Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
Lurkern skrev:
Så från och med nu har Tesla fimpat ultraljudssensorerna så backradar finns inre i bilarna.
Ungefär så ja :(
Kanske något mer också, Tesla brukar inte kommunicera ut i förväg vilken utrustning som finns i nästa sändning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Andersen »

mikebike skrev:
Bjelke skrev:
Lurkern skrev:
Så från och med nu har Tesla fimpat ultraljudssensorerna så backradar finns inre i bilarna.
Ungefär så ja :(
Kanske något mer också, Tesla brukar inte kommunicera ut i förväg vilken utrustning som finns i nästa sändning.
Och jag som alltid brukar säga att bilarna blir bättre och bättre ju längre man väntar. I det här fallet är jag minst sagt tveksam...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Lurkern »

Måste erkänna att ultraljudssensorerna på bilar idag är riktigt bra. Fattar inte, så värdelöst att ta bort dem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

Jag ser fram mot att få feedback från de som hämtar ut nya bilar de närmaste månaderna. Det avgör framförallt om jag skall hämta ut min beställda MYP....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Lurkern »

En twist skulle vara att HW4 sitter i bilarna utan USS, så det iaf finns kameror som har en chans att hålla koll i ex. fronten.

Men då hade det förstås kommunicerats.
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av La_Jungla »

Det fina med Tesla är att de oftast tar bort hårdvara utan att ta bort funktioner. Verkar ju ha funkat fint att avveckla radarn - ska nog gå bra med ultraljudssensorerna med. Annars tror jag inte att de hade tagit bort dem... Blir ju snyggt att få bort dem med.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Nicke Nyfiken »

La_Jungla skrev:
Det fina med Tesla är att de oftast tar bort hårdvara utan att ta bort funktioner. Verkar ju ha funkat fint att avveckla radarn - ska nog gå bra med ultraljudssensorerna med. Annars tror jag inte att de hade tagit bort dem... Blir ju snyggt att få bort dem med.
:lol: :lol: :lol:
Japp, så är det. Tesla tar inte bort funktionerna, de gör dem bara kraftigt sämre eller helt oanvändbara...


Min tidigare Tesla hade regnsensor som funkade okej, nuvarande system utan regnsensor är klart sämre.

Min tidigare Tesla hade ljussensor för helljuset som funkade utmärkt, nuvarande system utan ljussensor är oanvändbart.

Min tidigare Tesla hade radar som fungerade utmärkt, nuvarande system utan radar är klart sämre.

Min tidigare Tesla hade UL-sensorer som fungerade utmärkt, kommande system utan UL-sensorer blir... :?:
Baserat på erfarenhet gissar jag på kraftigt sämre, allt annat skulle vara ett trendbrott. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Tiimpan »

Nicke Nyfiken skrev:
La_Jungla skrev:
Det fina med Tesla är att de oftast tar bort hårdvara utan att ta bort funktioner. Verkar ju ha funkat fint att avveckla radarn - ska nog gå bra med ultraljudssensorerna med. Annars tror jag inte att de hade tagit bort dem... Blir ju snyggt att få bort dem med.
:lol: :lol: :lol:
Japp, så är det. Tesla tar inte bort funktionerna, de gör dem bara kraftigt sämre eller helt oanvändbara...


Min tidigare Tesla hade regnsensor som funkade okej, nuvarande system utan regnsensor är klart sämre.

Min tidigare Tesla hade ljussensor för helljuset som funkade utmärkt, nuvarande system utan ljussensor är oanvändbart.

Min tidigare Tesla hade radar som fungerade utmärkt, nuvarande system utan radar är klart sämre.

Min tidigare Tesla hade UL-sensorer som fungerade utmärkt, kommande system utan UL-sensorer blir... :?:
Baserat på erfarenhet gissar jag på kraftigt sämre, allt annat skulle vara ett trendbrott. :roll:
Lugn, trender är till för att brytas :D
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Lurkern »

Vilken dag som helst får de till XYZ mjukvaran.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Tellus »

Fick detta sms idag, MYP grå/vit beställd 2022-02
72AD7D5D-5C82-4897-A489-72F52552AD27.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Lars2022
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 jan 2022 18:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Lars2022 »

Fick samma SMS idag
Grå/svart beställd jan-22.

Blir väl att titta på annat märke. Börjar bli patetiskt. Känns väl bättre i magen efter Musks tweets om inte annat.
Solklart
Inlägg: 24
Blev medlem: 17 feb 2020 17:59

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Solklart »

Samma här, börjar ledsna på att vänta och att hela tiden bollas runt med leveransdatum med en beställning i snart 3 år

Bra alternativa elbilar och att Elon gradvis havererar gör att det nog blir att bevaka polestars event den 12/10. Verkar kunna bli snabbare leverans där :shock:
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Andersen »

Solklart skrev:
Samma här, börjar ledsna på att vänta och att hela tiden bollas runt med leveransdatum med en beställning i snart 3 år

Bra alternativa elbilar och att Elon gradvis havererar gör att det nog blir att bevaka polestars event den 12/10. Verkar kunna bli snabbare leverans där :shock:
Förutom att en Polestar 3 _börjar_ på vad en MYP kostar, och slutar på Model X LR-pris, ungefär. Mja.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Arctic Drifter »

Andersen skrev:
Solklart skrev:
Samma här, börjar ledsna på att vänta och att hela tiden bollas runt med leveransdatum med en beställning i snart 3 år

Bra alternativa elbilar och att Elon gradvis havererar gör att det nog blir att bevaka polestars event den 12/10. Verkar kunna bli snabbare leverans där :shock:
Förutom att en Polestar 3 _börjar_ på vad en MYP kostar, och slutar på Model X LR-pris, ungefär. Mja.
Förhoppningsvis har P3 regnsensor och helljusautomatik som fungerar även i regn och mörker, kan vara en dealbreaker för vissa...

Jag är i sak för att man tänker om och gör på ett effektivare sätt, men när man gör förändringarna utan att ha säkertställt bibehållen funktionalitet. Då tappar man mig...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Franz »

Det har kommit in 3 st ny MYP från Tyskland som förregistrerades i måndags. De har tillverkningsdatum 2022-10-05. Dessa är nu sökbara på car.info om man råkar ha ett VIN som matchar. De är med löpnummer mellan NB032XXX och NB033XXX. Föregående bilar från Tyskland som kom till Sverige var tillverkade cirka 1 månad före och med löpnummer som slutade på 23XXX.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Pigi71
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 15 jun 2014 17:09
Referralkod: ts.la/pierluigi20337

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Pigi71 »

Nicke Nyfiken skrev:
La_Jungla skrev:
Det fina med Tesla är att de oftast tar bort hårdvara utan att ta bort funktioner. Verkar ju ha funkat fint att avveckla radarn - ska nog gå bra med ultraljudssensorerna med. Annars tror jag inte att de hade tagit bort dem... Blir ju snyggt att få bort dem med.
:lol: :lol: :lol:
Japp, så är det. Tesla tar inte bort funktionerna, de gör dem bara kraftigt sämre eller helt oanvändbara...


Min tidigare Tesla hade regnsensor som funkade okej, nuvarande system utan regnsensor är klart sämre.

Min tidigare Tesla hade ljussensor för helljuset som funkade utmärkt, nuvarande system utan ljussensor är oanvändbart.

Min tidigare Tesla hade radar som fungerade utmärkt, nuvarande system utan radar är klart sämre.

Min tidigare Tesla hade UL-sensorer som fungerade utmärkt, kommande system utan UL-sensorer blir... :?:
Baserat på erfarenhet gissar jag på kraftigt sämre, allt annat skulle vara ett trendbrott. :roll:
and don't forget Autopark: worked like a charm with HW2(.5), useless with HW3 and the last year of updates
Vitoc
Inlägg: 44
Blev medlem: 30 jun 2022 15:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Vitoc »

Nu har även min estimerade leveranstid försvunnit…
MYP sv/sv beställd i Juni.

Hade varit kul att veta vad det betyder, när Tesla inte ens vill ge ett EDD….
MYP SV/SV - Beställd 2022-06-30 - RN1174XXXXX
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Bengt »

Min gissning är att de nu planerar in det tredje arbetsskiftet och de nya färgerna samt vit inredning. Om det är så kommer en hel del leveranser att tidigareläggas.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Andersen »

Franz skrev:
Det har kommit in 3 st ny MYP från Tyskland som förregistrerades i måndags. De har tillverkningsdatum 2022-10-05. Dessa är nu sökbara på car.info om man råkar ha ett VIN som matchar. De är med löpnummer mellan NB032XXX och NB033XXX. Föregående bilar från Tyskland som kom till Sverige var tillverkade cirka 1 månad före och med löpnummer som slutade på 23XXX.
Tack Franz! Som alltid mycket intressant att följa vad som faktiskt allokeras till Sverige. Att det nu är tre bilar på väg - eller de borde redan ha kommit - är glädjande. Förhoppningsvis ett tecken på att fler är på väg - om nu inte de bilarna bara ska ersätta de visningsbilar som såldes inför kvartalsslutet och Tesla fortsätter ignorera sina svenska kunder...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Rocko
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 aug 2022 21:44
Ort: Eksjö
Referralkod: ts.la/michael48338

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Rocko »

Franz skrev:
Det har kommit in 3 st ny MYP från Tyskland som förregistrerades i måndags. De har tillverkningsdatum 2022-10-05. Dessa är nu sökbara på car.info om man råkar ha ett VIN som matchar. De är med löpnummer mellan NB032XXX och NB033XXX. Föregående bilar från Tyskland som kom till Sverige var tillverkade cirka 1 månad före och med löpnummer som slutade på 23XXX.
Man kan alltså inte se dom om man inte har VIN?
Ren sökning på MYP visar endast 1 nyreg i okt 221005.
Var får du din info ifrån?
Mvh: Michael
M3P Msilver/Sv -21 (Såld)
2st MYP Vit/Sv -22 (Sålda)
MYP Qsilver -23
XC40 Twin Ultimate Recharge -23
Användarvisningsbild
HHurtig
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 apr 2022 20:31
Ort: Nyköping

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av HHurtig »

Tellus skrev:
Fick detta sms idag, MYP grå/vit beställd 2022-02
Har fått samma, MYP grå/sv beställd 2020-08-09
Tesla MYP Quicksilver 2023
KIA Niro EV 2023
Smokingliraren
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 maj 2022 20:41

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Smokingliraren »

Det händer inte ett skit här som vanligt?
MYP 18/5, Trosta RN11718xxxx, Vit/Svart, ej vinterhjul, VIN PB04208xxx, EDD 16-30/11
Nillok
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 jul 2022 10:25

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Nillok »

Smokingliraren skrev:
Det händer inte ett skit här som vanligt?
Nope, ingenting. Har forfarande ETD okt-dec i appen...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

Jag har haft jan - mars ett tag nu.

Undrar hur bilarna ser ut då. Någon bil utan parkeringshjälp tänker jag inte hämta ut och jag hoppas fortfarande att radarn kommer tillbaks.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Vitoc
Inlägg: 44
Blev medlem: 30 jun 2022 15:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Vitoc »

mikebike skrev:
Jag har haft jan - mars ett tag nu.

Undrar hur bilarna ser ut då. Någon bil utan parkeringshjälp tänker jag inte hämta ut och jag hoppas fortfarande att radarn kommer tillbaks.
Då kan du nog avbeställa :)
Du kommer inte ha radar eller USS när du får din.
MYP SV/SV - Beställd 2022-06-30 - RN1174XXXXX
Skriv svar