Tesla bekräftar leverans av Model Y från Grünheide i mars.
I ett internt mejl har Tesla bekräftat sin plan att påbörja leveranser av Model Y Performance från Grünheide i mars. Tidigare hade en ändring i konfiguratorn bara indikerat det.
I posten till anställda i Tyskland, som publicerades i det tyska "Tesla Drivers and Friends"-forumet (TFF), nämns mars som förväntad leveransstart för Model Y Performance från tyska Gigafactory. "Modelprestandan från Berlin kan nu också beställas och kommer troligen att nå oss från mars", står det.
Observatörer hade redan misstänkt det, sedan en ändring gjordes i konfiguratorn i januari. Ett leveransdatum för svartvit Model Y Performance har nu tillkännagivits i mars, för de övriga finishen i maj – tidigare sas prestandaversionen bara vara "tidigt 2022". En specifik leverans i mars kunde ha inneburit en import av prestandamodeller från Kina, men posten bekräftar den troliga produktionen i Tyskland.
Konfiguratoruppdateringen gjorde även några andra ändringar för 2022 års modell, inklusive långdistansmodellen (i Tyskland: "maximal range"), som fortsätter att komma från Kina. Tack vare ett nytt batteri ökar WLTP-räckvidden för Model Y LR från 507 till 533 kilometer. Tesla har dock bara homologerat versionen med de mindre aerodynamiska 20-tumsfälgarna enligt WLTP. Med 19-tumsmodellerna har Model Y en "beräknad" räckvidd på 565 kilometer – men detta är inget officiellt WLTP-värde, varför konfiguratorn nämner 537 kilometer med stora bokstäver. Model Y Performance specificeras med det nya batteriet med upp till 514 kilometer, tidigare nämndes 480 kilometer i konfiguratorn.
Den längre räckvidden tack vare "en förbättrad energitäthet för batteriet" bekräftas också i Tesla Mail. Cellerna kommer troligen fortfarande från LGES, men det nya batteriet benämns internt som "5L", föregångaren hette "5C". Den användbara batterikapaciteten uppges öka från cirka 77 till 79 kWh.
Ur teknisk synvinkel inkluderar andra förändringar för 2022 års modell ett 15-volts litiumjonbatteri, som ersätter det tidigare 12-voltsbatteriet. Dessutom, enligt Tesla Mail, är en "snabbare processor för förbättrad drift" installerad. Detta borde vara AMD Ryzen känd från Model S Referesh istället för en Intel-processor. Eftersom vissa Model Y Performance redan levererades med denna processor i Kina, var detta steg förväntat.
Intressant för de åkande och föraren: I Model Y installeras nu även tvåglasfönster på bakdörrarna för att förbättra akustiken. Den numera standardpakethyllan ska också bidra till detta, för att ljudisolera från stammen. Det finns också ett förbättrat musiksystem och uppvärmda torkarblad.
Alla de nämnda ändringarna, från batteriet till vindrutetorkarna, gäller nu även för Model 3, räckvidden ökar till upp till 626 kilometer ”uppskattad” räckvidd med 18-tumsfälgarna och 602 kilometer enligt WLTP med 19-tummaren fälgar. Ett undantag: Model 3 har fortfarande bara tvåglasfönster i framdörrarna.
Giga Texas kommer också att lanseras i mars – men med 4680 celler
Inte bara i Grünheide är leveransstart under första kvartalet. "Electrek" säger sig ha lärt sig från insiderkällor att Tesla planerar att leverera den första Model Y från den nya fabriken i Texas före slutet av första kvartalet, det vill säga i mars. Det är oklart om konventionella batteripaket med 2170 celler eller strukturella batteripaket med 4680 celler kommer att installeras här, som initialt i Grünheide. Det senare anses troligt. Det kan komma en bekräftelse på detta på torsdagskvällen när Tesla presenterar sina affärssiffror för 2021.
Eftersom både Model Y-produktionen i Texas och produktionen av 4680-cellerna ligger några månader efter schemat är en annan rapport från de senaste veckorna mindre överraskande: Enligt uppgifter från Reuters skjuter Tesla upp produktionsstarten för Cybertrucken till kl. slutet av första kvartalet 2023. Orsaken är inte bara de knappa 4680-batterierna. Tesla vill revidera Cybertrucken igen med tanke på den hårdnande konkurrensen inom segmentet elektriska pickuper.