Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Och i Kina sänker man priset på MY.


It’s clear that the Tesla Model 3 MIC (Made in China) is currently one of the biggest drivers of the increased demand for LFP battery cells.

Moreover, local media is reporting that the Tesla Model Y MIC is expected to receive a more affordable version with a LFP battery starting next month. If confirmed, it’ll be another big push for cobalt-free batteries.

Currently, the Tesla Model Y in China starts at 347.900 yuan (44.901 euros), but it needs to get below 300.000 yuan (38.719 euros) to become eligible for government subsidies.

Sen så kan man alltid diskutera ifall det räknas som en prissänkning ifall det är en sämre version som släpps.
Vad skulle det annars räknas som?
En ny produkt?
Det är ju fortfarande en Model Y?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Fredrik j »

Precis som han skriver sågs ju inte den billigare polestar2 som en prissänkning utan en ny, billigare variant. Blir väl samma här?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
vigge50 skrev:
Och i Kina sänker man priset på MY.




It’s clear that the Tesla Model 3 MIC (Made in China) is currently one of the biggest drivers of the increased demand for LFP battery cells.

Moreover, local media is reporting that the Tesla Model Y MIC is expected to receive a more affordable version with a LFP battery starting next month. If confirmed, it’ll be another big push for cobalt-free batteries.

Currently, the Tesla Model Y in China starts at 347.900 yuan (44.901 euros), but it needs to get below 300.000 yuan (38.719 euros) to become eligible for government subsidies.

Sen så kan man alltid diskutera ifall det räknas som en prissänkning ifall det är en sämre version som släpps.
Vad skulle det annars räknas som?
En ny produkt?[/quote]

Det är ju fortfarande en Model Y?[/quote]
Jag förväntar mig att en MY med RWD/SR kostar mindre än MYP, inte snack om en prisökning på MY om de lanserar en MYPlaid till 900kkr?
Salman är helt fel ute, först så sänks inte priset på MY i Kina, sen kan det komma en billigare MYSR som kommer under den magiska gränsen på 300k yuan, men inget som är kommunicerat från Teslas sida.
Ja, jag vill kalla MYSR MIC för en ny produkt, inte att Kina har sänkt priset på MY.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av lakke »

Model Y performance
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
Jag förväntar mig att en MY med RWD/SR kostar mindre än MYP, inte snack om en prisökning på MY om de lanserar en MYPlaid till 900kkr?
Salman är helt fel ute, först så sänks inte priset på MY i Kina, sen kan det komma en billigare MYSR som kommer under den magiska gränsen på 300k yuan, men inget som är kommunicerat från Teslas sida.
Ja, jag vill kalla MYSR MIC för en ny produkt, inte att Kina har sänkt priset på MY.
Vi kan ju vända på det. De sålde ju en Y SR i USA några månader.
Sen tog dom bort den, nu är det bara LR och uppåt.
Det måste du väl hålla med om är en prishöjning, eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag förväntar mig att en MY med RWD/SR kostar mindre än MYP, inte snack om en prisökning på MY om de lanserar en MYPlaid till 900kkr?
Salman är helt fel ute, först så sänks inte priset på MY i Kina, sen kan det komma en billigare MYSR som kommer under den magiska gränsen på 300k yuan, men inget som är kommunicerat från Teslas sida.
Ja, jag vill kalla MYSR MIC för en ny produkt, inte att Kina har sänkt priset på MY.
Vi kan ju vända på det. De sålde ju en Y SR i USA några månader.
Sen tog dom bort den, nu är det bara LR och uppåt.
Det måste du väl hålla med om är en prishöjning, eller?
Det är jo olika modeller?
Om du har SR+ till 600k
LR till 700k och
P till 750k.
Sen slutar du med SR+, priserna är så
LR till 700k
P till 750k? Är det det du menar?
Isf har ingen prishöjning hänt.
3 olika produkter, 3 olika prisar. (Evt 2/2)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av jonasl »

Jag känner mig inte särskilt sugen på en kinesisktillverkad Model Y av "gamla modellen" om inte priset sänks rätt mycket.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

jonasl skrev:
Jag känner mig inte särskilt sugen på en kinesisktillverkad Model Y av "gamla modellen" om inte priset sänks rätt mycket.
Håller med man vill ju ha en tysktillverkad med nya batteriet. Jag tror jag väntar med beställning tills jag vet vad det blir som man får.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av jonasl »

Jag har beställt men räknar kallt med att jag får välja vad jag får.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av arnold »

Kommer neka leverans ifall jag inte får en från Berlin, även om jag så får vänta 1 år till.
Kommer även neka ifall de första kommer från USA, som vissa har spekulerat kring tidigare. Vill ha en EU-tillverkad.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Kan ju vara så att MY SR med billiga LFP kommer från Kina och 4680 modeller kommer från Berlin.
Och att priset skiljer sig rejält.

En snik ID4 kostar från
446.900kr.

Kan tänka mig att en snik MY LFP hamnar i samma prisklass.
Pratas ju om att MY LFP kostar från 33.500 euro I Kina.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Kan ju vara så att MY SR med billiga LFP kommer från Kina och 4680 modeller kommer från Berlin.
Och att priset skiljer sig rejält.

En snik ID4 kostar från
446.900kr.

Kan tänka mig att en snik MY LFP hamnar i samma prisklass.
Pratas ju om att MY LFP kostar från 33.500 euro I Kina.
Finns inga förbeställningar på någon Model Y SR i Europa så då faller argumentet att de måste skickas från Kina för att det finns så många förbeställningar.

Tror att de flesta helst vill ha en Europa-tillverkad Model Y med de uppdateringar i chassi, batterier, lack och annan teknik som uppdaterats plus faktumet att den är tillverkad i Tyskland istället för Kina.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Hans hypotes den spekulationer av en artikel i Kina om att SR kanske kommer där är att Tesla först levererar alla Performance och Long Rang från orderboken och därefter öppnar upp för SR-försäljningen. Det lär alltså dröja rätt länge innan vi ser någon Model Y SR i Europa oavsett om den kommer från Berlin eller Shanghai. Ryktet om export av Model Y från Kina kan då vara att det är SR-modellen som exporteras från Kina som du skrev men att denna export först körs efter att alla väntande Performance/Long range i orderkön har tillverkats i Berlin och levererats till kunderna samt att det kommer upp en SR för beställning på hemsidan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »


Troy Teslike said that the Model Ys produced at Giga Shanghai are of extremely high quality. When assembling cars there, a Build Failure Rate is less than 3%, which is exceptionally low for the industry and indicates Tesla's excellence. The target Build Failure Rate for Model Y manufactured at Giga Berlin is less than 2%.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

Zalman3 skrev:
"Comeptition" :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
"Comeptition" :lol:
Man ska vara tämligen dedikerad fan-boy för inte se att andra tillverkare (spec eGMP) har tagit tiomilasteg inpå Tesla senaste månaderna.
Nu finns snart bara SuC-nätverket kvar i Teslas favör, och frågan är om konsumenterna tycker det är värt prislappen på 150k.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Man ska vara tämligen dedikerad fan-boy för inte se att andra tillverkare (spec eGMP) har tagit tiomilasteg inpå Tesla senaste månaderna.
Nu finns snart bara SuC-nätverket kvar i Teslas favör, och frågan är om konsumenterna tycker det är värt prislappen på 150k.
Måste säga att jag verkligen är grymt imponerad av Hyundai/KIA E-GMP, och även VAG PPE, som känns som de gått om nuvarande Teslas batteriteknik (till skillnad från MEB som är klart sämre än alla de).

Är enormt kul och enbart positivt, att konkurrenterna äntligen kommer med, och även flyttar fram, nivåerna på eldrivlinorna.

(Sedan så är det lite andra saker som ligger i 150K skillnad för mig, förutom SuC.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Man ska vara tämligen dedikerad fan-boy för inte se att andra tillverkare (spec eGMP) har tagit tiomilasteg inpå Tesla senaste månaderna.
Nu finns snart bara SuC-nätverket kvar i Teslas favör, och frågan är om konsumenterna tycker det är värt prislappen på 150k.
Måste säga att jag verkligen är grymt imponerad av Hyundai/KIA E-GMP, och även VAG PPE, som känns som de gått om nuvarande Teslas batteriteknik (till skillnad från MEB som är klart sämre än alla de).

Är enormt kul och enbart positivt, att konkurrenterna äntligen kommer med, och även flyttar fram, nivåerna på eldrivlinorna.

(Sedan så är det lite andra saker som ligger i 150K skillnad för mig, förutom SuC.)
Samma här, men mycket uppvägs av V2L, Apple Carplay och HUD.
arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av arnold »

heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Man ska vara tämligen dedikerad fan-boy för inte se att andra tillverkare (spec eGMP) har tagit tiomilasteg inpå Tesla senaste månaderna.
Nu finns snart bara SuC-nätverket kvar i Teslas favör, och frågan är om konsumenterna tycker det är värt prislappen på 150k.
Måste säga att jag verkligen är grymt imponerad av Hyundai/KIA E-GMP, och även VAG PPE, som känns som de gått om nuvarande Teslas batteriteknik (till skillnad från MEB som är klart sämre än alla de).

Är enormt kul och enbart positivt, att konkurrenterna äntligen kommer med, och även flyttar fram, nivåerna på eldrivlinorna.

(Sedan så är det lite andra saker som ligger i 150K skillnad för mig, förutom SuC.)
Samma här, men mycket uppvägs av V2L, Apple Carplay och HUD.
Hyundai E-GMP ser grymt trevlig ut med V2L och finesserna du nämner.
Samtidigt är det svårt att jämföra mot Model Y eftersom nuvarande Model Y specifikation bygger på den amerikanska modellen som är 2 år gammal nu. Berlin-modellen är bekräftat att den ska få både 4680 samt megacasting vilket bör innebära att det är en helt annan bil än den som levereras i USA och Kina just nu.
Priset på över 700k är även det orimligt högt om man ser på dagens konkurrenter. När det sattes för över 1 år sedan var det däremot fullt rimligt. Det lär ju förhoppningsvis korrigeras när all annan specifikation korrigeras.
Men ja, om jag idag skulle valt mellan Ioniq5 eller Model Y (enligt nuvarande USA-spec) skulle jag definitivt valt Ioniq5.
Senast redigerad av arnold, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

heldiggrisen skrev:
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
"Comeptition" :lol:
Man ska vara tämligen dedikerad fan-boy för inte se att andra tillverkare (spec eGMP) har tagit tiomilasteg inpå Tesla senaste månaderna.
Nu finns snart bara SuC-nätverket kvar i Teslas favör, och frågan är om konsumenterna tycker det är värt prislappen på 150k.
Erkänner att KIA/Hyundai eGMP är en mycket bra plattform. Men hitintills är det mest en papperslansering.
Och tyvärr verkar de inte heller öka tillverkningen så de snabbt kommer ikapp behovet.

Hitintills i juni har Tesla sålt 723st bilar i Sverige.
Majs mest sålda bil var en Volvo med 972st sålda bilar.
Så Tesla kan bli Sveriges mest sålda bil, alla kategorier, under juni.

Har ju tidigare sagt att VAG, KIA/Hyundai och Tesla satsar på elbilar.
Men av dessa 3 så känns det som att KIA/Hyundai har sämsta ambitionerna vad gäller volymer.

Men under 2022 kommer Berlin fabriken igång för Tesla. Och ska de kunna hålla upp de volymer som de säger så utgår jag ifrån att efter att ha betat av kön, måste sänka sina priser för att kunna hålla volymerna uppe.

EDIT:
Och i ett priskrig, så tror jag Tesla och VAG har mycket luft i sina priser, så de kan sänka rejält, tror inte KIA/Hyundai kan sänka sina priser lika mycket när konkurrensen hårdnar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
"Comeptition" :lol:
Man ska vara tämligen dedikerad fan-boy för inte se att andra tillverkare (spec eGMP) har tagit tiomilasteg inpå Tesla senaste månaderna.
Nu finns snart bara SuC-nätverket kvar i Teslas favör, och frågan är om konsumenterna tycker det är värt prislappen på 150k.
Erkänner att KIA/Hyundai eGMP är en mycket bra plattform. Men hitintills är det mest en papperslansering.
Och tyvärr verkar de inte heller öka tillverkningen så de snabbt kommer ikapp behovet.

Hitintills i juni har Tesla sålt 723st bilar i Sverige.
Majs mest sålda bil var en Volvo med 972st sålda bilar.
Så Tesla kan bli Sveriges mest sålda bil, alla kategorier, under juni.

Har ju tidigare sagt att VAG, KIA/Hyundai och Tesla satsar på elbilar.
Men av dessa 3 så känns det som att KIA/Hyundai har sämsta ambitionerna vad gäller volymer.

Men under 2022 kommer Berlin fabriken igång för Tesla. Och ska de kunna hålla upp de volymer som de säger så utgår jag ifrån att efter att ha betat av kön, måste sänka sina priser för att kunna hålla volymerna uppe.

EDIT:
Och i ett priskrig, så tror jag Tesla och VAG har mycket luft i sina priser, så de kan sänka rejält, tror inte KIA/Hyundai kan sänka sina priser lika mycket när konkurrensen hårdnar.
Papperslansering? P45 levereras as we speak runtom i Europa.
Jag tror att om du beställer en I5 AWD i dag, så kommer den levereras ungefär samtidig som om du beställer en MYLR.
Sen kostar MYLR 150k mer.
Hyundai behöver inte sänka sina prisar, de ligger redan lägst, och jag har svårt att tro VAG/Tesla kan sänka sina priser med 50-150k.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av wannabee »

https://alltomelbil.se/kan-europa-fa-te ... ar-kanske/
Kan Europa få Tesla Model Y innan nya fabriken i Berlin står klar? Kanske!

Om Tesla Model Y kommer på import till Europa redan under kvartal tre kan det möjligtvis förklara andra oklarheter i Teslas portfölj. Nyligen när Tesla uppdaterade leveranstiderna för storsäljaren Model 3 Long Range i Europa hoppade man över kvartal tre.
Nu står jag inte i kö ännu, men vill helst ha en från Berlin, megacastingen medför väl att det blir mindre stål i karossen, såg en bild under Polestar hos Monroe, och där verkade det mycket lättmetall.

Hur ser Y från Kina ut?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
"Comeptition" :lol:
Man ska vara tämligen dedikerad fan-boy för inte se att andra tillverkare (spec eGMP) har tagit tiomilasteg inpå Tesla senaste månaderna.
Nu finns snart bara SuC-nätverket kvar i Teslas favör, och frågan är om konsumenterna tycker det är värt prislappen på 150k.
Erkänner att KIA/Hyundai eGMP är en mycket bra plattform. Men hitintills är det mest en papperslansering.
Och tyvärr verkar de inte heller öka tillverkningen så de snabbt kommer ikapp behovet.

Hitintills i juni har Tesla sålt 723st bilar i Sverige.
Majs mest sålda bil var en Volvo med 972st sålda bilar.
Så Tesla kan bli Sveriges mest sålda bil, alla kategorier, under juni.

Har ju tidigare sagt att VAG, KIA/Hyundai och Tesla satsar på elbilar.
Men av dessa 3 så känns det som att KIA/Hyundai har sämsta ambitionerna vad gäller volymer.

Men under 2022 kommer Berlin fabriken igång för Tesla. Och ska de kunna hålla upp de volymer som de säger så utgår jag ifrån att efter att ha betat av kön, måste sänka sina priser för att kunna hålla volymerna uppe.

EDIT:
Och i ett priskrig, så tror jag Tesla och VAG har mycket luft i sina priser, så de kan sänka rejält, tror inte KIA/Hyundai kan sänka sina priser lika mycket när konkurrensen hårdnar.
Papperslansering? P45 levereras as we speak runtom i Europa.
Jag tror att om du beställer en I5 AWD i dag, så kommer den levereras ungefär samtidig som om du beställer en MYLR.
Sen kostar MYLR 150k mer.
Hyundai behöver inte sänka sina prisar, de ligger redan lägst, och jag har svårt att tro VAG/Tesla kan sänka sina priser med 50-150k.


VW pratar ju om att en ID.3 is 40 % billigare att bygga än en e-Golf.

"According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…"


Tesla pratas det om att i kina har man upp till 40% bruttomarginal.
"Recent reports from China point to the idea that the Made-in-China Tesla Model 3 Standard Range+ is making the electric automaker money hand-over-fist, with a nearly 40% gross margin. "

Har dock inte sett några rubriker om att KIA/Hyundai har 40% i bruttomarginal.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:


Erkänner att KIA/Hyundai eGMP är en mycket bra plattform. Men hitintills är det mest en papperslansering.
Och tyvärr verkar de inte heller öka tillverkningen så de snabbt kommer ikapp behovet.

Hitintills i juni har Tesla sålt 723st bilar i Sverige.
Majs mest sålda bil var en Volvo med 972st sålda bilar.
Så Tesla kan bli Sveriges mest sålda bil, alla kategorier, under juni.

Har ju tidigare sagt att VAG, KIA/Hyundai och Tesla satsar på elbilar.
Men av dessa 3 så känns det som att KIA/Hyundai har sämsta ambitionerna vad gäller volymer.

Men under 2022 kommer Berlin fabriken igång för Tesla. Och ska de kunna hålla upp de volymer som de säger så utgår jag ifrån att efter att ha betat av kön, måste sänka sina priser för att kunna hålla volymerna uppe.

EDIT:
Och i ett priskrig, så tror jag Tesla och VAG har mycket luft i sina priser, så de kan sänka rejält, tror inte KIA/Hyundai kan sänka sina priser lika mycket när konkurrensen hårdnar.
Papperslansering? P45 levereras as we speak runtom i Europa.
Jag tror att om du beställer en I5 AWD i dag, så kommer den levereras ungefär samtidig som om du beställer en MYLR.
Sen kostar MYLR 150k mer.
Hyundai behöver inte sänka sina prisar, de ligger redan lägst, och jag har svårt att tro VAG/Tesla kan sänka sina priser med 50-150k.


VW pratar ju om att en ID.3 is 40 % billigare att bygga än en e-Golf.

"According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…"


Tesla pratas det om att i kina har man upp till 40% bruttomarginal.
"Recent reports from China point to the idea that the Made-in-China Tesla Model 3 Standard Range+ is making the electric automaker money hand-over-fist, with a nearly 40% gross margin. "

Har dock inte sett några rubriker om att KIA/Hyundai har 40% i bruttomarginal.
iD3 och M3 är helt andra bilar.
Gäller 40% gross margin på MY också?
Hur mycket kvarstår av Teslas 40% bruttomarginal om de sänker priset med 150k för att matcha I5 AWD med det stora batteriet?
Vad blir gross margin i Berlinfabriken, med tyska löner?
Även utan rabatten på I5, så är Ioniqen 100k billigare än nuvarande beställningspriset på Berlin MY, tror du verkligen Tesla kan sänka priset med 15%???
Jag tror inte MY behöver vara billigast i klassen, men nu börjar konkurrenterna kraftigt att komma i fatt, och då måste priset ner.

Och där är vi inte än, även om du är grymt duktig att spekulera hejvilt.
Skriv svar