Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 17 sep 2021 13:33
Ska Y (och 3?) få >100kWh är det väl rimligt att erbjuda >130 i S/X.
Tesla MS Plaid+ hade väl ca 840 km i räckvidd och 4680 batterier.RagWal skrev:Ska Y (och 3?) få >100kWh är det väl rimligt att erbjuda >130 i S/X.
Ja det blir en rejäl bump. Men det behövs om man ska fortsätta leda utvecklingen.Zalman3 skrev:Tesla MS Plaid+ hade väl ca 840 km i räckvidd och 4680 batterier.RagWal skrev:Ska Y (och 3?) få >100kWh är det väl rimligt att erbjuda >130 i S/X.
Borde vara ca 130kWh batteri.
https://www.motor1.com/news/533981/tesl ... top-speed/
I videon försökte de nå sin påstådda toppfart i flera försök men nådde bara en maxfart på 222 km/h eller bara lite blyg för de officiella siffrorna. Återigen är de verkliga siffrorna inget att håna åt, särskilt med tanke på att det kommer från en crossover.
Nja även i DN betonades den absurt låga lastvikten (315 kg) som inte ens tillåter 3 stadiga passagerare med bagage.Bodes_dad skrev:Ja. De nämner ny paintshop och batteri. I övrigt väldigt imponerade av den.
Förvånad att de ger en 2:a i komfort. Ja, det är lite hårdare fjädring än vanligt för den storleksklassen men så illa är det inte.Johlei skrev:Nja även i DN betonades den absurt låga lastvikten (315 kg) som inte ens tillåter 3 stadiga passagerare med bagage.Bodes_dad skrev:Ja. De nämner ny paintshop och batteri. I övrigt väldigt imponerade av den.
Jag vet inte om det är jag som är trög. Men dom får upp en Long Range i 222km/h och jämför med en Performance toppfart på 241? Long Range gör väl 217 enligt Tesla?Zalman3 skrev:Är det nån som testat toppfarten på Tesla MY?
Här är det en som kom upp i 222km/h.
https://www.motor1.com/news/533981/tesl ... top-speed/
I videon försökte de nå sin påstådda toppfart i flera försök men nådde bara en maxfart på 222 km/h eller bara lite blyg för de officiella siffrorna. Återigen är de verkliga siffrorna inget att håna åt, särskilt med tanke på att det kommer från en crossover.
Nä du är inte trög. Det är nötterna på Motor1 som är tröga.Smygisen skrev:Jag vet inte om det är jag som är trög. Men dom får upp en Long Range i 222km/h och jämför med en Performance toppfart på 241? Long Range gör väl 217 enligt Tesla?Zalman3 skrev:Är det nån som testat toppfarten på Tesla MY?
Här är det en som kom upp i 222km/h.https://www.motor1.com/news/533981/tesl ... top-speed/
I videon försökte de nå sin påstådda toppfart i flera försök men nådde bara en maxfart på 222 km/h eller bara lite blyg för de officiella siffrorna. Återigen är de verkliga siffrorna inget att håna åt, särskilt med tanke på att det kommer från en crossover.
Motorpress-svenska: "bara lite blyg för"Zalman3 skrev:Är det nån som testat toppfarten på Tesla MY?
Här är det en som kom upp i 222km/h.
https://www.motor1.com/news/533981/tesl ... top-speed/
I videon försökte de nå sin påstådda toppfart i flera försök men nådde bara en maxfart på 222 km/h eller bara lite blyg för de officiella siffrorna. Återigen är de verkliga siffrorna inget att håna åt, särskilt med tanke på att det kommer från en crossover.
Engelskt test som är felöversatt? Shy of...mindre änLessmog skrev:Motorpress-svenska: "bara lite blyg för"Zalman3 skrev:Är det nån som testat toppfarten på Tesla MY?
Här är det en som kom upp i 222km/h.
https://www.motor1.com/news/533981/tesl ... top-speed/
I videon försökte de nå sin påstådda toppfart i flera försök men nådde bara en maxfart på 222 km/h eller bara lite blyg för de officiella siffrorna. Återigen är de verkliga siffrorna inget att håna åt, särskilt med tanke på att det kommer från en crossover.
Riktig svenska: "bara knappt"
Dom skriver väl som dom kör ...
Hacks nowadays, asså.
Precis så!RagWal skrev:Engelskt test som är felöversatt? Shy of...mindre änLessmog skrev:Motorpress-svenska: "bara lite blyg för"Zalman3 skrev:Är det nån som testat toppfarten på Tesla MY?
Här är det en som kom upp i 222km/h.
https://www.motor1.com/news/533981/tesl ... top-speed/
I videon försökte de nå sin påstådda toppfart i flera försök men nådde bara en maxfart på 222 km/h eller bara lite blyg för de officiella siffrorna. Återigen är de verkliga siffrorna inget att håna åt, särskilt med tanke på att det kommer från en crossover.
Riktig svenska: "bara knappt"
Dom skriver väl som dom kör ...
Hacks nowadays, asså.
100 kWh måste väl ge mer än 618 km WLTP?BAG skrev:Om man då skall summera div "best case" i olika forumtrådar så är (önske)scenariot med uppdaterade MY made in Berlin/Austin följande:
- 4680 cell med antingen 100 kWh som ger 618 km (WLTP) eller 130 kWH som ger 856 km (WLTP) Lucid och MB EQS släng er i väggen!
- Lastvikt ökas till 525 kg så att man kan åka med både familj och last.
- Priset sänks < 700 KKR så att miljöbilspremien kvarstår även nästa år.
Då är det bra att avvakta vad resultatet blir i verkligheten när produktionen kommer igång i Berlin/Austin.
Plus fem nya kulörer och Ludicrous version står på min önskelista, helst i en model 3BAG skrev:Om man då skall summera div "best case" i olika forumtrådar så är (önske)scenariot med uppdaterade MY made in Berlin/Austin följande:
- 4680 cell med antingen 100 kWh som ger 618 km (WLTP) eller 130 kWH som ger 856 km (WLTP) Lucid och MB EQS släng er i väggen!
- Lastvikt ökas till 525 kg så att man kan åka med både familj och last.
- Priset sänks < 700 KKR så att miljöbilspremien kvarstår även nästa år.
Då är det bra att avvakta vad resultatet blir i verkligheten när produktionen kommer igång i Berlin/Austin.
250kW snabbladdning till 70%-80% vore verkligen rena drömmen. Då behöver jag inte ens ett större batteri.Remuz skrev:130kWh och 250kW laddning upp till 70% står på min önskelista.
Ja hur ska man tänka? Kan man lita på att dom går ned till under 700'? Knappast med 100kWh batterier. Men kanske med... är det 82 dom har i Panasonic?BAG skrev:Om man då skall summera div "best case" i olika forumtrådar så är (önske)scenariot med uppdaterade MY made in Berlin/Austin följande:
- 4680 cell med antingen 100 kWh som ger 618 km (WLTP) eller 130 kWH som ger 856 km (WLTP) Lucid och MB EQS släng er i väggen!
- Lastvikt ökas till 525 kg så att man kan åka med både familj och last.
- Priset sänks < 700 KKR så att miljöbilspremien kvarstår även nästa år.
Då är det bra att avvakta vad resultatet blir i verkligheten när produktionen kommer igång i Berlin/Austin.
Jag väntar två månader till att börja med, så får jag se om något klarnat. Om kinesbilarna kommer med 82 kWh och MiB dröjer ytterligare så kanske jag nöjer mig med en MiC.raven1976 skrev:Ja hur ska man tänka? Kan man lita på att dom går ned till under 700'? Knappast med 100kWh batterier. Men kanske med... är det 82 dom har i Panasonic?BAG skrev:Om man då skall summera div "best case" i olika forumtrådar så är (önske)scenariot med uppdaterade MY made in Berlin/Austin följande:
- 4680 cell med antingen 100 kWh som ger 618 km (WLTP) eller 130 kWH som ger 856 km (WLTP) Lucid och MB EQS släng er i väggen!
- Lastvikt ökas till 525 kg så att man kan åka med både familj och last.
- Priset sänks < 700 KKR så att miljöbilspremien kvarstår även nästa år.
Då är det bra att avvakta vad resultatet blir i verkligheten när produktionen kommer igång i Berlin/Austin.
Om dom inte går ned i pris så får man väl inga 70' efter årsskiftet? Är det helt klubbat, eller är det något som kan tänkas bli andra halvan 2022? Tycker inte att allt är helt klart kring det där.
Hur resonerar ni? Inväntar ni MIB-bilar? Ska man vara så kylig att man väntar till nästa år och hoppas på att dom går ned i pris och kanske med ett större batteri? Jag tycker inte så mycket talar för att 4680-batteriet kommer i första svängen. Men jag har gärna fel.
Skitsnygg! Gillar särskilt numret ...Zalman3 skrev:Snygg MY?
Har den ett instrumentkluster bakom ratten? Eller är det en synvilla?Zalman3 skrev:Snygg MY?
Inte min bil.Lessmog skrev:Skitsnygg! Gillar särskilt numret ...Zalman3 skrev:Snygg MY?
Din? Ser att den har S-skylt. Är det exportskylt tro?