Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av P_EL »

westerlu77 skrev:
guinness skrev:
Nu är det leverans i Februari på Y LR
Undrar det kunde gå ifrån december till februari på så kort tid?
Det kommer bilar en gång i kvartalet...batchen för december tog väl slut.
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Franz »

westerlu77 skrev:
guinness skrev:
Nu är det leverans i Februari på Y LR
Undrar det kunde gå ifrån december till februari på så kort tid?
Tesla försöker i möjligaste mån tillverka bilarna under samma kvartal som de säljs. Det innebär att man under december månad främst kommer förse fabrikens hemmamarknad (Kina) med bilar eftersom de relativt snabbt kan nå kund. Nästa år kan de återigen börja tillverka bilar för den europeiska marknaden men de hinner alltså inte fram hit förrän i februari.
Driver sajten Car.info
m3sr
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 jul 2019 14:29

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av m3sr »



Vad tror ni, som rubriken säger?

Kina eller gigaberlin.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Bruno »

Är det inte en MY kvar från festen? I sådana fall en MIC, men vad vet jag? ;)
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av raven1976 »

Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Mr S »

raven1976 skrev:
Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Hur kändes bilen? Lika fin som förra omgången Y? Eller du kanske inte kollat in någon som kom då. Kört min kollegas från förra kvartalet och den är mkt fint ihopsatt.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av raven1976 »

Mr S skrev:
raven1976 skrev:
Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Hur kändes bilen? Lika fin som förra omgången Y? Eller du kanske inte kollat in någon som kom då. Kört min kollegas från förra kvartalet och den är mkt fint ihopsatt.
Jag provkörde en i september. Den var väldigt fin. Det var även min. Dock började det lite knackigt. Jag inspekterade bilen innan vi skrev på. Då gick inte frunken att öppna. Den öppnades lite, men den spärrades av något. Men dom tog in den direkt och bytte ut ena låsmotorerna (tror jag). Det tog kanske 30 minuter för dom att fixa. Annat än det så har jag inte upptäckt några skavanker. Har inte märkt av något skrammel eller liknande.
Kamerorna måste dock kalibreras upptäckte jag (bilen startar den proceduren själv). Så det tog ett bra tag innan jag kunde använda mig av farthållare etc. Jag antar att det tog längre tid pga det usla vädret som rådde. Snöblandat regn mest hela vägen. Framförallt var det kameran som sitter vid förardörren som bråkade. Det stod att den var bländad eller täckt. Antar att vädret spelade in en hel del där.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Mr S »

raven1976 skrev:
Mr S skrev:
raven1976 skrev:
Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Hur kändes bilen? Lika fin som förra omgången Y? Eller du kanske inte kollat in någon som kom då. Kört min kollegas från förra kvartalet och den är mkt fint ihopsatt.
Jag provkörde en i september. Den var väldigt fin. Det var även min. Dock började det lite knackigt. Jag inspekterade bilen innan vi skrev på. Då gick inte frunken att öppna. Den öppnades lite, men den spärrades av något. Men dom tog in den direkt och bytte ut ena låsmotorerna (tror jag). Det tog kanske 30 minuter för dom att fixa. Annat än det så har jag inte upptäckt några skavanker. Har inte märkt av något skrammel eller liknande.
Kamerorna måste dock kalibreras upptäckte jag (bilen startar den proceduren själv). Så det tog ett bra tag innan jag kunde använda mig av farthållare etc. Jag antar att det tog längre tid pga det usla vädret som rådde. Snöblandat regn mest hela vägen. Framförallt var det kameran som sitter vid förardörren som bråkade. Det stod att den var bländad eller täckt. Antar att vädret spelade in en hel del där.
Tur du hittade det och fick det fixat direkt! Grattis till bilen förresten. Min kommer i mitten av december. Det sjuka är att jag längtar mer efter Model Y än vad jag gjorde efter min e-tron som var min första BEV. :)
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av raven1976 »

Mr S skrev:
Tur du hittade det och fick det fixat direkt! Grattis till bilen förresten. Min kommer i mitten av december. Det sjuka är att jag längtar mer efter Model Y än vad jag gjorde efter min e-tron som var min första BEV. :)
Tackar! :) Ja det kändes bra att jag upptäckte det direkt och att det var lätt för dom att åtgärda.
Vad känner du kommer att bli största skillnaderna mellan de två bilarna? Något du inte är nöjd med i din befintliga bil?
Användarvisningsbild
E24
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 25 okt 2021 15:34
Ort: Jönköping

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av E24 »

raven1976 skrev:
Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Grattis till nya bilen!
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av tslaqqq »

Vad var anledningen till inget insynsskydd enligt Tesla? Förmodar du menar tonade rutor bak?

Det har jag tagit för givet skall vara på plats då både konfiguratorn samt demobilarna på plats i Sverige har det?!
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av raven1976 »

tslaqqq skrev:
Vad var anledningen till inget insynsskydd enligt Tesla? Förmodar du menar tonade rutor bak?

Det har jag tagit för givet skall vara på plats då både konfiguratorn samt demobilarna på plats i Sverige har det?!
Tonade rutor är det. Men inget sådant där lock som man kan täcka över det som finns i bagaget som det ryktats om:
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... synsskydd/

Hon som lämnade ut bilen hade ingen aning om att det där skulle komma. Men stämmer ryktet så får man det ju senare i vilket fall som helst.
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av raven1976 »

E24 skrev:
raven1976 skrev:
Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Grattis till nya bilen!
Tackar! :) Det kan bli lite okynneskörningar framöver! ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Bjelke »

raven1976 skrev:
Mr S skrev:
raven1976 skrev:
Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Hur kändes bilen? Lika fin som förra omgången Y? Eller du kanske inte kollat in någon som kom då. Kört min kollegas från förra kvartalet och den är mkt fint ihopsatt.
Jag provkörde en i september. Den var väldigt fin. Det var även min. Dock började det lite knackigt. Jag inspekterade bilen innan vi skrev på. Då gick inte frunken att öppna. Den öppnades lite, men den spärrades av något. Men dom tog in den direkt och bytte ut ena låsmotorerna (tror jag). Det tog kanske 30 minuter för dom att fixa. Annat än det så har jag inte upptäckt några skavanker. Har inte märkt av något skrammel eller liknande.
Kamerorna måste dock kalibreras upptäckte jag (bilen startar den proceduren själv). Så det tog ett bra tag innan jag kunde använda mig av farthållare etc. Jag antar att det tog längre tid pga det usla vädret som rådde. Snöblandat regn mest hela vägen. Framförallt var det kameran som sitter vid förardörren som bråkade. Det stod att den var bländad eller täckt. Antar att vädret spelade in en hel del där.
Det stämmer att kamerorna behöver se väglinjer tydligt under kalibrerings-processen, så fint väder och
tydliga linjer ger snabb kalibrering och uselt väder kan ta lång tid…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

raven1976 skrev:
Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Portarna som eventuellt saknas är de två USB-C i främre mittfacket.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av raven1976 »

mikebike skrev:
raven1976 skrev:
Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Portarna som eventuellt saknas är de två USB-C i främre mittfacket.
Dom finns och fungerar i min bil. :)
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Dexter86 »

Det skulle inte saknas i alla, vissa får från fabrik, vissa får det eftermonterat enligt Tesla själva
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

raven1976 skrev:
mikebike skrev:
raven1976 skrev:
Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Portarna som eventuellt saknas är de två USB-C i främre mittfacket.
Dom finns och fungerar i min bil. :)
Grattis, du har vunnit i Teslalotteriet. :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Mr S »

raven1976 skrev:
Mr S skrev:
Tur du hittade det och fick det fixat direkt! Grattis till bilen förresten. Min kommer i mitten av december. Det sjuka är att jag längtar mer efter Model Y än vad jag gjorde efter min e-tron som var min första BEV. :)
Tackar! :) Ja det kändes bra att jag upptäckte det direkt och att det var lätt för dom att åtgärda.
Vad känner du kommer att bli största skillnaderna mellan de två bilarna? Något du inte är nöjd med i din befintliga bil?
Jag är supernöjd med komforten i e-tron. Audi kan bygga bilar, men inte mjukvara. Functions on Demand som de slog på stora trumman med kom aldrig till min 2019-bil. Hade tänkt prenumerera på Matrix-ljus vintertid. VAG verkar glömma sina bilar ett år efter de är ute hos kund. Audis API:er ligger ofta nere, eller att bilen inte har kontakt med backend. För mig som gillar att automatisera så är det frustrerande och uselt. Vi var på väg att köpa en Model S 2016 men då kände jag inte att Tesla kunde bygga bilar, den bara skramlade. Nu med MIC Model Y så kan Tesla bygga bilar, är extremt duktiga på drivlinan och mjukvara. Jag gillar Teslas tänk, humor och visioner. Att Elon är galen är bara positivt. Det är endast en som är så pass galen som tror att han kan förändra världen som faktiskt kan lyckas med det. I mina ögon kände jag att köpa e-tron var att köpa en bil, men att köpa en Tesla är som att välja en livsstil. Låter konstigt kanske, men det har aldrig funnits en bil som berört mig så mkt som Tesla känslomässigt.

Ps.

Har redan börjat snickra ihop ett "card" i Home Assistant för min Model Y.
Screenshot 2021-11-24 at 11.03.30.png
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av MSO »

Att det saknas insynsskydd är inte bara en insynsgrej per se, utan det innebär också att det i kallt väder kommer (mer) kall luft farande när man bromsar. Den kalla luften är tung och man har ett fint badkar med den där bak. Utan lock.

Inget jätteproblem, men det märks. (Rent teoretiskt några små promille på förbrukningen också förutsatt att det är återkopplad reglering. )
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Franz »

MSO skrev:
Att det saknas insynsskydd är inte bara en insynsgrej per se, utan det innebär också att det i kallt väder kommer (mer) kall luft farande när man bromsar. Den kalla luften är tung och man har ett fint badkar med den där bak. Utan lock.

Inget jätteproblem, men det märks. (Rent teoretiskt några små promille på förbrukningen också förutsatt att det är återkopplad reglering. )
Så det motsvarar då ungefär skillnaden i förbrukning orsakad av själva insynskyddets vikt? ;) ;)
Driver sajten Car.info
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av raven1976 »

Mr S skrev:
raven1976 skrev:
Mr S skrev:
Tur du hittade det och fick det fixat direkt! Grattis till bilen förresten. Min kommer i mitten av december. Det sjuka är att jag längtar mer efter Model Y än vad jag gjorde efter min e-tron som var min första BEV. :)
Tackar! :) Ja det kändes bra att jag upptäckte det direkt och att det var lätt för dom att åtgärda.
Vad känner du kommer att bli största skillnaderna mellan de två bilarna? Något du inte är nöjd med i din befintliga bil?
Jag är supernöjd med komforten i e-tron. Audi kan bygga bilar, men inte mjukvara. Functions on Demand som de slog på stora trumman med kom aldrig till min 2019-bil. Hade tänkt prenumerera på Matrix-ljus vintertid. VAG verkar glömma sina bilar ett år efter de är ute hos kund. Audis API:er ligger ofta nere, eller att bilen inte har kontakt med backend. För mig som gillar att automatisera så är det frustrerande och uselt. Vi var på väg att köpa en Model S 2016 men då kände jag inte att Tesla kunde bygga bilar, den bara skramlade. Nu med MIC Model Y så kan Tesla bygga bilar, är extremt duktiga på drivlinan och mjukvara. Jag gillar Teslas tänk, humor och visioner. Att Elon är galen är bara positivt. Det är endast en som är så pass galen som tror att han kan förändra världen som faktiskt kan lyckas med det. I mina ögon kände jag att köpa e-tron var att köpa en bil, men att köpa en Tesla är som att välja en livsstil. Låter konstigt kanske, men det har aldrig funnits en bil som berört mig så mkt som Tesla känslomässigt.

Ps.

Har redan börjat snickra ihop ett "card" i Home Assistant för min Model Y.
Screenshot 2021-11-24 at 11.03.30.png
Givetvis har man lagt in den i HA. ;)
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Rorspjell »

Verkar fortfarande vara Y5CD vad jag lyckats hitta i bilregistret. Någon som sett något annat?
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Malt1 »

Rorspjell skrev:
Verkar fortfarande vara Y5CD vad jag lyckats hitta i bilregistret. Någon som sett något annat?
Stämmer bra de. Jag har en bil från Q4 batchen och kan bekräfta att de är det som gäller.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Franz »

Samtliga Y som förregistrerats hittills, vilket ju är väldigt många, är Y5CD.
Driver sajten Car.info
Skriv svar