Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Curik »

ErikHallq skrev:
Curik skrev:
"Vart fronten är i förhållande till kameran" behöver du inte oroa dig över, den är alltid på samma ställe. :roll:.
Var ju precis det jag syftade på :roll:
Curik skrev:
ErikHallq skrev:
Curik skrev:
ErikHallq skrev:
Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen.
Haha, hur då?
Bilen kan använda sig utav minnet, hur bilen rört sig, hur omgivningen rör sig, dess vetskap om vart fronten är i förhållande till kameran och dess vy. Då är det inte speciellt svårt att räkna ut detta. Men faktorer som grus, halt väglag, även vid låga parkeringshastigheter, smutsiga kameror gör sånt mer oexakt. Jag har själv jobbat med detta tidigare

Du verkar inte riktigt förstå problemområdet. Det är skitsvårt att avgöra på vilket avstånd objekt är utifrån rörlig bild, och då snackar vi meter. Det är därför Teslor ibland kör in i saker på både AP och i autoparkering. Nu handlar det om centimeter.

Jo jag förstår problematiken väldigt bra, antagligen bättre än majoriteten här skulle jag tro :P Jag säger ju exakt det du säger nu om du läser det jag skrivit :P
"Skitsvårt" säger jag och du säger "inte speciellt svårt". Du hoppas därtill att "datorn" ska kunna räkna ut något den inte har någon information om.

Ja, vi säger verkligen samma sak.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
EnDaniel skrev:
Aight, så bra att det går att lösa 360 utan LIDAR då. Då återstår bara min största oro, smuts på kameror. Tesla har ju inte varit lika fiffiga som t.ex. VW som har kameran bak skyddad under körning. Den exponeras först när man lägger i backen och har behov för den. Därmed har de inte problem med att kameran blir skitig.
Lika fiffiga ???

Hur fiffigt är det att dölja kamera på det viset, när den hela tiden används av Autopiloten under körning?
Det är väl snarare så att VW m. fl. inte är så fiffiga att de använder kameran till något annat än som dedikerad backkamera.
Det behöver de inte heller, eftersom de har radar runtom. Fungerar ypperligt, kladdar inte igen så lätt heller, och jag skulle bli skogstokig om VW eller Hyundai skulle komma på idén att stänga av de 5 radarsensorerna som båda våra bilar förlitar sig på. VWs lösning med att gömma kameran när den inte behövs är guld.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
P951
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 maj 2019 14:17

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av P951 »

Ok, helt fantastiskt, har beställt en Model Y som förhoppningsvis kommer vid årsskiftet, det är nu alltså troligt att den kommer utan fungerande Park Assist.

Världens mest moderna bil har inte ens pip som varnar innan man backar in i något :lol: , löjeväckande tycker jag.

Naturligtvis skulle detta vara utvecklat och klart innan man rycker sensorer.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Nicke Nyfiken »

EnDaniel skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
EnDaniel skrev:
Aight, så bra att det går att lösa 360 utan LIDAR då. Då återstår bara min största oro, smuts på kameror. Tesla har ju inte varit lika fiffiga som t.ex. VW som har kameran bak skyddad under körning. Den exponeras först när man lägger i backen och har behov för den. Därmed har de inte problem med att kameran blir skitig.
Lika fiffiga ???

Hur fiffigt är det att dölja kamera på det viset, när den hela tiden används av Autopiloten under körning?
Det är väl snarare så att VW m. fl. inte är så fiffiga att de använder kameran till något annat än som dedikerad backkamera.
Hur menar du att kameran på bagageluckan används hela tiden av AP? Trodde de var framförallt sidorkameror riktat framåt och bakåt samt kamera vid vindrutan som tog merparten av den belastningen. Hur som helst vet jag att min bror med VW ser utmärkt när han backar in sin Golf på parkeringen efter har kört i regn och rusk. Samma väderlek är inte uppskattad av kameran bak på min Model 3. Hade de inte varit för att jag har sensorer hade jag fått förlita mig på backspelgar och magkänsla.
Jag säger inte att det är en bra lösning med kameror utan rengöring, bara att det inte går att använda en kamera som döljs bakom ett lock.

Det finns inga sidokameror riktade framåt. Kamerorna på B-stolparna ser i sidled och kamerorna i sidoblinkersen ser snett bakåt, och de kan inte se vad som finns rakt bakom bilen.

Att kamerorna inte har rengöring är en av anledningarna till att jag inte tror på någon användbar FSD med nuvarande hårdvara.
Model Y P
Model S P
Model S P
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Dfokr »

Får min MYLR nu i mitten av månaden så den hann nog byggas innan detta idiotiska beslut.

Ringde min polare som jobbar för Tesla i Norge och han sa att dom alla är väldigt skeptiska till detta, kom som en chock för dom också.

Han sa att troligtvis handlar det om problem att få fram sensorerna som sitter där nu. Flera märken har pausat produktionen av sina bilar pga brist på just dessa sensorer. Denna idé fanns sedan innan men är långt ifrån redo. Nu är den tvungen att tas i bruk för annars hamnar leveranser ännu mer efter.

Han tyckte man skulle stå på sig och som han sa "beställde du en bil när dessa sensorer fanns där då ska man förvänta sig att få dessa vid leverans med. Om du inte accepterar att få en pizza med fel sås på varför skulle du acceptera en sådan viktig avvikelse på en bil för 700-800 tusen?".
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Det behöver de inte heller, eftersom de har radar runtom. Fungerar ypperligt, kladdar inte igen så lätt heller, och jag skulle bli skogstokig om VW eller Hyundai skulle komma på idén att stänga av de 5 radarsensorerna som båda våra bilar förlitar sig på. VWs lösning med att gömma kameran när den inte behövs är guld.
Men det kostar säker flera $ extra per bil, och då är det inget tänkbart alternativ för Tesla. :lol: :shock: :x :evil:

Det känns helt sjukt de Tesla håller på med. Det känns mer och mer sannolikt att detta är den sista Teslan jag har.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Curik »

Man ska inte glömma bort att en kamera utan ljus inte kan fungera.

Nu är det inte jätteofta jag backar i totalt mörker men på nyare europeiska Model S så ser man absolut ingenting i backkameran när det är mörkt då man offrat ena backljuset till att vara dimljus.
Med bromsljusen på kan man eventuellt se något men det är svårt. Då behövs sensorerna desto mer. Alternativt om kamerorna får IR-ljus installerat men det hjälper ju inte befintliga bilar och dessa har begränsad räckvidd.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag håller på att skriva en (icke smickrande) artikel om Teslas beslut att ta bort ultraljudssensorerna.

Vill dock kolla upp en sak: visst är det så att även automatiska garageportöppnaren är borta från dagens Model 3 och Y?

I så fall har man ju tre skäl till att behålla gamla Teslan: garageportöppnaren, radarn och ultraljud.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av mikebike »

TiborBlomhall skrev:
Jag håller på att skriva en (icke smickrande) artikel om Teslas beslut att ta bort ultraljudssensorerna.

Vill dock kolla upp en sak: visst är det så att även automatiska garageportöppnaren är borta från dagens Model 3 och Y?

I så fall har man ju tre skäl till att behålla gamla Teslan: garageportöppnaren, radarn och ultraljud.
Garageportsöppnare är extrautrustning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av mikebike »

Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dfokr skrev:
Får min MYLR nu i mitten av månaden så den hann nog byggas innan detta idiotiska beslut.

Ringde min polare som jobbar för Tesla i Norge och han sa att dom alla är väldigt skeptiska till detta, kom som en chock för dom också.

Han sa att troligtvis handlar det om problem att få fram sensorerna som sitter där nu. Flera märken har pausat produktionen av sina bilar pga brist på just dessa sensorer. Denna idé fanns sedan innan men är långt ifrån redo. Nu är den tvungen att tas i bruk för annars hamnar leveranser ännu mer efter.

Han tyckte man skulle stå på sig och som han sa "beställde du en bil när dessa sensorer fanns där då ska man förvänta sig att få dessa vid leverans med. Om du inte accepterar att få en pizza med fel sås på varför skulle du acceptera en sådan viktig avvikelse på en bil för 700-800 tusen?".
Det var ju samma sak med radarn!

Det löste Tesla genom att man var tvungen att acceptera med ett knapptryck, att de tog bort radarn, för att komma vidare i leveransprocessen. Accepterade man inte förändringen så fick man ingen bil. Väldigt enkelt.

Och med facit i hand så spelar det ingen roll om du får några sensorer eller ej på din levererade bil. Tesla tar bort funktionen av dem ändå, när de känner för det.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev:
Jag håller på att skriva en (icke smickrande) artikel om Teslas beslut att ta bort ultraljudssensorerna.

Vill dock kolla upp en sak: visst är det så att även automatiska garageportöppnaren är borta från dagens Model 3 och Y?

I så fall har man ju tre skäl till att behålla gamla Teslan: garageportöppnaren, radarn och ultraljud.
Garageportsöppnaren har aldrig funnits på Model Y i Sverige. Och den togs bort på Model 3 facelift.
Den går dock att eftermontera till priset av 3623:-

Garageprtsöppnaren står dock specificerad att ingå på min beställning av Model Y. Men den blev borttagen utan att de meddelade detta.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av ErikHallq »

Curik skrev:


"Skitsvårt" säger jag och du säger "inte speciellt svårt". Du hoppas därtill att "datorn" ska kunna räkna ut något den inte har någon information om.

Ja, vi säger verkligen samma sak.
Jag säger att det inte är svårt men inte blir så exakt, speciellt i hörnen. Du säger också att noggrannheten blir ett problem.

Angående information, så ju den informationen finns tillgänglig mha kamerorna. Det vet jag. Hur tänker du att de annars ens försöker med detta?
Senast redigerad av ErikHallq, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av OfarligTesla »

ErikHallq skrev:

Jag säger att det inte är svårt men inte blir så exakt, speciellt i hörnen. Du säger också att noggrannheten blir ett problem.

Angående information, så ju den informationen finns tillgänglig mha kamerorna. Det vet jag. Hur tänker du att de annars ens försöker med detta?
Det är omöjligt att de har den information som krävs för att få samma funktionalitet som ultraljudssensorerna med de kameror de använder idag, de hade åtminstone behövt sätta en i fronten men gissningsvis räcker inte backkameran+sidokamerorna för att helt täcka hörnen där back.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Dfokr »

Nicke Nyfiken skrev:
Dfokr skrev:
Får min MYLR nu i mitten av månaden så den hann nog byggas innan detta idiotiska beslut.

Ringde min polare som jobbar för Tesla i Norge och han sa att dom alla är väldigt skeptiska till detta, kom som en chock för dom också.

Han sa att troligtvis handlar det om problem att få fram sensorerna som sitter där nu. Flera märken har pausat produktionen av sina bilar pga brist på just dessa sensorer. Denna idé fanns sedan innan men är långt ifrån redo. Nu är den tvungen att tas i bruk för annars hamnar leveranser ännu mer efter.

Han tyckte man skulle stå på sig och som han sa "beställde du en bil när dessa sensorer fanns där då ska man förvänta sig att få dessa vid leverans med. Om du inte accepterar att få en pizza med fel sås på varför skulle du acceptera en sådan viktig avvikelse på en bil för 700-800 tusen?".
Det var ju samma sak med radarn!

Det löste Tesla genom att man var tvungen att acceptera med ett knapptryck, att de tog bort radarn, för att komma vidare i leveransprocessen. Accepterade man inte förändringen så fick man ingen bil. Väldigt enkelt.

Och med facit i hand så spelar det ingen roll om du får några sensorer eller ej på din levererade bil. Tesla tar bort funktionen av dem ändå, när de känner för det.
Det spelar absolut roll om min kommer med sensorer då har jag funktionen ett tag till medan dom jobbar på att fixa det nya systemet. Tar hellre det än kaoset som väntar alla stackare som beställt nyligen.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av ErikHallq »

OfarligTesla skrev:
ErikHallq skrev:

Jag säger att det inte är svårt men inte blir så exakt, speciellt i hörnen. Du säger också att noggrannheten blir ett problem.

Angående information, så ju den informationen finns tillgänglig mha kamerorna. Det vet jag. Hur tänker du att de annars ens försöker med detta?
Det är omöjligt att de har den information som krävs för att få samma funktionalitet som ultraljudssensorerna med de kameror de använder idag, de hade åtminstone behövt sätta en i fronten men gissningsvis räcker inte backkameran+sidokamerorna för att helt täcka hörnen där back.
Tänk på att fronten/sidan har två kameror du inte kan kolla genom idag. Jag tror absolut att dessa kameror, med rätt mjukvara, räcker för att få samma funktionalitet rent praktiskt som ultraljudssensorerna men som sagt ifrågasätter jag hur bra det fungerar i vissa förhållande och hur noggrannheten då påverkas. Men rent praktiskt tror jag att det kan gå och fylla de behov de flesta har när de parkerar. Noggrannheten kommer inte vara lika exakt, men frågan är hur exakt den behöver vara för att fylla sin funktion.

Jag är också skeptisk, men ser också att det finns möjligheter att klara sig utan det.

Edit: Jag pluggat och jobbat med projekt inom relaterade områden med självkörande bilar och robotik. Så jag har lite koll på mina påståenden. :) Men det är såklart dumt att lösningen inte är på plats innan de tar bort sensorerna, det är bara dumt
Senast redigerad av ErikHallq, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av LarsL »

Det dåliga med detta är att sensorerna tas bort innan ersättningen är på plats. Misslyckas implementeringen så finns inget! Dumt att göra så här gång på gång utan att verka lära sig? Men det går ju bra så länge man inte har konkurrens.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dfokr skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Dfokr skrev:
Får min MYLR nu i mitten av månaden så den hann nog byggas innan detta idiotiska beslut.

Ringde min polare som jobbar för Tesla i Norge och han sa att dom alla är väldigt skeptiska till detta, kom som en chock för dom också.

Han sa att troligtvis handlar det om problem att få fram sensorerna som sitter där nu. Flera märken har pausat produktionen av sina bilar pga brist på just dessa sensorer. Denna idé fanns sedan innan men är långt ifrån redo. Nu är den tvungen att tas i bruk för annars hamnar leveranser ännu mer efter.

Han tyckte man skulle stå på sig och som han sa "beställde du en bil när dessa sensorer fanns där då ska man förvänta sig att få dessa vid leverans med. Om du inte accepterar att få en pizza med fel sås på varför skulle du acceptera en sådan viktig avvikelse på en bil för 700-800 tusen?".
Det var ju samma sak med radarn!

Det löste Tesla genom att man var tvungen att acceptera med ett knapptryck, att de tog bort radarn, för att komma vidare i leveransprocessen. Accepterade man inte förändringen så fick man ingen bil. Väldigt enkelt.

Och med facit i hand så spelar det ingen roll om du får några sensorer eller ej på din levererade bil. Tesla tar bort funktionen av dem ändå, när de känner för det.
Det spelar absolut roll om min kommer med sensorer då har jag funktionen ett tag till medan dom jobbar på att fixa det nya systemet. Tar hellre det än kaoset som väntar alla stackare som beställt nyligen.
Att Tesla skulle vänta med att ta bort funktionen tills det nya systemet fungerar kan man ju hoppas på.

Men i fallet med Tesla Vision istället för radar, så har man redan tagit bort funktionen av radarn med påföljd att även de med en radar i sina bilar nu påtvingas ett system med auto-helljus och auto-torkare som inte fungerar och aldrig har gjort.

Så jag har inte några större förhoppningar om att få behålla UL-sensorernas funktion i min bil. Oavsett om det funkar med Tesla Vision eller ej.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av OfarligTesla »

ErikHallq skrev:

Tänk på att fronten/sidan har två kameror du inte kan kolla genom idag. Jag tror absolut att dessa kameror, med rätt mjukvara, räcker för att få samma funktionalitet rent praktiskt som ultraljudssensorerna men som sagt ifrågasätter jag hur bra det fungerar i vissa förhållande och hur noggrannheten då påverkas. Men rent praktiskt tror jag att det kan gå och fylla de behov de flesta har när de parkerar. Noggrannheten kommer inte vara lika exakt, men frågan är hur exakt den behöver vara för att fylla sin funktion.

Jag är också skeptisk, men ser också att det finns möjligheter att klara sig utan det.
Det har visats gott om bilder från de kamerorna och det är en stor del framför bilen som är helt blind, det finns inte en en chans att de kommer kunna se allt i fronten så som parkeringssensorer gör. Hur skulle den kunna se ett objekt som ligger nära och nedanför motorhuven t.ex.? Enda lösningen är att använda de andra kamerorna för att "bygga världen" när man kör framåt vid parkeringen men det är inte samma sak som parkeringssensorer då den alltså kommer vara helt blind för saker som ändrats sedan man parkerade.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av ErikHallq »

OfarligTesla skrev:
ErikHallq skrev:

Tänk på att fronten/sidan har två kameror du inte kan kolla genom idag. Jag tror absolut att dessa kameror, med rätt mjukvara, räcker för att få samma funktionalitet rent praktiskt som ultraljudssensorerna men som sagt ifrågasätter jag hur bra det fungerar i vissa förhållande och hur noggrannheten då påverkas. Men rent praktiskt tror jag att det kan gå och fylla de behov de flesta har när de parkerar. Noggrannheten kommer inte vara lika exakt, men frågan är hur exakt den behöver vara för att fylla sin funktion.

Jag är också skeptisk, men ser också att det finns möjligheter att klara sig utan det.
Det har visats gott om bilder från de kamerorna och det är en stor del framför bilen som är helt blind, det finns inte en en chans att de kommer kunna se allt i fronten så som parkeringssensorer gör. Hur skulle den kunna se ett objekt som ligger nära och nedanför motorhuven t.ex.? Enda lösningen är att använda de andra kamerorna för att "bygga världen" när man kör framåt vid parkeringen men det är inte samma sak som parkeringssensorer då den alltså kommer vara helt blind för saker som ändrats sedan man parkerade.
Det var exakt det jag beskrev. Med hjälp av historik, och då alltså "bygga världen", så kommer man kunna täcka det behovet. Kamerorna rullar ju på med sentry mode, så det går att ändra "världen" baserat på vad som hänt. Om man har det avstängt så kan fordonet inse att något ändrats när den vaknar igen och ser världen. Det som man behöver ifrågasätta är ifall:

Är den noggrannhet som Ultrasonic sensor ger verkligen nödvändig för de normala behoven? (svaret är med all sannolikhet nej, man kan tumma på den. )

Kan kamerorna med hjälp av smart mjukvara fylla dessa blind spots? Ja, mycket troligt.
Är det lika bra? Nej absolut inte
Räcker det för ändamålet? Ja, kanske. Borde fungera för del flesta fallen

Jag vill inte att de tar bort sensorerna, men jag menar på att det går antagligen att lösa på ett för ändamålet god nog lösning.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Jaegaern »

ErikHallq skrev:
Curik skrev:
ErikHallq skrev:
Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen.
Haha, hur då?
Bilen kan använda sig utav minnet, hur bilen rört sig, hur omgivningen rör sig, dess vetskap om vart fronten är i förhållande till kameran och dess vy. Då är det inte speciellt svårt att räkna ut detta. Men faktorer som grus, halt väglag, även vid låga parkeringshastigheter, smutsiga kameror gör sånt mer oexakt. Jag har själv jobbat med detta tidigare
EnDaniel skrev:

360grader bird view eller vad det kallas får man väl genom LIDAR? Det har ju Elon musk dömt ut totalt. Så det är nog bara att glömma. Känner mig skeptisk till detta vision upplägget. Det är så man börjar överväga andra alternativ lite.
Nope, det är enbart kameror och mjukvara som gör det. LIDAR används för att skapa en 3D värld, vilket är en annan sak. Tex som vissa tillverkare här där man kan peta på skärmen och "vrida kameran runt bilen". Det går att skippa LIDAR här också, men LIDAR hjälper en del. Men för den vanliga bird view 360 behövs endast kameror då LIDAR inte fyller någon funktion där.
Ja jag tror också de kan få till detta genom Occupancy Network eller vad de kallar det för. Det är ju inte så idiotiskt att man börjar scanna bakom bilen först när man lägger i backen. Allt börjar skannas in och hela tiden förfinas så snart en av kamerorna får syn på det. Det enda är väl typ dragkrokar och sånt om kamerorna/minnet faktiskt kommer ihåg allt sånt och inte bara "kastar" det som dålig data. Men å andra sidan så litar jag inte på USS för detta heller.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av RagWal »

Jag litar bara till UL-sensorerna om jag vet att det är en rimligt slät vägg eller så som jag kör fram emot. Inte om det är mot en stolpe eller något mer "vasst".
En ren backkameran är ju överlägsen UL-sensorerna bakåt.
Så visst går det.

Tveksamheten är ju hur Tesla väljer att rulla ut det osv.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av OfarligTesla »

ErikHallq skrev:
Det var exakt det jag beskrev. Med hjälp av historik, och då alltså "bygga världen", så kommer man kunna täcka det behovet. Kamerorna rullar ju på med sentry mode, så det går att ändra "världen" baserat på vad som hänt. Om man har det avstängt så kan fordonet inse att något ändrats när den vaknar igen och ser världen. Det som man behöver ifrågasätta är ifall:

Är den noggrannhet som Ultrasonic sensor ger verkligen nödvändig för de normala behoven? (svaret är med all sannolikhet nej, man kan tumma på den. )

Kan kamerorna med hjälp av smart mjukvara fylla dessa blind spots? Ja, mycket troligt.
Är det lika bra? Nej absolut inte
Räcker det för ändamålet? Ja, kanske. Borde fungera för del flesta fallen

Jag vill inte att de tar bort sensorerna, men jag menar på att det går antagligen att lösa på ett för ändamålet god nog lösning.
Kamerorna ser fortfarande inte korta avstånd framför nosen på bilen så om du står parkerad så kommer även sentry inte kunna vara medveten om saker som ändras där. Så vida du inte tänker dig att man skall bygga ML så att den kan känna igen alla händelser som skulle kunnat ändra någonting där den inte ser? För något sådant kommer Tesla aldrig klara av att göra då det kan anses vara i det närmaste omöjligt.

Så nej, man kan inte fylla i blind spots med kamerorna förutom när du faktiskt parkerar, men parkering är bara hälften av situationen, när man lämnar parkeringen är minst lika viktig och då kommer den vara blind för saker som ändrats. Om informationen inte finns (vilket den inte gör för det finns ingen kamera som ser området och bilen är stillastående) så kan man inte trolla, bara för att företaget heter Tesla kan de inte bryta fysikens lagar.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av ErikHallq »

OfarligTesla skrev:

Kamerorna ser fortfarande inte korta avstånd framför nosen på bilen så om du står parkerad så kommer även sentry inte kunna vara medveten om saker som ändras där. Så vida du inte tänker dig att man skall bygga ML så att den kan känna igen alla händelser som skulle kunnat ändra någonting där den inte ser? För något sådant kommer Tesla aldrig klara av att göra då det kan anses vara i det närmaste omöjligt.
Jo det var precis det jag tänkte. Inte så svårt som du får det att låta
OfarligTesla skrev:
Så nej, man kan inte fylla i blind spots med kamerorna förutom när du faktiskt parkerar, men parkering är bara hälften av situationen, när man lämnar parkeringen är minst lika viktig och då kommer den vara blind för saker som ändrats. Om informationen inte finns (vilket den inte gör för det finns ingen kamera som ser området och bilen är stillastående) så kan man inte trolla, bara för att företaget heter Tesla kan de inte bryta fysikens lagar.
Det är här jag vill påstå att du har fel. För det går då all informat finns tillgänglig genom kamerorna. Spelar mindre roll om det är bilen som rör sig eller världen runt om. När bilen rör sig är det enklare, men det är inte 100 % nödvändigt. Skulle kamerorna vara avstängda, då kan bilen, när den startar upp förstå att området ändrats från när bilen parkerades eftersom bilen framför/bakom är en annan bil. Då kan den säga "Stanna" precis som den gör idag när den tror att man ska krocka åt det hållet. Idag säger den till en stund innan man ens är framme. Den är inte så exakt när saker är supernära
Jaegaern skrev:


Ja jag tror också de kan få till detta genom Occupancy Network eller vad de kallar det för. Det är ju inte så idiotiskt att man börjar scanna bakom bilen först när man lägger i backen. Allt börjar skannas in och hela tiden förfinas så snart en av kamerorna får syn på det. Det enda är väl typ dragkrokar och sånt om kamerorna/minnet faktiskt kommer ihåg allt sånt och inte bara "kastar" det som dålig data. Men å andra sidan så litar jag inte på USS för detta heller.
Precis min tanke. USS är riktigt bra, men när man är riktigt nära bilen kan man inte lite på det till 100% ändå. Sen är USS bättre än kameror, och förhoppningen vi kan ha nu är att, för detta ändamål, så kommer man kunna estimera området när bilen tillräckligt bra för att man ska kunna ha samma tillit
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av OfarligTesla »

ErikHallq skrev:
Jo det var precis det jag tänkte. Inte så svårt som du får det att låta
Så hur tänker du dig att den skulle klara av det då när de inte ens klarar av att känna igen lampor på bilar så att de har ett automatiskt helljus? För att den skall klara av vad du föreslår måste den känna av om t.ex. ett barn lägger något framför bilen (cykel, boll, lådbil eller vad som helst), dvs måste datorn förstå att om barnet åkte/bar på någonting när den såg det och sedan går därifrån utan det så ligger det framför bilen. Jag kan komma på hur många olika händelser som helst som datorn måste förstå vad det innebär. Och allt detta anser du inte är så svårt?

ErikHallq skrev:
Det är här jag vill påstå att du har fel. För det går då all informat finns tillgänglig genom kamerorna. Spelar mindre roll om det är bilen som rör sig eller världen runt om. När bilen rör sig är det enklare, men det är inte 100 % nödvändigt. Skulle kamerorna vara avstängda, då kan bilen, när den startar upp förstå att området ändrats från när bilen parkerades eftersom bilen framför/bakom är en annan bil. Då kan den säga "Stanna" precis som den gör idag när den tror att man ska krocka åt det hållet. Idag säger den till en stund innan man ens är framme. Den är inte så exakt när saker är supernära
Så du menar alltså att den med avstängda kameror kommer veta att det ligger en sparkcykel, boll, isklump, sten, "Big Bag" eller vad som helst som inte låg där när man parkerade? Hur då?
Skriv svar