Jag kommer skippa takboxen med Y och kör med mittensätet nerfällt. Takboxen är visserligen på ett sätt ganska praktisk men samtidigt är den också väldigt opraktisk. Bilen förbrukar en hel del mer samtidigt som den också orsakar lite vindljud. Speciellt i 100+ km/h. Det kan också skallra lite från den om vägen är ojämn. Och ska man montera av/på den titt som tätt är den definitivt inte praktisk. Så den får sitta på nu hela vintern. Ganska onödigt när man bara behöver den lite då och då, 1-2 längdskidåkningar/vecka kanske samt några skidresor för den alpina biten.termosen skrev:Googlade lite snabbt. Verkar inte vara skidlucka, däremot ska alla säten gå att fälla individuellt. Det är ju bra för skidåkandes människor. Men får väl avvakta till riktiga versionen finns att beställa. Kanske ska byta ut min S mot en Y, blir ett intressant 2020.LarsL skrev:Är det inte samma baksäte i Model Y som 3? Ser visserligen ut som att nackstödet saknas i mitten på just den där bilen.
Model Y spotting
Moderator: Redaktion
Re: Model Y spotting
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Model Y spotting
Står jo klart på hemsidan:HelectriC skrev:ser inte helt lätt ut att fälla upp nackskydden på tredje rad
Specifikationer Model Y
Säten
Upp till 7 vuxna
Ska bli intressant hur lång en människa på rad 3 får vara för inte slå huvudet i fönstret
Re: Model Y spotting
Baksätet är för kortvuxna. Långvuxna för sitta fram!heldiggrisen skrev:Står jo klart på hemsidan:HelectriC skrev:ser inte helt lätt ut att fälla upp nackskydden på tredje rad
Specifikationer Model Y
Säten
Upp till 7 vuxna
Ska bli intressant hur lång en människa på rad 3 får vara för inte slå huvudet i fönstret
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Model Y spotting
Min kortaste kortvuxna är 13 och snart 170cm, så det blir nog avbokning av 7-sitsenJerker skrev:Baksätet är för kortvuxna. Långvuxna för sitta fram!heldiggrisen skrev:Står jo klart på hemsidan:HelectriC skrev:ser inte helt lätt ut att fälla upp nackskydden på tredje rad
Specifikationer Model Y
Säten
Upp till 7 vuxna
Ska bli intressant hur lång en människa på rad 3 får vara för inte slå huvudet i fönstret
En liten videosnutt här
https://electrek.co/2019/12/02/tesla-mo ... row-seats/
Re: Model Y spotting
https://feber.se/bil/tesla-model-y-perf ... an/406008/
Rätt bra videosnutt på en dual motor, osäker på om den är performance som klippet säger.
Rätt bra videosnutt på en dual motor, osäker på om den är performance som klippet säger.
Re: Model Y spotting
Här är en väldigt bra sammanställning och lite analys på majoriteten av bilder och filmer vi hittills sett av Model Y "in the wild". Man blir ju inte annat än sugen på att beställa en!
https://youtu.be/Z8zm1lK916U
https://youtu.be/Z8zm1lK916U
Re: Model Y spotting
Japp, jag gillar den skarpt.
Lite sugen på att byta min M3 mot en.
Lite sugen på att byta min M3 mot en.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y spotting
Jag funderar nog på att hoppa över Model 3 och gå direkt på Model Y trots abstinensen av att behöva vänta ett år till.
Jämförelsen med Volvo XC60 i slutet av videon är intressant då man är hyfsat bekant med hur stor en sådan bil är. Model Y ser aningen mindre ut, men i stort ganska lika storleksmässigt av bilden att döma.
Jämförelsen med Volvo XC60 i slutet av videon är intressant då man är hyfsat bekant med hur stor en sådan bil är. Model Y ser aningen mindre ut, men i stort ganska lika storleksmässigt av bilden att döma.
Model Y spotting
Den är större inuti än en XC60.
Lastutrymmet är ca 1,9 kubikmeter vs 1,8. Samt en skaplig frunk.
Sen är det ju då upp till sju sittplatser(dock är två bara för barn).
Lastutrymmet är ca 1,9 kubikmeter vs 1,8. Samt en skaplig frunk.
Sen är det ju då upp till sju sittplatser(dock är två bara för barn).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y spotting
Citerar ett gammalt inlägg:
För sent. Alldeles för sent. De etablerade tillverkarna har faktiskt sprungit ifrån nystartade elbilstillverkare, men alla verkar ha missat det: Nissan Leaf sopade banan med de små elbilsmärken som fanns för 5 - 10 år sedan: Mia Electric, Th!nk och allt vad de hette. Tesla överlevde den utrensningen med lätthet. Jag tror 2014 var sista året traditionella tillverkare kunde ha stoppat Tesla. Ett par seriösa försök som BMW i3 gjordes, men inte i närheten av vad som behövts.K-Ankan skrev:När man ser bilder på model Y i trafik så får iallafall jag känslan att Tesla inom kort kommer vara helt ifrånsprungna av traditionella bilmärken så fort de stänger teknikgapet mellan dem och Tesla.
Re: Model Y spotting
Jag tror att om Audi eTron kommit ungefär samtidigt som Model X så skulle Tesla kunna fått det riktigt tufft men nu kunde Tesla även lansera Model 3 och få upp produktionen utan någon riktig konkurrens. Hur det ser ut om 10-15 år är ju såklart väldigt svårt att säga men nu när även Model Y kommer så ser jag att Tesla har ett försprång ytterligare många år framöver. Även att de fått igång Gigafactory 3 och är på gång med Gigafactory 4 gör att jag ser betydligt bättre framtid för Tesla.HenrikC skrev:Citerar ett gammalt inlägg:
För sent. Alldeles för sent. De etablerade tillverkarna har faktiskt sprungit ifrån nystartade elbilstillverkare, men alla verkar ha missat det: Nissan Leaf sopade banan med de små elbilsmärken som fanns för 5 - 10 år sedan: Mia Electric, Th!nk och allt vad de hette. Tesla överlevde den utrensningen med lätthet. Jag tror 2014 var sista året traditionella tillverkare kunde ha stoppat Tesla. Ett par seriösa försök som BMW i3 gjordes, men inte i närheten av vad som behövts.K-Ankan skrev:När man ser bilder på model Y i trafik så får iallafall jag känslan att Tesla inom kort kommer vara helt ifrånsprungna av traditionella bilmärken så fort de stänger teknikgapet mellan dem och Tesla.
Re: Model Y spotting
De andra tillverkarna skulle haft Supercharger till sina bilar också. De har helt förlitat sig på att någon annan ska bygga laddnätverket, staten eller någon elleverantör. För 5 år sedan kunde du höra såna kommentarer som att vi bygger inte bensinstationer osv.
För att kunna köra en bil som inte har tillgång till Superchargers måste du vara lite av en entusiast. Du måste ha appar med kartor och du måste räkna ut din rutt. Sen när du kommer till laddaren så ska du hoppas på den fungerar och att den är ledig.
Många icke insatta tror att de traditionella tillverkarna är det trygga valet men det är Tesla som är det lata trygga valet. Det är bara med Tesla som allt är färdigt och genomtänkt. Det är Tesla som satsat helhjärtat på elbilar och inte kompromissat.
För att kunna köra en bil som inte har tillgång till Superchargers måste du vara lite av en entusiast. Du måste ha appar med kartor och du måste räkna ut din rutt. Sen när du kommer till laddaren så ska du hoppas på den fungerar och att den är ledig.
Många icke insatta tror att de traditionella tillverkarna är det trygga valet men det är Tesla som är det lata trygga valet. Det är bara med Tesla som allt är färdigt och genomtänkt. Det är Tesla som satsat helhjärtat på elbilar och inte kompromissat.
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 16 maj 2018 10:43
Re: Model Y spotting
Jag skulle säga att det finns ett mera fundamentalt problem för de traditionella tillverkarna än att de är sent ute. Jag vet att det låter konstigt för en icke-invigd, men produktutveckling är inte en central verksamhet för traditionell industri på samma sätt som det är för Tesla och andra Silicon Valley bolag. Toyota och VW har försökt ändra på detta och åtminstone Toyota borde haft en chans att vara med i matchen tack var det arbetssätt som de introducerade i början av 90-talet och som hjälp dem få fram Prius, Lexus och Mirai. Nu har japanska företag tydligen bestämt att batteribilar är kast. VW kom över Toyotas arbetssätt när de köpte Scania men av vad jag kan snappa upp på sociala medier så är chefernas engagemang för lågt för att få tillräckligt driv.HenrikC skrev:Citerar ett gammalt inlägg:
För sent. Alldeles för sent. De etablerade tillverkarna har faktiskt sprungit ifrån nystartade elbilstillverkare, men alla verkar ha missat det: Nissan Leaf sopade banan med de små elbilsmärken som fanns för 5 - 10 år sedan: Mia Electric, Th!nk och allt vad de hette. Tesla överlevde den utrensningen med lätthet. Jag tror 2014 var sista året traditionella tillverkare kunde ha stoppat Tesla. Ett par seriösa försök som BMW i3 gjordes, men inte i närheten av vad som behövts.K-Ankan skrev:När man ser bilder på model Y i trafik så får iallafall jag känslan att Tesla inom kort kommer vara helt ifrånsprungna av traditionella bilmärken så fort de stänger teknikgapet mellan dem och Tesla.
För att något ska bli disruptivt behöver det finnas något nytt. I fallet Tesla skulle jag säga att det är ledningens fokus på innovativ produktutveckling (och det är väl vad Elon säger också).
Min bedömning är att teknikgapet kommer att växa, inte att minska.
Re: Model Y spotting
Flyttar inlägg till en egen tråd.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Model Y spotting
Tesla byggde sitt SuC eftersom att de måste. Det fanns inga andra sätt.LarsL skrev:De andra tillverkarna skulle haft Supercharger till sina bilar också. De har helt förlitat sig på att någon annan ska bygga laddnätverket, staten eller någon elleverantör. För 5 år sedan kunde du höra såna kommentarer som att vi bygger inte bensinstationer osv.
För att kunna köra en bil som inte har tillgång till Superchargers måste du vara lite av en entusiast. Du måste ha appar med kartor och du måste räkna ut din rutt. Sen när du kommer till laddaren så ska du hoppas på den fungerar och att den är ledig.
Många icke insatta tror att de traditionella tillverkarna är det trygga valet men det är Tesla som är det lata trygga valet. Det är bara med Tesla som allt är färdigt och genomtänkt. Det är Tesla som satsat helhjärtat på elbilar och inte kompromissat.
Men i en framtid där elbilen är normen (om vi kommer dit) så är det ju självklart inte hållbart att alla märken ska ha sina egna nätverk. Hur skulle det se ut?
Fortfarande är SuC en stor fördel men den fördelen kommer minska med tiden. Om 5 år tror jag inte vi sitter här och tycker att det är särskilt avgörande att ha tillgång till SuC.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model Y spotting
Det var det många som sa för 5 år sedan också.Verdi skrev:Tesla byggde sitt SuC eftersom att de måste. Det fanns inga andra sätt.LarsL skrev:De andra tillverkarna skulle haft Supercharger till sina bilar också. De har helt förlitat sig på att någon annan ska bygga laddnätverket, staten eller någon elleverantör. För 5 år sedan kunde du höra såna kommentarer som att vi bygger inte bensinstationer osv.
För att kunna köra en bil som inte har tillgång till Superchargers måste du vara lite av en entusiast. Du måste ha appar med kartor och du måste räkna ut din rutt. Sen när du kommer till laddaren så ska du hoppas på den fungerar och att den är ledig.
Många icke insatta tror att de traditionella tillverkarna är det trygga valet men det är Tesla som är det lata trygga valet. Det är bara med Tesla som allt är färdigt och genomtänkt. Det är Tesla som satsat helhjärtat på elbilar och inte kompromissat.
Men i en framtid där elbilen är normen (om vi kommer dit) så är det ju självklart inte hållbart att alla märken ska ha sina egna nätverk. Hur skulle det se ut?
Fortfarande är SuC en stor fördel men den fördelen kommer minska med tiden. Om 5 år tror jag inte vi sitter här och tycker att det är särskilt avgörande att ha tillgång till SuC.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model Y spotting
Var det? Vem då?Nicke Nyfiken skrev:Det var det många som sa för 5 år sedan också.Verdi skrev:Tesla byggde sitt SuC eftersom att de måste. Det fanns inga andra sätt.LarsL skrev:De andra tillverkarna skulle haft Supercharger till sina bilar också. De har helt förlitat sig på att någon annan ska bygga laddnätverket, staten eller någon elleverantör. För 5 år sedan kunde du höra såna kommentarer som att vi bygger inte bensinstationer osv.
För att kunna köra en bil som inte har tillgång till Superchargers måste du vara lite av en entusiast. Du måste ha appar med kartor och du måste räkna ut din rutt. Sen när du kommer till laddaren så ska du hoppas på den fungerar och att den är ledig.
Många icke insatta tror att de traditionella tillverkarna är det trygga valet men det är Tesla som är det lata trygga valet. Det är bara med Tesla som allt är färdigt och genomtänkt. Det är Tesla som satsat helhjärtat på elbilar och inte kompromissat.
Men i en framtid där elbilen är normen (om vi kommer dit) så är det ju självklart inte hållbart att alla märken ska ha sina egna nätverk. Hur skulle det se ut?
Fortfarande är SuC en stor fördel men den fördelen kommer minska med tiden. Om 5 år tror jag inte vi sitter här och tycker att det är särskilt avgörande att ha tillgång till SuC.
I vilket fall så är det ju åt det håller som det måste gå. Är mycket bättre om drivmedelskedjorna bygger laddare istället. De har redan bra placering längs vägarna, generösa öppettider, toaletter, nåt ätbart att köpa osv...
Re: Model Y spotting
Generösa öppettider ? Flera mackar stänger oftast kl 24 o har i vissa fall nattlucka. Sc är öppet dygnet runt o ligger oftast vid ställen där man kan äta o i vissa fall buffé o hotell.
Sedan tror jag att alla bensinmackar kommer nog ta rätt bra betalt för elen, där kan tesla kanske vara bättre som nu.
Varför inbillar sig en del att andra gamla fossilbils märken ska kunna bygga perfekta elbilar från början? Jag tror tvärtom att tesla har ett stort försprång som kommer hålla i sig en längre tid.
Sedan tror jag att alla bensinmackar kommer nog ta rätt bra betalt för elen, där kan tesla kanske vara bättre som nu.
Varför inbillar sig en del att andra gamla fossilbils märken ska kunna bygga perfekta elbilar från början? Jag tror tvärtom att tesla har ett stort försprång som kommer hålla i sig en längre tid.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Model Y spotting
Helt rätt, det är väl deras chans till överlevnad. Kanske tjäna en slant på att hyra marken till Ionity/Tesla för laddplatser och sälja kaffe/bullar.Verdi skrev:
I vilket fall så är det ju åt det håller som det måste gå. Är mycket bättre om drivmedelskedjorna bygger laddare istället. De har redan bra placering längs vägarna, generösa öppettider, toaletter, nåt ätbart att köpa osv...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model Y spotting
Helt enig med dig.Verdi skrev:Var det? Vem då?Nicke Nyfiken skrev:Det var det många som sa för 5 år sedan också.Verdi skrev:Tesla byggde sitt SuC eftersom att de måste. Det fanns inga andra sätt.LarsL skrev:De andra tillverkarna skulle haft Supercharger till sina bilar också. De har helt förlitat sig på att någon annan ska bygga laddnätverket, staten eller någon elleverantör. För 5 år sedan kunde du höra såna kommentarer som att vi bygger inte bensinstationer osv.
För att kunna köra en bil som inte har tillgång till Superchargers måste du vara lite av en entusiast. Du måste ha appar med kartor och du måste räkna ut din rutt. Sen när du kommer till laddaren så ska du hoppas på den fungerar och att den är ledig.
Många icke insatta tror att de traditionella tillverkarna är det trygga valet men det är Tesla som är det lata trygga valet. Det är bara med Tesla som allt är färdigt och genomtänkt. Det är Tesla som satsat helhjärtat på elbilar och inte kompromissat.
Men i en framtid där elbilen är normen (om vi kommer dit) så är det ju självklart inte hållbart att alla märken ska ha sina egna nätverk. Hur skulle det se ut?
Fortfarande är SuC en stor fördel men den fördelen kommer minska med tiden. Om 5 år tror jag inte vi sitter här och tycker att det är särskilt avgörande att ha tillgång till SuC.
I vilket fall så är det ju åt det håller som det måste gå. Är mycket bättre om drivmedelskedjorna bygger laddare istället. De har redan bra placering längs vägarna, generösa öppettider, toaletter, nåt ätbart att köpa osv...
Och det är en gåta för mig att inte alla korvsäljande mackar satsar stort på snabbladdare. Det är just ”korvförsäljningen” de tjänar mest pengarna på. Inte bränslet. Och vem är mest benägen att köpa ”korv”? Fossilbilföraren som behöver stå ute i snålblåsten medan han håller i slangen i 5 minuter eller elbilsföraren som vill sitta inne i värmen i en halvtimme medan bilen laddas?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model Y spotting
Tror redan det är på G. Circle K utanför Lund har test av egna laddstationer (2st 50kW, 2st 150kW) som är gratis att ladda på under testperioden. Tror det är helt rätt drag från deras sida, svårt att låta bli att glida in och köpa en korv eller kaffe när man ändå sitter där och laddar.Nicke Nyfiken skrev:Helt enig med dig.Verdi skrev:Var det? Vem då?Nicke Nyfiken skrev:Det var det många som sa för 5 år sedan också.Verdi skrev:Tesla byggde sitt SuC eftersom att de måste. Det fanns inga andra sätt.LarsL skrev:De andra tillverkarna skulle haft Supercharger till sina bilar också. De har helt förlitat sig på att någon annan ska bygga laddnätverket, staten eller någon elleverantör. För 5 år sedan kunde du höra såna kommentarer som att vi bygger inte bensinstationer osv.
För att kunna köra en bil som inte har tillgång till Superchargers måste du vara lite av en entusiast. Du måste ha appar med kartor och du måste räkna ut din rutt. Sen när du kommer till laddaren så ska du hoppas på den fungerar och att den är ledig.
Många icke insatta tror att de traditionella tillverkarna är det trygga valet men det är Tesla som är det lata trygga valet. Det är bara med Tesla som allt är färdigt och genomtänkt. Det är Tesla som satsat helhjärtat på elbilar och inte kompromissat.
Men i en framtid där elbilen är normen (om vi kommer dit) så är det ju självklart inte hållbart att alla märken ska ha sina egna nätverk. Hur skulle det se ut?
Fortfarande är SuC en stor fördel men den fördelen kommer minska med tiden. Om 5 år tror jag inte vi sitter här och tycker att det är särskilt avgörande att ha tillgång till SuC.
I vilket fall så är det ju åt det håller som det måste gå. Är mycket bättre om drivmedelskedjorna bygger laddare istället. De har redan bra placering längs vägarna, generösa öppettider, toaletter, nåt ätbart att köpa osv...
Och det är en gåta för mig att inte alla korvsäljande mackar satsar stort på snabbladdare. Det är just ”korvförsäljningen” de tjänar mest pengarna på. Inte bränslet. Och vem är mest benägen att köpa ”korv”? Fosilbilsföraren som behöver stå ute i snålblåsten medan han håller i slangen i 5 minuter eller elbilsföraren som vill sitta inne i värmen i en halvtimme medan bilen laddas?
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model Y spotting
Precis. Och de har satsat på en ordentlig hörna där man kan sitta ner och käka i lugn och ro. Man behöver inte ståäta sin korv. De är helt rätt på det.Tobberoth skrev:Tror redan det är på G. Circle K utanför Lund har test av egna laddstationer (2st 50kW, 2st 150kW) som är gratis att ladda på under testperioden. Tror det är helt rätt drag från deras sida, svårt att låta bli att glida in och köpa en korv eller kaffe när man ändå sitter där och laddar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model Y spotting
Snap02 skrev:Generösa öppettider ? Flera mackar stänger oftast kl 24 o har i vissa fall nattlucka. Sc är öppet dygnet runt o ligger oftast vid ställen där man kan äta o i vissa fall buffé o hotell.
Sedan tror jag att alla bensinmackar kommer nog ta rätt bra betalt för elen, där kan tesla kanske vara bättre som nu.
Varför inbillar sig en del att andra gamla fossilbils märken ska kunna bygga perfekta elbilar från början? Jag tror tvärtom att tesla har ett stort försprång som kommer hålla i sig en längre tid.
Självklart ska man ju kunna ladda dygnet runt. Att ha öppet till 24 är väl generöst?
Är i vilket fall bättre än SuC som inte har någon egen service alls förutom laddningen. Inga toaletter, ingen kaffe, ingen korv... I Sverige är de iaf hyfsat välplacerade men i t ex Frankrike och Spanien kan de ligga jävligt udda till. Ibland roligt, som på PGA Catalunya utanför Barcelona, ibland hisnande uselt där det knappt finns något alls.
Att bygga bra elbilar är egentligen inte så svårt. Det är bara det att de gamla märkena inte riktigt har förstått vad som är viktigast än. De stirrar sig blinda på själva bilen och glömmer helheten. Därav alla SUV:ar t ex.
ps. Självklart kommer elbilar att få betala för sig. Elen, anläggningskostnaden och vinst till operatören. Kommer antagligen kosta ungefär lika mycket som att köra fossilbil när man snabbladdar. Men det är ju kanske 10-20% av totala behovet. Destinationsladdning kommer ju vara mycket billigare.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model Y spotting
Nicke Nyfiken skrev:Precis. Och de har satsat på en ordentlig hörna där man kan sitta ner och käka i lugn och ro. Man behöver inte ståäta sin korv. De är helt rätt på det.Tobberoth skrev:Tror redan det är på G. Circle K utanför Lund har test av egna laddstationer (2st 50kW, 2st 150kW) som är gratis att ladda på under testperioden. Tror det är helt rätt drag från deras sida, svårt att låta bli att glida in och köpa en korv eller kaffe när man ändå sitter där och laddar.
Ja, Circle K ska ju satsa på egna 150 kW-laddare på ställen där Ionity inte vill bygga. För alla Ionity i Norden står väl på Circle K också?
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Model Y spotting
Både OKQ8 och Cirkle K är på g och satsar stort, enligt dem själva.
http://www.mynewsdesk.com/se/okq8/press ... ng-2931073
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1332347194 ... ioner.html
OKQ8 säljer ju till och med laddboxar:
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... ing-elbil/
Så det är på g.
http://www.mynewsdesk.com/se/okq8/press ... ng-2931073
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1332347194 ... ioner.html
OKQ8 säljer ju till och med laddboxar:
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... ing-elbil/
Så det är på g.