Model Y spotting

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y spotting

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Här jämför vi återigen en bil som redan levereras med en som inte ens existerar. Redan nu har lanseringen av Enyaq blivit uppskjuten ett par månader och ingen vet egentligen när eller om den kommer eller vad den kommer kosta.
Det är jag medveten om. Jag kan bara tala för mig själv och jag behöver byta bil om två år eftersom leasingen på min e-tron går ut vid den tidpunkten. Jag utgår ifrån att det finns såväl Model Y som ID4 och Enyaq att köpa på den svenska marknaden då. Och jag utgår också ifrån att Enyaq kommer vara den billigaste av dessa tre. Att jag redan har förbokat en Enyaq fast jag inte behöver byta bil förrän om två år beror såklart på att jag inte heller vet om och när den kommer gå att köpa.
Jag vill såklart fortsätta köra elbil även i framtiden om möjligt, men det måste vara ekonomiskt försvarbart. E-tron och Teslan jag hade innan har käkat upp min ekonomiska buffert, det blir inget mer i den prisklassen framöver. Model Y ser ut att bli på tok för dyr, oavsett hur fantastisk den må vara. Och kan jag få en elbil i samma storleksklass för 100-200k mindre så är valet inte så svårt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y spotting

Inlägg av Zalman3 »

Det pratas om att Skoda Enyaq ska kosta som en Kodiaq.

Tidigare har Skoda sagt att priserna ska ligga på Kodiaq-nivå.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ar-50-mil/


Dessutom så kommer ju MG ZS EV med 73kWh batteri och ca 500km räckvidd 2021.
Gissningsvis med ett pris på dryga 31.000 euro.

Björn Nyland har sagt att den får drag.

Och Björn Nyland fick in lika många banankartonger(20st) i en MG ZS som i SUVen Mercedes EQC.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model Y spotting

Inlägg av Hertsh »

Kan ni ta er sandlåda och flytta till ett annat karantänsrum så att denna tråd återigen kan handla om Model Y spotting?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y spotting

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
Vad är det egentligen ni diskuterar?
Hahaha bästa!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model Y spotting

Inlägg av Hertsh »

Teslanomics har svarat på lite frågor som kommit in efter förra videon. Kort:
Han tror dragkrok kommer sen för det finns lucka för krok i spoiler bak
Inget reservhjul (precis som i andra Teslor)
Känns större fram än M3
MY kan vara en MX "killer" vilket jag själv inte tror på, men mer value for money håller jag med om.

MX LR (Raven) 2019
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y spotting

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Det pratas om att Skoda Enyaq ska kosta som en Kodiaq.

Tidigare har Skoda sagt att priserna ska ligga på Kodiaq-nivå.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ar-50-mil/


Dessutom så kommer ju MG ZS EV med 73kWh batteri och ca 500km räckvidd 2021.
Gissningsvis med ett pris på dryga 31.000 euro.

Björn Nyland har sagt att den får drag.

Och Björn Nyland fick in lika många banankartonger(20st) i en MG ZS som i SUVen Mercedes EQC.

Så du lyckades få in MG ZS i denna tråden också, grattis. Om man ska tro alla dina inlägg så är frågan om Tesla inte ska stoppa bygget av Gigafactory i Tyskland. Jag menar, vem kommer köpa en Model Y när den fantastiska MG ZS finns på marknaden?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y spotting

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Så du lyckades få in MG ZS i denna tråden också, grattis. Om man ska tro alla dina inlägg så är frågan om Tesla inte ska stoppa bygget av Gigafactory i Tyskland. Jag menar, vem kommer köpa en Model Y när den fantastiska MG ZS finns på marknaden?
Jag undrade precis vad det är som är så bra med MG ZS. En kinesisk bil utan referenser och utan återförsäljare eller servicenätverk. Känns ju tryggt. Precis det jag är ute efter. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y spotting

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Så du lyckades få in MG ZS i denna tråden också, grattis. Om man ska tro alla dina inlägg så är frågan om Tesla inte ska stoppa bygget av Gigafactory i Tyskland. Jag menar, vem kommer köpa en Model Y när den fantastiska MG ZS finns på marknaden?
Jag undrade precis vad det är som är så bra med MG ZS. En kinesisk bil utan referenser och utan återförsäljare eller servicenätverk. Känns ju tryggt. Precis det jag är ute efter. ;)
Mati, du köpte ju en Tesla, hur mycket referenser, återförsäljare eller servicenätverk hade Tesla Sverige då? 1, 2 eller 3?
Sålde Tesla ens 100.000 bilar per år när du köpte din bil?

SAIC Motors är en av världens största biltillverkare med ca 7 miljoner tillverkade per år.

SAIC Motors säljer både MG och Maxus.

Många Hyundaisäljare har idag även märket Maxus.
11 återförsäljare i Sverige idag säljer Maxus, och målet är att Maxus ska ha ca 40 återförsäljare i Sverige innan årets slut.

Jag frågade en Hyundai/Maxus säljare om de även kommer att sälja MG i Sverige. Han svarade att de inte har ett sånt avtal idag.

Då sa jag att det vore smidigt eftersom samma teknik, mest troligt återfinns i både MG och Maxus bilarna.

Så jag skulle inte bli förvånad om MG börjar säljas i Sverige i år.

Mati, jag säger inte att du gjorde fel som köpte en Tesla som är ett nytt märke, har ju själv en Tesla och är mycket nöjd.

Anser att du är en klok person, och vågade du och jag köpa en Tesla, för en stor slant, som nytt märke, då tror jag att det finns folk som vågar köpa en Maxus/MG för en betydligt mindre slant.

Och även om man inte köper en kinesisk elbil, så blir det en prispress, i Norge har Nissan tvingats sänka priset på sin Leaf med 48.000Nok.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y spotting

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Mati, du köpte ju en Tesla, hur mycket referenser, återförsäljare eller servicenätverk hade Tesla Sverige då? 1, 2 eller 3?
Man kan göra ett misstag en gång. Men jag har lärt mig av mina misstag och kommer inte göra det igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y spotting

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Mati, du köpte ju en Tesla, hur mycket referenser, återförsäljare eller servicenätverk hade Tesla Sverige då? 1, 2 eller 3?
Man kan göra ett misstag en gång. Men jag har lärt mig av mina misstag och kommer inte göra det igen.
Du skrev att du förbokat en Enyaq, dvs en bil från samma koncern som din Audi. Samtidigt verkar du väldigt anti IONITY och att det är en stor anledning till att du vill byta bort den.
På vilket sätt skulle en Enyaq vara bättre där?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y spotting

Inlägg av mati »

taliz skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Mati, du köpte ju en Tesla, hur mycket referenser, återförsäljare eller servicenätverk hade Tesla Sverige då? 1, 2 eller 3?
Man kan göra ett misstag en gång. Men jag har lärt mig av mina misstag och kommer inte göra det igen.
Du skrev att du förbokat en Enyaq, dvs en bil från samma koncern som din Audi. Samtidigt verkar du väldigt anti IONITY och att det är en stor anledning till att du vill byta bort den.
På vilket sätt skulle en Enyaq vara bättre där?
Det säger jag inte. Anledningen till att jag kommer så småningom byta bort Audin är att den är för dyr i längden. Jag är inte missnöjd med bilen, tvärtom, jag har bara inte råd att behålla den hur länge som helst. Men sen måste jag ju ha nåt annat. Och det är faktiskt ett dilemma jag befinner mig i just nu. Som jag har skrivit flera gånger så känns det som att man får välja mellan pest och kolera.
Antingen så köper man en elbil som är en potentiell "Ionity-bil", eller så köper man en Tesla. Tredje och sämsta alternativet är en laddhybrid.
Om vi bortser från laddhybdriden så är det bara Tesla eller Ionity-bilen kvar på listan.
Och eftersom jag troligen inte kommer att köpa en Tesla så blir det bara ett alternativ kvar, och då vill jag åtminstone ha en som är hyfsat prisvärd, vilket jag hoppas att Enyaq blir. Jag säger inte att jag kommer köpa den, men jag vill åtminstone ha möjligheten att köpa den när den väl kommer, och det är därför jag har bokat en. Skulle laddproblematiken förändras inom de närmsta två åren så är det inget problem längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y spotting

Inlägg av Zalman3 »

Ionity kommer bara ha ca 400 av de 2200, 150-350kW HPC laddare år 2022.
Och då får nog Ionity snällt anpassa sina priser för att kunna konkurrera.
Screenshot_20200314-221302_Drive.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y spotting

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Ionity kommer bara ha ca 400 av de 2200, 150-350kW HPC laddare år 2022.
Och då får nog Ionity snällt anpassa sina priser för att kunna konkurrera.
Jag håller med till viss del. I Tyskland, som denna tabell representerar, stämmer det garanterat. Och i Norge definitivt. Men i Sverige har Ionity nästan monopol på HPC-marknaden. Det finns förvisso några andra, men inte alls lika många som t.ex. i Tyskland eller Norge. Och det har i ärlighetens namn inte hänt särskilt mycket heller under senaste året, som skulle kunna öka konkurrensen. Det är i stort sett bara Ionity som har byggt HPC-laddare. Här kan de alltså i princip ta så mycket de vill, och det är inget som kommer hindra Ionity att ta helt olika priser i olika länder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Model Y spotting

Inlägg av hooked »

Hertsh skrev:
Kan ni ta er sandlåda och flytta till ett annat karantänsrum så att denna tråd återigen kan handla om Model Y spotting?
mati, Zalman3 och taliz: LÄS den texten!

Snälla fortsätt inte snacka Skoda och Ionity i den här tråden!
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Model Y spotting

Inlägg av P_EL »

Gör en avledningsmanöver / är det någon som hittat bra video på Model Y i svart utförande??
Model S90D -16
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Model Y spotting

Inlägg av JonasPersson »

Jag hoppas på lite bilder varje gång tråden hoppar upp men nä, vi tar och ordkrigar lite istället om helt andra saker :lol:
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Model Y spotting

Inlägg av Kubi »

P_EL skrev:
Gör en avledningsmanöver / är det någon som hittat bra video på Model Y i svart utförande??
Bara sett vit eller blå än så länge.
vit ser väldigt fin ut!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y spotting

Inlägg av Zalman3 »

Svart är snyggast!
960x0.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Model Y spotting

Inlägg av bonath »

Röööd!!!
Kan bero på att jag har en röd trea...
Y_red.jpg
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y spotting

Inlägg av heldiggrisen »

Blåååå
För att frugan får bestämma
Performance för att jag får betala
13FF48A7-6C0C-473C-9D56-0CFA02ED973A.jpeg
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y spotting

Inlägg av heldiggrisen »

Sen tycker jag den blå ser snyggare i 20” Induction än 21” Überturbine.
Det verkar som de röda performance bromsen är lika stora som de vanliga, kanske kan man få plats till 20” på MY performance?
Kanske någon som vill byta rakt av?
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Model Y spotting

Inlägg av Erxon »

Zalman3 skrev:
Svart är snyggast!
960x0.jpg
En svart bil med puts och blänker är bland det snyggaste, där håller jag med.
Men, en svart bil är en heltidssysselsättning för att hållas både ren och blank.

Efter att haft ett par svarta bilar så blir det aldrig mer en svart bil oavsett fabrikat.
Då tvättar jag ändå våra bilar oftare än de flesta.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y spotting

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Svart är snyggast!
960x0.jpg
Fast just den där är nog den gråa? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y spotting

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Y får keyfob för 150 dollar.
Besides the doors, this feature is really handy when opening the trunk. As the key fob comes near the trunk, it will unlock automatically, and since the Model Y hatchback trunk is equipped with a power liftgate, the trunk will fully open itself.
https://cleantechnica.com/2020/03/18/te ... ine-store/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Model Y spotting

Inlägg av P_EL »

Någon som hört eller sett review där de talar om det upplevda vägljudet i Model Y? M3 verkar ju väsnas mycket mer än MS vad jag förstår.
Model S90D -16
Skriv svar