Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Black »

Någon som vet om det skiljer i tullavgifter, frakt, mm om de importerar från Kina resp USA ?
Kan ju bli en prissänkning när de importerar från Kina eftersom jag antar att det är billigare arbetskostnad, mm där?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Svenssons »

Black skrev:
Någon som vet om det skiljer i tullavgifter, frakt, mm om de importerar från Kina resp USA ?
Kan ju bli en prissänkning när de importerar från Kina eftersom jag antar att det är billigare arbetskostnad, mm där?
Priset sätts inte direkt efter tillverkningskostnad eller ens längre efter globalt pris + tull, frakt m.m. Tidigare när Tesla endast hade Fremont som bilfabrik för hela världen så körde Tesla nästan helt med ett globalt pris + extrautgifter (så som tull, frakt, vagnskadegaranti m.m.) men efter att Giga Shanghai kom upp så ändrades detta. Priserna på de olika marknader varierar mycket mer nu.

Vad gäller importskatten verkar den vara samma för USA och Kina, 10%:
https://madb.europa.eu/madb/euTariffs.h ... country=CN

Någon import av Model Y från Kina ser inte jag är på gång, främst eftersom det dels inte produceras några Model Y i Kina idag och dels för att Giga Berlin snart (inom 6-8 månader) ska börjar producera Model Y.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Testar man Europaversionen av MY?
Med 4680 batterier?
Blir det även designmässiga skillnader?

Camouflaged Tesla Spotted At Hawthorne Design Studio


https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ign-studio
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Testar man Europaversionen av MY?
Med 4680 batterier?
Blir det även designmässiga skillnader?

Camouflaged Tesla Spotted At Hawthorne Design Studio


https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ign-studio
Rätt korkat att svepa in bilen i "titta på mig"-plast om man vill kamouflera den, hade den varit okamouflerad så hade ju ingen öht lagt märke till den.

Det kanske bara är ett av Teslas många trick att skapa gratis publicitet? Det funkar ju rätt bra i så fall :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Tomas L »

fth skrev:
Zalman3 skrev:
Testar man Europaversionen av MY?
Med 4680 batterier?
Blir det även designmässiga skillnader?

Camouflaged Tesla Spotted At Hawthorne Design Studio


https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ign-studio
Rätt korkat att svepa in bilen i "titta på mig"-plast om man vill kamouflera den, hade den varit okamouflerad så hade ju ingen öht lagt märke till den.

Det kanske bara är ett av Teslas många trick att skapa gratis publicitet? Det funkar ju rätt bra i så fall :D

/fth
Man kanske försöker dölja något som finns på någon annan av bilarna på släpet? :) Det slog mig att enda anledningen till att de maskerar en MY är att det finns någon skillnad på karossen som de inte vill avslöja. T ex att de börjat bygga prototyper av MY med delar från "gigapress", vilket de också spekulerar om på Tesmanian. MY börjar kanske närma sig produktionsstart i Kina?
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Tomas L »

Svenssons skrev:
Tomas L skrev:
Efter beskedet att Tesla kommer att exportera M3 SR från Kina till europa så kan man konstatera att ingen med säkerhet kan säga att samma sak inte kommer att hända med MY. Många av argumenten som använts mot kinesiska MY till Europa gäller i ännu högre grad kinesiska M3 SR.
De flesta om inte alla argument mot kinesisk Model Y gäller ju oavsett.

Giga Berlin ska producera Model Y, inte Model 3 de första 1-2 åren. Det kommer alltså inte några europeiska Model 3 i närtid.
Giga Shanghai producerar inga Model Y idag och har en stor inhemsk orderkö att fylla innan dessa är aktuella för export.

Jag ser fortfarande inga argument varför Model Y kommer att exporteras från Kina i närtid. Visst kan det bli så att en Model Y SR skulle kunna exporteras från Kina om ett antal år men denna bil går inte att beställa idag och Tesla har alltid valt att exportera premium-bilar till en början för nya modeller. SR verkar inte vara aktuellt:

Trots alla argument som talar emot att M3 byggda i Kina skulle exporteras till Europa, så sker det alltså nu. Trots att Tesla själva sade att det inte skulle ske. Dessutom är det Teslas billigaste modell M3 SR, vilken rimligtvis borde ha en hög efterfrågan i Kina och andra marknader i närheten, som nu kommer att skickas till Europa.

Det är inte alls säkert att MY från Shanghai hamnar i Europa. Men det beror nog på vad som händer under det kommande året, närmare bestämt: hur snabbt kommer MY upp i volymproduktion i Shanghai och hur snabbt sker detta i Berlin? Elon Musk har själv sagt att produktionsmetoderna man valt i Berlin innebär ett stort risktagande. Skulle det visa sig att man får problem med den nya batteriproduktionen, den nya pressen eller den nya lackanläggningen, så kanske Tesla tar MY från Kina till Europa.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av taliz »

Tomas L skrev:
Det är inte alls säkert att MY från Shanghai hamnar i Europa. Men det beror nog på vad som händer under det kommande året, närmare bestämt: hur snabbt kommer MY upp i volymproduktion i Shanghai och hur snabbt sker detta i Berlin? Elon Musk har själv sagt att produktionsmetoderna man valt i Berlin innebär ett stort risktagande. Skulle det visa sig att man får problem med den nya batteriproduktionen, den nya pressen eller den nya lackanläggningen, så kanske Tesla tar MY från Kina till Europa.
Tror också det. Jag argumenterade ju för att Berlin kan komma att bygga Y med 2170 tills de fått upp volym på 4680. Men det kan förstås vara så att "livremmen" är att importera Y från Kina istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Svenssons »

Tomas L skrev:
Trots alla argument som talar emot att M3 byggda i Kina skulle exporteras till Europa, så sker det alltså nu. Trots att Tesla själva sade att det inte skulle ske. Dessutom är det Teslas billigaste modell M3 SR, vilken rimligtvis borde ha en hög efterfrågan i Kina och andra marknader i närheten, som nu kommer att skickas till Europa.

Det är inte alls säkert att MY från Shanghai hamnar i Europa. Men det beror nog på vad som händer under det kommande året, närmare bestämt: hur snabbt kommer MY upp i volymproduktion i Shanghai och hur snabbt sker detta i Berlin? Elon Musk har själv sagt att produktionsmetoderna man valt i Berlin innebär ett stort risktagande. Skulle det visa sig att man får problem med den nya batteriproduktionen, den nya pressen eller den nya lackanläggningen, så kanske Tesla tar MY från Kina till Europa.
Vilka argument fanns det att Model 3 inte skulle kunna exporteras till Europa? När sa Tesla att Model 3 inte skulle exporteras? Det är Model Y som hade argument varför den inte skulle exporteras och Tesla har inte sagt något om tillverkning av Model 3 i Europa mer än att Giga Factory ska tillverka modellen men det är Model Y som man börjar tillverka.

Model 3 har tillverkats och sålts i Kuna under nästan ett år, man startade nyligen ett tredje skift vilket tillsammans med övrig utbyggnad av fabriken antagligen har ökat tillverkningskapaciteten av Model 3 med ca 50%. Model Y tillverkas som sagt var inte ännu i Kina.

Risktagande finns i Kina också, det är ju en helt ny modell med sannolikt nya arbetsmetoder som skall bygga Model Y i Giga Shanghai. Även ifall Kina får upp sin produktion väldigt snart så kommer dessa bilar med stor sannolikhet inte exporteras till Europa just på grund av alla argument som finns mot detta och som jag tagit upp tidigare.

Att det av de som lagt en beställning finns en önskan, tro och hopp om att Model Y ska komma till Europa inom 6 månader förstår jag men det finns inga rationella argument eller saker som tyder på detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Tomas L skrev:
Det är inte alls säkert att MY från Shanghai hamnar i Europa. Men det beror nog på vad som händer under det kommande året, närmare bestämt: hur snabbt kommer MY upp i volymproduktion i Shanghai och hur snabbt sker detta i Berlin? Elon Musk har själv sagt att produktionsmetoderna man valt i Berlin innebär ett stort risktagande. Skulle det visa sig att man får problem med den nya batteriproduktionen, den nya pressen eller den nya lackanläggningen, så kanske Tesla tar MY från Kina till Europa.
Tror också det. Jag argumenterade ju för att Berlin kan komma att bygga Y med 2170 tills de fått upp volym på 4680. Men det kan förstås vara så att "livremmen" är att importera Y från Kina istället.
En möjlighet kan vara att importera halvfabrikat, d.v.s. karosser, batterier eller drivlinor ifall de har överproduktion av något i Kina och/eller problem med något i Berlin.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Tomas L skrev:
Det är inte alls säkert att MY från Shanghai hamnar i Europa. Men det beror nog på vad som händer under det kommande året, närmare bestämt: hur snabbt kommer MY upp i volymproduktion i Shanghai och hur snabbt sker detta i Berlin? Elon Musk har själv sagt att produktionsmetoderna man valt i Berlin innebär ett stort risktagande. Skulle det visa sig att man får problem med den nya batteriproduktionen, den nya pressen eller den nya lackanläggningen, så kanske Tesla tar MY från Kina till Europa.
Tror också det. Jag argumenterade ju för att Berlin kan komma att bygga Y med 2170 tills de fått upp volym på 4680. Men det kan förstås vara så att "livremmen" är att importera Y från Kina istället.
En möjlighet kan vara att importera halvfabrikat, d.v.s. karosser, batterier eller drivlinor ifall de har överproduktion av något i Kina och/eller problem med något i Berlin.
Det var det jag syftade på med 2170. De cellerna tillverkas ju i USA samt Kina. Berlin kommer bara bygga 4860.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Tomas L »

Svenssons skrev:
Tror inte att batterierna kommer tillverkas i Giga Berlin till en början. Frågan är till och med om det är batterier som Tesla kommer tillverka eller tredjepartsbatterier.
(Reuters) - Tesla Inc TSLA.O Chief Executive Elon Musk said on Wednesday the company will produce Model Y with a new structural battery design and technology at its Berlin factory next year and that could result in a "significant production risk".

The U.S. electric carmaker plans to manufacture a new version of its Model Y crossover vehicle, and possibly even battery cells at the site. Last month, Musk said that Tesla will use its Germany-based plant to demonstrate a radical overhaul of how its cars are built.

The company plans to start the production of Model Y at Gigafactory Berlin during the second half of 2021.

Tesla’s new battery cell - a larger cylindrical format called 4680 that can store more energy and is easier to make - is key to achieving the goal of cutting battery costs in half and ramping up battery production nearly 100-fold by 2030.

The company’s new structural battery pack requires the new 4680 battery cells in order to work.
https://uk.reuters.com/article/us-tesla ... KKBN26T04J
Svenssons skrev:
Vilka argument fanns det att Model 3 inte skulle kunna exporteras till Europa?
Låt oss blicka tillbaka i tråden:
Svenssons skrev:
Är det så att Model Y i Giga Shanghai inte kommer att produceras med 4680 från start utan först om ett par år är det ytterligare ett argument varför Model Y inte kommer att importeras från Kina till Europa. Varför köra med två rätt olika versioner av Model Y i Europa? Vem skulle vilja ha en av de där första Model Y från Kina som några månader efter leverans kommer vara legacy?
M3 SR tillverkade i Kina har helt andra batterier än de M3 som nu säljs i Europa.
Svenssons skrev:
Laban skrev:
Elon pratar om en risk produktionsmässigt. Skulle väl möjligtvis vara en orsak till att man kan tänka sig leverera Y från Kina till Europa.

Men vinsten är stor. Och någon fabrik ska vara först ut med 4680, varför inte Berlin.
Vad skulle det vara för risk?

Alt 1 Sälja Kina-tillverkade i Kina utan större fördröjning i transport.
Alt 2 Transportera de Kina-tillverkade bilarna till Europa och sälja dem där efter minst 2-3 extra veckor i transport.
Alt 2 sker just nu med M3 SR.

Svenssons skrev:
När sa Tesla att Model 3 inte skulle exporteras?
The Made-in-China model 3 vehicles are ready to leave the port in Shanghai next Tuesday to be exported to Germany, France, Italy and other European countries, although CEO Elon Musk said the company did not plan to export when building its Gigafactory in Shanghai.
https://www.globaltimes.cn/content/1203968.shtml
https://electrek.co/2020/10/18/tesla-ex ... to-europe/

Svenssons skrev:
Någon import av Model Y från Kina ser inte jag är på gång, främst eftersom det dels inte produceras några Model Y i Kina idag och dels för att Giga Berlin snart (inom 6-8 månader) ska börjar producera Model Y.
Utbyggnaden av Giga Shanghai som är avsedd för produktionen av MY är i princip klar och produktionen förväntas börja i November. Leveranserna börjar i Q1 enligt den kinesiska Tesla-sidan. Giga Berlin blir klar tidigast i juli nästa är, sedan får vi se hur länge det tar att få igång produktionen i den helt nya fabriken, med helt nya anställda, med helt nya produktionsmetoder. Går det bra, så blir det nog inga MY från Kina. Problemet, som gör att Tesla tappar försäljning, är att Tesla inte har någon leveranstid på MY i Europa, f n så kan man inte ens vara säker vilket år den kommer. För oss är det kört med MY, vi kan inte välja en bil med så osäker leveranstid. För oss blir det sannolikt en M3 under Q2.
M3 LR AWD EAP 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Svenssons »

Tomas L skrev:
Svenssons skrev:
Tror inte att batterierna kommer tillverkas i Giga Berlin till en början. Frågan är till och med om det är batterier som Tesla kommer tillverka eller tredjepartsbatterier.
(Reuters) - Tesla Inc TSLA.O Chief Executive Elon Musk said on Wednesday the company will produce Model Y with a new structural battery design and technology at its Berlin factory next year and that could result in a "significant production risk".

The U.S. electric carmaker plans to manufacture a new version of its Model Y crossover vehicle, and possibly even battery cells at the site. Last month, Musk said that Tesla will use its Germany-based plant to demonstrate a radical overhaul of how its cars are built.

The company plans to start the production of Model Y at Gigafactory Berlin during the second half of 2021.

Tesla’s new battery cell - a larger cylindrical format called 4680 that can store more energy and is easier to make - is key to achieving the goal of cutting battery costs in half and ramping up battery production nearly 100-fold by 2030.

The company’s new structural battery pack requires the new 4680 battery cells in order to work.
https://uk.reuters.com/article/us-tesla ... KKBN26T04J
Svenssons skrev:
Vilka argument fanns det att Model 3 inte skulle kunna exporteras till Europa?
Låt oss blicka tillbaka i tråden:
Svenssons skrev:
Är det så att Model Y i Giga Shanghai inte kommer att produceras med 4680 från start utan först om ett par år är det ytterligare ett argument varför Model Y inte kommer att importeras från Kina till Europa. Varför köra med två rätt olika versioner av Model Y i Europa? Vem skulle vilja ha en av de där första Model Y från Kina som några månader efter leverans kommer vara legacy?
M3 SR tillverkade i Kina har helt andra batterier än de M3 som nu säljs i Europa.
Svenssons skrev:
Laban skrev:
Elon pratar om en risk produktionsmässigt. Skulle väl möjligtvis vara en orsak till att man kan tänka sig leverera Y från Kina till Europa.

Men vinsten är stor. Och någon fabrik ska vara först ut med 4680, varför inte Berlin.
Vad skulle det vara för risk?

Alt 1 Sälja Kina-tillverkade i Kina utan större fördröjning i transport.
Alt 2 Transportera de Kina-tillverkade bilarna till Europa och sälja dem där efter minst 2-3 extra veckor i transport.
Alt 2 sker just nu med M3 SR.

Svenssons skrev:
När sa Tesla att Model 3 inte skulle exporteras?
The Made-in-China model 3 vehicles are ready to leave the port in Shanghai next Tuesday to be exported to Germany, France, Italy and other European countries, although CEO Elon Musk said the company did not plan to export when building its Gigafactory in Shanghai.
https://www.globaltimes.cn/content/1203968.shtml
https://electrek.co/2020/10/18/tesla-ex ... to-europe/

Svenssons skrev:
Någon import av Model Y från Kina ser inte jag är på gång, främst eftersom det dels inte produceras några Model Y i Kina idag och dels för att Giga Berlin snart (inom 6-8 månader) ska börjar producera Model Y.
Utbyggnaden av Giga Shanghai som är avsedd för produktionen av MY är i princip klar och produktionen förväntas börja i November. Leveranserna börjar i Q1 enligt den kinesiska Tesla-sidan. Giga Berlin blir klar tidigast i juli nästa är, sedan får vi se hur länge det tar att få igång produktionen i den helt nya fabriken, med helt nya anställda, med helt nya produktionsmetoder. Går det bra, så blir det nog inga MY från Kina. Problemet, som gör att Tesla tappar försäljning, är att Tesla inte har någon leveranstid på MY i Europa, f n så kan man inte ens vara säker vilket år den kommer. För oss är det kört med MY, vi kan inte välja en bil med så osäker leveranstid. För oss blir det sannolikt en M3 under Q2.
Så Tesla ändrade den ca 2 år gamla uppgiften att de inte plannerade att exportera från Giga Shanghai. 2 år är rätt lång tid i Tesla-världen.

Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid. Model Y Standard Range går inte beställa idag, det är möjligt att den kommer i framtiden och att den då kommer exporteras från Kina men det lär isåfall vara efter Giga Berlin börjat producera Model Y.

Följer Giga Berlin samma takt som Giga Shanghai så börjar produktion där i maj. Sist jag kollade låg Giga Berlin före den tidsplanen.

Giga Shanghai lär sälja allt de klarar av att producerar av Model Y direkt i Kina under många månader, troligen ett år eller mer. Skulle de välja att exportera till Europa så är det ju ca 2 månaders extra fördröjning mellan produktion och leverans. Giga Berlin lär producera bilar långt innan Giga Shanghai har högre produktion än lokala efterfrågan även ifall det skulle bli månaders fördröjning i Giga Berlin.

Det är först om det blir års fördröjning för Giga Berlin samtidigt som Giga Shanghai byggs upp utan några problem som Tesla kanske överväger export från Kina som jag ser det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av vigge50 »

Produktion av Model Y är inte beroende av deras egna produktion av batterier, de ska köpa in batterier för att inte vara beroende av egna batterier under 2021.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Laban »

Vilket rimmar bra med LG’s snack om kommande nytt format cylindriska celler med 5x energi, 6x kraft. Vilket i sin tur som av en slump är precis vad Tesla pratade om för 4680 cellen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av chaffis75 »

Känns ju orimligt att vänta på modell y tills Berlin är klar, de förlorar massa av försäljning på de och bilen kommer ju nästan anses gammal när de kommer i Europa i sådan fall.

Nej jag tror tesla kommer hitta en lösning på att få ut modell y i Europa innan dess och där tror jag M3 i Kina är ett steg i lösningen för att få loss kapacitet i freemont.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av vigge50 »

chaffis75 skrev:
Känns ju orimligt att vänta på modell y tills Berlin är klar, de förlorar massa av försäljning på de och bilen kommer ju nästan anses gammal när de kommer i Europa i sådan fall.

Nej jag tror tesla kommer hitta en lösning på att få ut modell y i Europa innan dess och där tror jag M3 i Kina är ett steg i lösningen för att få loss kapacitet i freemont.
Det beror väll på efterfrågan i Nordamerika och Kina, kanske är dessa marknader tillräckligt för att möta produktionskapaciteten från Fremont och Shanghai.

Angående gammal, om den kommer nästa höst så kommer det ändå vara kortare tid från introduktion i USA till introduktion i Europa. Kan inte minnas att jag hörde många påstå att Model 3 var gammal när den kom till Europa.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Produktion av Model Y är inte beroende av deras egna produktion av batterier, de ska köpa in batterier för att inte vara beroende av egna batterier under 2021.
Tesla köper ju batterier från Samsung, Panasonic, CATL och LG Chem.
Vilket innebär att Tesla dammsuger batteri marknaden.

Inte så lätt för andra biltillverkare att då snabbt öka sin elbilsproduktion.
För var ska batterierna komma ifrån, och till vilket pris?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
chaffis75 skrev:
Känns ju orimligt att vänta på modell y tills Berlin är klar, de förlorar massa av försäljning på de och bilen kommer ju nästan anses gammal när de kommer i Europa i sådan fall.

Nej jag tror tesla kommer hitta en lösning på att få ut modell y i Europa innan dess och där tror jag M3 i Kina är ett steg i lösningen för att få loss kapacitet i freemont.
Det beror väll på efterfrågan i Nordamerika och Kina, kanske är dessa marknader tillräckligt för att möta produktionskapaciteten från Fremont och Shanghai.

Angående gammal, om den kommer nästa höst så kommer det ändå vara kortare tid från introduktion i USA till introduktion i Europa. Kan inte minnas att jag hörde många påstå att Model 3 var gammal när den kom till Europa.
Ja allt är relativt men jag tycker nog de var ganska frustrerat ibland över att M3 dröjde så länge i Europa.
Sen kanske gammal är ett starkt ord men nyhetens behag går över snabbt. Kan man bara börja leverera så håller skapar man efterfrågan även om leverans tider kanske blir långa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Tomas L »

Svenssons skrev:
Så Tesla ändrade den ca 2 år gamla uppgiften att de inte plannerade att exportera från Giga Shanghai. 2 år är rätt lång tid i Tesla-världen.
Elon Musk sade att de inte planerade att exportera från Shanghai vid ett earnings call den 30/6 2019. Han sade även att det sannolikt dröjer till 2021 innan fabriken i Berlin är "operational", d v s att produktionen har kommit igång på allvar.
Daniel V. Galves -- Wolfe Research, LLC -- Analyst

Okay, and sounds good. And have you considered potentially sourcing cars to Europe from that China plant at all?

Elon Musk -- Chief Executive Officer

No. Our plan is to -- well, to source cars to greater Europe area from Fremont, California and until we have European Gigafactory operational. And that's -- but that's probably a couple of years before, it's probably 2021 before we have an operational Gigafactory in Europe.
Svenssons skrev:
Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid.
Men det visar att Tesla är beredda att ta bilar från Shanghai till Europa. Många i denna tråd lade fram starka argument för att det inte skulle hända; kostsam frakt, annan modell, stort behov på hemmamarknaden (Kina). Poängen är att det inte är omöjligt att samma sak kommer att ske med Model Y.
Svenssons skrev:
Följer Giga Berlin samma takt som Giga Shanghai så börjar produktion där i maj. Sist jag kollade låg Giga Berlin före den tidsplanen.
Om man går in på Teslas svenska sida och beställer en Model Y idag, när får man leverans? Vilket år?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Laban »

Tomas L skrev:
Men det visar att Tesla är beredda att ta bilar från Shanghai till Europa. Många i denna tråd lade fram starka argument för att det inte skulle hända; kostsam frakt, annan modell, stort behov på hemmamarknaden (Kina). Poängen är att det inte är omöjligt att samma sak kommer att ske med Model Y.
Det är inte omöjligt långsiktigt men kanske inte så troligt kortsiktigt. Sen är den stora skillnaden att Y kommer att tillverkas i Europa medan 3:an inte tillverkas här. Och med Y samt kommande $25k bil designad i Berlin kommer 3:an gissningsvis inte stå för en speciellt stor andel av Teslas försäljning i Europa. Samma kommer som jag ser det gälla för Kina. Så min gissning är att 3:an aldrig kommer att produceras i Europa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

Tomas L skrev:
Om man går in på Teslas svenska sida och beställer en Model Y idag, när får man leverans? Vilket år?
Det får man inte veta. Bara att "Produktionen förväntas att inledas i början av 2021"
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Jonny »

mikebike skrev:
Tomas L skrev:
Om man går in på Teslas svenska sida och beställer en Model Y idag, när får man leverans? Vilket år?
Det får man inte veta. Bara att "Produktionen förväntas att inledas i början av 2021"
Ja och då kan man ju fundera på om de (vi) som beställt tidigt skulle kunna få sin bil redan första kvartalet 2021. Men det är nog önsketänkande, och då blir det ju definitivt inte Berlin tillverkade. Men jag håller tummarna på att den kommer redan då:-)
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

Jonny skrev:
mikebike skrev:
Tomas L skrev:
Om man går in på Teslas svenska sida och beställer en Model Y idag, när får man leverans? Vilket år?
Det får man inte veta. Bara att "Produktionen förväntas att inledas i början av 2021"
Ja och då kan man ju fundera på om de (vi) som beställt tidigt skulle kunna få sin bil redan första kvartalet 2021. Men det är nog önsketänkande, och då blir det ju definitivt inte Berlin tillverkade. Men jag håller tummarna på att den kommer redan då:-)
Jag räknar med sent 2021 (beställde för några veckor sedan).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Svenssons »

Tomas L skrev:
Svenssons skrev:
Så Tesla ändrade den ca 2 år gamla uppgiften att de inte plannerade att exportera från Giga Shanghai. 2 år är rätt lång tid i Tesla-världen.
Elon Musk sade att de inte planerade att exportera från Shanghai vid ett earnings call den 30/6 2019. Han sade även att det sannolikt dröjer till 2021 innan fabriken i Berlin är "operational", d v s att produktionen har kommit igång på allvar.
Daniel V. Galves -- Wolfe Research, LLC -- Analyst

Okay, and sounds good. And have you considered potentially sourcing cars to Europe from that China plant at all?

Elon Musk -- Chief Executive Officer

No. Our plan is to -- well, to source cars to greater Europe area from Fremont, California and until we have European Gigafactory operational. And that's -- but that's probably a couple of years before, it's probably 2021 before we have an operational Gigafactory in Europe.
Svenssons skrev:
Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid.
Men det visar att Tesla är beredda att ta bilar från Shanghai till Europa. Många i denna tråd lade fram starka argument för att det inte skulle hända; kostsam frakt, annan modell, stort behov på hemmamarknaden (Kina). Poängen är att det inte är omöjligt att samma sak kommer att ske med Model Y.
Svenssons skrev:
Följer Giga Berlin samma takt som Giga Shanghai så börjar produktion där i maj. Sist jag kollade låg Giga Berlin före den tidsplanen.
Om man går in på Teslas svenska sida och beställer en Model Y idag, när får man leverans? Vilket år?

Ja, 2021 är ju det som alltid sagts och inget nytt. Går man in på beställning av Model Y står det "början av 2021" vilket i och med Tesla-angiven tid bör tolkas som första halvan av 2021, mer sannolikt juni 2021. Model Y I USA överraskade dock positivt och Giga Berlin verkar byggas snabbare än Giga Shanghai. Följs nuvarande byggutveckling och den slår Giga Shanghai så pekar detta på produktion i maj 2021 med leverans 1-2 månader senare.

Tesla har valt att exportera en variant av Model 3 från Kina istället för USA. Samma tullkostnad och troligen liknande fraktkostnad. Detta för att det kommer dröja uppåt ett par år (24 månader enligt kvartalsrapporten igår som jag tolkar det) innan Giga Berlin börjat producera Model 3 då de börjar med Model Y.

Alla Model 3 SR kommer alltså komma från Shanghai under ett par år eller mer och alla övriga varianter kommer från USA. Kan mycket väl vara så att Giga Berlin aldrig kommer producera några Model 3 SR utan dessa exporteras från Kina även när Giga Berlin börjat tillverka Model 3.

Detta är en stor skillnad mot att vi skulle få en Model Y LR/Premium från Kina under 3-6 månader för att sedan få samma varianter från Giga Berlin. Argumenten varför Model Y inte kommer exporteras från Kina gäller inte för Model 3. Kommer det en Model Y SR i framtiden kan det kanske bli så att den exporteras från Kina men denna går inte beställa någonstans idag och tillverkas inte heller någonstans. Standard Range lär inte heller levereras före Long Range/Premium.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Tomas L »

Svenssons skrev:
Tomas L skrev:
Svenssons skrev:
Om man går in på Teslas svenska sida och beställer en Model Y idag, när får man leverans? Vilket år?
Ja, 2021 är ju det som alltid sagts och inget nytt. Går man in på beställning av Model Y står det "början av 2021" vilket i och med Tesla-angiven tid bör tolkas som första halvan av 2021, mer sannolikt juni 2021. Model Y i USA överraskade dock positivt och Giga Berlin verkar byggas snabbare än Giga Shanghai. Följs nuvarande byggutveckling och den slår Giga Shanghai så pekar detta på produktion i maj 2021 med leverans 1-2 månader senare.
Frågan var "om man beställer en MY idag, när får man leverans?" Det är tyvärr inte mycket som pekar på att man får den till sommaren.

Produktionen i Berlin kommer defintivt inte att starta "i början av 2021", såvida man inte vill anamma en "alternativ tidräkning" :D . Jag har inte sett någon som bedömt att produktionen i Berlin kommer igång redan i maj, Tesla planerar att starta produktionen i Berlin under andra halvan av 2021. Då med blygsamma volymer. Hur många beställningar av MY finns det redan i Europa? Musk säger att MY kommer att sälja bättre än alla andra modeller tillsammans, inklusive M3.

Efter att ha varit igång i 9 månader så producerade Giga Shanghai drygt 12000 M3 i september. Men det är en kopia av bilarna som tillverkas i Fremont, d v s med en känd, väl inarbetat process. Samma gäller MY från Shanghai som börjar produceras vilken dag som helst, men leveranserna börjar först Q1 nästa år. MY från Berlin är något helt annat, t o m den evige tidsoptimisten Musk har hissat varningsflagg för att produktionen i Berlin kommer att innbära en "signifikant risk". Om man beställer en MY idag så är det tyvärr omöjligt att ens veta om man får bilen 2021 eller 2022.
M3 LR AWD EAP 2021
Skriv svar