Svenssons skrev:Tror inte att batterierna kommer tillverkas i Giga Berlin till en början. Frågan är till och med om det är batterier som Tesla kommer tillverka eller tredjepartsbatterier.
https://uk.reuters.com/article/us-tesla ... KKBN26T04J(Reuters) - Tesla Inc TSLA.O Chief Executive Elon Musk said on Wednesday the company will produce Model Y with a new structural battery design and technology at its Berlin factory next year and that could result in a "significant production risk".
The U.S. electric carmaker plans to manufacture a new version of its Model Y crossover vehicle, and possibly even battery cells at the site. Last month, Musk said that Tesla will use its Germany-based plant to demonstrate a radical overhaul of how its cars are built.
The company plans to start the production of Model Y at Gigafactory Berlin during the second half of 2021.
Tesla’s new battery cell - a larger cylindrical format called 4680 that can store more energy and is easier to make - is key to achieving the goal of cutting battery costs in half and ramping up battery production nearly 100-fold by 2030.
The company’s new structural battery pack requires the new 4680 battery cells in order to work.
Låt oss blicka tillbaka i tråden:Svenssons skrev:Vilka argument fanns det att Model 3 inte skulle kunna exporteras till Europa?
M3 SR tillverkade i Kina har helt andra batterier än de M3 som nu säljs i Europa.Svenssons skrev:Är det så att Model Y i Giga Shanghai inte kommer att produceras med 4680 från start utan först om ett par år är det ytterligare ett argument varför Model Y inte kommer att importeras från Kina till Europa. Varför köra med två rätt olika versioner av Model Y i Europa? Vem skulle vilja ha en av de där första Model Y från Kina som några månader efter leverans kommer vara legacy?
Alt 2 sker just nu med M3 SR.Svenssons skrev:Vad skulle det vara för risk?Laban skrev:Elon pratar om en risk produktionsmässigt. Skulle väl möjligtvis vara en orsak till att man kan tänka sig leverera Y från Kina till Europa.
Men vinsten är stor. Och någon fabrik ska vara först ut med 4680, varför inte Berlin.
Alt 1 Sälja Kina-tillverkade i Kina utan större fördröjning i transport.
Alt 2 Transportera de Kina-tillverkade bilarna till Europa och sälja dem där efter minst 2-3 extra veckor i transport.
Svenssons skrev:När sa Tesla att Model 3 inte skulle exporteras?
https://www.globaltimes.cn/content/1203968.shtmlThe Made-in-China model 3 vehicles are ready to leave the port in Shanghai next Tuesday to be exported to Germany, France, Italy and other European countries, although CEO Elon Musk said the company did not plan to export when building its Gigafactory in Shanghai.
https://electrek.co/2020/10/18/tesla-ex ... to-europe/
Utbyggnaden av Giga Shanghai som är avsedd för produktionen av MY är i princip klar och produktionen förväntas börja i November. Leveranserna börjar i Q1 enligt den kinesiska Tesla-sidan. Giga Berlin blir klar tidigast i juli nästa är, sedan får vi se hur länge det tar att få igång produktionen i den helt nya fabriken, med helt nya anställda, med helt nya produktionsmetoder. Går det bra, så blir det nog inga MY från Kina. Problemet, som gör att Tesla tappar försäljning, är att Tesla inte har någon leveranstid på MY i Europa, f n så kan man inte ens vara säker vilket år den kommer. För oss är det kört med MY, vi kan inte välja en bil med så osäker leveranstid. För oss blir det sannolikt en M3 under Q2.Svenssons skrev:Någon import av Model Y från Kina ser inte jag är på gång, främst eftersom det dels inte produceras några Model Y i Kina idag och dels för att Giga Berlin snart (inom 6-8 månader) ska börjar producera Model Y.