Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av hakon18 »

Risken finns att det blir en ny omgång med "hearing" mot medborgarna där synpunkter etc kan lämnas in. Vet inte exakt hur det fungerar i Tyskland, men vi har ju något liknande i Sverige. Och kan ta sin tid.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Gasglad »

Sex månader pratar man väl om dvs produktionsstart Jan 2022
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av DanneLKPG »

Gasglad skrev:
Sex månader pratar man väl om dvs produktionsstart Jan 2022
Det var väl batterifabriken bredvid bilfabriken i Berlin?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av hakon18 »

Gasglad skrev:
Sex månader pratar man väl om dvs produktionsstart Jan 2022
Ja, ser så ut nu enligt Electrec som citerar en tysk rapport.
“The start of series production in Tesla’s new Gigafactory in Grünheide near Berlin has been delayed by six months until the end of January 2022. Tesla boss Elon Musk officially gave the team half a year more, reports the Automobilwoche, citing company circles.”
https://electrek.co/2021/05/03/tesla-fa ... an-report/
johantd04
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2021 19:19

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av johantd04 »

På Teslas hemsida står det nu att uppskattad leverans är slutet av 2021. Det känns ändå positivt och ett steg närmare att få min MY.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Jordad »

Ryktet om försening var nog bara FUD: https://www.teslarati.com/tesla-giga-be ... ssion=true
“I don’t have the faintest idea of how anyone can come up with a six-month delay. If nothing happens out of the ordinary, I still expect a start of production in late Summer or Early Autumn.”

-Jörg Steinbach, German Economic Minister
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av ReNewAble »

Jordad skrev:
Ryktet om försening var nog bara FUD: https://www.teslarati.com/tesla-giga-be ... ssion=true
“I don’t have the faintest idea of how anyone can come up with a six-month delay. If nothing happens out of the ordinary, I still expect a start of production in late Summer or Early Autumn.”

-Jörg Steinbach, German Economic Minister
Jo det ska bli intressant om detta kablas ut överallt i media på samma sätt som ”nyheten” med 6 månaders försening.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Melon Must »

På facebook har någon sett en transport med en vit MY vid järntorget i Göteborg. Troligen inte Volvos enligt någon. Kanske på väg till showroom i brunnsparken? Hoppas det!
BD5CC881-D303-44CA-AE90-DEDACFAB17F9.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Melon Must skrev:
På facebook har någon sett en transport med en vit MY vid järntorget i Göteborg. Troligen inte Volvos enligt någon. Kanske på väg till showroom i brunnsparken? Hoppas det!
Intressant!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av DanneLKPG »

Melon Must skrev:
På facebook har någon sett en transport med en vit MY vid järntorget i Göteborg. Troligen inte Volvos enligt någon. Kanske på väg till showroom i brunnsparken? Hoppas det!
Vill gråta varje gång jag ser en Model Y utan Spoiler. Otroligt ful design. Jag har beställt en LR, men kommer installera Spoiler dag 1...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

DanneLKPG skrev:
Melon Must skrev:
På facebook har någon sett en transport med en vit MY vid järntorget i Göteborg. Troligen inte Volvos enligt någon. Kanske på väg till showroom i brunnsparken? Hoppas det!
Vill gråta varje gång jag ser en Model Y utan Spoiler. Otroligt ful design. Jag har beställt en LR, men kommer installera Spoiler dag 1...
Det är inte en sportbil. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av DanneLKPG »

mikebike skrev:
DanneLKPG skrev:
Melon Must skrev:
På facebook har någon sett en transport med en vit MY vid järntorget i Göteborg. Troligen inte Volvos enligt någon. Kanske på väg till showroom i brunnsparken? Hoppas det!
Vill gråta varje gång jag ser en Model Y utan Spoiler. Otroligt ful design. Jag har beställt en LR, men kommer installera Spoiler dag 1...
Det är inte en sportbil. ;)
Ahh, just det. Jag glömde att endast sportbilar får vara fina att se på. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

DanneLKPG skrev:
mikebike skrev:
DanneLKPG skrev:
Melon Must skrev:
På facebook har någon sett en transport med en vit MY vid järntorget i Göteborg. Troligen inte Volvos enligt någon. Kanske på väg till showroom i brunnsparken? Hoppas det!
Vill gråta varje gång jag ser en Model Y utan Spoiler. Otroligt ful design. Jag har beställt en LR, men kommer installera Spoiler dag 1...
Det är inte en sportbil. ;)
Ahh, just det. Jag glömde att endast sportbilar får vara fina att se på. :)
Åfan, jag trodde det var för att öka marktrycket så inte bilen lättar vid hög hastighet. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
DanneLKPG skrev:
mikebike skrev:
DanneLKPG skrev:
Melon Must skrev:
På facebook har någon sett en transport med en vit MY vid järntorget i Göteborg. Troligen inte Volvos enligt någon. Kanske på väg till showroom i brunnsparken? Hoppas det!
Vill gråta varje gång jag ser en Model Y utan Spoiler. Otroligt ful design. Jag har beställt en LR, men kommer installera Spoiler dag 1...
Det är inte en sportbil. ;)
Ahh, just det. Jag glömde att endast sportbilar får vara fina att se på. :)
Åfan, jag trodde det var för att öka marktrycket så inte bilen lättar vid hög hastighet. :mrgreen:
Det är ju inte bara "sportbilar" som kan dra nytta av ökat marktryck. Den svepande taklinjen som bland annat tesla har är ju aerodynamiskt knepig. Tror det var Audi TT som var först ut och fick erfara det. Man fick återkalla bilarna för att montera spoiler.

https://drivetribe.com/p/remember-that- ... oMTVsaELwQ

Nu finns ju naturligtvis inte den risken på moderna bilar eftersom alla har lärt sig av Audis misstag men med den karossformen blir marktrycket bak viktigt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

Om spoilern var nödvändig skulle den redan suttit där, just p.g.a. lärdomar från TT.
Även om den skulle förbättra räckvidden.

Jag skulle säga att spoiler på en MY är 100% kosmetiskt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Om spoilern var nödvändig skulle den redan suttit där, just p.g.a. lärdomar från TT.
Även om den skulle förbättra räckvidden.

Jag skulle säga att spoiler på en MY är 100% kosmetiskt.
Model Y har en inbyggd spoiler i formen på bakluckan. Audi TT var betydligt rundare. Alla har som sagt lärt sig av Audis misstag.
Troligtvis använder en Model Y även undersidan av bilen för att skapa marktryck.

Min reaktion var mot att det bara är sportbilar som behöver marktryck. Sidvind och motorvägavfart i lite för hög hastighet kan bli problem. Det var där Audi TT fick problem.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av gellerstam »

mikebike skrev:
Jag skulle säga att spoiler på en MY är 100% kosmetiskt.
100% är skäl nog. Lika så på Model 3. Jag hade spoilern långt före bilen... :-D
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

Finns en praktisk skillnad med marktryck och stabilitet i höga hastigheter för M3. Utan spoiler (eller med endast den sk "inbyggda") så är bilen godkänd för upp till 230 km/h. Med (extra) spoiler så är den testad och godkänd för upp till 264 km/h.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av micke_r »

https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... t-markets/

Tesla inkluderar stänkskydd och ppf framför bakhjulen i Canada Bild.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Dexter »

DanneLKPG skrev:
mikebike skrev:
DanneLKPG skrev:
Melon Must skrev:
På facebook har någon sett en transport med en vit MY vid järntorget i Göteborg. Troligen inte Volvos enligt någon. Kanske på väg till showroom i brunnsparken? Hoppas det!
Vill gråta varje gång jag ser en Model Y utan Spoiler. Otroligt ful design. Jag har beställt en LR, men kommer installera Spoiler dag 1...
Det är inte en sportbil. ;)
Ahh, just det. Jag glömde att endast sportbilar får vara fina att se på. :)
Ja kanske inte ser ut som en sportbil men...



;)
Användarvisningsbild
cliff_barnes
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 maj 2021 21:26

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av cliff_barnes »

Har följt Model Y under ett par år och står nu i begrepp att byta min tyska dieselkombi mot el-suv. Får dock känslan att de prisnivåer som indikeras idag för Model Y ligger rejält över vad de indikerade för ett par år sedan. Har något hänt eller är jag ute och cyklar?

Smärtgränsen går egentligen runt 600-650. Har kikat på välutrustade ID4 (eg GTX) och Enyaq (eg 4WD). Men var ju egentligen ute efter en Model Y. Kommer priset sänkas vid introduktionen tror ni?

Har ju varit en del trassel med MCU, dörrhandtag etc. i Model S. Kommer Model Y vara bättre konstruerad / byggd? Har ett par timmar till närmsta Tesla Service center så det funkar inte att behöva åka jojo till verkstaden..
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

Model Y bygger ju på Model 3 så borde inte vara särskilt många barnsjukdomar. Men det är en ny fabrik så där finns ju en liten inkörningstid för den så klart.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av lakke »

cliff_barnes skrev:
Har följt Model Y under ett par år och står nu i begrepp att byta min tyska dieselkombi mot el-suv. Får dock känslan att de prisnivåer som indikeras idag för Model Y ligger rejält över vad de indikerade för ett par år sedan. Har något hänt eller är jag ute och cyklar?

Smärtgränsen går egentligen runt 600-650. Har kikat på välutrustade ID4 (eg GTX) och Enyaq (eg 4WD). Men var ju egentligen ute efter en Model Y. Kommer priset sänkas vid introduktionen tror ni?

Har ju varit en del trassel med MCU, dörrhandtag etc. i Model S. Kommer Model Y vara bättre konstruerad / byggd? Har ett par timmar till närmsta Tesla Service center så det funkar inte att behöva åka jojo till verkstaden..
Long range efter miljöbonus är ju 650 k :roll:
Model Y performance
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

Hur ser original fälgarna ut? Plastsidorna är inte jättesnygga.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av lakke »

LarsL skrev:
Hur ser original fälgarna ut? Plastsidorna är inte jättesnygga.
Ta bort plasten så blir dom helt okey faktiskt:)
Model Y performance
Skriv svar