Model Y spotting

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y spotting

Inlägg av vigge50 »

HenrikC skrev:
Citerar ett gammalt inlägg:
K-Ankan skrev:
När man ser bilder på model Y i trafik så får iallafall jag känslan att Tesla inom kort kommer vara helt ifrånsprungna av traditionella bilmärken så fort de stänger teknikgapet mellan dem och Tesla.
För sent. Alldeles för sent. De etablerade tillverkarna har faktiskt sprungit ifrån nystartade elbilstillverkare, men alla verkar ha missat det: Nissan Leaf sopade banan med de små elbilsmärken som fanns för 5 - 10 år sedan: Mia Electric, Th!nk och allt vad de hette. Tesla överlevde den utrensningen med lätthet. Jag tror 2014 var sista året traditionella tillverkare kunde ha stoppat Tesla. Ett par seriösa försök som BMW i3 gjordes, men inte i närheten av vad som behövts.
Jag tror att om Audi eTron kommit ungefär samtidigt som Model X så skulle Tesla kunna fått det riktigt tufft men nu kunde Tesla även lansera Model 3 och få upp produktionen utan någon riktig konkurrens. Hur det ser ut om 10-15 år är ju såklart väldigt svårt att säga men nu när även Model Y kommer så ser jag att Tesla har ett försprång ytterligare många år framöver. Även att de fått igång Gigafactory 3 och är på gång med Gigafactory 4 gör att jag ser betydligt bättre framtid för Tesla.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y spotting

Inlägg av LarsL »

De andra tillverkarna skulle haft Supercharger till sina bilar också. De har helt förlitat sig på att någon annan ska bygga laddnätverket, staten eller någon elleverantör. För 5 år sedan kunde du höra såna kommentarer som att vi bygger inte bensinstationer osv.
För att kunna köra en bil som inte har tillgång till Superchargers måste du vara lite av en entusiast. Du måste ha appar med kartor och du måste räkna ut din rutt. Sen när du kommer till laddaren så ska du hoppas på den fungerar och att den är ledig.
Många icke insatta tror att de traditionella tillverkarna är det trygga valet men det är Tesla som är det lata trygga valet. Det är bara med Tesla som allt är färdigt och genomtänkt. Det är Tesla som satsat helhjärtat på elbilar och inte kompromissat.
Jan-Erik Sebestyen
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 maj 2018 10:43

Re: Model Y spotting

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

HenrikC skrev:
Citerar ett gammalt inlägg:
K-Ankan skrev:
När man ser bilder på model Y i trafik så får iallafall jag känslan att Tesla inom kort kommer vara helt ifrånsprungna av traditionella bilmärken så fort de stänger teknikgapet mellan dem och Tesla.
För sent. Alldeles för sent. De etablerade tillverkarna har faktiskt sprungit ifrån nystartade elbilstillverkare, men alla verkar ha missat det: Nissan Leaf sopade banan med de små elbilsmärken som fanns för 5 - 10 år sedan: Mia Electric, Th!nk och allt vad de hette. Tesla överlevde den utrensningen med lätthet. Jag tror 2014 var sista året traditionella tillverkare kunde ha stoppat Tesla. Ett par seriösa försök som BMW i3 gjordes, men inte i närheten av vad som behövts.
Jag skulle säga att det finns ett mera fundamentalt problem för de traditionella tillverkarna än att de är sent ute. Jag vet att det låter konstigt för en icke-invigd, men produktutveckling är inte en central verksamhet för traditionell industri på samma sätt som det är för Tesla och andra Silicon Valley bolag. Toyota och VW har försökt ändra på detta och åtminstone Toyota borde haft en chans att vara med i matchen tack var det arbetssätt som de introducerade i början av 90-talet och som hjälp dem få fram Prius, Lexus och Mirai. Nu har japanska företag tydligen bestämt att batteribilar är kast. VW kom över Toyotas arbetssätt när de köpte Scania men av vad jag kan snappa upp på sociala medier så är chefernas engagemang för lågt för att få tillräckligt driv.

För att något ska bli disruptivt behöver det finnas något nytt. I fallet Tesla skulle jag säga att det är ledningens fokus på innovativ produktutveckling (och det är väl vad Elon säger också).

Min bedömning är att teknikgapet kommer att växa, inte att minska.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model Y spotting

Inlägg av dd88 »

Flyttar inlägg till en egen tråd.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Model Y spotting

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
De andra tillverkarna skulle haft Supercharger till sina bilar också. De har helt förlitat sig på att någon annan ska bygga laddnätverket, staten eller någon elleverantör. För 5 år sedan kunde du höra såna kommentarer som att vi bygger inte bensinstationer osv.
För att kunna köra en bil som inte har tillgång till Superchargers måste du vara lite av en entusiast. Du måste ha appar med kartor och du måste räkna ut din rutt. Sen när du kommer till laddaren så ska du hoppas på den fungerar och att den är ledig.
Många icke insatta tror att de traditionella tillverkarna är det trygga valet men det är Tesla som är det lata trygga valet. Det är bara med Tesla som allt är färdigt och genomtänkt. Det är Tesla som satsat helhjärtat på elbilar och inte kompromissat.
Tesla byggde sitt SuC eftersom att de måste. Det fanns inga andra sätt.

Men i en framtid där elbilen är normen (om vi kommer dit) så är det ju självklart inte hållbart att alla märken ska ha sina egna nätverk. Hur skulle det se ut?

Fortfarande är SuC en stor fördel men den fördelen kommer minska med tiden. Om 5 år tror jag inte vi sitter här och tycker att det är särskilt avgörande att ha tillgång till SuC.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y spotting

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
De andra tillverkarna skulle haft Supercharger till sina bilar också. De har helt förlitat sig på att någon annan ska bygga laddnätverket, staten eller någon elleverantör. För 5 år sedan kunde du höra såna kommentarer som att vi bygger inte bensinstationer osv.
För att kunna köra en bil som inte har tillgång till Superchargers måste du vara lite av en entusiast. Du måste ha appar med kartor och du måste räkna ut din rutt. Sen när du kommer till laddaren så ska du hoppas på den fungerar och att den är ledig.
Många icke insatta tror att de traditionella tillverkarna är det trygga valet men det är Tesla som är det lata trygga valet. Det är bara med Tesla som allt är färdigt och genomtänkt. Det är Tesla som satsat helhjärtat på elbilar och inte kompromissat.
Tesla byggde sitt SuC eftersom att de måste. Det fanns inga andra sätt.

Men i en framtid där elbilen är normen (om vi kommer dit) så är det ju självklart inte hållbart att alla märken ska ha sina egna nätverk. Hur skulle det se ut?

Fortfarande är SuC en stor fördel men den fördelen kommer minska med tiden. Om 5 år tror jag inte vi sitter här och tycker att det är särskilt avgörande att ha tillgång till SuC.
Det var det många som sa för 5 år sedan också.
Model Y P
Model S P
Model S P
Verdi

Re: Model Y spotting

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
De andra tillverkarna skulle haft Supercharger till sina bilar också. De har helt förlitat sig på att någon annan ska bygga laddnätverket, staten eller någon elleverantör. För 5 år sedan kunde du höra såna kommentarer som att vi bygger inte bensinstationer osv.
För att kunna köra en bil som inte har tillgång till Superchargers måste du vara lite av en entusiast. Du måste ha appar med kartor och du måste räkna ut din rutt. Sen när du kommer till laddaren så ska du hoppas på den fungerar och att den är ledig.
Många icke insatta tror att de traditionella tillverkarna är det trygga valet men det är Tesla som är det lata trygga valet. Det är bara med Tesla som allt är färdigt och genomtänkt. Det är Tesla som satsat helhjärtat på elbilar och inte kompromissat.
Tesla byggde sitt SuC eftersom att de måste. Det fanns inga andra sätt.

Men i en framtid där elbilen är normen (om vi kommer dit) så är det ju självklart inte hållbart att alla märken ska ha sina egna nätverk. Hur skulle det se ut?

Fortfarande är SuC en stor fördel men den fördelen kommer minska med tiden. Om 5 år tror jag inte vi sitter här och tycker att det är särskilt avgörande att ha tillgång till SuC.
Det var det många som sa för 5 år sedan också.
Var det? Vem då?

I vilket fall så är det ju åt det håller som det måste gå. Är mycket bättre om drivmedelskedjorna bygger laddare istället. De har redan bra placering längs vägarna, generösa öppettider, toaletter, nåt ätbart att köpa osv...
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Model Y spotting

Inlägg av Snap02 »

Generösa öppettider ? Flera mackar stänger oftast kl 24 o har i vissa fall nattlucka. Sc är öppet dygnet runt o ligger oftast vid ställen där man kan äta o i vissa fall buffé o hotell.
Sedan tror jag att alla bensinmackar kommer nog ta rätt bra betalt för elen, där kan tesla kanske vara bättre som nu.
Varför inbillar sig en del att andra gamla fossilbils märken ska kunna bygga perfekta elbilar från början? Jag tror tvärtom att tesla har ett stort försprång som kommer hålla i sig en längre tid.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model Y spotting

Inlägg av Credde »

Verdi skrev:

I vilket fall så är det ju åt det håller som det måste gå. Är mycket bättre om drivmedelskedjorna bygger laddare istället. De har redan bra placering längs vägarna, generösa öppettider, toaletter, nåt ätbart att köpa osv...
Helt rätt, det är väl deras chans till överlevnad. Kanske tjäna en slant på att hyra marken till Ionity/Tesla för laddplatser och sälja kaffe/bullar.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y spotting

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
De andra tillverkarna skulle haft Supercharger till sina bilar också. De har helt förlitat sig på att någon annan ska bygga laddnätverket, staten eller någon elleverantör. För 5 år sedan kunde du höra såna kommentarer som att vi bygger inte bensinstationer osv.
För att kunna köra en bil som inte har tillgång till Superchargers måste du vara lite av en entusiast. Du måste ha appar med kartor och du måste räkna ut din rutt. Sen när du kommer till laddaren så ska du hoppas på den fungerar och att den är ledig.
Många icke insatta tror att de traditionella tillverkarna är det trygga valet men det är Tesla som är det lata trygga valet. Det är bara med Tesla som allt är färdigt och genomtänkt. Det är Tesla som satsat helhjärtat på elbilar och inte kompromissat.
Tesla byggde sitt SuC eftersom att de måste. Det fanns inga andra sätt.

Men i en framtid där elbilen är normen (om vi kommer dit) så är det ju självklart inte hållbart att alla märken ska ha sina egna nätverk. Hur skulle det se ut?

Fortfarande är SuC en stor fördel men den fördelen kommer minska med tiden. Om 5 år tror jag inte vi sitter här och tycker att det är särskilt avgörande att ha tillgång till SuC.
Det var det många som sa för 5 år sedan också.
Var det? Vem då?

I vilket fall så är det ju åt det håller som det måste gå. Är mycket bättre om drivmedelskedjorna bygger laddare istället. De har redan bra placering längs vägarna, generösa öppettider, toaletter, nåt ätbart att köpa osv...
Helt enig med dig.

Och det är en gåta för mig att inte alla korvsäljande mackar satsar stort på snabbladdare. Det är just ”korvförsäljningen” de tjänar mest pengarna på. Inte bränslet. Och vem är mest benägen att köpa ”korv”? Fossilbilföraren som behöver stå ute i snålblåsten medan han håller i slangen i 5 minuter eller elbilsföraren som vill sitta inne i värmen i en halvtimme medan bilen laddas?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Model Y spotting

Inlägg av Tobberoth »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
De andra tillverkarna skulle haft Supercharger till sina bilar också. De har helt förlitat sig på att någon annan ska bygga laddnätverket, staten eller någon elleverantör. För 5 år sedan kunde du höra såna kommentarer som att vi bygger inte bensinstationer osv.
För att kunna köra en bil som inte har tillgång till Superchargers måste du vara lite av en entusiast. Du måste ha appar med kartor och du måste räkna ut din rutt. Sen när du kommer till laddaren så ska du hoppas på den fungerar och att den är ledig.
Många icke insatta tror att de traditionella tillverkarna är det trygga valet men det är Tesla som är det lata trygga valet. Det är bara med Tesla som allt är färdigt och genomtänkt. Det är Tesla som satsat helhjärtat på elbilar och inte kompromissat.
Tesla byggde sitt SuC eftersom att de måste. Det fanns inga andra sätt.

Men i en framtid där elbilen är normen (om vi kommer dit) så är det ju självklart inte hållbart att alla märken ska ha sina egna nätverk. Hur skulle det se ut?

Fortfarande är SuC en stor fördel men den fördelen kommer minska med tiden. Om 5 år tror jag inte vi sitter här och tycker att det är särskilt avgörande att ha tillgång till SuC.
Det var det många som sa för 5 år sedan också.
Var det? Vem då?

I vilket fall så är det ju åt det håller som det måste gå. Är mycket bättre om drivmedelskedjorna bygger laddare istället. De har redan bra placering längs vägarna, generösa öppettider, toaletter, nåt ätbart att köpa osv...
Helt enig med dig.

Och det är en gåta för mig att inte alla korvsäljande mackar satsar stort på snabbladdare. Det är just ”korvförsäljningen” de tjänar mest pengarna på. Inte bränslet. Och vem är mest benägen att köpa ”korv”? Fosilbilsföraren som behöver stå ute i snålblåsten medan han håller i slangen i 5 minuter eller elbilsföraren som vill sitta inne i värmen i en halvtimme medan bilen laddas?
Tror redan det är på G. Circle K utanför Lund har test av egna laddstationer (2st 50kW, 2st 150kW) som är gratis att ladda på under testperioden. Tror det är helt rätt drag från deras sida, svårt att låta bli att glida in och köpa en korv eller kaffe när man ändå sitter där och laddar.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y spotting

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tobberoth skrev:
Tror redan det är på G. Circle K utanför Lund har test av egna laddstationer (2st 50kW, 2st 150kW) som är gratis att ladda på under testperioden. Tror det är helt rätt drag från deras sida, svårt att låta bli att glida in och köpa en korv eller kaffe när man ändå sitter där och laddar.
Precis. Och de har satsat på en ordentlig hörna där man kan sitta ner och käka i lugn och ro. Man behöver inte ståäta sin korv. De är helt rätt på det.
Model Y P
Model S P
Model S P
Verdi

Re: Model Y spotting

Inlägg av Verdi »

Snap02 skrev:
Generösa öppettider ? Flera mackar stänger oftast kl 24 o har i vissa fall nattlucka. Sc är öppet dygnet runt o ligger oftast vid ställen där man kan äta o i vissa fall buffé o hotell.
Sedan tror jag att alla bensinmackar kommer nog ta rätt bra betalt för elen, där kan tesla kanske vara bättre som nu.
Varför inbillar sig en del att andra gamla fossilbils märken ska kunna bygga perfekta elbilar från början? Jag tror tvärtom att tesla har ett stort försprång som kommer hålla i sig en längre tid.

Självklart ska man ju kunna ladda dygnet runt. Att ha öppet till 24 är väl generöst?

Är i vilket fall bättre än SuC som inte har någon egen service alls förutom laddningen. Inga toaletter, ingen kaffe, ingen korv... I Sverige är de iaf hyfsat välplacerade men i t ex Frankrike och Spanien kan de ligga jävligt udda till. Ibland roligt, som på PGA Catalunya utanför Barcelona, ibland hisnande uselt där det knappt finns något alls.

Att bygga bra elbilar är egentligen inte så svårt. Det är bara det att de gamla märkena inte riktigt har förstått vad som är viktigast än. De stirrar sig blinda på själva bilen och glömmer helheten. Därav alla SUV:ar t ex.

ps. Självklart kommer elbilar att få betala för sig. Elen, anläggningskostnaden och vinst till operatören. Kommer antagligen kosta ungefär lika mycket som att köra fossilbil när man snabbladdar. Men det är ju kanske 10-20% av totala behovet. Destinationsladdning kommer ju vara mycket billigare.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Model Y spotting

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Tobberoth skrev:
Tror redan det är på G. Circle K utanför Lund har test av egna laddstationer (2st 50kW, 2st 150kW) som är gratis att ladda på under testperioden. Tror det är helt rätt drag från deras sida, svårt att låta bli att glida in och köpa en korv eller kaffe när man ändå sitter där och laddar.
Precis. Och de har satsat på en ordentlig hörna där man kan sitta ner och käka i lugn och ro. Man behöver inte ståäta sin korv. De är helt rätt på det.

Ja, Circle K ska ju satsa på egna 150 kW-laddare på ställen där Ionity inte vill bygga. För alla Ionity i Norden står väl på Circle K också?
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Model Y spotting

Inlägg av Force-Walker »

Både OKQ8 och Cirkle K är på g och satsar stort, enligt dem själva.

http://www.mynewsdesk.com/se/okq8/press ... ng-2931073
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1332347194 ... ioner.html

OKQ8 säljer ju till och med laddboxar:
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... ing-elbil/

Så det är på g.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y spotting

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
Snap02 skrev:
Generösa öppettider ? Flera mackar stänger oftast kl 24 o har i vissa fall nattlucka. Sc är öppet dygnet runt o ligger oftast vid ställen där man kan äta o i vissa fall buffé o hotell.
Sedan tror jag att alla bensinmackar kommer nog ta rätt bra betalt för elen, där kan tesla kanske vara bättre som nu.
Varför inbillar sig en del att andra gamla fossilbils märken ska kunna bygga perfekta elbilar från början? Jag tror tvärtom att tesla har ett stort försprång som kommer hålla i sig en längre tid.

Självklart ska man ju kunna ladda dygnet runt. Att ha öppet till 24 är väl generöst?

Är i vilket fall bättre än SuC som inte har någon egen service alls förutom laddningen. Inga toaletter, ingen kaffe, ingen korv... I Sverige är de iaf hyfsat välplacerade men i t ex Frankrike och Spanien kan de ligga jävligt udda till. Ibland roligt, som på PGA Catalunya utanför Barcelona, ibland hisnande uselt där det knappt finns något alls.

Att bygga bra elbilar är egentligen inte så svårt. Det är bara det att de gamla märkena inte riktigt har förstått vad som är viktigast än. De stirrar sig blinda på själva bilen och glömmer helheten. Därav alla SUV:ar t ex.

ps. Självklart kommer elbilar att få betala för sig. Elen, anläggningskostnaden och vinst till operatören. Kommer antagligen kosta ungefär lika mycket som att köra fossilbil när man snabbladdar. Men det är ju kanske 10-20% av totala behovet. Destinationsladdning kommer ju vara mycket billigare.
fast hur ska mackägarna kunna räkna hem investeringen om det bara är 10-20% av "bränslet" som de kan sälja? TIll fossilbilar säljer de 100% av bränslet. Nu är iofs inte intjäningen särskilt stor på just fossilt bänsle på en mack, så det kanske går ut i ett jämfört med högre marginaler på snabbladdning? Risken är dock stor att mackar med snabbladdning endast överlever längs de stora vägarna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y spotting

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Är i vilket fall bättre än SuC som inte har någon egen service alls förutom laddningen. Inga toaletter, ingen kaffe, ingen korv... I Sverige är de iaf hyfsat välplacerade men i t ex Frankrike och Spanien kan de ligga jävligt udda till. Ibland roligt, som på PGA Catalunya utanför Barcelona, ibland hisnande uselt där det knappt finns något alls.
Du får det att låta som att alla bensinmackar har full service.
De flesta är lika obemannade och öde som vissa Superchargers.
Visst, man behöver inte stanna så länge när man tankar olja.
Men Tesla listar ju åtminstone i navigatorn vad det finns för typ av service, så man kan planera ett snabbt eller längre stopp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Model Y spotting

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
fast hur ska mackägarna kunna räkna hem investeringen om det bara är 10-20% av "bränslet" som de kan sälja? TIll fossilbilar säljer de 100% av bränslet. Nu är iofs inte intjäningen särskilt stor på just fossilt bänsle på en mack, så det kanske går ut i ett jämfört med högre marginaler på snabbladdning? Risken är dock stor att mackar med snabbladdning endast överlever längs de stora vägarna.
Finns det inte mycket trafik så lönar det sig inte med en bemannad station. Lär bli detsamma med snabbladdning.
På "landet" blir det enstaka snabbladdare utan service.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y spotting

Inlägg av LarsL »

Sabbe skrev:
80BB65BE-4FAC-47A2-B16A-25B45CBF7BF6.jpeg
AEB007F3-B2B3-469E-BAAF-5EDF99BF248A.jpeg
Finns det bättre bilder på andra radens mitt säte? Många påstår att den har nackskydd men jag kan inte se något på några bilder? Blir Model Y 4 sitsig i praktiken, för ingen vill väl sätta sitt barn i ett säte utan nackskydd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y spotting

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Sabbe skrev:
80BB65BE-4FAC-47A2-B16A-25B45CBF7BF6.jpeg
AEB007F3-B2B3-469E-BAAF-5EDF99BF248A.jpeg
Finns det bättre bilder på andra radens mitt säte? Många påstår att den har nackskydd men jag kan inte se något på några bilder? Blir Model Y 4 sitsig i praktiken, för ingen vill väl sätta sitt barn i ett säte utan nackskydd.
Model S har funnits med fyra säten också:
Bild

En bild säger inget om hur alla Model Y kommer bli eller ens något definitivt hur någon produktions-Model Y kommer att bli.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y spotting

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Sabbe skrev:
Bilagan 80BB65BE-4FAC-47A2-B16A-25B45CBF7BF6.jpeg finns inte längre
Bilagan AEB007F3-B2B3-469E-BAAF-5EDF99BF248A.jpeg finns inte längre
Finns det bättre bilder på andra radens mitt säte? Många påstår att den har nackskydd men jag kan inte se något på några bilder? Blir Model Y 4 sitsig i praktiken, för ingen vill väl sätta sitt barn i ett säte utan nackskydd.
Förstår din definition och då var det två säten på bilderna Tesla presenterade under presentationen. Nu säger det ju inte att det blir så i produktion men risken finns helt klart.
A1B4DA82-282F-465D-81EA-1F375EA51739.png
https://insideevs.com/news/392851/map-f ... a-model-y/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y spotting

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Sabbe skrev:
80BB65BE-4FAC-47A2-B16A-25B45CBF7BF6.jpeg
AEB007F3-B2B3-469E-BAAF-5EDF99BF248A.jpeg
Finns det bättre bilder på andra radens mitt säte? Många påstår att den har nackskydd men jag kan inte se något på några bilder? Blir Model Y 4 sitsig i praktiken, för ingen vill väl sätta sitt barn i ett säte utan nackskydd.
Model S har funnits med fyra säten också:

En bild säger inget om hur alla Model Y kommer bli eller ens något definitivt hur någon produktions-Model Y kommer att bli.
Där av min undran. Det är ju inte självklart att Tesla ser nödvändigheten i 3 platser. Det är inte heller nödvändigtvis så att de anser att en plats måste ha nackskydd. I USA är inte nackskydd lika självklara som i EU.
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 mar 2016 21:44
Ort: Uppsala / Luleå

Re: Model Y spotting

Inlägg av Myran »

Det ser ju ut väldigt likt Model 3:s baksäte, man kan se tre fästen för bälten i sätet också. På Model 3 kan man ju dra upp nackstödet i mitten, så det blir nog likadant på Y. Sen är det ju inte lika bra som ett större fast. Även tredje raden verkar ju ha nackstöd man kan dra upp ur sätet. Se bilder tidigare i tråden, sidan 15 tex.
Men inget är väl klart innan den börjar levereras, om ens då :)
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Model Y spotting

Inlägg av hakon18 »

Var väl bara en tidsfråga innan det skulle dyka upp en sån här bild. Men precis som Model 3 lär Model Y ha möjlighet till takräcke. Hade varit suveränt att kunna beställa det redan i konfigurationen.

Bild
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Model Y spotting

Inlägg av Waymoot »

Sett igår på Twitter
Personen skall tydligen vara c:a 1.70m lång (5 7")

Den ser mycket "biffigare" ut än jag kanske förväntade mig. Klart mycket större än Model 3.

Bild
Senast redigerad av Waymoot, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Skriv svar