Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av mikebike »

Tellus skrev:
mikebike skrev:
När det gäller MY är bilar från första halvåret 2022 bäst, sedan började de plocka bort radar och uss.
Radarn är väl avstängd även på dom om man uppdaterat programvaran.
Men USS finns ju kvar, + 30000kr på dom beg bilarna ;)
Ja, men det finns åtminstone en teoretisk möjlighet att få tillbaks radarfunktionaliteten. En representant från Tesla har sagt till mig att de skall lösa det. :lol:

Om jag blev erbjuden att byta min bil mot en likadan fast ny så skulle jag tacka nej.
Precis som jag tänker tacka nej till att hämta ut en 2023 MYP och betala minst 80' mellan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av malmer »

Nyare bilar har bättre fjädring dock. Väger tyngre för iaf mig. Dessutom är jag rätt övertygad om att vision-baserad parkeringshjälp kommer vara mer precis i att visa olika hinder runt bilen än ultraljudssensorerna. Är troligtvis bara vid smutsiga kameror det kommer vara sämre.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Bengt »

Håller med dig malmer.

Det är dessutom inte bara kameror som försämras av vintervädret. Jag vet inte hur många gånger mina sensorer stängt av sig i väntan på att smuts o snö ska tas bort. Det verkar de flesta ha glömt i den här diskussionen. :-)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
Tellus skrev:
mikebike skrev:
När det gäller MY är bilar från första halvåret 2022 bäst, sedan började de plocka bort radar och uss.
Radarn är väl avstängd även på dom om man uppdaterat programvaran.
Men USS finns ju kvar, + 30000kr på dom beg bilarna ;)
Ja, men det finns åtminstone en teoretisk möjlighet att få tillbaks radarfunktionaliteten. En representant från Tesla har sagt till mig att de skall lösa det. :lol:

Om jag blev erbjuden att byta min bil mot en likadan fast ny så skulle jag tacka nej.
Precis som jag tänker tacka nej till att hämta ut en 2023 MYP och betala minst 80' mellan.
Ja nog tänker dom nog att försöka lösa det allt, med TV då såklart………. :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Tellus »

Mrtn skrev:
Tellus skrev:
stegev skrev:
Vad ska man sälja en MY, 2022 mars, 1300 mil, vit klädsel, midnight, dragkrok, 20” org och 19” org för?
Från de äldsta risigaste LR 2021orna med 2-3000mi
till i princip nya MYP 2022
Känns som spannet är ca 650 till 800 ?

Gick nyligen två halvrisiga 2021or på kvd med ~ 2000mil för drygt 660 tusen

2021 LR 650-700
2022 LR 700-750 (större batteri och ryzen)
2022 P 750-800

Spannet beror på mil, utrustning, skick.
- ~ 50000kr för import
Känns väl lite som som fantasipriser med tanke på nypriserna och kort leveranstid? Varför köpa en begagnad med så lite prisskillnad?

Priserna är utan några tillbehör.

Uppskattad leveranstid: nov 2022 - jan 2023

Bakhjulsdrift
Model Y
689 990 kr

Dual Motor fyrhjulsdrift
Model Y Long Range
768 990 kr

Dual Motor fyrhjulsdrift
Model Y Performance
808 990 kr
Gick en vit importerad Y på kvd ikväll, 1000mil. Kollade ej skicket, årsmodell 2022, 693 tusen. Bra betalt för en import.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av LarsOJ »

Stora prissänkningar igår på Riddermarks teslor. Dom har många. Snabb översikt mellan 30-80’kr ner.
EEEFBAD1-E0C0-4744-8664-E6240A2EA2F7.jpeg
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Tars »

LarsOJ skrev:
Stora prissänkningar igår på Riddermarks teslor. Dom har många. Snabb översikt mellan 30-80’kr ner.
Fortfarande höga priser.
Senast redigerad av Tars, redigerad totalt 1 gånger.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Säljare på Riddermark:

Inlägg av LarsOJ »

Tars skrev:
LarsOJ skrev:
Stora prissänkningar igår på Riddermarks teslor. Dom har många. Snabb översikt mellan 30-80’kr ner.
Fortfarande höra priser.
Absolut det håller jag verkligen med om. Men trenden pekar neråt helt klart.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Beigler »

Men om bilfirmorna har svårt att sälja bilarna, då borde det betyda att de betalar mindre för att köpa in bilar. Om de betalar sämre så borde åtminstone någon tycka att det är värt att försöka sälja bilen själv. Varför finns det ändå inte en enda model X på blocket som säljs av privatperson?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Beigler skrev:
Men om bilfirmorna har svårt att sälja bilarna, då borde det betyda att de betalar mindre för att köpa in bilar. Om de betalar sämre så borde åtminstone någon tycka att det är värt att försöka sälja bilen själv. Varför finns det ändå inte en enda model X på blocket som säljs av privatperson?
Jag tror att köparen måste få finansiering av bilen ordnad.

Det är svårare att erbjuda som privatperson.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av ChristerSjo »

Off Grid Byggaren skrev:
Beigler skrev:
Men om bilfirmorna har svårt att sälja bilarna, då borde det betyda att de betalar mindre för att köpa in bilar. Om de betalar sämre så borde åtminstone någon tycka att det är värt att försöka sälja bilen själv. Varför finns det ändå inte en enda model X på blocket som säljs av privatperson?
Jag tror att köparen måste få finansiering av bilen ordnad.

Det är svårare att erbjuda som privatperson.

Eller så väljer man att behålla bilen själv.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av taliz »

Tvärnit för begagnade elbilar

Den slopade klimatbonusen tycks inte generera i något ökat intresse för elbilar. Tvärtom visar färska siffror att priserna på begagnade elbilar fortsätter att störtdyka.

Höga räntor och skyhög inflation ligger just nu som en blöt filt över bilmarknaden, vilket märks av på priserna på begagnade elbilar.

Ekonomisk oro väger helt enkelt tyngre än en slopad klimatbonus, vilket gör att de flesta hushåll avstår stora investeringar, enligt Marcin Stepman, fordonsexpert på Blocket.

Elbilar tappar 22 procent
En titt på prisutvecklingen under oktober och november i år visar att medianpriset för en elbil i nuläget ligger på omkring 380 000 kronor, vilket motsvarar ett tapp på 14 procent.

”Att köpa en ny bil är helt enkelt inte vad människor prioriterar just nu”, konstaterar Stepman.
https://www.dagensps.se/motor/trots-slo ... r-elbilar/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Säljare på Riddermark:

Inlägg av LarsOJ »

taliz skrev:
Tvärnit för begagnade elbilar

Den slopade klimatbonusen tycks inte generera i något ökat intresse för elbilar. Tvärtom visar färska siffror att priserna på begagnade elbilar fortsätter att störtdyka.

Höga räntor och skyhög inflation ligger just nu som en blöt filt över bilmarknaden, vilket märks av på priserna på begagnade elbilar.

Ekonomisk oro väger helt enkelt tyngre än en slopad klimatbonus, vilket gör att de flesta hushåll avstår stora investeringar, enligt Marcin Stepman, fordonsexpert på Blocket.

Elbilar tappar 22 procent
En titt på prisutvecklingen under oktober och november i år visar att medianpriset för en elbil i nuläget ligger på omkring 380 000 kronor, vilket motsvarar ett tapp på 14 procent.

”Att köpa en ny bil är helt enkelt inte vad människor prioriterar just nu”, konstaterar Stepman.
https://www.dagensps.se/motor/trots-slo ... r-elbilar/
Ändå märkligt att priser på begagnade fossilbilar fortsätter stiga enligt artikeln. Men uppgången har börjat bromsa in.

Jag tror även elpriserna spelar in vilket artikeln inte tar upp.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av pejvic »

Off Grid Byggaren skrev:
Beigler skrev:
Men om bilfirmorna har svårt att sälja bilarna, då borde det betyda att de betalar mindre för att köpa in bilar. Om de betalar sämre så borde åtminstone någon tycka att det är värt att försöka sälja bilen själv. Varför finns det ändå inte en enda model X på blocket som säljs av privatperson?
Jag tror att köparen måste få finansiering av bilen ordnad.

Det är svårare att erbjuda som privatperson.
Det var det förr. Idag tar det sekunder med BankId och tex Blipp. Eller överlåta Dnb tar också sekunder.
Sen får köparen större trygghet att köpa av ägaren direkt.
man ser hur bilen är skött. det är exakt samma garanti och det är dessutom enklare om det skulle uppstå någon goodwillgrej.
Man får verkligen ingenting extra för att betala 40.000 extra minst hos en handlare. Ingenting. De stjäl till och med ofta vinterhjulen de själva fått med vid inköpet eller inbytet och säljer vid sidan om. Hasslare till 90% är vad de är.
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Beigler skrev:
Men om bilfirmorna har svårt att sälja bilarna, då borde det betyda att de betalar mindre för att köpa in bilar. Om de betalar sämre så borde åtminstone någon tycka att det är värt att försöka sälja bilen själv. Varför finns det ändå inte en enda model X på blocket som säljs av privatperson?
Jag tror att köparen måste få finansiering av bilen ordnad.

Det är svårare att erbjuda som privatperson.
Det var det förr. Idag tar det sekunder med BankId och tex Blipp. Eller överlåta Dnb tar också sekunder.
Sen får köparen större trygghet att köpa av ägaren direkt.
man ser hur bilen är skött. det är exakt samma garanti och det är dessutom enklare om det skulle uppstå någon goodwillgrej.
Man får verkligen ingenting extra för att betala 40.000 extra minst hos en handlare. Ingenting. De stjäl till och med ofta vinterhjulen de själva fått med vid inköpet eller inbytet och säljer vid sidan om. Hasslare till 90% är vad de är.
Möjligen om du köper av dig själv. Blocket är ju fullt av idioter.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av pejvic »

Också en gammal myt från tiden när man hade telefonnumret på blocket och sålde bilar för 50.000.
Nu har man inte telefonnummer där utan konverserar via tjänsten.

Första teslan jag sålde gav ungefär 15 svar. Det var värt att svara ungefär 5 av dem.
Har inte märkt av några sådana problem. Det beror nog på vad man säljer som sagt.
men varför ens svara en "idiot"? Du väljer ju själv om du svarar en som tex bjuder en handgjord matta.
Scrolla vidare.
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev:
Också en gammal myt från tiden när man hade telefonnumret på blocket och sålde bilar för 50.000.
Nu har man inte telefonnummer där utan konverserar via tjänsten.

Första teslan jag sålde gav ungefär 15 svar. Det var värt att svara ungefär 5 av dem.
Har inte märkt av några sådana problem. Det beror nog på vad man säljer som sagt.
men varför ens svara en "idiot"? Du väljer ju själv om du svarar en som tex bjuder en handgjord matta.
Scrolla vidare.
Det är köparna jag tänker på….

Vad är det du menar är en gammal myt?
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Jwe »

Reflektion på "inga MX till salu från privatperson"
MX har en hel del kända och okända kvalitetsproblem som man som privatperson inte vill riskera att klä skott för efter en försäljning.
Känns bättre att en bilhandlare får ta det problemet.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Tellus »

Det är bilar med nybilsgaranti kvar som är bättre att köpa privat, både för köpare och säljare. Alternativt av Tesla om man vill betala premium 8-)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av pejvic »

Fredrik j skrev:
pejvic skrev:
Också en gammal myt från tiden när man hade telefonnumret på blocket och sålde bilar för 50.000.
Nu har man inte telefonnummer där utan konverserar via tjänsten.

Första teslan jag sålde gav ungefär 15 svar. Det var värt att svara ungefär 5 av dem.
Har inte märkt av några sådana problem. Det beror nog på vad man säljer som sagt.
men varför ens svara en "idiot"? Du väljer ju själv om du svarar en som tex bjuder en handgjord matta.
Scrolla vidare.
Det är köparna jag tänker på….

Vad är det du menar är en gammal myt?
Att alla på blocket är idioter. Det är helt omöjiigt att det skulle vara så.
Jag trodde du menar köparna av den bilen du ev vill sälja.
jag har sålt 4 Teslor på blocket och känner inte igen mig alls i beskrivningen.
Och vad spelar det förr roll egentligen om man tycker motparten är en idiot.

du har en bil du beskriver bra, sen kommer en köpare och säger vad hen vill betala.
Så byter man bil mot peng. Det är inte så att man måste gå på bio med motparten?
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev:
Fredrik j skrev:
pejvic skrev:
Också en gammal myt från tiden när man hade telefonnumret på blocket och sålde bilar för 50.000.
Nu har man inte telefonnummer där utan konverserar via tjänsten.

Första teslan jag sålde gav ungefär 15 svar. Det var värt att svara ungefär 5 av dem.
Har inte märkt av några sådana problem. Det beror nog på vad man säljer som sagt.
men varför ens svara en "idiot"? Du väljer ju själv om du svarar en som tex bjuder en handgjord matta.
Scrolla vidare.
Det är köparna jag tänker på….

Vad är det du menar är en gammal myt?
Att alla på blocket är idioter. Det är helt omöjiigt att det skulle vara så.
Jag trodde du menar köparna av den bilen du ev vill sälja.
jag har sålt 4 Teslor på blocket och känner inte igen mig alls i beskrivningen.
Och vad spelar det förr roll egentligen om man tycker motparten är en idiot.

du har en bil du beskriver bra, sen kommer en köpare och säger vad hen vill betala.
Så byter man bil mot peng. Det är inte så att man måste gå på bio med motparten?
Diskussionen började väl med en fundering över varför det inte finns så många model X på blocket.
Jag tror orsaken är att säljare få ungefär samma hos firma som på blocket plus att man inte orkar krångla med idioter.
På något sätt svängde du om det till att det är bättre att KÖPA en bil på blocket då det är billigare.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Diskussionen började väl med en fundering över varför det inte finns så många model X på blocket.
Jag tror orsaken är att säljare få ungefär samma hos firma som på blocket plus att man inte orkar krångla med idioter.
På något sätt svängde du om det till att det är bättre att KÖPA en bil på blocket då det är billigare.
Ja jag skulle aldrig sälja en bil på Blocket idag, visst får man lite mer pengar om man gör det men högre risk för mig som säljare och så måste man ha med alla idioter att göra. Handlare är bra mycket smidigare att ha att göra med och man behöver inte oroa sig för att de skall komma i efterhand och klaga på något korkat.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av FStaake »

Är inte bara teslamarknaden som kraschar.
Min inbytesbil som jag lämnade till Tesla och fick 175’ för ligger 3 månader fortfarande ute på KVD och nu med bara 4’ påslag.
Känns väldigt bra för mig men tan tänka att KVD är mindre nöjda.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av LarsOJ »

Ingen bil jag är intresserad av men läste att det är en Model 3 refresh på gång och att man fotat prototyper. Kameror i framlysena mm ryktas det om.

Är det någon sanning i detta lär det ju ytterligare förstärka prisfallet just på Model 3.
633F7667-39E4-4E89-96ED-14EF40F34C6B.jpeg
” Is This The Tesla Model 3 Refresh With Its Front And Rear Under Camouflage?”

https://insideevs.com/news/624887/tesla ... prototype/
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Bengt »

Planerad produktionsstart Q3 2023, så det låter inte troligt att det påverkar priset redan.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Skriv svar