Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av big-olle »

Maw skrev:
Rykande färsk genomgång från Autogefùhl av senaste versionen av MY



Han verkar övergripande positiv men gillar inte avsaknaden av förardisplay och HUD och klagar även på chassisättningen. Han tycker även att AP ger för många false positives för att vara användbart, är det han som är ovanligt känslig eller är det en vanlig slutsats?

Mycket beröm för byggkvalitet, utrymmen, prestanda, features och energieffektivitet med mera.
Jag skulle nog säga att dessa punkter+ torkarautomatik och helljusautomatik är de enda plumparna i model Y:s protokoll.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
eDrive
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 dec 2019 22:36

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av eDrive »

Vit/Svart Model Y Performance med FSD. Beställd mars 2021
Jjkalla
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Jjkalla »

Då är det alltså bekräftat att 2170 i model Y från Berlin.

4680 endast i Texas till en början, kanske början 2023.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av vigge50 »

Jjkalla skrev:
Då är det alltså bekräftat att 2170 i model Y från Berlin.

4680 endast i Texas till en början, kanske början 2023.
Det har väll ändå Tesla varit tydliga med ett tag att det endast skulle vara 2170 i Berlin till en början med?
Jjkalla
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Jjkalla »

vigge50 skrev:
Jjkalla skrev:
Då är det alltså bekräftat att 2170 i model Y från Berlin.

4680 endast i Texas till en början, kanske början 2023.
Det har väll ändå Tesla varit tydliga med ett tag att det endast skulle vara 2170 i Berlin till en början med?
Ja
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av tesla newbie »

Maw skrev:

Han verkar övergripande positiv men gillar inte avsaknaden av förardisplay och HUD och klagar även på chassisättningen. Han tycker även att AP ger för många false positives för att vara användbart, är det han som är ovanligt känslig eller är det en vanlig slutsats?

Mycket beröm för byggkvalitet, utrymmen, prestanda, features och energieffektivitet med mera.
Undrar om jag är extremt okänslig när det gäller fjädringskomfort, men jag har haft min Model Y sedan slutet på september 2021 och har kört på alla möjliga vägar sedan dess. Visst är den hård i fjädringen, men att kalla den "rubbish" tycker jag är mycket märkligt. Tycker det är ännu märkligare att han tycker Mustang Mach-E är bättre för det håller jag inte alls med om. Tyckte Mach-E kändes riktigt studsig på vägen. Dock är Mach-E tystare från hjulupphängningen vilket kanske kan bidra till att den upplevs komfortablare. Tror ärligt talat inte försäljningen av Model Y kommer påverkas av fjädringskomforten. Den har ju funnits i USA i snart 2 år och säljer fortfarande bra trots att Tesla inte gjort någonting åt fjädringen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av jonasl »

Amerikanerna torde dessutom vara ännu kinkigare med tanke på hur mjuk chassisättningen är i många bilar där. Kan inte minnas att jag läst några synpunkter alls på det innan bilarna kom till Europa men det kan vara mitt minne som är selektivt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av tesla newbie »

jonasl skrev:
Amerikanerna torde dessutom vara ännu kinkigare med tanke på hur mjuk chassisättningen är i många bilar där. Kan inte minnas att jag läst några synpunkter alls på det innan bilarna kom till Europa men det kan vara mitt minne som är selektivt.
Jo de har klagat även i USA och många har till och med uppdaterat fjädringen med coilovers. Därför ville jag absolut provköra Model Y innan beställning eftersom jag var orolig att jag skulle tycka den var för hård. Men jag blev positivt överraskad faktiskt. Kanske helt enkelt är så att jag sitter mycket bra i Model Y, vilket gör att jag inte lider så mycket av fjädringskomforten. Stolarna i Mustang mach-E kom jag inte alls överens med.
Julmusk
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jan 2022 10:51

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Julmusk »

Tänkte beställa MY performance men nu flyttades uppskattad leveranstid från mars till juli om man väljer vit inredning :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av tslaqqq »

Jjkalla skrev:
vigge50 skrev:
Jjkalla skrev:
Då är det alltså bekräftat att 2170 i model Y från Berlin.

4680 endast i Texas till en början, kanske början 2023.
Det har väll ändå Tesla varit tydliga med ett tag att det endast skulle vara 2170 i Berlin till en början med?
Ja
Nej det har bara ryktats, Tesla själva har inte sagt någonting om det förrens nu då Elon nämnde det i earnings callet häromdagen.
Men återigen, 4680 kommer med största sannolikhet inte ge någon extrem räckviddsfördel i MY utan det ger istället Tesla en möjlighet att spotta ut fler bilar med färre batterier till samma räckvidd, har satsat mina slantar på att så blir fallet och inte det omvända, återstår o se men ur ekonomisk vinning är det självklart att dom kommer göra så!
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av il_concorde »

Julmusk skrev:
Tänkte beställa MY performance men nu flyttades uppskattad leveranstid från mars till juli om man väljer vit inredning :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Oj!!! Jag har precis bytt min beställning på LR mot en P och velade länge mellan vit och svart interiör men valde tillslut svart!
Hoppas att leveransen med svart inredning står sig till mars! Kan fan inte vänta till Juli!!
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av SomTam »

il_concorde skrev:
Julmusk skrev:
Tänkte beställa MY performance men nu flyttades uppskattad leveranstid från mars till juli om man väljer vit inredning :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Oj!!! Jag har precis bytt min beställning på LR mot en P och velade länge mellan vit och svart interiör men valde tillslut svart!
Hoppas att leveransen med svart inredning står sig till mars! Kan fan inte vänta till Juli!!
Samma här.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av bjelkeman »

Berlinbyggd Model Y sedd i Uddevalla.

https://www.reddit.com/gallery/sfgzt8
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Bjelke »

Det kommer närmare och närmare :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Nect »

Kanske sen på bollen… såg precis Autogefühl senaste test av Model Y modell 2022 där Tomas mer eller mindre sågade fjädringen och sa att det var den sämsta han någonsin upplevt!. På finare/bättre vägar är den OK (då den inte används så mycket). Men annars bedrövlig. Är det verkligen så illa? Men det känns som Tomas är seriös och lär knappast komma med ett sådant uttalande om det inte stämmer?

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av nicklasandersson »

Är det inte väl mycket snack om fjädringen? Det är såklart subjektivt men jag har aldrig reflekterat över att den är sämre än i någon annan bil vi haft eller kört. Då har jag dessutom 20" däck.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av marklubb »

Håller med, tycker fjädringen är helt okej. Hade läst mycket om den innan jag fick min MY och jag blev förvånad, den känns helt normalt. Vi hade en V70 drive och har fortfarande en BMW 118 och jag tycker inte någon av dem känns särskilt mycket mjukare i fjädringen.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3601
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Tellus »

Nect skrev:
Kanske sen på bollen… såg precis Autogefühl senaste test av Model Y modell 2022 där Tomas mer eller mindre sågade fjädringen och sa att det var den sämsta han någonsin upplevt!. På finare/bättre vägar är den OK (då den inte används så mycket). Men annars bedrövlig. Är det verkligen så illa? Men det känns som Tomas är seriös och lär knappast komma med ett sådant uttalande om det inte stämmer?

Många som testat Y har klagat på att fjärdingen är struttig på dålig väg, där andra premiumbilar inte är struttiga
Model 3 har liknande problem, speciellt i låga farter, men på model Y är det lite värre.

Struttig= Hård, hoppig, okomfortabel.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av themax »

Tellus skrev:
Många som testat Y har klagat på att fjärdingen är struttig på dålig väg, där andra premiumbilar inte är struttiga
Model 3 har liknande problem, speciellt i låga farter, men på model Y är det lite värre.

Struttig= Hård, hoppig, okomfortabel.
Ja, Model Y är hård, och det kommer nog kännas i ryggslutet på de knöliga länsvägarna i Hälsingland (och annorstädes). Jag provkörde ett halvt dygn och på motorväg rullar den på utan större problem (men även broskarvarna i Stäketbroarna kändes i ryggen). På sämre vägar var det en befrielse att sen åka min Model 3.

Men det är ju en personlig reflektion. Många kommer knappt ut på länsvägar i sitt liv eller föredrar en bil med bankörningsegenskaper. De kan nog anse fjädringen på Model Y vara bra.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7487
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

themax skrev:
Tellus skrev:
Många som testat Y har klagat på att fjärdingen är struttig på dålig väg, där andra premiumbilar inte är struttiga
Model 3 har liknande problem, speciellt i låga farter, men på model Y är det lite värre.

Struttig= Hård, hoppig, okomfortabel.
Ja, Model Y är hård, och det kommer nog kännas i ryggslutet på de knöliga länsvägarna i Hälsingland (och annorstädes). Jag provkörde ett halvt dygn och på motorväg rullar den på utan större problem (men även broskarvarna i Stäketbroarna kändes i ryggen). På sämre vägar var det en befrielse att sen åka min Model 3.

Men det är ju en personlig reflektion. Många kommer knappt ut på länsvägar i sitt liv eller föredrar en bil med bankörningsegenskaper. De kan nog anse fjädringen på Model Y vara bra.
Det behövs inga länsvägar. Det räcker bra med storstadens alla farthinder.
Vill man ha en bil med bankörningsegenskaper väljer man nog en annan bil, M3P t.ex.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av flamman »

Gör tydligen stor skillnad i stötighet att byta till 18” enligt Teslabjörn:
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7487
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

flamman skrev:
Gör tydligen stor skillnad i stötighet att byta till 18” enligt Teslabjörn:
Ja, planen är att köra med 18". Åtminstone på vintern.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av pejvic »

mikebike skrev:
flamman skrev:
Gör tydligen stor skillnad i stötighet att byta till 18” enligt Teslabjörn:
Ja, planen är att köra med 18". Åtminstone på vintern.
Tar du lev nu i mars? Vet att du hade en LR-21 som jag... Jag tar en nu när räckvidden ökade lite:)
Lär ju bli ännu mer räckvidd än 565 med 18" då tänker jag?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7487
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

pejvic skrev:
mikebike skrev:
flamman skrev:
Gör tydligen stor skillnad i stötighet att byta till 18” enligt Teslabjörn:
Ja, planen är att köra med 18". Åtminstone på vintern.
Tar du lev nu i mars? Vet att du hade en LR-21 som jag... Jag tar en nu när räckvidden ökade lite:)
Lär ju bli ännu mer räckvidd än 565 med 18" då tänker jag?
Jag har inte fått bekräftad leveranstid, men hoppas på månadsskiftet februari/mars.
Jag har inte sålt M3:an ännu eftersom jag har tid hos SC den 15:e och vill ha det gjort innan jag säljer.
Riddermarks har bjudit 550 och vill ta in den så fort som möjligt.

Ja, 18" med 235mm borde ju vara minst lika bra som 19" med 255mm och kåpor.
Min Model 3 har f.ö. 580 km WLTP och förhoppningen är att skillnaden i förbrukning blir marginell.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Dexter86 »

Marginellt mindre räckvidd med 18” än 19” med caps, samt lite högre förbrukning
Vi snackar dock Marginellt
Skriv svar