Det märkliga är ju att finesser som funnits i fossilbilar i decennier plötsligt inte längre finns till elbilar. Då får vi ägare kämpa för att få dessa även till våra elbilar. Dragkrok, lastgaller, insynsskydd...
Inte så konsigt (tycker jag). Elbilsmarknaden är än så länge rätt smal i sitt utbud, då marknaden (iaf. globalt och volymmässigt sätt) är extremt liten idag.
Detta kommer på ett naturligt sätt att ändra sig i takt med att både volymen och antalet bilmodeller ökar i takt med marknadens omsvängning mot elbilar.
Skulle själv se skidlucka, lastnät a la våra gamla V70, fler kombibilar, takrails, elektriska (inte tetiga manuella) dragkrokar, etc. Så jag har full förståelse för er "längtan", men vi måste nog ge oss lite till tåls med dessa kombinationer och möjligheter tills att marknaden växt och mognat i sitt utbud.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vet inte om det skrivits om detta redan på forumet, men enligt Mr Miserable tråden på TMC så står det ett lass Model Y på Pier 80 och väntar på transport till EU. Vågar vi hoppas på att det finns en i ett showroom nära oss under andra halvan av Maj?
Vet inte om det skrivits om detta redan på forumet, men enligt Mr Miserable tråden på TMC så står det ett lass Model Y på Pier 80 och väntar på transport till EU. Vågar vi hoppas på att det finns en i ett showroom nära oss under andra halvan av Maj?
Intressant!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vet inte om det skrivits om detta redan på forumet, men enligt Mr Miserable tråden på TMC så står det ett lass Model Y på Pier 80 och väntar på transport till EU. Vågar vi hoppas på att det finns en i ett showroom nära oss under andra halvan av Maj?
Hade varit trevligt men de verkar vara på väg till Sydkorea.
Vet inte om det skrivits om detta redan på forumet, men enligt Mr Miserable tråden på TMC så står det ett lass Model Y på Pier 80 och väntar på transport till EU. Vågar vi hoppas på att det finns en i ett showroom nära oss under andra halvan av Maj?
Hade varit trevligt men de verkar vara på väg till Sydkorea.
Vet inte om det skrivits om detta redan på forumet, men enligt Mr Miserable tråden på TMC så står det ett lass Model Y på Pier 80 och väntar på transport till EU. Vågar vi hoppas på att det finns en i ett showroom nära oss under andra halvan av Maj?
Hade varit trevligt men de verkar vara på väg till Sydkorea.
https://elbilen.se/
Tesla borde börja tillverka såna där elkäppar man har när man föser motsträviga kor med
En sån i röven på en tysk byråkrat, så hade det nog hänt saker
https://elbilen.se/
Tesla borde börja tillverka såna där elkäppar man har när man föser motsträviga kor med
En sån i röven på en tysk byråkrat, så hade det nog hänt saker
Bakom kulisserna döljer sig en kulturkrock där europeiska och framförallt tysk byråkrati maler på mer långsamt än vad Tesla upplevt i USA och Kina. Till det kommer att Tyskland har strikta miljölagar och stora möjligheter för medborgarinitiativ att sätta käppar i hjulet för byggprojekt.
I många andra länder inte får börja bygga förre man har bygglov. Hur är det t.ex med Northvolt här i Sverige? Behövs det en MKB osv. kan det ta år.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
I Kina skiter myndigheterna väl i det mesta om de vill ha en fabrik på plats. Miljöaspekten, människor som ev. bor där etc. väger väldigt lätt. Det är bara att se på vissa stora dammbyggen eller byggnaden av höghastighetstågnätet som gick på en kaffekvart i jämförelse med den svenska ostlänkenprojektet som har pågått i bortåt 30 år och fortfarande ingen byggstart.
Verkar som man höjt priserna i USA igen på MY och för Sverige skiljer det lite också?
jonasl skrev:
Samma pris på LR AWD som när jag beställde för en månad sen, 743 med dragkrok och allt annat standard.
Sverige-priserna kan ni inte lita på då det inte sätts förens närmare byggstart. Skulle bli mycket förvånad om den inte gick ner i pris för att konkurrera med ID.4 och andra.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Sverige-priserna kan ni inte lita på då det inte sätts förens närmare byggstart. Skulle bli mycket förvånad om den inte gick ner i pris för att konkurrera med ID.4 och andra.
Förhoppningsvis får man behålla priset man beställt för om det går upp, tänkte jag. Men hoppas givetvis också på att det går ner istället..
Letar desperat efter skvaller om när produktionen kan tänkas komma igång varje dag. Våra grannar är väldigt oroliga för oss nu när vi inte har någon bil, trots att vi även innan mest cyklade till och från dagis osv. Fick till och med nycklarna till närmaste grannens bil idag, om det krisar
https://elbilen.se/
Tesla borde börja tillverka såna där elkäppar man har när man föser motsträviga kor med
En sån i röven på en tysk byråkrat, så hade det nog hänt saker
Bakom kulisserna döljer sig en kulturkrock där europeiska och framförallt tysk byråkrati maler på mer långsamt än vad Tesla upplevt i USA och Kina. Till det kommer att Tyskland har strikta miljölagar och stora möjligheter för medborgarinitiativ att sätta käppar i hjulet för byggprojekt.
I många andra länder inte får börja bygga förre man har bygglov. Hur är det t.ex med Northvolt här i Sverige? Behövs det en MKB osv. kan det ta år.
Å andra sidan kan detta inte ha varit någon överraskning för Tesla. Väljer man att satsa en massa pengar på ett byggprojekt i ett specifikt land bör man ha koll på det landets regler och tillvägagångssätt. Det hade funnits andra länder i Europa att bygga i om de hade velat slippa just den här byråkratin.
https://elbilen.se/
Tesla borde börja tillverka såna där elkäppar man har när man föser motsträviga kor med
En sån i röven på en tysk byråkrat, så hade det nog hänt saker
Bakom kulisserna döljer sig en kulturkrock där europeiska och framförallt tysk byråkrati maler på mer långsamt än vad Tesla upplevt i USA och Kina. Till det kommer att Tyskland har strikta miljölagar och stora möjligheter för medborgarinitiativ att sätta käppar i hjulet för byggprojekt.
I många andra länder inte får börja bygga förre man har bygglov. Hur är det t.ex med Northvolt här i Sverige? Behövs det en MKB osv. kan det ta år.
Å andra sidan kan detta inte ha varit någon överraskning för Tesla. Väljer man att satsa en massa pengar på ett byggprojekt i ett specifikt land bör man ha koll på det landets regler och tillvägagångssätt. Det hade funnits andra länder i Europa att bygga i om de hade velat slippa just den här byråkratin.
Långsiktigt är det nog rätt strategi att lägga fabriken i Tyskland med god tillgång på arbetskraft/kompetens. På sikt kanske man bygger ett utvecklingscentrum också. Det hade varit samma/liknande process i de flesta västeuropeiska länderna...
+ är företagskulturen och hög tillgång på bra kompetens
- är nästan löjligt starka fackföreningar och myndigheter som är enormt byråkratiska (på en helt annan nivå än den svenska).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tesla delivers insane number of electric cars in China.
Tesla started producing the Model Y at Gigafactory Shanghai just a few months ago and the production ramp up of the electric SUV in China could have a big impact on the automaker’s results.
They confirmed that Tesla went from 4,630 Model Y deliveries in February to 10,151 Model Y deliveries in March – an impressive ramp up in just 3 months.
Model Y deliveries also didn’t affect Model 3 deliveries negatively in the country.
Tesla China keeps impressing us.
Going from producing and delivering 0 to 10,000+ Model Y deliveries per month over just 3 months is an incredible ramp-up.
It is looking good for Tesla going forward this year because Model Y is expected to have an even bigger market than Model 3 in China.
I wouldn’t be surprised if Tesla ends up delivering 50,000 cars per month in China during the second half of the year.
Sverige-priserna kan ni inte lita på då det inte sätts förens närmare byggstart. Skulle bli mycket förvånad om den inte gick ner i pris för att konkurrera med ID.4 och andra.
Förhoppningsvis får man behålla priset man beställt för om det går upp, tänkte jag. Men hoppas givetvis också på att det går ner istället..
Letar desperat efter skvaller om när produktionen kan tänkas komma igång varje dag. Våra grannar är väldigt oroliga för oss nu när vi inte har någon bil, trots att vi även innan mest cyklade till och från dagis osv. Fick till och med nycklarna till närmaste grannens bil idag, om det krisar
Timeline for Giga Berlin confirmed:
“Operational by July 2021”
Rob Maurer gissar att leveranserna börjar i oktober 2021:
After the Model Y was disassembled into eight pieces, testers found a large single-piece rear casting.
The researchers note that while only one part of the car is made of single-piece cast,
Tesla is already well ahead of the industry. Thanks to this technology, this part of the car can be lightened by 10-20%,
which significantly reduces the design cost and development cycle of finely divided parts.
The initial number of connection points has been reduced from 700-800 to 50.
The part production time has been reduced from 1-2 hours to 3-5 minutes.
Hur ska jag bete mig?
-Beställa en Y Long Range nu och hoppas den passar och få leverans till, vilken månad ???
-Vänta tills jag får se en, om den är till belåtenhet beställer jag. När kan jag få se en bil? Vad kan det bli för leveranstid då?
Är mest fundersam på bagaget, har BMW 5-serie kombi idag. Uppskattar utrymmet när vi släpar grejor till fritidshuset. X är större, men den känns onödigt klumpig, BMW:n är stor i stan, X ännu större och har dubbla förmånsvärdet. Så den går bort.
/H
_________________________________________________________________ Leaf, 9000mil. Såld BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Hur ska jag bete mig?
-Beställa en Y Long Range nu och hoppas den passar och få leverans till, vilken månad ???
-Vänta tills jag får se en, om den är till belåtenhet beställer jag. När kan jag få se en bil? Vad kan det bli för leveranstid då?
Är mest fundersam på bagaget, har BMW 5-serie kombi idag. Uppskattar utrymmet när vi släpar grejor till fritidshuset. X är större, men den känns onödigt klumpig, BMW:n är stor i stan, X ännu större och har dubbla förmånsvärdet. Så den går bort.
/H
Gå med i Tesla model Y gruppen så ser man mkt hur de packar i den mm. Om du har en 5serie kombi nu så får du plats med mer grejer än innan.
Det räcker nog att provköra en 3a om du inte gjort det, de är likadana nästan. Att sitta lite högre som i Y är ett plus tycker jag.
Om du beställer nu så får du nog i september-oktober. Skall du se den på showroomet så kanske du får den innan sista december.
Hur ska jag bete mig?
-Beställa en Y Long Range nu och hoppas den passar och få leverans till, vilken månad ???
-Vänta tills jag får se en, om den är till belåtenhet beställer jag. När kan jag få se en bil? Vad kan det bli för leveranstid då?
Är mest fundersam på bagaget, har BMW 5-serie kombi idag. Uppskattar utrymmet när vi släpar grejor till fritidshuset. X är större, men den känns onödigt klumpig, BMW:n är stor i stan, X ännu större och har dubbla förmånsvärdet. Så den går bort.
/H
Model Y har mycket större bagage än en BMW 5-serie så om det är det du är bekymrad över så är det inget problem.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Hur ska jag bete mig?
-Beställa en Y Long Range nu och hoppas den passar och få leverans till, vilken månad ???
-Vänta tills jag får se en, om den är till belåtenhet beställer jag. När kan jag få se en bil? Vad kan det bli för leveranstid då?
Är mest fundersam på bagaget, har BMW 5-serie kombi idag. Uppskattar utrymmet när vi släpar grejor till fritidshuset. X är större, men den känns onödigt klumpig, BMW:n är stor i stan, X ännu större och har dubbla förmånsvärdet. Så den går bort.
/H
Model Y har mycket större bagage än en BMW 5-serie så om det är det du är bekymrad över så är det inget problem.
Det beror också på hur litrarna är placerade. I min kombi kan jag stoppa in tex ett bord, lastutrymmet är ganska fyrkantigt. Nu ska jag jämföra med en bil som har flera små smarta packutrymmen och en kombicupé lucka. Åka till fjällen kommer säkert fungera utmärkt, då sprider man ut packningen. Men när jag ska ha med mig något stort, det är där jag känner mig osäker.
_________________________________________________________________ Leaf, 9000mil. Såld BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Hur ska jag bete mig?
-Beställa en Y Long Range nu och hoppas den passar och få leverans till, vilken månad ???
-Vänta tills jag får se en, om den är till belåtenhet beställer jag. När kan jag få se en bil? Vad kan det bli för leveranstid då?
Är mest fundersam på bagaget, har BMW 5-serie kombi idag. Uppskattar utrymmet när vi släpar grejor till fritidshuset. X är större, men den känns onödigt klumpig, BMW:n är stor i stan, X ännu större och har dubbla förmånsvärdet. Så den går bort.
/H
Gå med i Tesla model Y gruppen så ser man mkt hur de packar i den mm. Om du har en 5serie kombi nu så får du plats med mer grejer än innan.
Det räcker nog att provköra en 3a om du inte gjort det, de är likadana nästan. Att sitta lite högre som i Y är ett plus tycker jag.
Om du beställer nu så får du nog i september-oktober.
Det låter VÄLDIGT optimistiskt. Jag beställde i oktober och hoppas få min bil i år.