Avbeställer nu min model Y. Blev en Kia EV6 RWD (plus) istället. All osäkerhet med leveranstid och vad man egentligen får i slutändan är har varit milt frustrerande.
Det som avgjorde för mig var priset och allt lull-lull som följer med i deras plus-paket. Man får dessutom 8% rabatt på de ofificiella priserna om man kör finanselll leasing genom Kia finans (santander). En prisskillnad på 752 - 551 = 201kkr kan jag inte motivera för att få AWD (som jag egentligen inte har behov av).
Lite synd att missa laddnätverket men vi åker så sällan på långresor så vi får väl krångla lite innan Ionity fått upp ordentlig täckning.
Jag sitter lite i samma sits. Älskar Tesla, men det viktigaste för mig är 7-sits. Om det dröjer 2-3 år, kan jag lika gärna prova något annan emellan.
Gillade inte alss MErcedes GLB, så en EQB går bort för mig.
Får jag fråga varför det inte blev en hyundai I5? Jag tycker själv att den ser aptitligare ut. Rymligare fram för allt.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Avbeställer nu min model Y. Blev en Kia EV6 RWD (plus) istället. All osäkerhet med leveranstid och vad man egentligen får i slutändan är har varit milt frustrerande.
Det som avgjorde för mig var priset och allt lull-lull som följer med i deras plus-paket. Man får dessutom 8% rabatt på de ofificiella priserna om man kör finanselll leasing genom Kia finans (santander). En prisskillnad på 752 - 551 = 201kkr kan jag inte motivera för att få AWD (som jag egentligen inte har behov av).
Lite synd att missa laddnätverket men vi åker så sällan på långresor så vi får väl krångla lite innan Ionity fått upp ordentlig täckning.
Jag sitter lite i samma sits. Älskar Tesla, men det viktigaste för mig är 7-sits. Om det dröjer 2-3 år, kan jag lika gärna prova något annan emellan.
Gillade inte alss MErcedes GLB, så en EQB går bort för mig.
Får jag fråga varför det inte blev en hyundai I5? Jag tycker själv att den ser aptitligare ut. Rymligare fram för allt.
Absolut, I5:an ser också fin ut. Det är ju inte mycket som skiljer. Föll för Kians inredning och utseende, med det är ju helt klart en smaksak. Kör en Kia Optima SW PHEV idag och den har varit supertrevlig och driftsäker så det väger ju in lite också.
Avbeställer nu min model Y. Blev en Kia EV6 RWD (plus) istället. All osäkerhet med leveranstid och vad man egentligen får i slutändan är har varit milt frustrerande.
Det som avgjorde för mig var priset och allt lull-lull som följer med i deras plus-paket. Man får dessutom 8% rabatt på de ofificiella priserna om man kör finanselll leasing genom Kia finans (santander). En prisskillnad på 752 - 551 = 201kkr kan jag inte motivera för att få AWD (som jag egentligen inte har behov av).
Lite synd att missa laddnätverket men vi åker så sällan på långresor så vi får väl krångla lite innan Ionity fått upp ordentlig täckning.
Jag sitter lite i samma sits. Älskar Tesla, men det viktigaste för mig är 7-sits. Om det dröjer 2-3 år, kan jag lika gärna prova något annan emellan.
Gillade inte alss MErcedes GLB, så en EQB går bort för mig.
Får jag fråga varför det inte blev en hyundai I5? Jag tycker själv att den ser aptitligare ut. Rymligare fram för allt.
Absolut, I5:an ser också fin ut. Det är ju inte mycket som skiljer. Föll för Kians inredning och utseende, med det är ju helt klart en smaksak. Kör en Kia Optima SW PHEV idag och den har varit supertrevlig och driftsäker så det väger ju in lite också.
Mitt problem med KIA är allt "plingande", undrar om eGMP plattformen ärver den "ovanan"? Har jo inte något med själva plattformen att göra, men saknar en "Joe Mode" i Koreanerna.
Mitt problem med KIA är allt "plingande", undrar om eGMP plattformen ärver den "ovanan"? Har jo inte något med själva plattformen att göra, men saknar en "Joe Mode" i Koreanerna.
Haha, ja, sant. Uppstartsplinget i Optiman var irriterande. Numera filtrerar min hjärna bort det.
Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.
Vad en tillverkare har vinstmarginal är ju inget som påverkar mitt köpbeslut, det är ju priset jag betalar för vad jag får jämfört med konkurrenterna som är viktigt för mig. Så om Tesla lyckas ha en hög vinstmarginal men ändå leverera bra i den jämförelsen är det ju lugnt.
Stämmer till viss del för mig också men om man tycker att dom är på gränsen till för dyra så blir en sådan här vinstmarginal kanske det som får mig att säga nej.
Det är ju vinstmarginal på produktionen och själva fabrikstillverkningen av en bil.
Tesla har ju haft enorma forsknings och utvecklingskostnader under 10 år att ta igen. Så jag unnar de gärna det.
Men rent allmänt så är jag egoist. Köper den bil som jag tycker ger mig personligen mest värde för pengarna (oavsett om bolaget går med vinst eller förlust på försäljningen).
Vinstmarginalen är ju mest intressant för de som jobbar på bolaget, eller är aktieägare.
Exakt, man kan helt enkelt inte stirra sig blind på tillverkningen enbart utan man måste ta med vad det kostar att
utveckla en bil, det är enorma summor som då ska fördelas på produktionen även om man ofta (vid behov) sprider
ut kostnaderna på lite fler modeller som delar teknik osv (även över tid, alltså till kommande modeller)…
Och Tesla har ju precis som du säger också några dyra år att ”ta igen” eftersom dom helt enkelt började från noll, även
om dom hade hjälp med första Roadstern mm när dom köpte in ett typ färdigt chassie (och kaross till stor del).
Ioniq 5 och aptitlig i samma mening . Tekniskt intressant men den ser ju ut som en uppumpad Audi A3 från 97. Konstig variant på bil öht måste jag säga, en gigantisk Golf-klass bara
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Ioniq 5 och aptitlig i samma mening . Tekniskt intressant men den ser ju ut som en uppumpad Audi A3 från 97. Konstig variant på bil öht måste jag säga, en gigantisk Golf-klass bara
Jo, håller nog med lite om det. Som tur är har de ju KIA EV6 som ser i mitt personliga tycke lite vettigare ut (och lite mindre leksaksbil från 80/90-talet). Men bra att det finns olika alternativ för olika estetiska preferenser. Ju fler elbilar som säljs ju bättre för alla. Det viktiga, gällande laddeffekt och drivlina, verkar de så här långt lyckats väldigt bra med.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Om man bara kunna få veta när dragkroken går att köpa i shoppen…
En annan lite konstig sak. Förutom vår Model S har vi en 2020 BMW X1 och enligt MiMs hemsida så kan vår hundbur (Variocage Single Large) förlängas och bli längre i BMWen än i Model Y Det verkar konstigt. Ser fram emot att testa i demo bil.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Om man bara kunna få veta när dragkroken går att köpa i shoppen…
En annan lite konstig sak. Förutom vår Model S har vi en 2020 BMW X1 och enligt MiMs hemsida så kan vår hundbur (Variocage Single Large) förlängas och bli längre i BMWen än i Model Y Det verkar konstigt. Ser fram emot att testa i demo bil.
Det går in en Variocage Double Small utan problem, hur mycket skiljer det i mätt mot din bur?
Om man bara kunna få veta när dragkroken går att köpa i shoppen…
En annan lite konstig sak. Förutom vår Model S har vi en 2020 BMW X1 och enligt MiMs hemsida så kan vår hundbur (Variocage Single Large) förlängas och bli längre i BMWen än i Model Y Det verkar konstigt. Ser fram emot att testa i demo bil.
Det går in en Variocage Double Small utan problem, hur mycket skiljer det i mätt mot din bur?
Enligt MIM:
Variocage Double Small: 73-99 × 93 × 59 cm
Variocage Single Large: 76-103 × 55.5 × 65 cm
Så den är lite högre, vilket nog är det som kan göra utslaget. I vår X1 har vi buren förlängd till 81cm (max för bilen) vilket är perfekt för vår labbe.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
When it comes to Model Y, we think Model Y will be the best-selling car or vehicle of any kind in the world and probably next year. … I’d say more likely than not, that in 2022, Model Y is the best-selling car or truck of any kind in the world.” —Elon Musk, Tesla Q1 2021 Earnings Call
Om man bara kunna få veta när dragkroken går att köpa i shoppen…
En annan lite konstig sak. Förutom vår Model S har vi en 2020 BMW X1 och enligt MiMs hemsida så kan vår hundbur (Variocage Single Large) förlängas och bli längre i BMWen än i Model Y Det verkar konstigt. Ser fram emot att testa i demo bil.
Det går in en Variocage Double Small utan problem, hur mycket skiljer det i mätt mot din bur?
Enligt MIM:
Variocage Double Small: 73-99 × 93 × 59 cm
Variocage Single Large: 76-103 × 55.5 × 65 cm
Så den är lite högre, vilket nog är det som kan göra utslaget. I vår X1 har vi buren förlängd till 81cm (max för bilen) vilket är perfekt för vår labbe.
Jag hade en Mim Variocage Dubbel (DL) i en Model X. Problemet är den sluttande rutan och den ger inte skitmycket plats uppåt. Däremot är X:en lite längre än Y men det är väldigt marginellt.
Denna videon går igenom måtten väldigt tydligt.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
When it comes to Model Y, we think Model Y will be the best-selling car or vehicle of any kind in the world and probably next year. … I’d say more likely than not, that in 2022, Model Y is the best-selling car or truck of any kind in the world.” —Elon Musk, Tesla Q1 2021 Earnings Call
Tveksamt.
Toyota corolla kostar en bråkdel, och under nästa år får vi se resultaten av vad som händer när världens centralbanker fördubblat penningmängden pga C19, dyra bilar lär bli en förlorare.
MY är en mycket bra bil, och när den lanserades i USA för snart 1,5 år sedan, så var den ensam i klassen. Under 2022 så kommer den ha en handfull riktig seriösa utmanare så jag är inte ens säker på att den blir världens mest sålda el-CUV i 2022.
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
When it comes to Model Y, we think Model Y will be the best-selling car or vehicle of any kind in the world and probably next year. … I’d say more likely than not, that in 2022, Model Y is the best-selling car or truck of any kind in the world.” —Elon Musk, Tesla Q1 2021 Earnings Call
Tveksamt.
Toyota corolla kostar en bråkdel, och under nästa år får vi se resultaten av vad som händer när världens centralbanker fördubblat penningmängden pga C19, dyra bilar lär bli en förlorare.
MY är en mycket bra bil, och när den lanserades i USA för snart 1,5 år sedan, så var den ensam i klassen. Under 2022 så kommer den ha en handfull riktig seriösa utmanare så jag är inte ens säker på att den blir världens mest sålda el-CUV i 2022.
Vilken är idag mest sålda bilen och hur många såldes..
Även om efterfrågan skulle vara hög, har tesla ens kapacitet nästa år att producerar så många modell y?
When it comes to Model Y, we think Model Y will be the best-selling car or vehicle of any kind in the world and probably next year. … I’d say more likely than not, that in 2022, Model Y is the best-selling car or truck of any kind in the world.” —Elon Musk, Tesla Q1 2021 Earnings Call
Tveksamt.
Toyota corolla kostar en bråkdel, och under nästa år får vi se resultaten av vad som händer när världens centralbanker fördubblat penningmängden pga C19, dyra bilar lär bli en förlorare.
MY är en mycket bra bil, och när den lanserades i USA för snart 1,5 år sedan, så var den ensam i klassen. Under 2022 så kommer den ha en handfull riktig seriösa utmanare så jag är inte ens säker på att den blir världens mest sålda el-CUV i 2022.
MY har dock fördelen av superchargers. Det där med att Tesla ska öppna upp laddarna för andra bilar skulle jag inte hålla andan till. Det kan nog dröja ganska länge, om det alls blir av. Elon twittrar mycket...
Dock tilltalar mig inte Model Y särskilt mycket av flera anledningar. Batteriet t ex. Såg i en tråd om en Model 3 att en SR+ ägare hade tappat 15% av batterikapaciteten på 2 år. Jag som trodde att batterierna i Model 3/Y var en generation nyare och bättre än våra gamla S-batterier. Men icke. Tar mycket hellre lite långsammare laddning än såna enorma degraderingar på kort tid.
Corolla med ungefär 1,3 miljoner sålda.
Jag tror inte världens mest sålda bil i 2022 blir en elbil, iaf inte en som ligger på överste halvan gällande pris.
Tror inte den blir mest sålda (el)bil på något kontinent faktisk.
För att Tesla MY ska bli världens mest sålda bil 2022, så måste den ta kunder från båda compaktmarknaden (för dyr) och pickup marknaden (för liten), så nej det tror jag inte
Tesla 2 tror jag kanske kommer ha en möjlighet, då den helt kan dominera kompaktmarknaden.
Corolla med ungefär 1,3 miljoner sålda.
Jag tror inte världens mest sålda bil i 2022 blir en elbil, iaf inte en som ligger på överste halvan gällande pris.
Tror inte den blir mest sålda (el)bil på något kontinent faktisk.
För att Tesla MY ska bli världens mest sålda bil 2022, så måste den ta kunder från båda compaktmarknaden (för dyr) och pickup marknaden (för liten), så nej det tror jag inte
Tesla 2 tror jag kanske kommer ha en möjlighet, då den helt kan dominera kompaktmarknaden.
Tesla MY kommer att tillverkas i 4 fabriker i över 1 miljon exemplar i årstakt nästa år.
Få bilar tillverkas i över 1 miljon per år.
Ska man sälja +500.000 MY bara i Europa, då måste priset ner drastiskt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Corolla med ungefär 1,3 miljoner sålda.
Jag tror inte världens mest sålda bil i 2022 blir en elbil, iaf inte en som ligger på överste halvan gällande pris.
Tror inte den blir mest sålda (el)bil på något kontinent faktisk.
För att Tesla MY ska bli världens mest sålda bil 2022, så måste den ta kunder från båda compaktmarknaden (för dyr) och pickup marknaden (för liten), så nej det tror jag inte
Tesla 2 tror jag kanske kommer ha en möjlighet, då den helt kan dominera kompaktmarknaden.
Tesla MY kommer att tillverkas i 4 fabriker i över 1 miljon exemplar i årstakt nästa år.
Få bilar tillverkas i över 1 miljon per år.
Ska man sälja +500.000 MY bara i Europa, då måste priset ner drastiskt.
Bara Corolla som produceras i över 1 miljon exemplar.
Skillnad på kapacitet och årstakt, jag tror inte 4 gigafactories kommer producera till 100% kapacitet i 2022.
Frågan är när ”bubble of everything” spricker, och hur man reorganiserar. Blir det som WEF och Klaus Schwab vill, så är det ingen som kommer äga sin egen bil efter ”the great reset”.
Toyota Corolla wins again in 2020 the palm of the best-selling car in the world, with 1.134 million units elapsed, according to a study published by Focus2move. On the world sales podium, the Japanese compact is followed by the ToyotaRAV4 (971,516 units) and Honda CR-V (705,651 units).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Toyota Corolla wins again in 2020 the palm of the best-selling car in the world, with 1.134 million units elapsed, according to a study published by Focus2move. On the world sales podium, the Japanese compact is followed by the ToyotaRAV4 (971,516 units) and Honda CR-V (705,651 units).
Ser ut som de glömde Ford F-serie(787372 sålda 2020). Nu kommer ”Lightning” ut också, så MY lär nog inte sno några elbilskunder från pickup-gänget.
Toyota Corolla wins again in 2020 the palm of the best-selling car in the world, with 1.134 million units elapsed, according to a study published by Focus2move. On the world sales podium, the Japanese compact is followed by the ToyotaRAV4 (971,516 units) and Honda CR-V (705,651 units).
2019 så såldes 1,48 miljoner Corolla, 2020 minskade alltså försäljningen med ca 350 000. ToyotaRAV4 ökade med 6 000 mellan 2019 och 2020 men Honda CR-V minskade med ca 120 000.
Själv tror jag att efterfrågan på avgasbilar minskar och efterfrågan på elbilar ökar vilket kommer leda till att försäljningen av avgasbilar minskar och elbilar ökar. Toyota Corolla kommer inte kunna behålla förstaplatsen utan åtminstone en elbilsvariant.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Toyota Corolla wins again in 2020 the palm of the best-selling car in the world, with 1.134 million units elapsed, according to a study published by Focus2move. On the world sales podium, the Japanese compact is followed by the ToyotaRAV4 (971,516 units) and Honda CR-V (705,651 units).
2019 så såldes 1,48 miljoner Corolla, 2020 minskade alltså försäljningen med ca 350 000. ToyotaRAV4 ökade med 6 000 mellan 2019 och 2020 men Honda CR-V minskade med ca 120 000.
Själv tror jag att efterfrågan på avgasbilar minskar och efterfrågan på elbilar ökar vilket kommer leda till att försäljningen av avgasbilar minskar och elbilar ökar. Toyota Corolla kommer inte kunna behålla förstaplatsen utan åtminstone en elbilsvariant.
Hur ser efterfrågan på elbilar ut i gamla östblocket inkl Ryssland? I Turkiet? Sydafrika? Brasilien? Australien? Japan? Indonesien? Egypten? Indien? Argentina? Nigeria?
Toyota säljer massor av bilar på "udda" marknader också. Inte ens i alla länder i Västeuropa går det särskilt bra för elbilar. I Tyskland måste de nästan ge bort bilarna för att nå målen t ex. Och åker du till Italien eller Spanien så vimlar det inte direkt av elbilar om man säger så.
Vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo, bli inte hemmablind utan titta ut på utsidan av elbilsbubblan ibland också för att få lite perspektiv.
Germany is still scheduled for September. However, already at the time of the order launch, rumours emerged that deliveries could start as early as August. The arrival of the first units before the middle of the month now also suggests this. Just like the German premiere of the vehicle, to which Tesla has invited journalists to its showroom in Berlin on 19 August.