Visste ju att detta var ett känsligt område men måste ju utmanas lite. Men lite intressant när man är lite kritisk mot tesla att det måste varit något fel, och det är väl inte omöjligt, eller det kanske är vanligt. Provkörde 2 olika varav en var performance eller vad den heter och det var i somras så jag tror inte det har hänt så mycket sedan dess. Har du kört någon tyst bil är min undran, tom x som ska vara en av de tystare tesla låter ju ca 3 db mer än en E-tron, enligt test.
Bara ägt tyskt innan jag bytte till Tesla, så det jag kört är mestadels det och Volvo. Har inte kört ny S-klass, Rolls eller liknande så har väl dock inte kört det värsta vad gäller tysthet. Provkörde en E-tron när den kom och jämförde på samma vägar samma dag mot min 2018 Model S jag hade då och det fanns skillnad men den var inte gigantisk, E-tronen saknade dock akustrikrutor för handlaren hade ingen sådan inne så gissningsvis hade det blivit tystare om de fanns. Nu har säkert saker hänt med E-tronen också över åren så den är säkert bättre nu.
Och ja, när man kommer och har en uppfattning som avviker från andras upplevelse väldigt mycket får man anta att något är fel. Jag har vid det här laget kört över 10 olika exemplar av Model 3 av olika årsmodeller och ingen har varit så illa som du beskrev det. Kan väl säga att en polares splitternya C-klass inte är tystare än den Model 3 jag kör nu, detsamma gäller vänners XC60/XC90 också, vissa av dem är faktiskt mer högljudda beroende på var i bilen man sitter. Men du kanske har högre krav än sådana bilar för att köra motorväg? Börjar man jämföra mot E-klass osv så är Model 3 såklart mer högljudd, det är ju dock en annan typ av bil. E-klassen är dock mer högljudd än Model 3 i stadstrafik och lägre hastigheter pga fossildrivlinan.
De tidigare var värre såklart och de senaste är de bästa, provkörde du i somras behöver det inte varit den senaste varianten.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Min Tesla MS med plåttak är tyst.
Har kört Audi e-tron 55 Quattro och Mercedes EQC och de är något tystare.
Alla andra elbilar som jag provkört har högre ljudnivå än min bil, inklusive Porsche Taycan.
Edit:
Min Tesla MS är tystare än den Audi V6 Avant Quattro jag hade tidigare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jo S är fin och den borde jag provköra. Håller väl inte riktigt med OfarligTesla men vi hör kanske olika saker. Tex i min X5 är motorljudet knappt hörbart tyvärr ibland får man väl säga. Min vy är att vid ganska låg hastighet typ 30-40 så hör man vägljudet rätt högt i 3.
Kan ju varit stora fälgar på de jag provkört, har tex bara 19” på min X5, inte vackert men tyst.
Jo S är fin och den borde jag provköra. Håller väl inte riktigt med OfarligTesla men vi hör kanske olika saker. Tex i min X5 är motorljudet knappt hörbart tyvärr ibland får man väl säga. Min vy är att vid ganska låg hastighet typ 30-40 så hör man vägljudet rätt högt i 3.
Kan ju varit stora fälgar på de jag provkört, har tex bara 19” på min X5, inte vackert men tyst.
Fälgar gör en del ja, tycker att Performance med 20” låter mer än LR med 18”, jag väljer 18” delvis av den anledningen. När du säger att vägljudet är högt i 3an redan vid 30 får mig verkligen att tro att du kört bilar som haft något problem med någon dörrlist eller liknande. Min nya 3a är mer eller mindre helt tyst när jag kör runt i stan och det enda jag hör är övriga trafiken eller motorerna ifall jag accelererar kraftigt, min tidigare 3a av årsmodell 2020 lät mer men knappt märkbar i de hastigheterna (dvs 30-40 km/h).
Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.
Ligger ofta och marschar 150-160 på motorvägar med M3, och är hur bra och stabil som helst. Inga som helst problem och känns som den ligger tryggt som ett strykjärn på vägen. Största nackdelen är att Autoplioten är tyvärr cappad till 150 (annars hade jag gärna satt den på 160+). Nu har jag inte kört i Tyskland, men med rätt balanserade hjul så är det tydligen helt oproblematiskt (förutom energiåtgången) att ligga och marscha i över 200+ med den.
Picanto känner jag inte till. Var är det för bil eller bilmärke?
Kias minsta bil, kanske överdrev lite men inte långt ifrån. Jag skulle aldrig stå ut att köra långt i en trea, ska åka med en kollega i hans nya trea om ett par veckor då vi ska hämta min nya bil, blir ca 25 mil, kan återkomma efter det.
Aldrig hört talas om, men så har jag aldrig kört någon Kia skall jag erkänna.
Picanto är säkert en fantastisk bil att köra tryggt med på Autobahn i 230 km/h. Så jag vill inte dissa något som jag inte testat. En Tesla M3 må ha många fel (som tex. trorkarautomatiken och lite högre däcks/vägljud), men din oro att inte kunna köra en M3 tryggt och säkert i höga hastigheter är iaf. totalt felaktig kan jag säga.
Misstänker att den är minst lika bra som denna Picanto (utan att ha kört den). Eftersom du verkar vara väldigt positiv och biased till Kia, kan jag tipsa om att kanske kika på deras variant på E-GMP, EV6.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.
Ligger ofta och marschar 150-160 på motorvägar med M3, och är hur bra och stabil som helst. Inga som helst problem och känns som den ligger tryggt som ett strykjärn på vägen. Största nackdelen är att Autoplioten är tyvärr cappad till 150 (annars hade jag gärna satt den på 160+). Nu har jag inte kört i Tyskland, men med rätt balanserade hjul så är det tydligen helt oproblematiskt (förutom energiåtgången) att ligga och marscha i över 200+ med den.
Picanto känner jag inte till. Var är det för bil eller bilmärke?
Kias minsta bil, kanske överdrev lite men inte långt ifrån. Jag skulle aldrig stå ut att köra långt i en trea, ska åka med en kollega i hans nya trea om ett par veckor då vi ska hämta min nya bil, blir ca 25 mil, kan återkomma efter det.
Aldrig hört talas om, men så har jag aldrig kört någon Kia skall jag erkänna.
Picanto är säkert en fantastisk bil att köra tryggt med på Autobahn i 230 km/h. Så jag vill inte dissa något som jag inte testat. En Tesla M3 må ha många fel (som tex. trorkarautomatiken och lite högre däcks/vägljud), men din oro att inte kunna köra en M3 tryggt och säkert i höga hastigheter är iaf. totalt felaktig kan jag säga.
Misstänker att den är minst lika bra som denna Picanto (utan att ha kört den). Eftersom du verkar vara väldigt positiv och biased till Kia, kan jag tipsa om att kanske kika på deras variant på E-GMP, EV6.
För att förtydliga, Kia picanto är inte en bra bil mer än att den är smidig i stan, vet inte vad du läst, skrev ju att jag aldrig skulle köra med den på motorväg. Har inte heller sagt att M3 skulle var otrygg att köra på motorväg utan det handlar om ljudbilden, men det går ju lösa med ett par Peltorkåpor. Detta är min uppfattning. EV 6 har för litet bagage, så också 3 såklart och y för dålig lastvikt.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.
Ligger ofta och marschar 150-160 på motorvägar med M3, och är hur bra och stabil som helst. Inga som helst problem och känns som den ligger tryggt som ett strykjärn på vägen. Största nackdelen är att Autoplioten är tyvärr cappad till 150 (annars hade jag gärna satt den på 160+). Nu har jag inte kört i Tyskland, men med rätt balanserade hjul så är det tydligen helt oproblematiskt (förutom energiåtgången) att ligga och marscha i över 200+ med den.
Picanto känner jag inte till. Var är det för bil eller bilmärke?
Kias minsta bil, kanske överdrev lite men inte långt ifrån. Jag skulle aldrig stå ut att köra långt i en trea, ska åka med en kollega i hans nya trea om ett par veckor då vi ska hämta min nya bil, blir ca 25 mil, kan återkomma efter det.
Aldrig hört talas om, men så har jag aldrig kört någon Kia skall jag erkänna.
Picanto är säkert en fantastisk bil att köra tryggt med på Autobahn i 230 km/h. Så jag vill inte dissa något som jag inte testat. En Tesla M3 må ha många fel (som tex. trorkarautomatiken och lite högre däcks/vägljud), men din oro att inte kunna köra en M3 tryggt och säkert i höga hastigheter är iaf. totalt felaktig kan jag säga.
Misstänker att den är minst lika bra som denna Picanto (utan att ha kört den). Eftersom du verkar vara väldigt positiv och biased till Kia, kan jag tipsa om att kanske kika på deras variant på E-GMP, EV6.
För att förtydliga, Kia picanto är inte en bra bil mer än att den är smidig i stan, vet inte vad du läst, skrev ju att jag aldrig skulle köra med den på motorväg. Har inte heller sagt att M3 skulle var otrygg att köra på motorväg utan det handlar om ljudbilden, men det går ju lösa med ett par Peltorkåpor.
Jag körde en Model Y för några dagar sedan. Den bullrade mer bakifrån än min ID4. Men det beror nog mest på att den saknade hatthylla.
Har inte provat nya Model 3, men den bör ju vara tystare då den har just hatthylla.
Hade det inte varit just för ljudet bakifrån så upplevde jag faktiskt Y som mer väldämpad än min ID4. Lägre väg och vindljud. Mkt mkt mer premium interiör också.
Jag körde en Model Y för några dagar sedan. Den bullrade mer bakifrån än min ID4. Men det beror nog mest på att den saknade hatthylla.
Har inte provat nya Model 3, men den bör ju vara tystare då den har just hatthylla.
Hade det inte varit just för ljudet bakifrån så upplevde jag faktiskt Y som mer väldämpad än min ID4. Lägre väg och vindljud. Mkt mkt mer premium interiör också.
Du som kört Tesla innan ID.4 och skulle få välja mellan ID4 och Model Y, vilken hade du valt?
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Jag körde en Model Y för några dagar sedan. Den bullrade mer bakifrån än min ID4. Men det beror nog mest på att den saknade hatthylla.
Har inte provat nya Model 3, men den bör ju vara tystare då den har just hatthylla.
Hade det inte varit just för ljudet bakifrån så upplevde jag faktiskt Y som mer väldämpad än min ID4. Lägre väg och vindljud. Mkt mkt mer premium interiör också.
Du som kört Tesla innan ID.4 och skulle få välja mellan ID4 och Model Y, vilken hade du valt?
Jag köpte ID4an med förhoppningen att jag skulle kunna köpa en Berlin-byggd Y med 4680 efter något år.
Sen blev 4680 försenad. Sen fabriken försenad. Sen började dom importera Y från Kina.
Så förutsättningarna har ändrats minst sagt.
Hursomhelst, för ~400k efter bonus är ID4 en helt ok A-B transport. Väldigt tråkig, men praktisk och ekonomisk.
Men vill man ha 4wd och lite utrustning så är Y definitivt att föredra framför en välutrustad ID4 IMO.
Jag är dock lite sugen på att skaffa en M3P igen...
Aldrig hört talas om, men så har jag aldrig kört någon Kia skall jag erkänna.
Picanto är säkert en fantastisk bil att köra tryggt med på Autobahn i 230 km/h. Så jag vill inte dissa något som jag inte testat. En Tesla M3 må ha många fel (som tex. trorkarautomatiken och lite högre däcks/vägljud), men din oro att inte kunna köra en M3 tryggt och säkert i höga hastigheter är iaf. totalt felaktig kan jag säga.
Misstänker att den är minst lika bra som denna Picanto (utan att ha kört den). Eftersom du verkar vara väldigt positiv och biased till Kia, kan jag tipsa om att kanske kika på deras variant på E-GMP, EV6.
Jag körde en Model Y för några dagar sedan. Den bullrade mer bakifrån än min ID4. Men det beror nog mest på att den saknade hatthylla.
Har inte provat nya Model 3, men den bör ju vara tystare då den har just hatthylla.
Hade det inte varit just för ljudet bakifrån så upplevde jag faktiskt Y som mer väldämpad än min ID4. Lägre väg och vindljud. Mkt mkt mer premium interiör också.
Kan väl säga att när jag jämfört min nya 3a mot en Model Y är det iaf ingen skillnad förutom just att Yn låter mer bakifrån, ägaren av Model Yn sa samma sak också när vi jämförde.
Trevliga nyheter om M3 och MY MiC får Ryzen istället för Atom. Hoppas det blir samma sak med MY MiG.
Däremot så förväntar jag mig inte samma prestanda som nya MS och MX (tyvärr).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Angående dragkrok.
1. För några dagar sedan läste jag i Model-Y-gruppen på fb, att en person påstod att Tesla MoS-personal hade sagt att servicepersonal nu hade fått dragkrok till Model Y och nu skulle utbildas på den.
2. På Blocket ligger några Model Y till försäljning, en av dem med dragkrok. Jag mailade och frågade Garage 66 (säljarna) om bilen var godkänd för dragkrok och fick svaret att den var det.
Jag är inte övertygad. Vad tror ni, är 1+2=3? Eller är det bara rykten fortfarande?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Angående dragkrok.
1. För några dagar sedan läste jag i Model-Y-gruppen på fb, att en person påstod att Tesla MoS-personal hade sagt att servicepersonal nu hade fått dragkrok till Model Y och nu skulle utbildas på den.
2. På Blocket ligger några Model Y till försäljning, en av dem med dragkrok. Jag mailade och frågade Garage 66 (säljarna) om bilen var godkänd för dragkrok och fick svaret att den var det.
Jag är inte övertygad. Vad tror ni, är 1+2=3? Eller är det bara rykten fortfarande?
Märklig krok där. Inte original. Det ser ut som en krok från en 3’a med vertikal infästning, medan Y har en horisontell montering.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Angående dragkrok.
1. För några dagar sedan läste jag i Model-Y-gruppen på fb, att en person påstod att Tesla MoS-personal hade sagt att servicepersonal nu hade fått dragkrok till Model Y och nu skulle utbildas på den.
2. På Blocket ligger några Model Y till försäljning, en av dem med dragkrok. Jag mailade och frågade Garage 66 (säljarna) om bilen var godkänd för dragkrok och fick svaret att den var det.
Jag är inte övertygad. Vad tror ni, är 1+2=3? Eller är det bara rykten fortfarande?
Märklig krok där. Inte original. Det ser ut som en krok från en 3’a med vertikal infästning, medan Y har en horisontell montering.
Är det inte så att på Model X så är det olika typer av krokar med olika sätt att montera i USA och Europa? Att det är horisontell montering i USA men inte i Europa. I så fall så skulle jag inte dra för stora slutsatser på hur monteringen ser ut på Model Y i USA för att säga hur det kommer se ut här i Europa.
Är det inte så att på Model X så är det olika typer av krokar med olika sätt att montera i USA och Europa? Att det är horisontell montering i USA men inte i Europa. I så fall så skulle jag inte dra för stora slutsatser på hur monteringen ser ut på Model Y i USA för att säga hur det kommer se ut här i Europa.
Det är ju bara att kolla i Svenska manualen för Model Y så ser man hur den ser ut.