Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

bompa
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 aug 2022 19:52

Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av bompa »

Hej

Ni andra som får leverans om två veckor av Tesla RW hur känner ni när de tagit bort sensorerna?
Kommer ni avbeställa ?
Känns som man får en bil som inte är så modern om man inte har backvarnare.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av Lurkern »

Personligen tror jag det blir surt i ett år för att därefter börja kännas som en bättre lösning.
Användarvisningsbild
hirvimies
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 nov 2022 09:46

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av hirvimies »

Känns inget särskilt. Att ha kamera bak till en början kommer funka bra för mig. Visst hade det varit gött med sensorer fram, får se hur TV funkar när det kommer, men har bara haft en bil med sensorer fram så det gör detsamma för mig.

Nej jag kommer inte avbeställa.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av Domenix »

Det blir en period av osäkerhet nu men förhoppningsvis löser dem denna biten i Tesla Vision systemet ganska snart :)

För övrigt om någon är intresserad av Model Y RW så finns 2 st i lager i Malmö, en vart och en blå!
729670:- för den blå - Basic Autopilot - 19' - vit
736170:- för den svarta - Basic Autopilot - 20' - svart
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av Skar11n »

Jag kommer behålla min, testade en performance igår utan sensorer och visst är dom hjälpfulla men va inga problem utan heller.
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av pejvic »

Såvitt jag vet så finns inga alternativ till ModelY och då blir det lite knepigare.
Om man inte gillar att åka buss förstås.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av mikebike »

Ja, jag kommer pausa min beställning, fast i mitt fall gäller det en MYP.
Jag kör en MYLR 2022 idag och jag behåller den tills vidare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av Jordgubben »

Ser inte hur det ska kunna funka med skitig backkamera, vilket är då jag verkligen villhöver sensorerna. Men jag avvaktar lite och ser, bilens dator kanske kan använda information från en skitig kamera eller kanske från sidokamerorna?

När tesla tycker det är dags för leverans så tar jag den bara om jag ser rapporter om att det funkar. Annars behåller jag min M3LR december 2021 som utan tvekan ändå är den bästa bil jag kört.
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av Player »

Bryr mig inte det minsta om Uss, har klarat mig utan alla år och aldrig fått en skada. Dessutom piper skiten hela vintern så fort det kommer lite snö..
Tror dessutom det kommer funka bra så fort ts kommer igång!
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av Bengt »

Då är vi två som är positiva. :D
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
gudas
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 dec 2020 09:48

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av gudas »

Ja, jag kommer troligen avvakta om den saknar parkeringssensorer. Nu känns en Model Y som ett nedköp jämför med min Enyaq (parkeringssensorer, 360-kamera, bra automatiskt matris-helljus, bra vindruteautomatik), att Tesla inte längre ligger i framkant. Oerhört märkligt att plocka bort sensorerna. De kan omöjligen lösa det med bara kameror särskilt när kamera saknas i fronten. Kombon Tesla Vision och USS hade dock varit kanon. Så, paus nu och sen se hur läget är med uppdateringar i mjuk/hårdvara närmare sommaren.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av mikebike »

Player skrev:
Bryr mig inte det minsta om Uss, har klarat mig utan alla år och aldrig fått en skada. Dessutom piper skiten hela vintern så fort det kommer lite snö..
Tror dessutom det kommer funka bra så fort ts kommer igång!
Jag har aldrig haft problem med okynespipande uss, på någon bil. Oanvändbar bakre kamera är däremot något jag upplever väldigt ofta.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av CrazyGang »

Hade gärna haft kvar sensorerna.

Är det så viktigt att jag funderar på att avbeställa? Inte en chans.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av kaffekoko »

Definitivt en nackdel att de tog bort dem. Men ändå en relativt liten del av bilägandet totalt. Även om jag de facto vet att min fru verkligen behöver USS. Om detta orsakar en parkeringsskada per år blir det ca 12000kr totalt i högre kostnader i självrisker. Vilket på en bil för 700k är ganska lite. Men hade uppskattat om Tesla inte hade gett mig den bajsmackan.
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av Player »

mikebike skrev:
Player skrev:
Bryr mig inte det minsta om Uss, har klarat mig utan alla år och aldrig fått en skada. Dessutom piper skiten hela vintern så fort det kommer lite snö..
Tror dessutom det kommer funka bra så fort ts kommer igång!
Jag har aldrig haft problem med okynespipande uss, på någon bil. Oanvändbar bakre kamera är däremot något jag upplever väldigt ofta.
Du kanske inte bor i Norrbotten? Med minusgrader så lägger sig yrsnön lätt på sensorerna och piper större delen av vinterhalvåret, men såklart är det plusgrader så är det väl en annan femma.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av backe »

Player skrev:
mikebike skrev:
Player skrev:
Bryr mig inte det minsta om Uss, har klarat mig utan alla år och aldrig fått en skada. Dessutom piper skiten hela vintern så fort det kommer lite snö..
Tror dessutom det kommer funka bra så fort ts kommer igång!
Jag har aldrig haft problem med okynespipande uss, på någon bil. Oanvändbar bakre kamera är däremot något jag upplever väldigt ofta.
Du kanske inte bor i Norrbotten? Med minusgrader så lägger sig yrsnön lätt på sensorerna och piper större delen av vinterhalvåret, men såklart är det plusgrader så är det väl en annan femma.

Det är väl isåfall dålig implementering på en modern bil om den piper hela tiden, när den upptäcker att den är övertäckt så bör den såklart varna att den den är övertäckt men inte pipa hela tiden.

Teslan varnar konstant för kamerorna, så ska det vara ett pipljud kopplat till parkeringshjälp i Tesla Vision så kommer det troligen pipa konstant ändå då kamerorna ofta varnar att dom är övertäckta eller bländas, så är det på min bil åtminstone.
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av Player »

backe skrev:
Player skrev:
mikebike skrev:
Player skrev:
Bryr mig inte det minsta om Uss, har klarat mig utan alla år och aldrig fått en skada. Dessutom piper skiten hela vintern så fort det kommer lite snö..
Tror dessutom det kommer funka bra så fort ts kommer igång!
Jag har aldrig haft problem med okynespipande uss, på någon bil. Oanvändbar bakre kamera är däremot något jag upplever väldigt ofta.
Du kanske inte bor i Norrbotten? Med minusgrader så lägger sig yrsnön lätt på sensorerna och piper större delen av vinterhalvåret, men såklart är det plusgrader så är det väl en annan femma.

Det är väl isåfall dålig implementering på en modern bil om den piper hela tiden, när den upptäcker att den är övertäckt så bör den såklart varna att den den är övertäckt men inte pipa hela tiden.

Teslan varnar konstant för kamerorna, så ska det vara ett pipljud kopplat till parkeringshjälp i Tesla Vision så kommer det troligen pipa konstant ändå då kamerorna ofta varnar att dom är övertäckta eller bländas, så är det på min bil åtminstone.

Men så är det väl på de flesta bilarna? Att om sensorerna är övertäckta så piper det. Iallafall på alla mina tidigare bilar. Men bör fungera som du säger, att den känner av att de är blockerade och inte piper utan bara plingar till en gång för att meddela att sensorerna inte hjälper till atm.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av mikebike »

Player skrev:
mikebike skrev:
Player skrev:
Bryr mig inte det minsta om Uss, har klarat mig utan alla år och aldrig fått en skada. Dessutom piper skiten hela vintern så fort det kommer lite snö..
Tror dessutom det kommer funka bra så fort ts kommer igång!
Jag har aldrig haft problem med okynespipande uss, på någon bil. Oanvändbar bakre kamera är däremot något jag upplever väldigt ofta.
Du kanske inte bor i Norrbotten? Med minusgrader så lägger sig yrsnön lätt på sensorerna och piper större delen av vinterhalvåret, men såklart är det plusgrader så är det väl en annan femma.
Nej, det gör jag inte, men förra veckan körde jag upp till Sundsvall och när jag kom fram var hela fronten täckt av ett 1mm tjockt islager. Utom sensorerna som var isfria.
Fluffig yrsnö har jag kört i med tidigare bilar utan problem, varken med uss eller radar.
Det har bara varit med blötsnö kring nollan som det har packats snö på fronten, men sånt väder har ni väl aldrig i Norrbotten? ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av NEO »

Vår MYP skulle ersättas av en MY RWD då Yn mestadels går i stan och då behövs ingen P eller 78kWh batteri. Det är dock frugan som kör den 95%. Finns inte en chans i rymden att hon kör utan p-sensorer. Så vi avbeställde Yn.
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Avbeställa Tesla Y RW - då saknar sensorer?

Inlägg av Player »

mikebike skrev:
Player skrev:
mikebike skrev:
Player skrev:
Bryr mig inte det minsta om Uss, har klarat mig utan alla år och aldrig fått en skada. Dessutom piper skiten hela vintern så fort det kommer lite snö..
Tror dessutom det kommer funka bra så fort ts kommer igång!
Jag har aldrig haft problem med okynespipande uss, på någon bil. Oanvändbar bakre kamera är däremot något jag upplever väldigt ofta.
Du kanske inte bor i Norrbotten? Med minusgrader så lägger sig yrsnön lätt på sensorerna och piper större delen av vinterhalvåret, men såklart är det plusgrader så är det väl en annan femma.
Nej, det gör jag inte, men förra veckan körde jag upp till Sundsvall och när jag kom fram var hela fronten täckt av ett 1mm tjockt islager. Utom sensorerna som var isfria.
Fluffig yrsnö har jag kört i med tidigare bilar utan problem, varken med uss eller radar.
Det har bara varit med blötsnö kring nollan som det har packats snö på fronten, men sånt väder har ni väl aldrig i Norrbotten? ;)
Nä det är väder man bara ser på nyheterna, hehe

Är det någon slags värme i dem eller är det den lilla värme som alstras av sensorerna som gör det? Kan tänka mig att det funkar till en viss temp. Men vid -10 och kallare som det är större delen av vintern för oss är det nog någon extern värme som måste till för att hålla de snöfria. Men är ju samma med kameran, den är ju alltid täckt med snö men man får använda skills på vinterhalvåret istället!
Skriv svar