Som skrivits tidigare. Benutrymmet är nog inte problemet längst bak.Svenssons skrev:Första och antagligen andra raden är väl närmare fronten på en Model Y än i en XC90 (twin engine är det inte i den bilen även ifall Volvo skriver det lite överallt...)?Stevvee skrev:Eftersom den skall vara lika stor som XC90 och allt kan den ju inte vara sämre än såhär.......... skall bli väldigt intressant att se sen. https://cached-images.btdmtech.se/tveas ... ine-48.jpg
Model Y spotting
Moderator: Redaktion
Re: Model Y spotting
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model Y spotting
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model Y spotting
Sjusitsiga prototypen jag åkte med på Model Y eventet hade skjutbar andra rad.heldiggrisen skrev:Officiellt på hemsidan står det ” Plats för upp till sju vuxna med den tredje sätesraden (tillval)”.Fredrik j skrev:8:50 in i filmen där. Hur ska två vuxna få plats i tredje raden? Är det något man fortfarande hör från Tesla officiellt? Kommer den sjusitsiga få en annorlunda kaross?
Ingen av konkurrenterna har plats för vuxna i bagaget. Känns bara som man skapat något som kritiker hela tiden kommer ta upp som kritik.
Sen tror jag 2a raden kommer vara skjutbar, verkar vara god benplats på den raden nu när den står fast.
Så kanske om dagens position av 2a raden blir bakre position på skjutbara säten, så kanske man får plats till några kortvuxna där bak?
Femsitsiga bilarna som levereras idag har fast andra rad.
Tredje raden blir som i vissa andra SUV-ar: visst kan vuxna åka där längst bak, men endast korta sträckor. Jag hade en Renault Grand Scenic förr i tiden med samma tredjeradslösning. Vuxna fick lite krampaktigt plats men ville inte sitta där mer än 15-20 minuter. Barnen däremot älskade extrasätena!
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model Y spotting
Vår VW Touran har sju säten. Bakre raden har har sämre benutrymme och inte lika höga säten, fungerar alldeles jättebra för barn men även vuxna kan åka - fast några längre sträckor är det inte bekvämt. Touranen är 20 cm kortare än Teslan och har antagligen längre motorhuv också. Men förstås också rakare taklinje.
Med det sagt så tror jag det kan bli trångt för vuxna och jag är inte säker på att jag beställt tredje raden vid köp även om vi använder den några gånger per år i nuvarande bil.
Att säga att MY är dyr är att glömma de lägre ägandekostnaderna. På totalen har jag mycket svårt att se att den är dyrare än motsvarande fossilbil räknat per mil, speciellt inte om man slår ut ägandet över ett längre antal år.
Börja räkna på vad en fossilbil kostar att äga.. En bil i den här storleksklassen kostar 45-50 kr per mil minst.
Med det sagt så tror jag det kan bli trångt för vuxna och jag är inte säker på att jag beställt tredje raden vid köp även om vi använder den några gånger per år i nuvarande bil.
Att säga att MY är dyr är att glömma de lägre ägandekostnaderna. På totalen har jag mycket svårt att se att den är dyrare än motsvarande fossilbil räknat per mil, speciellt inte om man slår ut ägandet över ett längre antal år.
Börja räkna på vad en fossilbil kostar att äga.. En bil i den här storleksklassen kostar 45-50 kr per mil minst.
Model Y LR AWD 2022
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model Y spotting
Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.Mickep skrev:Det är några småsaker som jag hoppas de hinner fixa tills bilen kommer till EU. (förutom dragkrok). Om den inte kostat 800 000 SEK hade den varit intressant. (gräns för mig går runt 400 000)
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model Y spotting
Var kan man köpa den här "Enyaq"?mati skrev:Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.Mickep skrev:Det är några småsaker som jag hoppas de hinner fixa tills bilen kommer till EU. (förutom dragkrok). Om den inte kostat 800 000 SEK hade den varit intressant. (gräns för mig går runt 400 000)
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y spotting
I Sverige på samma ställe som Model Ytaliz skrev:Var kan man köpa den här "Enyaq"?mati skrev:Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.Mickep skrev:Det är några småsaker som jag hoppas de hinner fixa tills bilen kommer till EU. (förutom dragkrok). Om den inte kostat 800 000 SEK hade den varit intressant. (gräns för mig går runt 400 000)
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
Re: Model Y spotting
På tesla.com alltså? Udda.nek0 skrev:I Sverige på samma ställe som Model Ytaliz skrev:Var kan man köpa den här "Enyaq"?mati skrev:Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.Mickep skrev:Det är några småsaker som jag hoppas de hinner fixa tills bilen kommer till EU. (förutom dragkrok). Om den inte kostat 800 000 SEK hade den varit intressant. (gräns för mig går runt 400 000)
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Model Y spotting
For Skodan är planerad leverans i Sverige för de första beställda bilarna är i början av 2021. Enligt Tesla: Produktionen förväntas att inledas i början av 2021, om man tittar på beställningen. Dock är det ju bevisligt att Model Y har börjat levereras i USA.taliz skrev:Var kan man köpa den här "Enyaq"?mati skrev:Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.Mickep skrev:Det är några småsaker som jag hoppas de hinner fixa tills bilen kommer till EU. (förutom dragkrok). Om den inte kostat 800 000 SEK hade den varit intressant. (gräns för mig går runt 400 000)
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
Senast redigerad av Credde, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Model Y spotting
Jag ser lika många Model Y och Enyaq på svenska sidantaliz skrev:På tesla.com alltså? Udda.nek0 skrev:I Sverige på samma ställe som Model Ytaliz skrev:Var kan man köpa den här "Enyaq"?mati skrev:Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.Mickep skrev:Det är några småsaker som jag hoppas de hinner fixa tills bilen kommer till EU. (förutom dragkrok). Om den inte kostat 800 000 SEK hade den varit intressant. (gräns för mig går runt 400 000)
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
Re: Model Y spotting
Jaså? Det finns bokstavligen en "beställ nu"-knapp för Model Y.nek0 skrev:Jag ser lika många Model Y och Enyaq på svenska sidantaliz skrev:På tesla.com alltså? Udda.nek0 skrev:I Sverige på samma ställe som Model Ytaliz skrev:Var kan man köpa den här "Enyaq"?mati skrev:Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y spotting
Jag ser lika många Model Y och Enyaq på svenska sidan[/quote]Jaså? Det finns bokstavligen en "beställ nu"-knapp för Model Y.[/quote]taliz skrev:På tesla.com alltså? Udda.nek0 skrev:I Sverige på samma ställe som Model Ytaliz skrev:Var kan man köpa den här "Enyaq"?mati skrev:Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.Mickep skrev:Det är några småsaker som jag hoppas de hinner fixa tills bilen kommer till EU. (förutom dragkrok). Om den inte kostat 800 000 SEK hade den varit intressant. (gräns för mig går runt 400 000)
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
Jo och den kan du kanske köpa men ingen Model Y
Re: Model Y spotting
Och vad har det för större betydelse om det står reservera eller beställ nu om leveranserna är ungefär ett år bort? Du kunde väll tycka ”beställ nu” i mars förra året på Model Y? För VW ID3 så har det inte gått att göra för någon förrän de senaste månaderna. Med din definition så ligger Model Y leveranserna för Europa långt före ID3 eftersom det gick att beställa tidigare.taliz skrev:Jaså? Det finns bokstavligen en "beställ nu"-knapp för Model Y.nek0 skrev:Jag ser lika många Model Y och Enyaq på svenska sidantaliz skrev:På tesla.com alltså? Udda.nek0 skrev:I Sverige på samma ställe som Model Y
Re: Model Y spotting
Det har betydelse eftersom Model Y tillverkas och levereras till slutkund NU.vigge50 skrev:Och vad har det för större betydelse om det står reservera eller beställ nu om leveranserna är ungefär ett år bort? Du kunde väll tycka ”beställ nu” i mars förra året på Model Y? För VW ID3 så har det inte gått att göra för någon förrän de senaste månaderna. Med din definition så ligger Model Y leveranserna för Europa långt före ID3 eftersom det gick att beställa tidigare.taliz skrev:Jaså? Det finns bokstavligen en "beställ nu"-knapp för Model Y.nek0 skrev:Jag ser lika många Model Y och Enyaq på svenska sidantaliz skrev:På tesla.com alltså? Udda.nek0 skrev:I Sverige på samma ställe som Model Y
Enyaq finns inte ens visad i produktionsform. Inte ens ID3 har börjat levereras än.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y spotting
Mera Y info.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model Y spotting
Vad räknar du egentligen med att Enyaq kommer att kosta ?mati skrev:Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.
ID.3 med 58 kWh + backkamera kostar 471k.
Enyaq med motsvarande batteripack/utrustning lär kosta betydligt mer. Under 550k ska man nog inte hoppas på. Ska man sedan ha AWD samt stora batteripacket så blir det nog 650-700k.
Sen får man förstås själv avgöra om bilarna är jämförbara förutom just räckvidd/storlek.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model Y spotting
Jag vet förstås inte vad den kommer kosta. Men jag tror/hoppas på nånting runt 600k. De säger ju i alla fall att priset kommer ligger i samma härad som en diesel-SUV. Huruvida det stämmer kan jag inte bedöma. AWD är ingenting jag är intresserad av och för Model Y har ju den billigare RWD-versionen tyvärr plockats bort från hemsidan. Om och när den kommer tillbaka vet vi inte.Laban skrev:Vad räknar du egentligen med att Enyaq kommer att kosta ?mati skrev:Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.
ID.3 med 58 kWh + backkamera kostar 471k.
Enyaq med motsvarande batteripack/utrustning lär kosta betydligt mer. Under 550k ska man nog inte hoppas på. Ska man sedan ha AWD samt stora batteripacket så blir det nog 650-700k.
Sen får man förstås själv avgöra om bilarna är jämförbara förutom just räckvidd/storlek.
Huruvida bilarna är jämförbara kan ingen veta eftersom ingen av oss har provat varken den ena eller den andra. Men det vi vet med ganska stor säkerhet är att Enyaq kommer få en dragvikt på ungefär 1,5 ton. Även utrymmet är ungefär jämförbart och det är två avgörande faktorer för mig.
Sen vet vi att den får matrix-LED vilket vi också vet att Model Y aldrig kommer få eftersom det är förbjudet i USA. Och det är för mig ett stort plus för Skodan. Laddnätverket är ett stort plus för MY såklart (egentligen enda fördelen för min del) men frågan är om det är värt att betala så mycket mer som MY förmodligen kommer kosta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model Y spotting
Här jämför vi återigen en bil som redan levereras med en som inte ens existerar. Redan nu har lanseringen av Enyaq blivit uppskjuten ett par månader och ingen vet egentligen när eller om den kommer eller vad den kommer kosta.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Model Y spotting
Det är jag medveten om. Jag kan bara tala för mig själv och jag behöver byta bil om två år eftersom leasingen på min e-tron går ut vid den tidpunkten. Jag utgår ifrån att det finns såväl Model Y som ID4 och Enyaq att köpa på den svenska marknaden då. Och jag utgår också ifrån att Enyaq kommer vara den billigaste av dessa tre. Att jag redan har förbokat en Enyaq fast jag inte behöver byta bil förrän om två år beror såklart på att jag inte heller vet om och när den kommer gå att köpa.Walker skrev:Här jämför vi återigen en bil som redan levereras med en som inte ens existerar. Redan nu har lanseringen av Enyaq blivit uppskjuten ett par månader och ingen vet egentligen när eller om den kommer eller vad den kommer kosta.
Jag vill såklart fortsätta köra elbil även i framtiden om möjligt, men det måste vara ekonomiskt försvarbart. E-tron och Teslan jag hade innan har käkat upp min ekonomiska buffert, det blir inget mer i den prisklassen framöver. Model Y ser ut att bli på tok för dyr, oavsett hur fantastisk den må vara. Och kan jag få en elbil i samma storleksklass för 100-200k mindre så är valet inte så svårt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model Y spotting
Det pratas om att Skoda Enyaq ska kosta som en Kodiaq.
Dessutom så kommer ju MG ZS EV med 73kWh batteri och ca 500km räckvidd 2021.
Gissningsvis med ett pris på dryga 31.000 euro.
Björn Nyland har sagt att den får drag.
Och Björn Nyland fick in lika många banankartonger(20st) i en MG ZS som i SUVen Mercedes EQC.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ar-50-mil/Tidigare har Skoda sagt att priserna ska ligga på Kodiaq-nivå.
Dessutom så kommer ju MG ZS EV med 73kWh batteri och ca 500km räckvidd 2021.
Gissningsvis med ett pris på dryga 31.000 euro.
Björn Nyland har sagt att den får drag.
Och Björn Nyland fick in lika många banankartonger(20st) i en MG ZS som i SUVen Mercedes EQC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model Y spotting
Kan ni ta er sandlåda och flytta till ett annat karantänsrum så att denna tråd återigen kan handla om Model Y spotting?
MX LR (Raven) 2019
Re: Model Y spotting
Hahaha bästa!Fredrik j skrev:Vad är det egentligen ni diskuterar?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model Y spotting
Teslanomics har svarat på lite frågor som kommit in efter förra videon. Kort:
Han tror dragkrok kommer sen för det finns lucka för krok i spoiler bak
Inget reservhjul (precis som i andra Teslor)
Känns större fram än M3
MY kan vara en MX "killer" vilket jag själv inte tror på, men mer value for money håller jag med om.
Han tror dragkrok kommer sen för det finns lucka för krok i spoiler bak
Inget reservhjul (precis som i andra Teslor)
Känns större fram än M3
MY kan vara en MX "killer" vilket jag själv inte tror på, men mer value for money håller jag med om.
MX LR (Raven) 2019