Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

heldiggrisen skrev:
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
"Comeptition" :lol:
Man ska vara tämligen dedikerad fan-boy för inte se att andra tillverkare (spec eGMP) har tagit tiomilasteg inpå Tesla senaste månaderna.
Nu finns snart bara SuC-nätverket kvar i Teslas favör, och frågan är om konsumenterna tycker det är värt prislappen på 150k.
Erkänner att KIA/Hyundai eGMP är en mycket bra plattform. Men hitintills är det mest en papperslansering.
Och tyvärr verkar de inte heller öka tillverkningen så de snabbt kommer ikapp behovet.

Hitintills i juni har Tesla sålt 723st bilar i Sverige.
Majs mest sålda bil var en Volvo med 972st sålda bilar.
Så Tesla kan bli Sveriges mest sålda bil, alla kategorier, under juni.

Har ju tidigare sagt att VAG, KIA/Hyundai och Tesla satsar på elbilar.
Men av dessa 3 så känns det som att KIA/Hyundai har sämsta ambitionerna vad gäller volymer.

Men under 2022 kommer Berlin fabriken igång för Tesla. Och ska de kunna hålla upp de volymer som de säger så utgår jag ifrån att efter att ha betat av kön, måste sänka sina priser för att kunna hålla volymerna uppe.

EDIT:
Och i ett priskrig, så tror jag Tesla och VAG har mycket luft i sina priser, så de kan sänka rejält, tror inte KIA/Hyundai kan sänka sina priser lika mycket när konkurrensen hårdnar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
"Comeptition" :lol:
Man ska vara tämligen dedikerad fan-boy för inte se att andra tillverkare (spec eGMP) har tagit tiomilasteg inpå Tesla senaste månaderna.
Nu finns snart bara SuC-nätverket kvar i Teslas favör, och frågan är om konsumenterna tycker det är värt prislappen på 150k.
Erkänner att KIA/Hyundai eGMP är en mycket bra plattform. Men hitintills är det mest en papperslansering.
Och tyvärr verkar de inte heller öka tillverkningen så de snabbt kommer ikapp behovet.

Hitintills i juni har Tesla sålt 723st bilar i Sverige.
Majs mest sålda bil var en Volvo med 972st sålda bilar.
Så Tesla kan bli Sveriges mest sålda bil, alla kategorier, under juni.

Har ju tidigare sagt att VAG, KIA/Hyundai och Tesla satsar på elbilar.
Men av dessa 3 så känns det som att KIA/Hyundai har sämsta ambitionerna vad gäller volymer.

Men under 2022 kommer Berlin fabriken igång för Tesla. Och ska de kunna hålla upp de volymer som de säger så utgår jag ifrån att efter att ha betat av kön, måste sänka sina priser för att kunna hålla volymerna uppe.

EDIT:
Och i ett priskrig, så tror jag Tesla och VAG har mycket luft i sina priser, så de kan sänka rejält, tror inte KIA/Hyundai kan sänka sina priser lika mycket när konkurrensen hårdnar.
Papperslansering? P45 levereras as we speak runtom i Europa.
Jag tror att om du beställer en I5 AWD i dag, så kommer den levereras ungefär samtidig som om du beställer en MYLR.
Sen kostar MYLR 150k mer.
Hyundai behöver inte sänka sina prisar, de ligger redan lägst, och jag har svårt att tro VAG/Tesla kan sänka sina priser med 50-150k.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av wannabee »

https://alltomelbil.se/kan-europa-fa-te ... ar-kanske/
Kan Europa få Tesla Model Y innan nya fabriken i Berlin står klar? Kanske!

Om Tesla Model Y kommer på import till Europa redan under kvartal tre kan det möjligtvis förklara andra oklarheter i Teslas portfölj. Nyligen när Tesla uppdaterade leveranstiderna för storsäljaren Model 3 Long Range i Europa hoppade man över kvartal tre.
Nu står jag inte i kö ännu, men vill helst ha en från Berlin, megacastingen medför väl att det blir mindre stål i karossen, såg en bild under Polestar hos Monroe, och där verkade det mycket lättmetall.

Hur ser Y från Kina ut?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
"Comeptition" :lol:
Man ska vara tämligen dedikerad fan-boy för inte se att andra tillverkare (spec eGMP) har tagit tiomilasteg inpå Tesla senaste månaderna.
Nu finns snart bara SuC-nätverket kvar i Teslas favör, och frågan är om konsumenterna tycker det är värt prislappen på 150k.
Erkänner att KIA/Hyundai eGMP är en mycket bra plattform. Men hitintills är det mest en papperslansering.
Och tyvärr verkar de inte heller öka tillverkningen så de snabbt kommer ikapp behovet.

Hitintills i juni har Tesla sålt 723st bilar i Sverige.
Majs mest sålda bil var en Volvo med 972st sålda bilar.
Så Tesla kan bli Sveriges mest sålda bil, alla kategorier, under juni.

Har ju tidigare sagt att VAG, KIA/Hyundai och Tesla satsar på elbilar.
Men av dessa 3 så känns det som att KIA/Hyundai har sämsta ambitionerna vad gäller volymer.

Men under 2022 kommer Berlin fabriken igång för Tesla. Och ska de kunna hålla upp de volymer som de säger så utgår jag ifrån att efter att ha betat av kön, måste sänka sina priser för att kunna hålla volymerna uppe.

EDIT:
Och i ett priskrig, så tror jag Tesla och VAG har mycket luft i sina priser, så de kan sänka rejält, tror inte KIA/Hyundai kan sänka sina priser lika mycket när konkurrensen hårdnar.
Papperslansering? P45 levereras as we speak runtom i Europa.
Jag tror att om du beställer en I5 AWD i dag, så kommer den levereras ungefär samtidig som om du beställer en MYLR.
Sen kostar MYLR 150k mer.
Hyundai behöver inte sänka sina prisar, de ligger redan lägst, och jag har svårt att tro VAG/Tesla kan sänka sina priser med 50-150k.


VW pratar ju om att en ID.3 is 40 % billigare att bygga än en e-Golf.

"According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…"


Tesla pratas det om att i kina har man upp till 40% bruttomarginal.
"Recent reports from China point to the idea that the Made-in-China Tesla Model 3 Standard Range+ is making the electric automaker money hand-over-fist, with a nearly 40% gross margin. "

Har dock inte sett några rubriker om att KIA/Hyundai har 40% i bruttomarginal.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:


Erkänner att KIA/Hyundai eGMP är en mycket bra plattform. Men hitintills är det mest en papperslansering.
Och tyvärr verkar de inte heller öka tillverkningen så de snabbt kommer ikapp behovet.

Hitintills i juni har Tesla sålt 723st bilar i Sverige.
Majs mest sålda bil var en Volvo med 972st sålda bilar.
Så Tesla kan bli Sveriges mest sålda bil, alla kategorier, under juni.

Har ju tidigare sagt att VAG, KIA/Hyundai och Tesla satsar på elbilar.
Men av dessa 3 så känns det som att KIA/Hyundai har sämsta ambitionerna vad gäller volymer.

Men under 2022 kommer Berlin fabriken igång för Tesla. Och ska de kunna hålla upp de volymer som de säger så utgår jag ifrån att efter att ha betat av kön, måste sänka sina priser för att kunna hålla volymerna uppe.

EDIT:
Och i ett priskrig, så tror jag Tesla och VAG har mycket luft i sina priser, så de kan sänka rejält, tror inte KIA/Hyundai kan sänka sina priser lika mycket när konkurrensen hårdnar.
Papperslansering? P45 levereras as we speak runtom i Europa.
Jag tror att om du beställer en I5 AWD i dag, så kommer den levereras ungefär samtidig som om du beställer en MYLR.
Sen kostar MYLR 150k mer.
Hyundai behöver inte sänka sina prisar, de ligger redan lägst, och jag har svårt att tro VAG/Tesla kan sänka sina priser med 50-150k.


VW pratar ju om att en ID.3 is 40 % billigare att bygga än en e-Golf.

"According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…"


Tesla pratas det om att i kina har man upp till 40% bruttomarginal.
"Recent reports from China point to the idea that the Made-in-China Tesla Model 3 Standard Range+ is making the electric automaker money hand-over-fist, with a nearly 40% gross margin. "

Har dock inte sett några rubriker om att KIA/Hyundai har 40% i bruttomarginal.
iD3 och M3 är helt andra bilar.
Gäller 40% gross margin på MY också?
Hur mycket kvarstår av Teslas 40% bruttomarginal om de sänker priset med 150k för att matcha I5 AWD med det stora batteriet?
Vad blir gross margin i Berlinfabriken, med tyska löner?
Även utan rabatten på I5, så är Ioniqen 100k billigare än nuvarande beställningspriset på Berlin MY, tror du verkligen Tesla kan sänka priset med 15%???
Jag tror inte MY behöver vara billigast i klassen, men nu börjar konkurrenterna kraftigt att komma i fatt, och då måste priset ner.

Och där är vi inte än, även om du är grymt duktig att spekulera hejvilt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Och där är vi inte än, även om du är grymt duktig att spekulera hejvilt.
Tesla förväntas sälja ca 1 miljon elbilar 2021, och 1,5 till 2 miljoner 2022.

Tumregeln är ju att vid fördubblade volymer så sjunker styckpriset med ca 25%.
Så om KIA/Hyundai säljer ca 500.000 elbilar 2021 och Tesla 1 miljon, så tjänar Tesla ca 25% mer per bil.
Dessutom har Tesla batterilagrings lagringsprodukter som ingen annan bilfabrikant har, vilket gör att Tesla har ännu bättre koll på batterimarknaden.
Kan tänka mig att Tesla inspireras av Apple, Apple säljer inte all världens mobiltelefoner, men de har en mycket stor del av de vinster som görs i mobilvärlden.

Kan tänka mig nu när Tesla har nära 100% kinesiska underleverantörer i deras kinatillverkade bilar.
Så har Tesla världens lägsta tillverkningskostnader.

Många här på forumet säger att de inte vill köpa en kinesisk tillverkad bil.
Men Polestar, BMW, Volvo och Tesla SR verkar inte ha haft särskilt svårt att sälja sina kinatillverkade bilar i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
Och där är vi inte än, även om du är grymt duktig att spekulera hejvilt.
Tesla förväntas sälja ca 1 miljon elbilar 2021, och 1,5 till 2 miljoner 2022.

Tumregeln är ju att vid fördubblade volymer så sjunker styckpriset med ca 25%.
Så om KIA/Hyundai säljer ca 500.000 elbilar 2021 och Tesla 1 miljon, så tjänar Tesla ca 25% mer per bil.
Dessutom har Tesla batterilagrings lagringsprodukter som ingen annan bilfabrikant har, vilket gör att Tesla har ännu bättre koll på batterimarknaden.
Kan tänka mig att Tesla inspireras av Apple, Apple säljer inte all världens mobiltelefoner, men de har en mycket stor del av de vinster som görs i mobilvärlden.

Kan tänka mig nu när Tesla har nära 100% kinesiska underleverantörer i deras kinatillverkade bilar.
Så har Tesla världens lägsta tillverkningskostnader.

Många här på forumet säger att de inte vill köpa en kinesisk tillverkad bil.
Men Polestar, BMW, Volvo och Tesla SR verkar inte ha haft särskilt svårt att sälja sina kinatillverkade bilar i Sverige.
Säkert jättebra, men kontentan är fortfarande att i dagsläget är TMY (enligt officiella priser) på tok för dyra mätt mot vad konkurrenterna levererar, sen kan du spekulera i TMY MIC SR till EUR30k så mycket du vill, men där är vi som sagt inte än.
Stordriftsfördelarna (bl.a. flera enheter att fördela overhead på) gäller jo inte enbart elbilar. Hyundai säljer strax under 4 miljoner bilar per år, så jag köper inte helt ditt resonemang kring att Tesla ska tjäna 25% mer per bil än Hyundai.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av wannabee »

Jag skulle inte ha något emot att köpa en Y från Kina om den hade megacasting och nya batterierna.

Jag tror ju de skulle bygga ihop den bättre än Berlin, särskilt jämfört med Berlin till en början, men de kommer ju ha sämre delar där ganska länge till förmodligen, och då hjälper det ju inte hur bra bilbyggarna än är.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Gäller 40% gross margin på MY också?
Hur mycket kvarstår av Teslas 40% bruttomarginal om de sänker priset med 150k för att matcha I5 AWD med det stora batteriet?
Vad blir gross margin i Berlinfabriken, med tyska löner?
Även utan rabatten på I5, så är Ioniqen 100k billigare än nuvarande beställningspriset på Berlin MY, tror du verkligen Tesla kan sänka priset med 15%???
Jag tror inte MY behöver vara billigast i klassen, men nu börjar konkurrenterna kraftigt att komma i fatt, och då måste priset ner.
Nu har jag inte artikeln eller siffrorna i huvudet, men jag har för mig att Tesla räknar med att MY/Berlin kommer vara billigare att tillverka än alla deras andra bilar, och att de räknar med att den kommer ha en ännu högre vinstmarginal på uppåt 45% eller mer.

Skall se om jag kan hitta detta (eller om jag minns fel får någon annan fylla på).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

wannabee skrev:
Jag skulle inte ha något emot att köpa en Y från Kina om den hade megacasting och nya batterierna.

Jag tror ju de skulle bygga ihop den bättre än Berlin, särskilt jämfört med Berlin till en början, men de kommer ju ha sämre delar där ganska länge till förmodligen, och då hjälper det ju inte hur bra bilbyggarna än är.
Tyskarna är duktiga på att bygga saker av hög kvalitet, så tycker inte du skall räkna ut de tyska arbetarna sådär.

Själv föredrar jag klart en bil byggd i Tyskland framför en i Kina.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
hek
elbilist
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2019 22:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av hek »

Avbeställer nu min model Y. Blev en Kia EV6 RWD (plus) istället. All osäkerhet med leveranstid och vad man egentligen får i slutändan är har varit milt frustrerande.

Det som avgjorde för mig var priset och allt lull-lull som följer med i deras plus-paket. Man får dessutom 8% rabatt på de ofificiella priserna om man kör finanselll leasing genom Kia finans (santander). En prisskillnad på 752 - 551 = 201kkr kan jag inte motivera för att få AWD (som jag egentligen inte har behov av).

Lite synd att missa laddnätverket men vi åker så sällan på långresor så vi får väl krångla lite innan Ionity fått upp ordentlig täckning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Pontus »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Gäller 40% gross margin på MY också?
Hur mycket kvarstår av Teslas 40% bruttomarginal om de sänker priset med 150k för att matcha I5 AWD med det stora batteriet?
Vad blir gross margin i Berlinfabriken, med tyska löner?
Även utan rabatten på I5, så är Ioniqen 100k billigare än nuvarande beställningspriset på Berlin MY, tror du verkligen Tesla kan sänka priset med 15%???
Jag tror inte MY behöver vara billigast i klassen, men nu börjar konkurrenterna kraftigt att komma i fatt, och då måste priset ner.
Nu har jag inte artikeln eller siffrorna i huvudet, men jag har för mig att Tesla räknar med att MY/Berlin kommer vara billigare att tillverka än alla deras andra bilar, och att de räknar med att den kommer ha en ännu högre vinstmarginal på uppåt 45% eller mer.

Skall se om jag kan hitta detta (eller om jag minns fel får någon annan fylla på).
Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av OfarligTesla »

Pontus skrev:
Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.
Vad en tillverkare har vinstmarginal är ju inget som påverkar mitt köpbeslut, det är ju priset jag betalar för vad jag får jämfört med konkurrenterna som är viktigt för mig. Så om Tesla lyckas ha en hög vinstmarginal men ändå leverera bra i den jämförelsen är det ju lugnt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Pontus »

OfarligTesla skrev:
Pontus skrev:
Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.
Vad en tillverkare har vinstmarginal är ju inget som påverkar mitt köpbeslut, det är ju priset jag betalar för vad jag får jämfört med konkurrenterna som är viktigt för mig. Så om Tesla lyckas ha en hög vinstmarginal men ändå leverera bra i den jämförelsen är det ju lugnt.
Stämmer till viss del för mig också men om man tycker att dom är på gränsen till för dyra så blir en sådan här vinstmarginal kanske det som får mig att säga nej.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Gustafsson »

Bilar liksom allt annat kan väl vara prisvärda trots hög vinstmarginal tänker jag. Se på Porsche t.ex. Högt pris, men knappast spetsteknologi.
Vinsterna/marginalerna omsätts ju i nya ännu bättre grejer, och utvecklingen skyndas på. Det kan knappast skada att det finns tillräckligt med kapital i företaget. Att ligga först med senaste tekniken måste kosta skjortan, så för min del har jag inga problem med att marginalen på bilarna är stor. Så länge konsumenterna betalar så är väl priset rätt…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av micke_r »

Det kan säkert finnas mycket folk som kan tänka sig en MiC Y med nuvarande teknik till ett lägre pris än det som står nu. En LR som sedan blir medium range eller liknande när Berlin och Texas kommer igång och kanske ökar räckvidden med 10 mil, så småningom. Gemene man som inte bryr sig om extrem räckvidd eller casting-teknik kan säkert vara helnöjd med en kinesisk Y, särskilt om den kommer redan i q3.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av wannabee »

micke_r skrev:
Det kan säkert finnas mycket folk som kan tänka sig en MiC Y med nuvarande teknik till ett lägre pris än det som står nu. En LR som sedan blir medium range eller liknande när Berlin och Texas kommer igång och kanske ökar räckvidden med 10 mil, så småningom. Gemene man som inte bryr sig om extrem räckvidd eller casting-teknik kan säkert vara helnöjd med en kinesisk Y, särskilt om den kommer redan i q3.
Javisst, det jag gillar med Y är lång räckvidd, att man sitter högt och att man kan sova i den, det ska också vara en bra ljudanläggning, jag brukar också behålla bilar ganska länge och då vore det bra med färre delar i stål och delarna i stål kommer väl att minska med castingen antar jag.

Y har ju funnits ett tag, så camping funktionen är ju beprövad på den, men vet man ju mindre om den på tex Ioniq 5.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
Pontus skrev:
Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.
Vad en tillverkare har vinstmarginal är ju inget som påverkar mitt köpbeslut, det är ju priset jag betalar för vad jag får jämfört med konkurrenterna som är viktigt för mig. Så om Tesla lyckas ha en hög vinstmarginal men ändå leverera bra i den jämförelsen är det ju lugnt.
Stämmer till viss del för mig också men om man tycker att dom är på gränsen till för dyra så blir en sådan här vinstmarginal kanske det som får mig att säga nej.
Det är ju vinstmarginal på produktionen och själva fabrikstillverkningen av en bil.

Tesla har ju haft enorma forsknings och utvecklingskostnader under 10 år att ta igen. Så jag unnar de gärna det.

Men rent allmänt så är jag egoist. Köper den bil som jag tycker ger mig personligen mest värde för pengarna (oavsett om bolaget går med vinst eller förlust på försäljningen).

Vinstmarginalen är ju mest intressant för de som jobbar på bolaget, eller är aktieägare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

wannabee skrev:
micke_r skrev:
Det kan säkert finnas mycket folk som kan tänka sig en MiC Y med nuvarande teknik till ett lägre pris än det som står nu. En LR som sedan blir medium range eller liknande när Berlin och Texas kommer igång och kanske ökar räckvidden med 10 mil, så småningom. Gemene man som inte bryr sig om extrem räckvidd eller casting-teknik kan säkert vara helnöjd med en kinesisk Y, särskilt om den kommer redan i q3.
Javisst, det jag gillar med Y är lång räckvidd, att man sitter högt och att man kan sova i den, det ska också vara en bra ljudanläggning, jag brukar också behålla bilar ganska länge och då vore det bra med färre delar i stål och delarna i stål kommer väl att minska med castingen antar jag.

Y har ju funnits ett tag, så camping funktionen är ju beprövad på den, men vet man ju mindre om den på tex Ioniq 5.
Camp mode Tesla: December 2019 (always on innan dess)
Utility mode Hyundai eKona: höst 2018.
Så just ”camping mode” känns välprövat hos båda. Fördelen I5 är 2 schuko uttag som delar(?) på 3,6kW.
Så just att sova i I5 känns som problemfritt.
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av big-olle »

hek skrev:
Avbeställer nu min model Y. Blev en Kia EV6 RWD (plus) istället. All osäkerhet med leveranstid och vad man egentligen får i slutändan är har varit milt frustrerande.

Det som avgjorde för mig var priset och allt lull-lull som följer med i deras plus-paket. Man får dessutom 8% rabatt på de ofificiella priserna om man kör finanselll leasing genom Kia finans (santander). En prisskillnad på 752 - 551 = 201kkr kan jag inte motivera för att få AWD (som jag egentligen inte har behov av).

Lite synd att missa laddnätverket men vi åker så sällan på långresor så vi får väl krångla lite innan Ionity fått upp ordentlig täckning.
Jag sitter lite i samma sits. Älskar Tesla, men det viktigaste för mig är 7-sits. Om det dröjer 2-3 år, kan jag lika gärna prova något annan emellan.
Gillade inte alss MErcedes GLB, så en EQB går bort för mig.
Får jag fråga varför det inte blev en hyundai I5? Jag tycker själv att den ser aptitligare ut. Rymligare fram för allt.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
hek
elbilist
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2019 22:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av hek »

big-olle skrev:
hek skrev:
Avbeställer nu min model Y. Blev en Kia EV6 RWD (plus) istället. All osäkerhet med leveranstid och vad man egentligen får i slutändan är har varit milt frustrerande.

Det som avgjorde för mig var priset och allt lull-lull som följer med i deras plus-paket. Man får dessutom 8% rabatt på de ofificiella priserna om man kör finanselll leasing genom Kia finans (santander). En prisskillnad på 752 - 551 = 201kkr kan jag inte motivera för att få AWD (som jag egentligen inte har behov av).

Lite synd att missa laddnätverket men vi åker så sällan på långresor så vi får väl krångla lite innan Ionity fått upp ordentlig täckning.
Jag sitter lite i samma sits. Älskar Tesla, men det viktigaste för mig är 7-sits. Om det dröjer 2-3 år, kan jag lika gärna prova något annan emellan.
Gillade inte alss MErcedes GLB, så en EQB går bort för mig.
Får jag fråga varför det inte blev en hyundai I5? Jag tycker själv att den ser aptitligare ut. Rymligare fram för allt.
Absolut, I5:an ser också fin ut. Det är ju inte mycket som skiljer. Föll för Kians inredning och utseende, med det är ju helt klart en smaksak. Kör en Kia Optima SW PHEV idag och den har varit supertrevlig och driftsäker så det väger ju in lite också.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

hek skrev:
big-olle skrev:
hek skrev:
Avbeställer nu min model Y. Blev en Kia EV6 RWD (plus) istället. All osäkerhet med leveranstid och vad man egentligen får i slutändan är har varit milt frustrerande.

Det som avgjorde för mig var priset och allt lull-lull som följer med i deras plus-paket. Man får dessutom 8% rabatt på de ofificiella priserna om man kör finanselll leasing genom Kia finans (santander). En prisskillnad på 752 - 551 = 201kkr kan jag inte motivera för att få AWD (som jag egentligen inte har behov av).

Lite synd att missa laddnätverket men vi åker så sällan på långresor så vi får väl krångla lite innan Ionity fått upp ordentlig täckning.
Jag sitter lite i samma sits. Älskar Tesla, men det viktigaste för mig är 7-sits. Om det dröjer 2-3 år, kan jag lika gärna prova något annan emellan.
Gillade inte alss MErcedes GLB, så en EQB går bort för mig.
Får jag fråga varför det inte blev en hyundai I5? Jag tycker själv att den ser aptitligare ut. Rymligare fram för allt.
Absolut, I5:an ser också fin ut. Det är ju inte mycket som skiljer. Föll för Kians inredning och utseende, med det är ju helt klart en smaksak. Kör en Kia Optima SW PHEV idag och den har varit supertrevlig och driftsäker så det väger ju in lite också.
Mitt problem med KIA är allt "plingande", undrar om eGMP plattformen ärver den "ovanan"? Har jo inte något med själva plattformen att göra, men saknar en "Joe Mode" i Koreanerna.
hek
elbilist
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2019 22:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av hek »

heldiggrisen skrev:
Mitt problem med KIA är allt "plingande", undrar om eGMP plattformen ärver den "ovanan"? Har jo inte något med själva plattformen att göra, men saknar en "Joe Mode" i Koreanerna.
Haha, ja, sant. Uppstartsplinget i Optiman var irriterande. Numera filtrerar min hjärna bort det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
Pontus skrev:
Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.
Vad en tillverkare har vinstmarginal är ju inget som påverkar mitt köpbeslut, det är ju priset jag betalar för vad jag får jämfört med konkurrenterna som är viktigt för mig. Så om Tesla lyckas ha en hög vinstmarginal men ändå leverera bra i den jämförelsen är det ju lugnt.
Stämmer till viss del för mig också men om man tycker att dom är på gränsen till för dyra så blir en sådan här vinstmarginal kanske det som får mig att säga nej.
Det är ju vinstmarginal på produktionen och själva fabrikstillverkningen av en bil.

Tesla har ju haft enorma forsknings och utvecklingskostnader under 10 år att ta igen. Så jag unnar de gärna det.

Men rent allmänt så är jag egoist. Köper den bil som jag tycker ger mig personligen mest värde för pengarna (oavsett om bolaget går med vinst eller förlust på försäljningen).

Vinstmarginalen är ju mest intressant för de som jobbar på bolaget, eller är aktieägare.
Exakt, man kan helt enkelt inte stirra sig blind på tillverkningen enbart utan man måste ta med vad det kostar att
utveckla en bil, det är enorma summor som då ska fördelas på produktionen även om man ofta (vid behov) sprider
ut kostnaderna på lite fler modeller som delar teknik osv (även över tid, alltså till kommande modeller)…
Och Tesla har ju precis som du säger också några dyra år att ”ta igen” eftersom dom helt enkelt började från noll, även
om dom hade hjälp med första Roadstern mm när dom köpte in ett typ färdigt chassie (och kaross till stor del).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar