Model Y spotting

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Model Y spotting

Inlägg av Tobberoth »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
De andra tillverkarna skulle haft Supercharger till sina bilar också. De har helt förlitat sig på att någon annan ska bygga laddnätverket, staten eller någon elleverantör. För 5 år sedan kunde du höra såna kommentarer som att vi bygger inte bensinstationer osv.
För att kunna köra en bil som inte har tillgång till Superchargers måste du vara lite av en entusiast. Du måste ha appar med kartor och du måste räkna ut din rutt. Sen när du kommer till laddaren så ska du hoppas på den fungerar och att den är ledig.
Många icke insatta tror att de traditionella tillverkarna är det trygga valet men det är Tesla som är det lata trygga valet. Det är bara med Tesla som allt är färdigt och genomtänkt. Det är Tesla som satsat helhjärtat på elbilar och inte kompromissat.
Tesla byggde sitt SuC eftersom att de måste. Det fanns inga andra sätt.

Men i en framtid där elbilen är normen (om vi kommer dit) så är det ju självklart inte hållbart att alla märken ska ha sina egna nätverk. Hur skulle det se ut?

Fortfarande är SuC en stor fördel men den fördelen kommer minska med tiden. Om 5 år tror jag inte vi sitter här och tycker att det är särskilt avgörande att ha tillgång till SuC.
Det var det många som sa för 5 år sedan också.
Var det? Vem då?

I vilket fall så är det ju åt det håller som det måste gå. Är mycket bättre om drivmedelskedjorna bygger laddare istället. De har redan bra placering längs vägarna, generösa öppettider, toaletter, nåt ätbart att köpa osv...
Helt enig med dig.

Och det är en gåta för mig att inte alla korvsäljande mackar satsar stort på snabbladdare. Det är just ”korvförsäljningen” de tjänar mest pengarna på. Inte bränslet. Och vem är mest benägen att köpa ”korv”? Fosilbilsföraren som behöver stå ute i snålblåsten medan han håller i slangen i 5 minuter eller elbilsföraren som vill sitta inne i värmen i en halvtimme medan bilen laddas?
Tror redan det är på G. Circle K utanför Lund har test av egna laddstationer (2st 50kW, 2st 150kW) som är gratis att ladda på under testperioden. Tror det är helt rätt drag från deras sida, svårt att låta bli att glida in och köpa en korv eller kaffe när man ändå sitter där och laddar.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5286
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y spotting

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tobberoth skrev:
Tror redan det är på G. Circle K utanför Lund har test av egna laddstationer (2st 50kW, 2st 150kW) som är gratis att ladda på under testperioden. Tror det är helt rätt drag från deras sida, svårt att låta bli att glida in och köpa en korv eller kaffe när man ändå sitter där och laddar.
Precis. Och de har satsat på en ordentlig hörna där man kan sitta ner och käka i lugn och ro. Man behöver inte ståäta sin korv. De är helt rätt på det.
Model Y P
Model S P
Model S P
Verdi

Re: Model Y spotting

Inlägg av Verdi »

Snap02 skrev:
Generösa öppettider ? Flera mackar stänger oftast kl 24 o har i vissa fall nattlucka. Sc är öppet dygnet runt o ligger oftast vid ställen där man kan äta o i vissa fall buffé o hotell.
Sedan tror jag att alla bensinmackar kommer nog ta rätt bra betalt för elen, där kan tesla kanske vara bättre som nu.
Varför inbillar sig en del att andra gamla fossilbils märken ska kunna bygga perfekta elbilar från början? Jag tror tvärtom att tesla har ett stort försprång som kommer hålla i sig en längre tid.

Självklart ska man ju kunna ladda dygnet runt. Att ha öppet till 24 är väl generöst?

Är i vilket fall bättre än SuC som inte har någon egen service alls förutom laddningen. Inga toaletter, ingen kaffe, ingen korv... I Sverige är de iaf hyfsat välplacerade men i t ex Frankrike och Spanien kan de ligga jävligt udda till. Ibland roligt, som på PGA Catalunya utanför Barcelona, ibland hisnande uselt där det knappt finns något alls.

Att bygga bra elbilar är egentligen inte så svårt. Det är bara det att de gamla märkena inte riktigt har förstått vad som är viktigast än. De stirrar sig blinda på själva bilen och glömmer helheten. Därav alla SUV:ar t ex.

ps. Självklart kommer elbilar att få betala för sig. Elen, anläggningskostnaden och vinst till operatören. Kommer antagligen kosta ungefär lika mycket som att köra fossilbil när man snabbladdar. Men det är ju kanske 10-20% av totala behovet. Destinationsladdning kommer ju vara mycket billigare.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Model Y spotting

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Tobberoth skrev:
Tror redan det är på G. Circle K utanför Lund har test av egna laddstationer (2st 50kW, 2st 150kW) som är gratis att ladda på under testperioden. Tror det är helt rätt drag från deras sida, svårt att låta bli att glida in och köpa en korv eller kaffe när man ändå sitter där och laddar.
Precis. Och de har satsat på en ordentlig hörna där man kan sitta ner och käka i lugn och ro. Man behöver inte ståäta sin korv. De är helt rätt på det.

Ja, Circle K ska ju satsa på egna 150 kW-laddare på ställen där Ionity inte vill bygga. För alla Ionity i Norden står väl på Circle K också?
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Model Y spotting

Inlägg av Force-Walker »

Både OKQ8 och Cirkle K är på g och satsar stort, enligt dem själva.

http://www.mynewsdesk.com/se/okq8/press ... ng-2931073
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1332347194 ... ioner.html

OKQ8 säljer ju till och med laddboxar:
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... ing-elbil/

Så det är på g.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y spotting

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
Snap02 skrev:
Generösa öppettider ? Flera mackar stänger oftast kl 24 o har i vissa fall nattlucka. Sc är öppet dygnet runt o ligger oftast vid ställen där man kan äta o i vissa fall buffé o hotell.
Sedan tror jag att alla bensinmackar kommer nog ta rätt bra betalt för elen, där kan tesla kanske vara bättre som nu.
Varför inbillar sig en del att andra gamla fossilbils märken ska kunna bygga perfekta elbilar från början? Jag tror tvärtom att tesla har ett stort försprång som kommer hålla i sig en längre tid.

Självklart ska man ju kunna ladda dygnet runt. Att ha öppet till 24 är väl generöst?

Är i vilket fall bättre än SuC som inte har någon egen service alls förutom laddningen. Inga toaletter, ingen kaffe, ingen korv... I Sverige är de iaf hyfsat välplacerade men i t ex Frankrike och Spanien kan de ligga jävligt udda till. Ibland roligt, som på PGA Catalunya utanför Barcelona, ibland hisnande uselt där det knappt finns något alls.

Att bygga bra elbilar är egentligen inte så svårt. Det är bara det att de gamla märkena inte riktigt har förstått vad som är viktigast än. De stirrar sig blinda på själva bilen och glömmer helheten. Därav alla SUV:ar t ex.

ps. Självklart kommer elbilar att få betala för sig. Elen, anläggningskostnaden och vinst till operatören. Kommer antagligen kosta ungefär lika mycket som att köra fossilbil när man snabbladdar. Men det är ju kanske 10-20% av totala behovet. Destinationsladdning kommer ju vara mycket billigare.
fast hur ska mackägarna kunna räkna hem investeringen om det bara är 10-20% av "bränslet" som de kan sälja? TIll fossilbilar säljer de 100% av bränslet. Nu är iofs inte intjäningen särskilt stor på just fossilt bänsle på en mack, så det kanske går ut i ett jämfört med högre marginaler på snabbladdning? Risken är dock stor att mackar med snabbladdning endast överlever längs de stora vägarna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y spotting

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Är i vilket fall bättre än SuC som inte har någon egen service alls förutom laddningen. Inga toaletter, ingen kaffe, ingen korv... I Sverige är de iaf hyfsat välplacerade men i t ex Frankrike och Spanien kan de ligga jävligt udda till. Ibland roligt, som på PGA Catalunya utanför Barcelona, ibland hisnande uselt där det knappt finns något alls.
Du får det att låta som att alla bensinmackar har full service.
De flesta är lika obemannade och öde som vissa Superchargers.
Visst, man behöver inte stanna så länge när man tankar olja.
Men Tesla listar ju åtminstone i navigatorn vad det finns för typ av service, så man kan planera ett snabbt eller längre stopp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Model Y spotting

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
fast hur ska mackägarna kunna räkna hem investeringen om det bara är 10-20% av "bränslet" som de kan sälja? TIll fossilbilar säljer de 100% av bränslet. Nu är iofs inte intjäningen särskilt stor på just fossilt bänsle på en mack, så det kanske går ut i ett jämfört med högre marginaler på snabbladdning? Risken är dock stor att mackar med snabbladdning endast överlever längs de stora vägarna.
Finns det inte mycket trafik så lönar det sig inte med en bemannad station. Lär bli detsamma med snabbladdning.
På "landet" blir det enstaka snabbladdare utan service.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y spotting

Inlägg av LarsL »

Sabbe skrev:
80BB65BE-4FAC-47A2-B16A-25B45CBF7BF6.jpeg
AEB007F3-B2B3-469E-BAAF-5EDF99BF248A.jpeg
Finns det bättre bilder på andra radens mitt säte? Många påstår att den har nackskydd men jag kan inte se något på några bilder? Blir Model Y 4 sitsig i praktiken, för ingen vill väl sätta sitt barn i ett säte utan nackskydd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y spotting

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Sabbe skrev:
80BB65BE-4FAC-47A2-B16A-25B45CBF7BF6.jpeg
AEB007F3-B2B3-469E-BAAF-5EDF99BF248A.jpeg
Finns det bättre bilder på andra radens mitt säte? Många påstår att den har nackskydd men jag kan inte se något på några bilder? Blir Model Y 4 sitsig i praktiken, för ingen vill väl sätta sitt barn i ett säte utan nackskydd.
Model S har funnits med fyra säten också:
Bild

En bild säger inget om hur alla Model Y kommer bli eller ens något definitivt hur någon produktions-Model Y kommer att bli.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y spotting

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Sabbe skrev:
Bilagan 80BB65BE-4FAC-47A2-B16A-25B45CBF7BF6.jpeg finns inte längre
Bilagan AEB007F3-B2B3-469E-BAAF-5EDF99BF248A.jpeg finns inte längre
Finns det bättre bilder på andra radens mitt säte? Många påstår att den har nackskydd men jag kan inte se något på några bilder? Blir Model Y 4 sitsig i praktiken, för ingen vill väl sätta sitt barn i ett säte utan nackskydd.
Förstår din definition och då var det två säten på bilderna Tesla presenterade under presentationen. Nu säger det ju inte att det blir så i produktion men risken finns helt klart.
A1B4DA82-282F-465D-81EA-1F375EA51739.png
https://insideevs.com/news/392851/map-f ... a-model-y/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y spotting

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Sabbe skrev:
80BB65BE-4FAC-47A2-B16A-25B45CBF7BF6.jpeg
AEB007F3-B2B3-469E-BAAF-5EDF99BF248A.jpeg
Finns det bättre bilder på andra radens mitt säte? Många påstår att den har nackskydd men jag kan inte se något på några bilder? Blir Model Y 4 sitsig i praktiken, för ingen vill väl sätta sitt barn i ett säte utan nackskydd.
Model S har funnits med fyra säten också:

En bild säger inget om hur alla Model Y kommer bli eller ens något definitivt hur någon produktions-Model Y kommer att bli.
Där av min undran. Det är ju inte självklart att Tesla ser nödvändigheten i 3 platser. Det är inte heller nödvändigtvis så att de anser att en plats måste ha nackskydd. I USA är inte nackskydd lika självklara som i EU.
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 mar 2016 21:44
Ort: Uppsala / Luleå

Re: Model Y spotting

Inlägg av Myran »

Det ser ju ut väldigt likt Model 3:s baksäte, man kan se tre fästen för bälten i sätet också. På Model 3 kan man ju dra upp nackstödet i mitten, så det blir nog likadant på Y. Sen är det ju inte lika bra som ett större fast. Även tredje raden verkar ju ha nackstöd man kan dra upp ur sätet. Se bilder tidigare i tråden, sidan 15 tex.
Men inget är väl klart innan den börjar levereras, om ens då :)
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Model Y spotting

Inlägg av hakon18 »

Var väl bara en tidsfråga innan det skulle dyka upp en sån här bild. Men precis som Model 3 lär Model Y ha möjlighet till takräcke. Hade varit suveränt att kunna beställa det redan i konfigurationen.

Bild
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Model Y spotting

Inlägg av Waymoot »

Sett igår på Twitter
Personen skall tydligen vara c:a 1.70m lång (5 7")

Den ser mycket "biffigare" ut än jag kanske förväntade mig. Klart mycket större än Model 3.

Bild
Senast redigerad av Waymoot, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Model Y spotting

Inlägg av taliz »

Riktigt fin bil IMO!
Just blå, vit inredning(den där har nog svart?), och de svarta 20" är min favospec av Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y spotting

Inlägg av HelectriC »

Designspråket passar bättre på Y än 3. Jag är nästan benägen att säga att den ser ok ut, något jag absolut inte tycker om 3 :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y spotting

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Designspråket passar bättre på Y än 3. Jag är nästan benägen att säga att den ser ok ut, något jag absolut inte tycker om 3 :D
Håller med. Med det är som vanligt betraktningsvinkeln som avgör. Det finns inte många bilar som ser bra ut oavsett från vilket håll man tittar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y spotting

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Designspråket passar bättre på Y än 3. Jag är nästan benägen att säga att den ser ok ut, något jag absolut inte tycker om 3 :D
Håller med. Med det är som vanligt betraktningsvinkeln som avgör. Det finns inte många bilar som ser bra ut oavsett från vilket håll man tittar.
Jag tycker att Model X ser rätt bra ut underifrån...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y spotting

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Jag tycker att Model X ser rätt bra ut underifrån...
Det är nog i så fall enda vinkeln som är fördelaktig för Model X. :lol:
Men det jag menar att man rätt ofta tycker att en ny bilmodell är väldesignad när man ser den på bild. Men så fort man ser den i verkligheten är den inte alls lika snygg längre. De flesta modeller har en chokladsida, med fördel snett fram- eller bakifrån. Kanske lite snett uppåt också. Enda bilen jag vet som är snygg från alla vinklar är Model S. Men det har jag ju sagt tidigare att jag tycker att den bilen är en designmässig fullträff. Den går inte att toppa. Måste vara ganska jobbigt för Franz att veta att han redan har skapat sitt livs mästerverk. Allt som kommer nu kan bara bli sämre. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Model Y spotting

Inlägg av HenrikC »

mati skrev:
Håller med. Med det är som vanligt betraktningsvinkeln som avgör. Det finns inte många bilar som ser bra ut oavsett från vilket håll man tittar.
Jaguar E type och Tesla Model S.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y spotting

Inlägg av mati »

HenrikC skrev:
mati skrev:
Håller med. Med det är som vanligt betraktningsvinkeln som avgör. Det finns inte många bilar som ser bra ut oavsett från vilket håll man tittar.
Jaguar E type och Tesla Model S.
Ja, det har du nog rätt i.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model Y spotting

Inlägg av helix »

Nya bilder från inredningen i Model Y
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... s-and-info
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model Y spotting

Inlägg av frippan »

helix skrev:
Nya bilder från inredningen i Model Y
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... s-and-info
Trevligt med 12V i bagaget och USB c i baksätet i alla fall.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y spotting

Inlägg av vigge50 »

helix skrev:
Nya bilder från inredningen i Model Y
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... s-and-info
Enligt den artikeln så ska baksätet endast gå att fälla ner i tre individuella delar om man har premium interior, alltså skulle de i så fall inte finnas på SR när den kommer. Återstår såklart att se om det stämmer och vi ska minnas att även efter produktion av Model 3 hade börjat så sas det att SR inte skulle få glastak så kan såklart ändras över tid.
Skriv svar