Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Domenix »

Tjena. Här är en riktigt bra video från en kille i Stockholm. Dem testar och visar exakt hur (tyvärr) dåligt bilarna som levereras utan USS nu kommer prestera. Dem gör tester mot andra bilar och betongplintar och får varken varningar eller ljudnotiser.

Viktigt att tillägga också är att i början av videon är kalibrerar kamerorna sig.
Men ändå intressant att se. När vi väl får uppdatering till TV som ersätter USS kan det bli intressant att jämföra. Detta är också en bra video för vad ni som kommer få Tesla UTAN USS kan förvänta er. Som man kan se så fungerar kamerorna utmärkt att använda till hjälp när man ska parkera, dock bara när du backar in i en p plats, kör du rakt in får du inte lika mycket hjälp då är det väldigt stor chans att du kör för långt och kanske till och med kör på ett hinder där.

https://youtu.be/qBRDHWJrINM
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Lurkern
Inlägg: 905
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Lurkern »

Förstår inte poängen med att filma scenariot att bilar utan USS inte har USS.
Användarvisningsbild
hirvimies
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 nov 2022 09:46

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av hirvimies »

Funktionen är avstängd så inte konstigt att det inte fungerar just nu. Surt så klart men det är inget Tesla har smygit med:
Under en kort tid under denna övergång kommer Tesla Vision-fordon som inte är utrustade med ultraljudssensorer att levereras med funktioner som tillfälligt är begränsade eller inaktiva, bland andra följande:

Parkeringsassistans: varnar dig för föremål i omgivningen när fordonet körs i högst 8 km/h.
Autoparkering: manövrerar automatiskt till parallella eller vinkelräta parkeringsplatser.
Summon: flytta din bil manuellt framåt eller bakåt genom Tesla-appen.
Smart Summon: navigera din bil till din plats eller en önskad plats genom Tesla-appen.

Inom en snar framtid kommer dessa funktioner, när de har uppnått prestanda som liknar den i dagens fordon, återinföras genom en serie trådlösa programvaruuppdateringar.
https://www.tesla.com/sv_se/support/tra ... sla-vision
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Domenix »

Lurkern skrev:
Förstår inte poängen med att filma scenariot att bilar utan USS inte har USS.
Tycker det är väldigt intressant. För här får alla som väntar på sina Tesla's en verklighetsbild av vad dem kan förvänta sig av sina bilar. Och så klart så hoppas vi där kommer en update till TV så fort som möjligt men tills dess, detta är vad vi får sitta med :)
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Domenix »

hirvimies skrev:
Funktionen är avstängd så inte konstigt att det inte fungerar just nu. Surt så klart men det är inget Tesla har smygit med:
Under en kort tid under denna övergång kommer Tesla Vision-fordon som inte är utrustade med ultraljudssensorer att levereras med funktioner som tillfälligt är begränsade eller inaktiva, bland andra följande:

Parkeringsassistans: varnar dig för föremål i omgivningen när fordonet körs i högst 8 km/h.
Autoparkering: manövrerar automatiskt till parallella eller vinkelräta parkeringsplatser.
Summon: flytta din bil manuellt framåt eller bakåt genom Tesla-appen.
Smart Summon: navigera din bil till din plats eller en önskad plats genom Tesla-appen.

Inom en snar framtid kommer dessa funktioner, när de har uppnått prestanda som liknar den i dagens fordon, återinföras genom en serie trådlösa programvaruuppdateringar.
https://www.tesla.com/sv_se/support/tra ... sla-vision

Exakt, så detta är en verklighetsbild av vi kan förvänta oss av våra kommande Tesla's, vilket jag tycker är intressant att se i videoformat för då får man även en bättre helhetsbild av funktionen, or lack there of, for now ;)
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Bengt »

Der är redan klargjort av Tesla vad som är tillfälligt avstängt, så vad tillför videon?
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 869
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Arctic Drifter »

Bengt skrev:
Der är redan klargjort av Tesla vad som är tillfälligt avstängt, så vad tillför videon?
Tesla skriver ju att funktionerna är "begränsade eller inaktiva", hade man skrivit att funktionerna var inaktiverade hade jag tyckt att det var klargjort, men så länge som skrivningen är så vag som den är så är det i alla fall för mig intressant att se i vilken grad de är begränsade.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Domenix »

Bengt skrev:
Der är redan klargjort av Tesla vad som är tillfälligt avstängt, så vad tillför videon?
Anledningen med detta inlägget var att visa en verklighetsbild av vad man kan förvänta sig av sin bil utan USS :roll:

Inga påståenden har gjorts om att Tesla försöker lura oss eller något, detta ä'r endast en verklighetsbild av funktionerna eller rättare sagt de saknade funktionerna vi kan förvänta oss av våra nya bilar som levereras utan USS

Som sagt jag tyckte det var väldigt intressant att se testerna varför jag även delade det här ifall någon mer var intresserad
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av frippe »

Domenix skrev:
Bengt skrev:
Der är redan klargjort av Tesla vad som är tillfälligt avstängt, så vad tillför videon?
Anledningen med detta inlägget var att visa en verklighetsbild av vad man kan förvänta sig av sin bil utan USS :roll:

Inga påståenden har gjorts om att Tesla försöker lura oss eller något, detta ä'r endast en verklighetsbild av funktionerna eller rättare sagt de saknade funktionerna vi kan förvänta oss av våra nya bilar som levereras utan USS

Som sagt jag tyckte det var väldigt intressant att se testerna varför jag även delade det här ifall någon mer var intresserad
Du menar att det är förvånande att en bil utan sensorer fungerar precis som vilken bil som helst som inte har några sensorer?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 938
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av agehall »

Vi kanske ska gnälla lite över att det inte går att få grön färg från fabrik heller? Eller att man inte kan få en fysiskt volymknapp till radion?

Det finns saker som är värda att klaga över men i detta fall har det ju varit solklart att det kommer vara ett glapp i funktionen och då är det ju inte direkt någon nyhet att det är just så. Låt oss återkomma till frågan när Tesla implementerat lösningen i TV och tycker att den fungerar - då kan det vara läge att gnälla men just nu finns faktiskt inget att klaga på.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av taliz »

Tycker nog det är bra att det blir belyst.
Nog många som har lite väl mkt överseende med sånt här. Man vill ha sin nya bil och sväljer det.
Sen sitter man kanske där om ett år och svär att man inte tänkte mer på de praktiska följderna.

Klarar man sig med bara backkamera så länge man tänkt äga bilen, köp den.
Men räkna inte med att det kommer lösa sig under överskådlig tid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 938
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av agehall »

Men vad är problemet? Antingen säger man nej till att ta emot bilen för att den inte har fungerande backsensorer eller så köper man läget just nu.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Player »

Då vet man vad man kan vänta sig helt enkelt, bra! Jag personligen tror inte de tar bort uss utan att vara nära en lösning, hade det vart 3 år bort hade de väntat med att ta bort dem. Måla inte fan på väggen i onödan. Känns som att många gör en höna av en fjäder gällande detta.
backe
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av backe »

Player skrev:
Då vet man vad man kan vänta sig helt enkelt, bra! Jag personligen tror inte de tar bort uss utan att vara nära en lösning, hade det vart 3 år bort hade de väntat med att ta bort dem. Måla inte fan på väggen i onödan. Känns som att många gör en höna av en fjäder gällande detta.

Om det är nära, varför inte vänta tills det fungerar?
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Player »

backe skrev:
Player skrev:
Då vet man vad man kan vänta sig helt enkelt, bra! Jag personligen tror inte de tar bort uss utan att vara nära en lösning, hade det vart 3 år bort hade de väntat med att ta bort dem. Måla inte fan på väggen i onödan. Känns som att många gör en höna av en fjäder gällande detta.

Om det är nära, varför inte vänta tills det fungerar?
Bra fråga, hade givetvis vart klokare. Då hade man sluppit att folk avbokar för en sådan liten sak. De lär ju jobba hårt på saken iallafall, det räcker för mig, trots att min bil som kommer snart kommer vara utan uss.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av taliz »

Player skrev:
backe skrev:
Player skrev:
Då vet man vad man kan vänta sig helt enkelt, bra! Jag personligen tror inte de tar bort uss utan att vara nära en lösning, hade det vart 3 år bort hade de väntat med att ta bort dem. Måla inte fan på väggen i onödan. Känns som att många gör en höna av en fjäder gällande detta.

Om det är nära, varför inte vänta tills det fungerar?
Bra fråga, hade givetvis vart klokare. Då hade man sluppit att folk avbokar för en sådan liten sak. De lär ju jobba hårt på saken iallafall, det räcker för mig, trots att min bil som kommer snart kommer vara utan uss.
Jag tror inte dom jobbat på det alls faktiskt.
Snarare fick dom plötsligt problem med leveranserna av sensorer.
Elon tänkte lite på saken och kom fram till att det rent tekniskt borde vara möjligt att lösa i mjukvara istället... voilà...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av backe »

taliz skrev:
Player skrev:
backe skrev:
Player skrev:
Då vet man vad man kan vänta sig helt enkelt, bra! Jag personligen tror inte de tar bort uss utan att vara nära en lösning, hade det vart 3 år bort hade de väntat med att ta bort dem. Måla inte fan på väggen i onödan. Känns som att många gör en höna av en fjäder gällande detta.

Om det är nära, varför inte vänta tills det fungerar?
Bra fråga, hade givetvis vart klokare. Då hade man sluppit att folk avbokar för en sådan liten sak. De lär ju jobba hårt på saken iallafall, det räcker för mig, trots att min bil som kommer snart kommer vara utan uss.
Jag tror inte dom jobbat på det alls faktiskt.
Snarare fick dom plötsligt problem med leveranserna av sensorer.
Elon tänkte lite på saken och kom fram till att det rent tekniskt borde vara möjligt att lösa i mjukvara istället... voilà...

Jag håller med, och nu är många av utvecklarna och knackar kod hos Twitter som jag förstått det, så troligen får man köra ett tag utan Tesla vision istället för uss.

Det fungerar såklart utan men jag får ändå säga att jag uppskattar funktionen, framförallt när jag kör in i garaget eller liknande.
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Player »

taliz skrev:
Player skrev:
backe skrev:
Player skrev:
Då vet man vad man kan vänta sig helt enkelt, bra! Jag personligen tror inte de tar bort uss utan att vara nära en lösning, hade det vart 3 år bort hade de väntat med att ta bort dem. Måla inte fan på väggen i onödan. Känns som att många gör en höna av en fjäder gällande detta.

Om det är nära, varför inte vänta tills det fungerar?
Bra fråga, hade givetvis vart klokare. Då hade man sluppit att folk avbokar för en sådan liten sak. De lär ju jobba hårt på saken iallafall, det räcker för mig, trots att min bil som kommer snart kommer vara utan uss.
Jag tror inte dom jobbat på det alls faktiskt.
Snarare fick dom plötsligt problem med leveranserna av sensorer.
Elon tänkte lite på saken och kom fram till att det rent tekniskt borde vara möjligt att lösa i mjukvara istället... voilà...
Så kan det ligga till, men vi sitter alla och killgissar. Vissa med positiv inställning och andra med negativ.
Lurkern
Inlägg: 905
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Lurkern »

Jag är positiv till att de löser det men negativ till att det går snabbt.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 938
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av agehall »

backe skrev:
Om det är nära, varför inte vänta tills det fungerar?
Den är enkel att svara på - troligen håller lagret på att ta slut pga komponentbrist.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av taliz »

Player skrev:
taliz skrev:
Player skrev:
backe skrev:
Player skrev:
Då vet man vad man kan vänta sig helt enkelt, bra! Jag personligen tror inte de tar bort uss utan att vara nära en lösning, hade det vart 3 år bort hade de väntat med att ta bort dem. Måla inte fan på väggen i onödan. Känns som att många gör en höna av en fjäder gällande detta.

Om det är nära, varför inte vänta tills det fungerar?
Bra fråga, hade givetvis vart klokare. Då hade man sluppit att folk avbokar för en sådan liten sak. De lär ju jobba hårt på saken iallafall, det räcker för mig, trots att min bil som kommer snart kommer vara utan uss.
Jag tror inte dom jobbat på det alls faktiskt.
Snarare fick dom plötsligt problem med leveranserna av sensorer.
Elon tänkte lite på saken och kom fram till att det rent tekniskt borde vara möjligt att lösa i mjukvara istället... voilà...
Så kan det ligga till, men vi sitter alla och killgissar. Vissa med positiv inställning och andra med negativ.
Jag tror som Elon att det går att lösa.
Frågan är bara när. Kan krävas ny hårdvara för att få det att fungera riktigt bra.
Med nuvarande kan det tänkas dra ström motsvarande sentry åtminstone. Kameran bak behöver nog en spolare också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3273
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Maw »

Tja, än så länge så har det ju inte tagit ens 10 år att få ordning på regnsensor, helljusautomatik, AP och FSD och de de flesta bilarna som sålts med detta rullar ju fortfarande och väntar på att mjukvaran ska bli färdig. Så hoppet är inte ute att Tesla löser det innan bilen är skrotad. Det kanske blir näst-näst-näst-nästa ägaren till din nya bil som får funktionaliteten? Var glad för den människans skull istället för att gnälla på att Tesla inte levererar det de har sålt till dig.

Viss ironi kan förekomma ovan :)
jimhalpert
Inlägg: 71
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av jimhalpert »

Tack för bra video. Uppskattas!

Hur funkar det när det är mörkt ute? Ser man någonting tro?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Kameran bak behöver nog en spolare också.
Ja det är nog det jag tror kommer bli det största problemet, större delen av året är backkameran igensatt när det är dags att backa och frågan är vad man skall göra då. Själv har jag förlitat mig på USS då för det har varit väldigt ovanligt att de slutat fungera bak.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:

Jag tror inte dom jobbat på det alls faktiskt.
Snarare fick dom plötsligt problem med leveranserna av sensorer.
Elon tänkte lite på saken och kom fram till att det rent tekniskt borde vara möjligt att lösa i mjukvara istället... voilà...

Det är ju bara en påhittad orsak. Finns ju en uppsjö med biltillverkare som fortsätter bygga bilar med sensorer. Så att Tesla helt plötsligt skulle stå utan är någon sorts efterkonstruktion från allmänheten att så är det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar