Tesla har väl åtagit sig att sälja en viss volym i Europa i sitt avtal med Fiat/Chrysler? Börjar det bli på gränsen kan säkert den europeiska marknaden prioriteras framför den kinesiska. Men det blir väl i så fall i slutet av 2021.
Vet inte om de har åtagit sig någon volym, de kan dock inte räkna med pengar från Fiat/Chrysler eller Honda utan kanske även skulle kunna bli skyldiga ifall de inte säljer särskilt många elbilar och Fiat/Chrysler och Honda säljer fler avgasbilar. Tror Tesla i så fall sänker priset lite på Model 3 och levererar dessa från USA och Kina.
Det skulle ju vara mycket märkligt om avtalet med Fiat/Chrysler inte skulle innehålla några krav på volym då det ju är ett genomsnitt som räknas. Tesla behöver leverera ett visst antal bilar i Europa för att Fiat/Chrysler ska kunna leverera enligt plan.
Under nästa år tror jag att vi rimligen kommer få se en hel del kunder som vill ha en model y och som inte tar en model 3 istället för att den är billigare. ModelY kommer ju kannibalisera på försäljningen av model3.
Tesla har väl åtagit sig att sälja en viss volym i Europa i sitt avtal med Fiat/Chrysler? Börjar det bli på gränsen kan säkert den europeiska marknaden prioriteras framför den kinesiska. Men det blir väl i så fall i slutet av 2021.
Vet inte om de har åtagit sig någon volym, de kan dock inte räkna med pengar från Fiat/Chrysler eller Honda utan kanske även skulle kunna bli skyldiga ifall de inte säljer särskilt många elbilar och Fiat/Chrysler och Honda säljer fler avgasbilar. Tror Tesla i så fall sänker priset lite på Model 3 och levererar dessa från USA och Kina.
Det skulle ju vara mycket märkligt om avtalet med Fiat/Chrysler inte skulle innehålla några krav på volym då det ju är ett genomsnitt som räknas. Tesla behöver leverera ett visst antal bilar i Europa för att Fiat/Chrysler ska kunna leverera enligt plan.
Under nästa år tror jag att vi rimligen kommer få se en hel del kunder som vill ha en model y och som inte tar en model 3 istället för att den är billigare. ModelY kommer ju kannibalisera på försäljningen av model3.
Om exempelvis FCA betalar 20.000kr per bil så kan ju ju Tesla ha råd med att sänka priset med 15.000kr för att sälja flera bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tesla har väl åtagit sig att sälja en viss volym i Europa i sitt avtal med Fiat/Chrysler? Börjar det bli på gränsen kan säkert den europeiska marknaden prioriteras framför den kinesiska. Men det blir väl i så fall i slutet av 2021.
Vet inte om de har åtagit sig någon volym, de kan dock inte räkna med pengar från Fiat/Chrysler eller Honda utan kanske även skulle kunna bli skyldiga ifall de inte säljer särskilt många elbilar och Fiat/Chrysler och Honda säljer fler avgasbilar. Tror Tesla i så fall sänker priset lite på Model 3 och levererar dessa från USA och Kina.
Det skulle ju vara mycket märkligt om avtalet med Fiat/Chrysler inte skulle innehålla några krav på volym då det ju är ett genomsnitt som räknas. Tesla behöver leverera ett visst antal bilar i Europa för att Fiat/Chrysler ska kunna leverera enligt plan.
Under nästa år tror jag att vi rimligen kommer få se en hel del kunder som vill ha en model y och som inte tar en model 3 istället för att den är billigare. ModelY kommer ju kannibalisera på försäljningen av model3.
Om exempelvis FCA betalar 20.000kr per bil så kan ju ju Tesla ha råd med att sänka priset med 15.000kr för att sälja flera bilar.
Jag tror Fiat/Chrysler behöver lite längre framförhållning än så. Mer troligt är att man betalar tesla för att leverera ett bestämt antal bilar. Om tesla misslyckas med det är det ju rimligt att det finns ett kontrakt som säger att tesla då måste betala kostnaden som uppstår.
Det blir viktigt för tesla att avtalet följs.
Och priset har sänkts med 30%!!!! Helt galen sänkning man gör med MiC men kanske nödvändigt då man fått rull på allt och ligger nu på ungefär samma pris som konkurrenterna i Kina. Ryktena säger också att det redan förbeställts 100k MY sen nya priset och uppgraderingarna i Kina...
Och priset har sänkts med 30%!!!! Helt galen sänkning man gör med MiC men kanske nödvändigt då man fått rull på allt och ligger nu på ungefär samma pris som konkurrenterna i Kina. Ryktena säger också att det redan förbeställts 100k MY sen nya priset och uppgraderingarna i Kina...
Tänk en Model Y LR för 430kSek i Sverige...
Blir det tuff konkurrens kan Tesla sänka priset.
Och MY är tydligen redan i utställningshallarna i Kina.
Tesla Giga Shangai Model Y Has Arrived at Showrooms in Several Cities in China.
Och priset har sänkts med 30%!!!! Helt galen sänkning man gör med MiC men kanske nödvändigt då man fått rull på allt och ligger nu på ungefär samma pris som konkurrenterna i Kina. ..
Priset var kanske som i Sverige relativt högt innan Shanghai började producera Y ?
Y LR kostar just nu $49990 i USA vilket med tull och moms blir 568 000 :- med dagens dollarkurs. Det är väldigt långt ifrån nuvarande pris på 719k i Sverige. Jag tänker att det bör komma en ganska rejäl prissänkning här när Y lanseras i Europa. Visserligen då inte påverkad av dollarkursen men euron går också ner jämfört med kronan och Tesla slipper då 10% tullavgift. Sen har vi det strukturella batteripacket samt betydligt färre delar i chassit som också ska ge lägre kostnader.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Om man tar priset på Model 3 i Sverige och delar det med priset i USA och sedan multiplicerar med Model Y priset i USA så blir Svenska priset 780 000kr, vilket är mer än vad Model Y kostar nu. Jag skulle säga att Model 3 är dyrare i Sverige än i USA, kanske för att SR+ är populärare och mer användbar här än i USA med deras större avstånd.
Ryan Shaw - Tesla Model Y Crash Test Results are in! We talk about what they mean for Tesla as a whole, and how Tesla is making the world's safest cars.
Går ju givetvis, men skulle de va ngt strul så blir det nog rätt gnälligt på service centret.
Eftersom...? Ja, om drivaxlar visar sig ta stryk, däck slits pga undermålig hjulinställning etc. Annars är det väl typexempel på en anpassning som har ganska få nackdelar förutom högre förbrukning. Eller om bilen välter i en olycka...
Går ju givetvis, men skulle de va ngt strul så blir det nog rätt gnälligt på service centret.
Eftersom...? Ja, om drivaxlar visar sig ta stryk, däck slits pga undermålig hjulinställning etc. Annars är det väl typexempel på en anpassning som har ganska få nackdelar förutom högre förbrukning. Eller om bilen välter i en olycka...
Eftersom Tesla är genomgående anti alla former av modifikationer.
Går ju givetvis, men skulle de va ngt strul så blir det nog rätt gnälligt på service centret.
Eftersom...? Ja, om drivaxlar visar sig ta stryk, däck slits pga undermålig hjulinställning etc. Annars är det väl typexempel på en anpassning som har ganska få nackdelar förutom högre förbrukning. Eller om bilen välter i en olycka...
Eftersom Tesla är genomgående anti alla former av modifikationer.
Tesla Model Ys Spotted at Port of Belgium in Europe as Giga Berlin Production Nears.
Despite the excitement created around the arrival of Model Ys in Europe, it should be noted that these cars are not the first official or private deliveries to Europe.
Tesmanian's source said the vehicles will be used by Tesla, although their true purpose remains unknown at this moment.