Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Hur mycket har läckt ut om andra tillverkares elbilar?
Jag följer ju främst nyheter om Tesla och har väldigt sällan sett läckta bilder i förtid på modeller, facelift, etc.

För andra tillverkare (som jag alltså inte följer lika noggrant) tycker jag det dyker upp läckta bilder i tid och otid, ID.4, Hummer EV, Fiat 500e, Taycan, och många andra fanns ju t.ex. på nätet långt innan lansering.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av BrooklynS »

vigge50 skrev:
Nu har customer reports släppt årets rapport om hur bra bilarna är och där får Model Y kommentaren "mush worse then average". Tesla har alltså en del att jobba på, och vi får väll hoppas på att de blir bättre i Tyskland. De största problemen var paneler som behövde justeras samt färgen, en del har upptäckt damm, skräp och hår i färgen. Rengör de inte bilarna innan de sa färgas?

https://www.greencarreports.com/news/11 ... ports-says

Är en bil "dålig" för att man hittar ett dammkorn i lacken? Eller att paneler behöver justeras?

Det är ju snarare normal amerikansk industristandard. Säger ingenting om hur bra/dålig bilen är.
Tesla Y LR -22 EAP
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av chaffis75 »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Hur mycket har läckt ut om andra tillverkares elbilar?
Jag följer ju främst nyheter om Tesla och har väldigt sällan sett läckta bilder i förtid på modeller, facelift, etc.

För andra tillverkare (som jag alltså inte följer lika noggrant) tycker jag det dyker upp läckta bilder i tid och otid, ID.4, Hummer EV, Fiat 500e, Taycan, och många andra fanns ju t.ex. på nätet långt innan lansering.

/fth
Glöm inte att många tillverkare läcker medvetet för att de ska pratas om de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
fth skrev:
mikebike skrev:
Tesla är ju väldigt bra på att hålla tätt i alla fall. Model Y med 7 tillverkas, men det finns inga bilder.
Samma med facelift på Model 3, bilar var redan på väg till Europa när det spekulerades om vilka ändringar som skulle komma...
Ja, det är verkligen förvånansvärt få läckor från Tesla, 4680-cellen fanns det ju t.ex. bara en suddig bild på någon vecka före BD, trots att massor av anställda måste ha vetat om den den under lång tid.

/fth
Hur mycket har läckt ut om andra tillverkares elbilar?
Andra läcker (haussar) minst ett år i förväg. Jag förhandsbokade t.ex. en Skoda Enyaq för ett halvår sedan men än så länge har jag inte ens lyckats se en i verkligheten och leveranserna av AWD-modellen börjar till hösten. Skoda "läckte" teasers långt innan själva presentationen, som blev en besvikelse.
XC40 P8 har man hört talas om ganska länge, men det finns inga bilar att provköra än på ett tag o.s.v.

Skillnaden mot Tesla är "de andra" försöker hålla uppe intresset för att inte gamla kunder skall tappa hoppet och köpa en Tesla.
Tesla å andra sidan verkar vara rädda för att stå med osålda bilar som plötsligt blivit omoderna p.g.a. facelift?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

vigge50 skrev:
Nu har customer reports släppt årets rapport om hur bra bilarna är och där får Model Y kommentaren "mush worse then average". Tesla har alltså en del att jobba på, och vi får väll hoppas på att de blir bättre i Tyskland. De största problemen var paneler som behövde justeras samt färgen, en del har upptäckt damm, skräp och hår i färgen. Rengör de inte bilarna innan de sa färgas?

https://www.greencarreports.com/news/11 ... ports-says
Är detta unikt för just Model Y?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
vigge50 skrev:
Nu har customer reports släppt årets rapport om hur bra bilarna är och där får Model Y kommentaren "mush worse then average". Tesla har alltså en del att jobba på, och vi får väll hoppas på att de blir bättre i Tyskland. De största problemen var paneler som behövde justeras samt färgen, en del har upptäckt damm, skräp och hår i färgen. Rengör de inte bilarna innan de sa färgas?

https://www.greencarreports.com/news/11 ... ports-says
Är detta unikt för just Model Y?
Har haft exakt samma problem med min M3 (både inexakt passning av delar, och dammkorn under lacken som de fått åtgärda efter leverans), så är inget direkt nytt skulle jag misstänka.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mati »

Men M3 har tydligen fått mycket bättre betyg. Enda Teslan som faktiskt rekommenderas av customer reports.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Tycker Tesla klarar sig bra jämfört med Volvo och snittbilen.

Betyg för Tesla 3, mot snitt-Volvo 2019-2021, och Snittbilen 2019-2021.

Problemfri
Tesla 3, 89,2%
snitt-Volvo 2019-2021, 84,2%
Snittbilen 2019-2021, 88,4%

Bilförsäljare
Tesla 3, 69,4%
snitt-Volvo 2019-2021, 83,5%
Snittbilen 2019-2021, 78,5%

Service/Verkstad
Tesla 3, 81,2%
snitt-Volvo 2019-2021, 82%
Snittbilen 2019-2021, 80,1%

Märkestrogen
Tesla 3, 88.9%
snitt-Volvo 2019-2021, 75%
Snittbilen 2019-2021, 77,1%

Göra om köpet
Tesla 3, 93,5%
snitt-Volvo 2019-2021, 82,5%
Snittbilen 2019-2021, 88,3%

Motorproblem
Tesla 3, 1%
snitt-Volvo 2019-2021, 5%
Snittbilen 2019-2021, 3%

Elektronikproblem
Tesla 3, 14%
snitt-Volvo 2019-2021, 28%
Snittbilen 2019-2021, 19%

Garantinöjdhet
Tesla 3, 89,5%
snitt-Volvo 2019-2021, 82,1%
Snittbilen 2019-2021, 82,2%

Snitt
Tesla 3, 83,5%
snitt-Volvo 2019-2021, 81,1%
Snittbilen 2019-2021, 82,2%


Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

Bilförsäljare
Tesla 3, 69,4%
snitt-Volvo 2019-2021, 83,5%
Snittbilen 2019-2021, 78,5%
Denna är ju lite knivig eftersom Tesla, tack och lov inte har bilförsäljare.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Bilförsäljare
Tesla 3, 69,4%
snitt-Volvo 2019-2021, 83,5%
Snittbilen 2019-2021, 78,5%
Denna är ju lite knivig eftersom Tesla, tack och lov inte har bilförsäljare.
Ja, men samtidigt så har vi ingen aning om vad datan baseras på eftersom Zalman3 som vanligt anser det onödigt att ange källa. Är det ett svenskt test eller har han använt Google translate?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

LarsL skrev:
Bilförsäljare
Tesla 3, 69,4%
snitt-Volvo 2019-2021, 83,5%
Snittbilen 2019-2021, 78,5%
Denna är ju lite knivig eftersom Tesla, tack och lov inte har bilförsäljare.
Vad kallas de som jobbar i showroomen då?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av HelectriC »

mikebike skrev:
LarsL skrev:
Bilförsäljare
Tesla 3, 69,4%
snitt-Volvo 2019-2021, 83,5%
Snittbilen 2019-2021, 78,5%
Denna är ju lite knivig eftersom Tesla, tack och lov inte har bilförsäljare.
Vad kallas de som jobbar i showroomen då?
Advisors :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
mikebike skrev:
LarsL skrev:
Bilförsäljare
Tesla 3, 69,4%
snitt-Volvo 2019-2021, 83,5%
Snittbilen 2019-2021, 78,5%
Denna är ju lite knivig eftersom Tesla, tack och lov inte har bilförsäljare.
Vad kallas de som jobbar i showroomen då?
Advisors :lol:
Det viktigaste är väl att dom inte får någon provision oavsett om dom "hjälper till "
med en beställning :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

Det absolut viktigaste är att du aldrig behöver prata med dem under hela affären. Det blir lite som att gå från att köpa TV på 90-talet och idag. På 90-talet var man tvungen att hänga med och snacka med en försäljare i ”en evighet” för att få köpa en tv. Nu räcker det med att gå till en webbsida och klicka köp.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Det absolut viktigaste är att du aldrig behöver prata med dem under hela affären. Det blir lite som att gå från att köpa TV på 90-talet och idag. På 90-talet var man tvungen att hänga med och snacka med en försäljare i ”en evighet” för att få köpa en tv. Nu räcker det med att gå till en webbsida och klicka köp.
Så dj-vla underbart! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
LarsL skrev:
Bilförsäljare
Tesla 3, 69,4%
snitt-Volvo 2019-2021, 83,5%
Snittbilen 2019-2021, 78,5%
Denna är ju lite knivig eftersom Tesla, tack och lov inte har bilförsäljare.
Vad kallas de som jobbar i showroomen då?
Advisors :lol:
Det viktigaste är väl att dom inte får någon provision oavsett om dom "hjälper till "
med en beställning :)
De utför precis samma arbete som sina kollegor på Bilia.
Löneavtalet har knappast någon betydelse i det fallet.

Jag har köpt bilar förr (Volvo) utan att träffa någon säljare IRL.

När det gäller köpet av min M3 har jag haft kontakt med min säljare IRL, via mejl och telefon (han ringde upp mig).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Fredrik j »

Många har råkat ut för riktigt dåliga bilförsäljare och stått ut med dom även fast det ju är ganska enkelt att köpa bil någon annanstans. När jag köpte min Volvo var första irl-kontakt med säljaren när jag skulle hämta bilen. Dom flesta handlar sköter väl kontakt via mail/telefon idag? Vill man provköra behöver man ju besöka en handlare men många har idag ”hallvärdar” som sköter provkörning och demonstration. Ungefär som tesla gör vad jag förstått.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
Många har råkat ut för riktigt dåliga bilförsäljare och stått ut med dom även fast det ju är ganska enkelt att köpa bil någon annanstans. När jag köpte min Volvo var första irl-kontakt med säljaren när jag skulle hämta bilen. Dom flesta handlar sköter väl kontakt via mail/telefon idag? Vill man provköra behöver man ju besöka en handlare men många har idag ”hallvärdar” som sköter provkörning och demonstration. Ungefär som tesla gör vad jag förstått.
Ja, på Bilia behöver man inte prata med någon säljare för att få provköra en bil. Man behöver inte ens förboka. Det är bara att fråga i "Informationen".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

Tesla skickade ju ut om att man kan provköra utan kontakt. Det är ju riktigt bra då slipper man säljare även i det steget.
Till slut kanske man bara kan klicka i beställ på en sida och sedan kommer bilen hem till mig.
2743D80C-02B2-4711-A8D1-7A02B4533001.jpeg
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.
Vad är det som är modernt med lägre servicenivå? Jag tror tesla ganska snart kommer likna vilken bilhandlare som helst. Väldigt många har inte dåliga erfarenheter av bilhandlare utan uppskattar servicen om man behöver den. Behöver man den inte ska det gå att köpa bil helt utan personlig kontakt som många bilhandlare redan gör. Corona har skyndat på utvecklingen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.
Vad är det som är modernt med lägre servicenivå? Jag tror tesla ganska snart kommer likna vilken bilhandlare som helst. Väldigt många har inte dåliga erfarenheter av bilhandlare utan uppskattar servicen om man behöver den. Behöver man den inte ska det gå att köpa bil helt utan personlig kontakt som många bilhandlare redan gör. Corona har skyndat på utvecklingen.
Hur kan du få det till att Tesla har "lägre" servicenivå? De erbjuder ju sådant som andra inte gör, och ligger i absolut framkant.
Om man är 50+ och inte gillar nytänk så kan jag förstå om man inte uppskattar nymodigheter som att hantera ärenden via en app. Men tillhör man millenie-generation eller senare så ser man det som en enorm fördel.
Själv tycker jag det är enormt frustrerande att behöva ringa eller maila folk. Några klick i en app kan man göra närsomhelst och varsomhelst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.
Vad är det som är modernt med lägre servicenivå? Jag tror tesla ganska snart kommer likna vilken bilhandlare som helst. Väldigt många har inte dåliga erfarenheter av bilhandlare utan uppskattar servicen om man behöver den. Behöver man den inte ska det gå att köpa bil helt utan personlig kontakt som många bilhandlare redan gör. Corona har skyndat på utvecklingen.
Hur kan du få det till att Tesla har "lägre" servicenivå? De erbjuder ju sådant som andra inte gör, och ligger i absolut framkant.
Om man är 50+ och inte gillar nytänk så kan jag förstå om man inte uppskattar nymodigheter som att hantera ärenden via en app. Men tillhör man millenie-generation eller senare så ser man det som en enorm fördel.
Själv tycker jag det är enormt frustrerande att behöva ringa eller maila folk. Några klick i en app kan man göra närsomhelst och varsomhelst.
Bra service är att erbjuda många alternativ.
Jag ska lämna min Volvo på service på torsdag. Jag bokade i appen. Har varken ringt eller mailat någon. Men om jag skulle vilja göra det går det också bra. Eller ett personligt besök om man vill det. För mig funkar det bra att boka i appen men längre resonemang sköter jag helst via mail. Samma sak när jag förorsakade en skada i somras. Bokade skadebesiktning via appen.
Varifrån kommer myten att det bara är tesla som använder en app?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.
Vad är det som är modernt med lägre servicenivå?
Vad du medvetet förvanskar och hittar på saker när du inte har några argument! :D

Var försäljningsprocessen som diskuterades, och som var det jag refererade till.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.
Vad är det som är modernt med lägre servicenivå?
Vad du medvetet förvanskar och hittar på saker när du inte har några argument! :D

Var försäljningsprocessen som diskuterades, och som var det jag refererade till.
Vad menar du? Vad är det som är så modernt med att begränsa försäljningsprocessen till endast ett alternativ? Att sälja bilen i en app är ju det enklaste och billigaste. Men varför måste det vara det enda sättet? Alla biltillverkare kommer väl erbjuda att beställa bilen i en app om det är vad kunderna vill ha?
Skriv svar