Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inläggav Dexter86 » 24 nov 2021 22:06

Någon som får/har fått E5LD nu i Q4?
Dexter86

Inläggav Malt1 » 24 nov 2021 22:57

Ingen av de som registrerats ännu.
Malt1

Inläggav Tobiaz » 24 nov 2021 23:28

Någon som vet om denna batch som kommer nu kommer få nya UI/interface när det väl släpps till Model 3/Y? Enligt Musk måste man ha FSD computer då och frågan om de Y som kommer nu har det?
Tobiaz

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 25 nov 2021 08:44

Tobiaz skrev:Någon som vet om denna batch som kommer nu kommer få nya UI/interface när det väl släpps till Model 3/Y? Enligt Musk måste man ha FSD computer då och frågan om de Y som kommer nu har det?

Har väl alla som kommit de senaste 2 åren haft? När jag fick min förra 3a i början av 2020 så hade alla det.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Tobiaz » 25 nov 2021 08:58

Låter ju bra. Lät lite konstigt med Elons tweet (som alla andra tweets :)). Kändes inte helt glasklart att man får det nya UI. Ingen som vet när det kommer till 3/Y?
Tobiaz

Inläggav Dafro » 25 nov 2021 12:02

Mr S skrev:
raven1976 skrev:
Mr S skrev:Tur du hittade det och fick det fixat direkt! Grattis till bilen förresten. Min kommer i mitten av december. Det sjuka är att jag längtar mer efter Model Y än vad jag gjorde efter min e-tron som var min första BEV. :)

Tackar! :) Ja det kändes bra att jag upptäckte det direkt och att det var lätt för dom att åtgärda.
Vad känner du kommer att bli största skillnaderna mellan de två bilarna? Något du inte är nöjd med i din befintliga bil?

Jag är supernöjd med komforten i e-tron. Audi kan bygga bilar, men inte mjukvara. Functions on Demand som de slog på stora trumman med kom aldrig till min 2019-bil. Hade tänkt prenumerera på Matrix-ljus vintertid. VAG verkar glömma sina bilar ett år efter de är ute hos kund. Audis API:er ligger ofta nere, eller att bilen inte har kontakt med backend. För mig som gillar att automatisera så är det frustrerande och uselt. Vi var på väg att köpa en Model S 2016 men då kände jag inte att Tesla kunde bygga bilar, den bara skramlade. Nu med MIC Model Y så kan Tesla bygga bilar, är extremt duktiga på drivlinan och mjukvara. Jag gillar Teslas tänk, humor och visioner. Att Elon är galen är bara positivt. Det är endast en som är så pass galen som tror att han kan förändra världen som faktiskt kan lyckas med det. I mina ögon kände jag att köpa e-tron var att köpa en bil, men att köpa en Tesla är som att välja en livsstil. Låter konstigt kanske, men det har aldrig funnits en bil som berört mig så mkt som Tesla känslomässigt.

Ps.

Har redan börjat snickra ihop ett "card" i Home Assistant för min Model Y.
Screenshot 2021-11-24 at 11.03.30.png

Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.
X5 45e
Audi E-tron 55 på g.
Dafro

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 25 nov 2021 12:14

Dafro skrev:Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.

Du måste ha testat en trasig 3a, och definitivt inte de nyaste som kommer nu om du tycker ljudbilden är så hög. Den är inte klassledande såklart men dålig är den faktiskt inte längre och står sig fint mot andra märken faktiskt, fjädringen är åt det sportigare hållet så jämför man med andra osportiga bilar blir den självklart hårdare men jämfört med andra sportiga bilar skulle jag inte säga att den är värdelös.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 25 nov 2021 12:30

Dafro skrev:
Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.

Ligger ofta och marschar 150-160 på motorvägar med M3, och är hur bra och stabil som helst. Inga som helst problem och känns som den ligger tryggt som ett strykjärn på vägen. Största nackdelen är att Autoplioten är tyvärr cappad till 150 (annars hade jag gärna satt den på 160+). Nu har jag inte kört i Tyskland, men med rätt balanserade hjul så är det tydligen helt oproblematiskt (förutom energiåtgången) att ligga och marscha i över 200+ med den.

Picanto känner jag inte till. Var är det för bil eller bilmärke?
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 638 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Dafro » 25 nov 2021 13:22

OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.

Du måste ha testat en trasig 3a, och definitivt inte de nyaste som kommer nu om du tycker ljudbilden är så hög. Den är inte klassledande såklart men dålig är den faktiskt inte längre och står sig fint mot andra märken faktiskt, fjädringen är åt det sportigare hållet så jämför man med andra osportiga bilar blir den självklart hårdare men jämfört med andra sportiga bilar skulle jag inte säga att den är värdelös.

Visste ju att detta var ett känsligt område men måste ju utmanas lite. Men lite intressant när man är lite kritisk mot tesla att det måste varit något fel, och det är väl inte omöjligt, eller det kanske är vanligt. Provkörde 2 olika varav en var performance eller vad den heter och det var i somras så jag tror inte det har hänt så mycket sedan dess. Har du kört någon tyst bil är min undran, tom x som ska vara en av de tystare tesla låter ju ca 3 db mer än en E-tron, enligt test.
Senast redigerad av Dafro 25 nov 2021 13:28, redigerad totalt 2 gånger.
X5 45e
Audi E-tron 55 på g.
Dafro

Inläggav Dafro » 25 nov 2021 13:24

martinot skrev:
Dafro skrev:

Ligger ofta och marschar 150-160 på motorvägar med M3, och är hur bra och stabil som helst. Inga som helst problem och känns som den ligger tryggt som ett strykjärn på vägen. Största nackdelen är att Autoplioten är tyvärr cappad till 150 (annars hade jag gärna satt den på 160+). Nu har jag inte kört i Tyskland, men med rätt balanserade hjul så är det tydligen helt oproblematiskt (förutom energiåtgången) att ligga och marscha i över 200+ med den.

Picanto känner jag inte till. Var är det för bil eller bilmärke?

Kias minsta bil, kanske överdrev lite men inte långt ifrån. Jag skulle aldrig stå ut att köra långt i en trea, ska åka med en kollega i hans nya trea om ett par veckor då vi ska hämta min nya bil, blir ca 25 mil, kan återkomma efter det.
X5 45e
Audi E-tron 55 på g.
Dafro

FöregåendeNästa

Återgå till Model Y