Tobin skrev:Fälgarna på bilden är lackerade. Originalfälgarna är inte svarta.lakke skrev:LarsL skrev:Hur ser original fälgarna ut? Plastsidorna är inte jättesnygga.
Näe jag vet. Dom är silver. Men va första bästa bilden jag hittade
Moderator: Redaktion
Tobin skrev:Fälgarna på bilden är lackerade. Originalfälgarna är inte svarta.lakke skrev:LarsL skrev:Hur ser original fälgarna ut? Plastsidorna är inte jättesnygga.
660k??lakke skrev:Long range efter miljöbonus är ju 650 kcliff_barnes skrev:Har följt Model Y under ett par år och står nu i begrepp att byta min tyska dieselkombi mot el-suv. Får dock känslan att de prisnivåer som indikeras idag för Model Y ligger rejält över vad de indikerade för ett par år sedan. Har något hänt eller är jag ute och cyklar?
Smärtgränsen går egentligen runt 600-650. Har kikat på välutrustade ID4 (eg GTX) och Enyaq (eg 4WD). Men var ju egentligen ute efter en Model Y. Kommer priset sänkas vid introduktionen tror ni?
Har ju varit en del trassel med MCU, dörrhandtag etc. i Model S. Kommer Model Y vara bättre konstruerad / byggd? Har ett par timmar till närmsta Tesla Service center så det funkar inte att behöva åka jojo till verkstaden..
heldiggrisen skrev:660k??lakke skrev:Long range efter miljöbonus är ju 650 kcliff_barnes skrev:Har följt Model Y under ett par år och står nu i begrepp att byta min tyska dieselkombi mot el-suv. Får dock känslan att de prisnivåer som indikeras idag för Model Y ligger rejält över vad de indikerade för ett par år sedan. Har något hänt eller är jag ute och cyklar?
Smärtgränsen går egentligen runt 600-650. Har kikat på välutrustade ID4 (eg GTX) och Enyaq (eg 4WD). Men var ju egentligen ute efter en Model Y. Kommer priset sänkas vid introduktionen tror ni?
Har ju varit en del trassel med MCU, dörrhandtag etc. i Model S. Kommer Model Y vara bättre konstruerad / byggd? Har ett par timmar till närmsta Tesla Service center så det funkar inte att behöva åka jojo till verkstaden..
Går inte att köpa bilen till det priset, tillkommer någon avgift på nästan 10 papplakke skrev:heldiggrisen skrev:660k??lakke skrev:Long range efter miljöbonus är ju 650 kcliff_barnes skrev:Har följt Model Y under ett par år och står nu i begrepp att byta min tyska dieselkombi mot el-suv. Får dock känslan att de prisnivåer som indikeras idag för Model Y ligger rejält över vad de indikerade för ett par år sedan. Har något hänt eller är jag ute och cyklar?
Smärtgränsen går egentligen runt 600-650. Har kikat på välutrustade ID4 (eg GTX) och Enyaq (eg 4WD). Men var ju egentligen ute efter en Model Y. Kommer priset sänkas vid introduktionen tror ni?
Har ju varit en del trassel med MCU, dörrhandtag etc. i Model S. Kommer Model Y vara bättre konstruerad / byggd? Har ett par timmar till närmsta Tesla Service center så det funkar inte att behöva åka jojo till verkstaden..
719 900 kr avrundat till 720 000 kr minus 70 000 får jag till 650 000 iaf
Ja Destinations och dokumentavgif. Det va inget jag tog med när jag räknade, nej det har du rätt i. Men när det handlar om dessa summor för en bil tror jag inte 10000 är avgörande i slutändan.Tellus skrev:Går inte att köpa bilen till det priset, tillkommer någon avgift på nästan 10 papplakke skrev:heldiggrisen skrev:660k??lakke skrev:Long range efter miljöbonus är ju 650 kcliff_barnes skrev:Har följt Model Y under ett par år och står nu i begrepp att byta min tyska dieselkombi mot el-suv. Får dock känslan att de prisnivåer som indikeras idag för Model Y ligger rejält över vad de indikerade för ett par år sedan. Har något hänt eller är jag ute och cyklar?
Smärtgränsen går egentligen runt 600-650. Har kikat på välutrustade ID4 (eg GTX) och Enyaq (eg 4WD). Men var ju egentligen ute efter en Model Y. Kommer priset sänkas vid introduktionen tror ni?
Har ju varit en del trassel med MCU, dörrhandtag
etc. i Model S. Kommer Model Y vara bättre konstruerad / byggd? Har ett par timmar till närmsta Tesla Service center så det funkar inte att behöva åka jojo till verkstaden..
719 900 kr avrundat till 720 000 kr minus 70 000 får jag till 650 000 iaf
När smärtgränsen går på 650k så spelar 10k in.Tellus skrev:Ja Destinations och dokumentavgif. Det va inget jag tog med när jag räknade, nej det har du rätt i. Men när det handlar om dessa summor för en bil tror jag inte 10000 är avgörande i slutändan.lakke skrev:Går inte att köpa bilen till det priset, tillkommer någon avgift på nästan 10 pappheldiggrisen skrev:lakke skrev:660k??cliff_barnes skrev:Long range efter miljöbonus är ju 650 k
719 900 kr avrundat till 720 000 kr minus 70 000 får jag till 650 000 iaf
Är det en absolut gräns från arbetsgivare för förmånsbil?heldiggrisen skrev:När smärtgränsen går på 650k så spelar 10k in.Tellus skrev:Ja Destinations och dokumentavgif. Det va inget jag tog med när jag räknade, nej det har du rätt i. Men när det handlar om dessa summor för en bil tror jag inte 10000 är avgörande i slutändan.
Det var cliff_barnes som satte sin smärtgräns på 650k.martinot skrev:Är det en absolut gräns från arbetsgivare för förmånsbil?heldiggrisen skrev:När smärtgränsen går på 650k så spelar 10k in.Tellus skrev:Ja Destinations och dokumentavgif. Det va inget jag tog med när jag räknade, nej det har du rätt i. Men när det handlar om dessa summor för en bil tror jag inte 10000 är avgörande i slutändan.
Enig.themax skrev:Prishöjningar och komfortförsämringar. Ionic 5 ser absolut ut som en stark ersättare till vår Model 3. Tesla tycks ännu famla i mörker på många områden.
https://teslanorth.com/2021/05/30/new-t ... r-support/
Min killgissning är att MY tillverkade i Berlin blir klart bättre än dagens USA tillverkade.heldiggrisen skrev:Enig.themax skrev:Prishöjningar och komfortförsämringar. Ionic 5 ser absolut ut som en stark ersättare till vår Model 3. Tesla tycks ännu famla i mörker på många områden.
https://teslanorth.com/2021/05/30/new-t ... r-support/
För att TMY fortfarande ska hänga med i loppet för min del, så måste Berlinbilen ha följande:
V2L (>2kW)
HUD
100 kWh batteri/eller -50kkr i pris helst båda.
Och om vi ändå får fortsätta röka på - ta bort alla bekvämlighetsfunktioner utan att berätta för köparna. Det finns ju ett uppdämt behov.Zalman3 skrev:Dock kan det ju vara så att man först lanserar de dyraste modellerna, eftersom det finns ett uppdämt behov.
https://insideevs.com/news/508115/400-m ... a-model-y/
With 4680 battery cells, it should be possible, right?
It seems that Tesla is in a perfect position to launch a new Model Y version with 400 miles (644 km) of EPA range by the end of this year or in early 2022.
Zalman3 skrev:https://insideevs.com/news/508115/400-m ... a-model-y/
With 4680 battery cells, it should be possible, right?
It seems that Tesla is in a perfect position to launch a new Model Y version with 400 miles (644 km) of EPA range by the end of this year or in early 2022.
It should be possible, right?
Tesla verkar börja drabbas rätt mycket av chipbristen, BMW verkar ha kontaktat folk senaste kvartalet om att de också tagit bort ländryggsstödet på passagerarsidan. Skulle tro att Tesla kommer komma tillbaka med det i framtiden när det finns fler komponenter, just nu satsar de nog på att trycka ut så många bilar de kan.themax skrev:Prishöjningar och komfortförsämringar. Ionic 5 ser absolut ut som en stark ersättare till vår Model 3. Tesla tycks ännu famla i mörker på många områden.
https://teslanorth.com/2021/05/30/new-t ... r-support/
Model Y SR finns väl off menu? Den har åtminstone tidigare funnits både in och off menu så inte ännu är väl lite fel uttryckt?Zalman3 skrev:Min killgissning är att MY tillverkade i Berlin blir klart bättre än dagens USA tillverkade.heldiggrisen skrev:Enig.themax skrev:Prishöjningar och komfortförsämringar. Ionic 5 ser absolut ut som en stark ersättare till vår Model 3. Tesla tycks ännu famla i mörker på många områden.
https://teslanorth.com/2021/05/30/new-t ... r-support/
För att TMY fortfarande ska hänga med i loppet för min del, så måste Berlinbilen ha följande:
V2L (>2kW)
HUD
100 kWh batteri/eller -50kkr i pris helst båda.
Med 4680 batterier förväntas, längre räckvidd och snabbare laddning.
Dessutom förväntar jag mig prissänkningar.
Och/eller rejäla prestandaförbättringar.
I Kina gjorde man rejäla prissänkningar när väl bilarna fanns i verkligheten.
Berlin MY ska få speciell 3D färg.
Och Berlin MY ska vara billigare än M3 att tillverka pga MegaCasting tillverkning.
Dock kan det ju vara så att man först lanserar de dyraste modellerna, eftersom det finns ett uppdämt behov.
Låt säga MY LR och P med +70 mils räckvidd.
I USA kan man inte ens beställa MY SR ännu.
Ja, frågan är hur många funktioner de kan ta bort utan att berätta innan det biter dem i svansen? En normal bilköpare går ju inte med på vilket lurendrejeri som helst.OfarligTesla skrev:Tesla verkar börja drabbas rätt mycket av chipbristen, BMW verkar ha kontaktat folk senaste kvartalet om att de också tagit bort ländryggsstödet på passagerarsidan. Skulle tro att Tesla kommer komma tillbaka med det i framtiden när det finns fler komponenter, just nu satsar de nog på att trycka ut så många bilar de kan.
flipmac skrev:Model Y SR finns väl off menu? Den har åtminstone tidigare funnits både in och off menu så inte ännu är väl lite fel uttryckt?Zalman3 skrev:Min killgissning är att MY tillverkade i Berlin blir klart bättre än dagens USA tillverkade.heldiggrisen skrev:Enig.themax skrev:Prishöjningar och komfortförsämringar. Ionic 5 ser absolut ut som en stark ersättare till vår Model 3. Tesla tycks ännu famla i mörker på många områden.
https://teslanorth.com/2021/05/30/new-t ... r-support/
För att TMY fortfarande ska hänga med i loppet för min del, så måste Berlinbilen ha följande:
V2L (>2kW)
HUD
100 kWh batteri/eller -50kkr i pris helst båda.
Med 4680 batterier förväntas, längre räckvidd och snabbare laddning.
Dessutom förväntar jag mig prissänkningar.
Och/eller rejäla prestandaförbättringar.
I Kina gjorde man rejäla prissänkningar när väl bilarna fanns i verkligheten.
Berlin MY ska få speciell 3D färg.
Och Berlin MY ska vara billigare än M3 att tillverka pga MegaCasting tillverkning.
Dock kan det ju vara så att man först lanserar de dyraste modellerna, eftersom det finns ett uppdämt behov.
Låt säga MY LR och P med +70 mils räckvidd.
I USA kan man inte ens beställa MY SR ännu.
https://electrek.co/2021/02/22/tesla-mo ... ort-range/Zalman3 skrev:flipmac skrev:Model Y SR finns väl off menu? Den har åtminstone tidigare funnits både in och off menu så inte ännu är väl lite fel uttryckt?Zalman3 skrev:Min killgissning är att MY tillverkade i Berlin blir klart bättre än dagens USA tillverkade.heldiggrisen skrev:Enig.themax skrev:Prishöjningar och komfortförsämringar. Ionic 5 ser absolut ut som en stark ersättare till vår Model 3. Tesla tycks ännu famla i mörker på många områden.
https://teslanorth.com/2021/05/30/new-t ... r-support/
För att TMY fortfarande ska hänga med i loppet för min del, så måste Berlinbilen ha följande:
V2L (>2kW)
HUD
100 kWh batteri/eller -50kkr i pris helst båda.
Med 4680 batterier förväntas, längre räckvidd och snabbare laddning.
Dessutom förväntar jag mig prissänkningar.
Och/eller rejäla prestandaförbättringar.
I Kina gjorde man rejäla prissänkningar när väl bilarna fanns i verkligheten.
Berlin MY ska få speciell 3D färg.
Och Berlin MY ska vara billigare än M3 att tillverka pga MegaCasting tillverkning.
Dock kan det ju vara så att man först lanserar de dyraste modellerna, eftersom det finns ett uppdämt behov.
Låt säga MY LR och P med +70 mils räckvidd.
I USA kan man inte ens beställa MY SR ännu.
MY SR fanns ett kort tag in menu.
Off menu känner jag inte till att den någonsin funnits.
Tror att priserna kommer droppa ner en bit efter att produktionen varit i gång första halvåret/året.cliff_barnes skrev:Smärtgränsen på 650ksek var före elbilsbonus och en rent subjektiv gräns. Vill inte lägga mer än så på en bil.
Varför jag ställde frågan var väl för att jag har för mig att det indikerats lägre priser tidigare. Men det kanske var någon RWD version eller så.
Hade kanske hoppats att priset skulle justerats när vi nu närmar oss produktion i Berlin och marknaden börjar fyllas på av konkurrenter som inte är i kapp men i vart fall på god väg.
https://www.caranddriver.com/news/a3651 ... -increase/UPDATE 6/10/21: Tesla has increased the price of the Model Y by $500, and it now starts at $53,690.
Inflationen i USA på 5% i maj.Zalman3 skrev:Mera Prishöjningar?
https://www.caranddriver.com/news/a3651 ... -increase/UPDATE 6/10/21: Tesla has increased the price of the Model Y by $500, and it now starts at $53,690.