en och annan bil med sämre kvalité. Om några bilar där måste returneras eller fixas något med är inte lika känsligt helt enkelt. Medan om en privatperson får en dålig bil är det mycket dåligt för kundupplevelsen.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

Idag vid lunch fick jag upp betalinfo för bilen för första gången, men nu när jag kollar så är uppskattat leveransdatum borta.. (tidigare 30 okt - 14 nov), inge vin heller.
PMJ
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 aug 2022 00:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PMJ »

Fick också nytt EDD idag! Från 4-20 Nov till Sep-Nov, dvs från ett fönster på 16 dagar till 3 månader, där första månaden redan passerat :shock:. Slutmånad är fortfarande Nov. Vet inte om jag skall tolka detta som positivt eller som ett tecken på att på de inte har någon koll (misstänker det sista)

MYLR S/V 20”
Best Göteborg i mitten av Maj.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

PMJ skrev:
Fick också nytt EDD idag! Från 4-20 Nov till Sep-Nov, dvs från ett fönster på 16 dagar till 3 månader, där första månaden redan passerat :shock:. Slutmånad är fortfarande Nov. Vet inte om jag skall tolka detta som positivt eller som ett tecken på att på de inte har någon koll (misstänker det sista)

MYLR S/V 20”
Best Göteborg i mitten av Maj.
Dåligt tecken. Om man ej fått VIN inom 1 vecka blir man utan bil från båten som kom nu från Shanghai. Blev tilldelad VIN dagen efter att mitt datum ändrades till 4-20 okt.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andersen »

PMJ skrev:
Fick också nytt EDD idag! Från 4-20 Nov till Sep-Nov, dvs från ett fönster på 16 dagar till 3 månader, där första månaden redan passerat :shock:. Slutmånad är fortfarande Nov. Vet inte om jag skall tolka detta som positivt eller som ett tecken på att på de inte har någon koll (misstänker det sista)

MYLR S/V 20”
Best Göteborg i mitten av Maj.
SR, LR och P - allas datum har återställts till den uppskattade leveransperiod som gällde vid beställningen. Törs killgissa att det hoppar till mer specifika datum igen inom kort. Hade man bara skjutit upp alla svenska ordrar hade det inte sett ut så här (jag har tex aug-okt på min P nu... ).
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pawweshark »

PMJ skrev:
Fick också nytt EDD idag! Från 4-20 Nov till Sep-Nov, dvs från ett fönster på 16 dagar till 3 månader, där första månaden redan passerat :shock:. Slutmånad är fortfarande Nov. Vet inte om jag skall tolka detta som positivt eller som ett tecken på att på de inte har någon koll (misstänker det sista)

MYLR S/V 20”
Best Göteborg i mitten av Maj.
Samma här. Hade tidigare 1-17 november, nu är det ändrat till September :shock: -November.
Jag kan bekräfta att September blev det inte, om de nu inte menar 2023...
Varför ens presentera dessa datum som flyttas hit och dit hela tiden?

MYLR S/S 19" beställd mitten av Maj RN1171XXXXX
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Mike99
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 sep 2022 22:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mike99 »

Andersen skrev:
PMJ skrev:
Fick också nytt EDD idag! Från 4-20 Nov till Sep-Nov, dvs från ett fönster på 16 dagar till 3 månader, där första månaden redan passerat :shock:. Slutmånad är fortfarande Nov. Vet inte om jag skall tolka detta som positivt eller som ett tecken på att på de inte har någon koll (misstänker det sista)

MYLR S/V 20”
Best Göteborg i mitten av Maj.
SR, LR och P - allas datum har återställts till den uppskattade leveransperiod som gällde vid beställningen. Törs killgissa att det hoppar till mer specifika datum igen inom kort. Hade man bara skjutit upp alla svenska ordrar hade det inte sett ut så här (jag har tex aug-okt på min P nu... ).
Bra "killgissning". Kolla på där de säger att Tesla uppdaterar EDD ca kl 03.00 och 15.00 svensk tid varje dag och att om de inte lyckas mappa ordern rätt för man tillbaka original EDD. Hände mig idag vid ca 15.00. Mitt EDD som förbättrats vid ett antal tillfällen till 13-29 nov 2022 blev plötsligt apr-jun 2023. Och skulle jag beställa bilen idag är EDD jan-mar 2023, vilket skulle kunna bevisa min tes. Hoppas därför att jag får tillbaka min "gamla" EDD kl 03.00 inatt vid nästa "datakörning" hos Tesla.
MYLR where art thou
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2022 21:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MYLR where art thou »

Mike99 skrev:
Andersen skrev:
PMJ skrev:
Fick också nytt EDD idag! Från 4-20 Nov till Sep-Nov, dvs från ett fönster på 16 dagar till 3 månader, där första månaden redan passerat :shock:. Slutmånad är fortfarande Nov. Vet inte om jag skall tolka detta som positivt eller som ett tecken på att på de inte har någon koll (misstänker det sista)

MYLR S/V 20”
Best Göteborg i mitten av Maj.
SR, LR och P - allas datum har återställts till den uppskattade leveransperiod som gällde vid beställningen. Törs killgissa att det hoppar till mer specifika datum igen inom kort. Hade man bara skjutit upp alla svenska ordrar hade det inte sett ut så här (jag har tex aug-okt på min P nu... ).
Bra "killgissning". Kolla på där de säger att Tesla uppdaterar EDD ca kl 03.00 och 15.00 svensk tid varje dag och att om de inte lyckas mappa ordern rätt för man tillbaka original EDD. Hände mig idag vid ca 15.00. Mitt EDD som förbättrats vid ett antal tillfällen till 13-29 nov 2022 blev plötsligt apr-jun 2023. Och skulle jag beställa bilen idag är EDD jan-mar 2023, vilket skulle kunna bevisa min tes. Hoppas därför att jag får tillbaka min "gamla" EDD kl 03.00 inatt vid nästa "datakörning" hos Tesla.
Har sett leveransdiskussionerna här en tid nu och har själv haft ett EDD som varit oförändrat en längre tid (4-20 November). Fram tills idag då datumet helt plockades bort… Känns inte som ett superstabilt tecken… :cry:
Beställde en MYLR V/S 20” (den s.k snabbleverans-specen…) 19 april med leverans i Göteborg.
Någon mer som blivit utan EDD? Och vad landade det i när EDD kom tillbaka?
Vis av tidigare erfarenheter kring EDD-lotteriet(?) betyder det kanske bara att Tesla inte har en j-vla aning om någonting, någongång, kring sina leveranser. Men den här gången visas det även i appen..? :?
Har haft alla möjliga EDD från maj/juni vid beställning till februari 2023 som sämst.
Inte mycket tålamod kvar nu kring den här oseriösa soppan. Obefintlig service/kundvård och miljöbonusen åt h-e för länge sedan. Tror dessutom att vilken drive-in eller vägkrog som helst kan visa ett större engagemang i sin kundkontakt samt ha en större kunskap om sina produkter.
Ett nytt EDD med senarelagt datum sätter nog punkt för min påfrestande tid med det här företaget. Tyvärr…
ericssonanders
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2022 11:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ericssonanders »

Ingen leveranstid på min heller s/s 20”
Beställd 23 april tror jag till Gbg….har tröttnat helt på skiten nu.
Känns större chans att Edward Blom springer hem ett os guld på 100m innan bilen kommer.
drunkenCoder
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 apr 2022 13:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av drunkenCoder »

Samma här. Hade lev 2 nov - 27 dec. Fick nu jan-mars 2023 :D
Hade precis skickat ett mail till kundservice om att jag ville lägga till vinterdäck då min bil som skulle leverats i maj nu inte hade rätt hjul.
De har aldrig svarat på det mejlet.

Just nu undrar jag på allvar om Tesla finns kvar efter kommande ekonomiska krisen. Ett bolag som bygger på 0-räntor och stor efterfråga. Tror de gör rätt i att prioritera uthyrningsföretag som är mindre känsliga än potentiella privatpersoner som kan hoppa av när räntor drar iväg.

Tror säkert de gör hyffsade bilar (får se om jag får en), men är osäker på om de faktiskt kommer leverera någonsin.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lerumsexpressen »

Ni får inte deppa ihop fullständigt!
Däremot så finns det en massa begagnade Y’s som nu blivit attraktivare när bonusar försvunnit för P och LR.
Så hade jag haft panik med en bil så hade en lågmilare med AMD och dragkrok gått att fiska in billigare än en ny med bonus avdrag (om man lägger ner samma tid som på att titta efter VIN och leveransdatum i appen)
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar