Model Y spotting

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Model Y spotting

Inlägg av HenrikM76 »

taliz skrev:
HenrikM76 skrev:
Sabbe skrev:
7CDC08DC-3AF4-4B0B-9D73-41EEEF01CBCA.jpeg
3666497F-1532-438C-8E80-8AB1F4FE1771.jpeg
Såg ju otroligt lovande ut med en Model Y med kromlister! :) Kommer det så vet jag vad min nästa tjänstebil blir om 2 år!
Tycker inte det ser ut som krom. Snarare svarta/gråa lister som solen ligger på.
Kollade bara snabbt....synd i så fall, det förstör hela bilen i mina ögon. Men grattis isåfall alla som gillar snikutseendet och idag lägger pengar på att få till det. :) Skulle aldrig köpa en bil med bara "bakåtvändkepsraggarsvart". Men smaken är som sagt som baken, en del har helt enkelt en mindre snygg ;)
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y spotting

Inlägg av HelectriC »

HenrikM76 skrev:
taliz skrev:
HenrikM76 skrev:
Sabbe skrev:
7CDC08DC-3AF4-4B0B-9D73-41EEEF01CBCA.jpeg
3666497F-1532-438C-8E80-8AB1F4FE1771.jpeg
Såg ju otroligt lovande ut med en Model Y med kromlister! :) Kommer det så vet jag vad min nästa tjänstebil blir om 2 år!
Tycker inte det ser ut som krom. Snarare svarta/gråa lister som solen ligger på.
Kollade bara snabbt....synd i så fall, det förstör hela bilen i mina ögon. Men grattis isåfall alla som gillar snikutseendet och idag lägger pengar på att få till det. :) Skulle aldrig köpa en bil med bara "bakåtvändkepsraggarsvart". Men smaken är som sagt som baken, en del har helt enkelt en mindre snygg ;)
Ja, du har väl yttrat en del om vad du tycker om chrome delete i andra tidigare trådar ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Model Y spotting

Inlägg av HenrikM76 »

HelectriC skrev:
HenrikM76 skrev:
taliz skrev:
HenrikM76 skrev:
Sabbe skrev:
7CDC08DC-3AF4-4B0B-9D73-41EEEF01CBCA.jpeg
3666497F-1532-438C-8E80-8AB1F4FE1771.jpeg
Såg ju otroligt lovande ut med en Model Y med kromlister! :) Kommer det så vet jag vad min nästa tjänstebil blir om 2 år!
Tycker inte det ser ut som krom. Snarare svarta/gråa lister som solen ligger på.
Kollade bara snabbt....synd i så fall, det förstör hela bilen i mina ögon. Men grattis isåfall alla som gillar snikutseendet och idag lägger pengar på att få till det. :) Skulle aldrig köpa en bil med bara "bakåtvändkepsraggarsvart". Men smaken är som sagt som baken, en del har helt enkelt en mindre snygg ;)
Ja, du har väl yttrat en del om vad du tycker om chrome delete i andra tidigare trådar ;)
Japp, samtidigt som du märkte om du läste vad jag skrev så respekterar jag att en del har annan smak, grattis till dem.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y spotting

Inlägg av heldiggrisen »

HenrikM76 skrev:
taliz skrev:
HenrikM76 skrev:
Sabbe skrev:
7CDC08DC-3AF4-4B0B-9D73-41EEEF01CBCA.jpeg
3666497F-1532-438C-8E80-8AB1F4FE1771.jpeg
Såg ju otroligt lovande ut med en Model Y med kromlister! :) Kommer det så vet jag vad min nästa tjänstebil blir om 2 år!
Tycker inte det ser ut som krom. Snarare svarta/gråa lister som solen ligger på.
Kollade bara snabbt....synd i så fall, det förstör hela bilen i mina ögon. Men grattis isåfall alla som gillar snikutseendet och idag lägger pengar på att få till det. :) Skulle aldrig köpa en bil med bara "bakåtvändkepsraggarsvart". Men smaken är som sagt som baken, en del har helt enkelt en mindre snygg ;)
Det kommer säkert chromekit till MY, för är som gillar bling-bling :lol:
Sabbe
Inlägg: 1334
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Model Y spotting

Inlägg av Sabbe »

17188107-3D9C-44CF-A12F-97071F1928FB.jpeg
2F2857EF-522F-408E-B581-96A8CE646EA2.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y spotting

Inlägg av taliz »

Dom där nya aero-hjulen ser ut att vara en rejäl förbättring.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model Y spotting

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Dom där nya aero-hjulen ser ut att vara en rejäl förbättring.
Jag tycker att det ser ut som en leksaksbil med de nya navkapslarna. Smaken är som baken.. :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model Y spotting

Inlägg av Legato »

På vissa bilder ser det ut som de har chromad T-logga fram & bak. På vissa ser det ut som den är svart. På vissa ser det ut som den är grå.

Hoppas de i slutändan är konsekventa och rensar bort allt chrome! Dual Motor-loggan verkar fortfarande vara i chrome på alla bilder.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model Y spotting

Inlägg av Legato »

Laban skrev:
taliz skrev:
Dom där nya aero-hjulen ser ut att vara en rejäl förbättring.
Jag tycker att det ser ut som en leksaksbil med de nya navkapslarna. Smaken är som baken.. :-)
Benägen att hålla med, men tycker nog ändå den är mindre ful än övriga bilder man sett.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model Y spotting

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
Benägen att hålla med, men tycker nog ändå den är mindre ful än övriga bilder man sett.
Bilden i sig var fin. Bara fälgarna det var fel på.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
K-Ankan
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 okt 2019 22:00

Re: Model Y spotting

Inlägg av K-Ankan »

När man ser bilder på model Y i trafik så får iallafall jag känslan att Tesla inom kort kommer vara helt ifrånsprungna av traditionella bilmärken så fort de stänger teknikgapet mellan dem och Tesla.

Jag syftar spklaet på design generellt men framför allt på Y men också byggkvalite, komfort och känsla.

Den som lever får se.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y spotting

Inlägg av Zalman3 »

K-Ankan skrev:
När man ser bilder på model Y i trafik så får iallafall jag känslan att Tesla inom kort kommer vara helt ifrånsprungna av traditionella bilmärken så fort de stänger teknikgapet mellan dem och Tesla.

Jag syftar spklaet på design generellt men framför allt på Y men också byggkvalite, komfort och känsla.

Den som lever får se.
Har kört Audi e-tron, Mercedes EQC och jag väljer hellre en Tesla S alla dager i veckan.
Det är bra att alla märken kommer med elbilar, speciellt för dom märkestrogna.

Du pratar om "känsla". Vilket är jätteviktigt.
Har varit på många bilaffärer men aldrig fått "rädda världen" känslan hos någon annan bilförsäljare än Tesla.


Tesla ger mig gratis laddning för all framtid, unikt för Tesla.
Tesla ger 8 års garanti på elmotor, transmission och batteri, oavsett mil. unikt för Tesla.
Tesla har gett mig 90hk gratis i en mjukvaru uppgradering, unikt för Tesla.
Jag kan skicka ett tweet till Elon och önska en ny mjukvaru funktion, unikt för Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y spotting

Inlägg av taliz »

K-Ankan skrev:
När man ser bilder på model Y i trafik så får iallafall jag känslan att Tesla inom kort kommer vara helt ifrånsprungna av traditionella bilmärken så fort de stänger teknikgapet mellan dem och Tesla.

Jag syftar spklaet på design generellt men framför allt på Y men också byggkvalite, komfort och känsla.

Den som lever får se.
När sker det då? Bild
Många oinsatta har sagt samma sak i snart 10 år nu. Aint happening.
(Man sa samma om Nokia, Ericsson, Blackberry osv när iPhone lanserats...)

Läs på om ”disruption” så kanske du lär dig lite om hur det gått historiskt vid stora teknikskiften.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Sabbe
Inlägg: 1334
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Model Y spotting

Inlägg av Sabbe »

80BB65BE-4FAC-47A2-B16A-25B45CBF7BF6.jpeg
AEB007F3-B2B3-469E-BAAF-5EDF99BF248A.jpeg
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Model Y spotting

Inlägg av termosen »

Sabbe skrev:
80BB65BE-4FAC-47A2-B16A-25B45CBF7BF6.jpeg
AEB007F3-B2B3-469E-BAAF-5EDF99BF248A.jpeg
Ser ut som skidlucka! Eller armstöd i mitten alla fall.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y spotting

Inlägg av LarsL »

Är det inte samma baksäte i Model Y som 3? Ser visserligen ut som att nackstödet saknas i mitten på just den där bilen.
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Model Y spotting

Inlägg av termosen »

LarsL skrev:
Är det inte samma baksäte i Model Y som 3? Ser visserligen ut som att nackstödet saknas i mitten på just den där bilen.
Googlade lite snabbt. Verkar inte vara skidlucka, däremot ska alla säten gå att fälla individuellt. Det är ju bra för skidåkandes människor. Men får väl avvakta till riktiga versionen finns att beställa. Kanske ska byta ut min S mot en Y, blir ett intressant 2020.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y spotting

Inlägg av LarsL »

termosen skrev:
LarsL skrev:
Är det inte samma baksäte i Model Y som 3? Ser visserligen ut som att nackstödet saknas i mitten på just den där bilen.
Googlade lite snabbt. Verkar inte vara skidlucka, däremot ska alla säten gå att fälla individuellt. Det är ju bra för skidåkandes människor. Men får väl avvakta till riktiga versionen finns att beställa. Kanske ska byta ut min S mot en Y, blir ett intressant 2020.
Jag väntar tills de har presenterat dragvikt på dragkroken innan jag funderar på att beställa.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Model Y spotting

Inlägg av themax »

LarsL skrev:

Jag väntar tills de har presenterat dragvikt på dragkroken innan jag funderar på att beställa.
Samma här. Inte en sekin i köpeng innan det är kommunicerat ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y spotting

Inlägg av HelectriC »

ser inte helt lätt ut att fälla upp nackskydden på tredje rad :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model Y spotting

Inlägg av Laban »

termosen skrev:
LarsL skrev:
Är det inte samma baksäte i Model Y som 3? Ser visserligen ut som att nackstödet saknas i mitten på just den där bilen.
Googlade lite snabbt. Verkar inte vara skidlucka, däremot ska alla säten gå att fälla individuellt. Det är ju bra för skidåkandes människor. Men får väl avvakta till riktiga versionen finns att beställa. Kanske ska byta ut min S mot en Y, blir ett intressant 2020.
Jag kommer skippa takboxen med Y och kör med mittensätet nerfällt. Takboxen är visserligen på ett sätt ganska praktisk men samtidigt är den också väldigt opraktisk. Bilen förbrukar en hel del mer samtidigt som den också orsakar lite vindljud. Speciellt i 100+ km/h. Det kan också skallra lite från den om vägen är ojämn. Och ska man montera av/på den titt som tätt är den definitivt inte praktisk. Så den får sitta på nu hela vintern. Ganska onödigt när man bara behöver den lite då och då, 1-2 längdskidåkningar/vecka kanske samt några skidresor för den alpina biten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y spotting

Inlägg av heldiggrisen »

HelectriC skrev:
ser inte helt lätt ut att fälla upp nackskydden på tredje rad :?
Står jo klart på hemsidan:
Specifikationer Model Y
Säten
Upp till 7 vuxna

Ska bli intressant hur lång en människa på rad 3 får vara för inte slå huvudet i fönstret
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model Y spotting

Inlägg av Jerker »

heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
ser inte helt lätt ut att fälla upp nackskydden på tredje rad :?
Står jo klart på hemsidan:
Specifikationer Model Y
Säten
Upp till 7 vuxna

Ska bli intressant hur lång en människa på rad 3 får vara för inte slå huvudet i fönstret
Baksätet är för kortvuxna. Långvuxna för sitta fram! :P
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y spotting

Inlägg av heldiggrisen »

Jerker skrev:
heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
ser inte helt lätt ut att fälla upp nackskydden på tredje rad :?
Står jo klart på hemsidan:
Specifikationer Model Y
Säten
Upp till 7 vuxna

Ska bli intressant hur lång en människa på rad 3 får vara för inte slå huvudet i fönstret
Baksätet är för kortvuxna. Långvuxna för sitta fram! :P
:lol: Min kortaste kortvuxna är 13 och snart 170cm, så det blir nog avbokning av 7-sitsen
En liten videosnutt här
https://electrek.co/2019/12/02/tesla-mo ... row-seats/
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Model Y spotting

Inlägg av micke_r »

https://feber.se/bil/tesla-model-y-perf ... an/406008/

Rätt bra videosnutt på en dual motor, osäker på om den är performance som klippet säger.
Skriv svar