Det ser du ju i mitt citat att du har!Jerker skrev:Det har jag aldrig skrivit!
Nejdå, har ändrat namn nu till rätt. Sorry Jerker haha
Moderator: Redaktion
Det ser du ju i mitt citat att du har!Jerker skrev:Det har jag aldrig skrivit!
Har haft det på en V60 som original tillbehör. För e-tron finns det inte alls. Det gör det kanske nu, det vet jag iofs inte.MWall skrev:mati skrev:Inte bara Tesla. Jag sprang och letade som en Gnu för att få till en hyfsad lösning för hundarna i min e-tron. Det slutade med ett universellt galler som man fäster i de bakre nackstöden. Inte perfekt, men det duger.MWall skrev:Tesla har en hel del nackdelar...Jerker skrev:Det märkliga är ju att finesser som funnits i fossilbilar i decennier plötsligt inte längre finns till elbilar. Då får vi ägare kämpa för att få dessa även till våra elbilar. Dragkrok, lastgaller, insynsskydd...
Skidlucka skulle jag vilja ha.
Galler från fabrik har jag bara sett på XC70. Finns det på fler bilar?
Det bästa är ju om det antingen finns som standard eller originaltillbehör, alltså så att fästen finns och att installationen är enkel.mati skrev:Har haft det på en V60 som original tillbehör. För e-tron finns det inte alls. Det gör det kanske nu, det vet jag iofs inte.MWall skrev:Galler från fabrik har jag bara sett på XC70. Finns det på fler bilar?
Så är det på äldre Volvo också.bonath skrev:På min Citroën C5 satt det en "rullgardin" högst upp på baksidan av baksätet.
När man fällde sätet var det fästen även i taket bakom framstolarna...
Riktigt bra faktiskt.
XC60 ocksåMWall skrev:Galler från fabrik har jag bara sett på XC70. Finns det på fler bilar?mati skrev:Inte bara Tesla. Jag sprang och letade som en Gnu för att få till en hyfsad lösning för hundarna i min e-tron. Det slutade med ett universellt galler som man fäster i de bakre nackstöden. Inte perfekt, men det duger.MWall skrev:Tesla har en hel del nackdelar...Jerker skrev:Det märkliga är ju att finesser som funnits i fossilbilar i decennier plötsligt inte längre finns till elbilar. Då får vi ägare kämpa för att få dessa även till våra elbilar. Dragkrok, lastgaller, insynsskydd...
Skidlucka skulle jag vilja ha.
Inte så konsigt (tycker jag). Elbilsmarknaden är än så länge rätt smal i sitt utbud, då marknaden (iaf. globalt och volymmässigt sätt) är extremt liten idag.Jerker skrev:Det märkliga är ju att finesser som funnits i fossilbilar i decennier plötsligt inte längre finns till elbilar. Då får vi ägare kämpa för att få dessa även till våra elbilar. Dragkrok, lastgaller, insynsskydd...
Intressant!dfa skrev:Vet inte om det skrivits om detta redan på forumet, men enligt Mr Miserable tråden på TMC så står det ett lass Model Y på Pier 80 och väntar på transport till EU. Vågar vi hoppas på att det finns en i ett showroom nära oss under andra halvan av Maj?
Hade varit trevligt men de verkar vara på väg till Sydkorea.dfa skrev:Vet inte om det skrivits om detta redan på forumet, men enligt Mr Miserable tråden på TMC så står det ett lass Model Y på Pier 80 och väntar på transport till EU. Vågar vi hoppas på att det finns en i ett showroom nära oss under andra halvan av Maj?
Varför skeppar man inte dessa från Shanghai istället?ReNewAble skrev:Hade varit trevligt men de verkar vara på väg till Sydkorea.dfa skrev:Vet inte om det skrivits om detta redan på forumet, men enligt Mr Miserable tråden på TMC så står det ett lass Model Y på Pier 80 och väntar på transport till EU. Vågar vi hoppas på att det finns en i ett showroom nära oss under andra halvan av Maj?
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... francisco/
Hade samma fundering själv när jag såg det. Vet inte om det beror på handelshinder eller om backlogen för Model Y i Kina är för stor.hakon18 skrev:Varför skeppar man inte dessa från Shanghai istället?ReNewAble skrev:Hade varit trevligt men de verkar vara på väg till Sydkorea.dfa skrev:Vet inte om det skrivits om detta redan på forumet, men enligt Mr Miserable tråden på TMC så står det ett lass Model Y på Pier 80 och väntar på transport till EU. Vågar vi hoppas på att det finns en i ett showroom nära oss under andra halvan av Maj?
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... francisco/
Well.. Detta säger väl en del:wheels skrev:https://elbilen.se/
Tesla borde börja tillverka såna där elkäppar man har när man föser motsträviga kor med
En sån i röven på en tysk byråkrat, så hade det nog hänt saker
I många andra länder inte får börja bygga förre man har bygglov. Hur är det t.ex med Northvolt här i Sverige? Behövs det en MKB osv. kan det ta år.Bakom kulisserna döljer sig en kulturkrock där europeiska och framförallt tysk byråkrati maler på mer långsamt än vad Tesla upplevt i USA och Kina. Till det kommer att Tyskland har strikta miljölagar och stora möjligheter för medborgarinitiativ att sätta käppar i hjulet för byggprojekt.
Zero0 skrev:Verkar som man höjt priserna i USA igen på MY och för Sverige skiljer det lite också?
Sverige-priserna kan ni inte lita på då det inte sätts förens närmare byggstart. Skulle bli mycket förvånad om den inte gick ner i pris för att konkurrera med ID.4 och andra.jonasl skrev:Samma pris på LR AWD som när jag beställde för en månad sen, 743 med dragkrok och allt annat standard.
Förhoppningsvis får man behålla priset man beställt för om det går upp, tänkte jag. Men hoppas givetvis också på att det går ner istället..DanneLKPG skrev:Sverige-priserna kan ni inte lita på då det inte sätts förens närmare byggstart. Skulle bli mycket förvånad om den inte gick ner i pris för att konkurrera med ID.4 och andra.
Å andra sidan kan detta inte ha varit någon överraskning för Tesla. Väljer man att satsa en massa pengar på ett byggprojekt i ett specifikt land bör man ha koll på det landets regler och tillvägagångssätt. Det hade funnits andra länder i Europa att bygga i om de hade velat slippa just den här byråkratin.Credde skrev:Well.. Detta säger väl en del:wheels skrev:https://elbilen.se/
Tesla borde börja tillverka såna där elkäppar man har när man föser motsträviga kor med
En sån i röven på en tysk byråkrat, så hade det nog hänt saker
https://elbilen.se/nyheter/fortfarande- ... ter-ifran/
I många andra länder inte får börja bygga förre man har bygglov. Hur är det t.ex med Northvolt här i Sverige? Behövs det en MKB osv. kan det ta år.Bakom kulisserna döljer sig en kulturkrock där europeiska och framförallt tysk byråkrati maler på mer långsamt än vad Tesla upplevt i USA och Kina. Till det kommer att Tyskland har strikta miljölagar och stora möjligheter för medborgarinitiativ att sätta käppar i hjulet för byggprojekt.
Långsiktigt är det nog rätt strategi att lägga fabriken i Tyskland med god tillgång på arbetskraft/kompetens. På sikt kanske man bygger ett utvecklingscentrum också. Det hade varit samma/liknande process i de flesta västeuropeiska länderna...hakon18 skrev:Å andra sidan kan detta inte ha varit någon överraskning för Tesla. Väljer man att satsa en massa pengar på ett byggprojekt i ett specifikt land bör man ha koll på det landets regler och tillvägagångssätt. Det hade funnits andra länder i Europa att bygga i om de hade velat slippa just den här byråkratin.Credde skrev:Well.. Detta säger väl en del:wheels skrev:https://elbilen.se/
Tesla borde börja tillverka såna där elkäppar man har när man föser motsträviga kor med
En sån i röven på en tysk byråkrat, så hade det nog hänt saker
https://elbilen.se/nyheter/fortfarande- ... ter-ifran/
I många andra länder inte får börja bygga förre man har bygglov. Hur är det t.ex med Northvolt här i Sverige? Behövs det en MKB osv. kan det ta år.Bakom kulisserna döljer sig en kulturkrock där europeiska och framförallt tysk byråkrati maler på mer långsamt än vad Tesla upplevt i USA och Kina. Till det kommer att Tyskland har strikta miljölagar och stora möjligheter för medborgarinitiativ att sätta käppar i hjulet för byggprojekt.
Tesla delivers insane number of electric cars in China.
Tesla started producing the Model Y at Gigafactory Shanghai just a few months ago and the production ramp up of the electric SUV in China could have a big impact on the automaker’s results.
They confirmed that Tesla went from 4,630 Model Y deliveries in February to 10,151 Model Y deliveries in March – an impressive ramp up in just 3 months.
Model Y deliveries also didn’t affect Model 3 deliveries negatively in the country.
Tesla China keeps impressing us.
Going from producing and delivering 0 to 10,000+ Model Y deliveries per month over just 3 months is an incredible ramp-up.
It is looking good for Tesla going forward this year because Model Y is expected to have an even bigger market than Model 3 in China.
I wouldn’t be surprised if Tesla ends up delivering 50,000 cars per month in China during the second half of the year.
Timeline for Giga Berlin confirmed:jonasl skrev:Förhoppningsvis får man behålla priset man beställt för om det går upp, tänkte jag. Men hoppas givetvis också på att det går ner istället..DanneLKPG skrev:Sverige-priserna kan ni inte lita på då det inte sätts förens närmare byggstart. Skulle bli mycket förvånad om den inte gick ner i pris för att konkurrera med ID.4 och andra.
Letar desperat efter skvaller om när produktionen kan tänkas komma igång varje dag. Våra grannar är väldigt oroliga för oss nu när vi inte har någon bil, trots att vi även innan mest cyklade till och från dagis osv. Fick till och med nycklarna till närmaste grannens bil idag, om det krisar
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... la-model-yAfter the Model Y was disassembled into eight pieces, testers found a large single-piece rear casting.
The researchers note that while only one part of the car is made of single-piece cast,
Tesla is already well ahead of the industry. Thanks to this technology, this part of the car can be lightened by 10-20%,
which significantly reduces the design cost and development cycle of finely divided parts.
The initial number of connection points has been reduced from 700-800 to 50.
The part production time has been reduced from 1-2 hours to 3-5 minutes.
Kod: Markera allt