Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 30 apr 2019 07:07
hey, den svenska kommer 10 km längre än norrmännens! (för att vi är lite bättre) det står 540 km i sverige mot 530 i norge.
olarsson skrev:Det är växlingskursen. Den norska kilometern står i 1,02 ungefär.
En gammal norsk mil var på riktigt 1,06 svenska, 11295 m mot 10688 m.olarsson skrev:Det är växlingskursen. Den norska kilometern står i 1,02 ungefär.
Cool rendering på bilden där - stort ha-begär... behov uppstod osv!!!Laban skrev:Elon pratade en del om Model Y i ride the lightning - podcasten:
https://cdn.teslarati.com/wp-content/up ... uck-1a.jpg
Några ex:
Kommer mest troligt att tillverkas i Freemont , främst beroende på att de tror att det är snabbaste vägen att gå.
En hel del optimeringar görs jämfört med Model 3, han ger ett ex som är 70 delar på Model 3 som blir 4 i Model Y, sedermera 1 del när deras "big casting machine" (stora gjutmaskin ?) kommer på plats. Det blir inte bara billigare materialmässigt utan kommer även att kräva mindre antal robotar för montering.
Han gjorde en medvetet återhållsam presentation av Model Y för att inte påverka försäljningen av Model 3.
Länk fixadsnowtroll skrev:Cool rendering på bilden där - stort ha-begär... behov uppstod osv!!!
Det har kanske sitt ursprung i att en svensk aln var drygt 5% kortare än en norsk aln. Den öländska alnen är dock ca 20% kortare än den Svenska. Detta gjorde att ölänningarna kunde sälja mer sten till slott och borgar när beställningen gjordes i aln.bylund skrev:En gammal norsk mil var på riktigt 1,06 svenska, 11295 m mot 10688 m.olarsson skrev:Det är växlingskursen. Den norska kilometern står i 1,02 ungefär.
Hehe de är listiga de där ölänningarna... (själv uppväxt där)Svenssons skrev:Det har kanske sitt ursprung i att en svensk aln var drygt 5% kortare än en norsk aln. Den öländska alnen är dock ca 20% kortare än den Svenska. Detta gjorde att ölänningarna kunde sälja mer sten till slott och borgar när beställningen gjordes i aln.bylund skrev:En gammal norsk mil var på riktigt 1,06 svenska, 11295 m mot 10688 m.olarsson skrev:Det är växlingskursen. Den norska kilometern står i 1,02 ungefär.
Lite sugen på att lägga en beställning eftersom man då låser FSD på 66kkr för leverans 2021 men jag vet inte riktigt mina behov av bil om ett par år. Har inget emot att köra min Model X i många fler år och frugan vill nog hellre ha en Model 3. Ska Model X bytas ut så byter jag gärna ut den mot en Rivian R1T istället för en Model Y.Sabbe skrev:Tesla har nu uppdaterat priser och val för Model Y.
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/design#battery
Den enda uppgift som finns är att det kommer dragkrok till Model Y. Det finns inga uppgifter på dragvikten och det går inte att välja till dragkrok i dagens designstudio för Model Y. Model 3 har bara 910 kg, troligen kommer dragkrok som val närmare produktion och förhoppningsvis med tyngre vikt.Joohan skrev:Finns det någon info om dragvikt?
På g att köpa husvagn och hade varit bra med den infon så jag inte behöver byta vagn till bilen
Elon tror att Y kommer att säljas i större volymer än 3, S och X tillsammans.Zalman3 skrev:Jag tror att Tesla Y kommer att produceras i små volymer redan i år.
För att Q3 2020 komma upp i rejäla volymer.
Forumets ”earliest adopter”Svenssons skrev:Lite sugen på att lägga en beställning eftersom man då låser FSD på 66kkr för leverans 2021 men jag vet inte riktigt mina behov av bil om ett par år. Har inget emot att köra min Model X i många fler år och frugan vill nog hellre ha en Model 3. Ska Model X bytas ut så byter jag gärna ut den mot en Rivian R1T istället för en Model Y.Sabbe skrev:Tesla har nu uppdaterat priser och val för Model Y.
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/design#battery
Måste säga att det är intressant att man alltså idag kan beställa en Model Y Long Range med bakhjulsdrift för 634', medan Model 3 bara säljs som fyrhjulsdriven med stora batteriet för 644', så är man bara intresserad av att få den längre räckvidden men inte anser sig behöva fyrhjulsdrift är det idag billigare att beställa en Model Y, förutsatt att man har tid att vänta på den. Det är f-n i mig nästan så jag blir sugen...Sabbe skrev:Tesla har nu uppdaterat priser och val för Model Y.
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/design#battery
Ja, jo... men vi vet ju alla hur det gick med LR RWD i Sverige.. Det var ju några stycken som bara fick sina beställningar strukna. Så även om man beställt så kan ju Tesla tydligen bara skita i det Visserligen var det väl en del som fick lite kompensation när de valde den dyrare AWD.StefL skrev:Måste säga att det är intressant att man alltså idag kan beställa en Model Y Long Range med bakhjulsdrift för 634', medan Model 3 bara säljs som fyrhjulsdriven med stora batteriet för 644', så är man bara intresserad av att få den längre räckvidden men inte anser sig behöva fyrhjulsdrift är det idag billigare att beställa en Model Y, förutsatt att man har tid att vänta på den. Det är f-n i mig nästan så jag blir sugen...Sabbe skrev:Tesla har nu uppdaterat priser och val för Model Y.
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/design#battery
Rwd fanns dock aldrig på hemsidan på m3 . Här finns den på y.Jeppe_E skrev:Ja, jo... men vi vet ju alla hur det gick med LR RWD i Sverige.. Det var ju några stycken som bara fick sina beställningar strukna. Så även om man beställt så kan ju Tesla tydligen bara skita i det Visserligen var det väl en del som fick lite kompensation när de valde den dyrare AWD.StefL skrev:Måste säga att det är intressant att man alltså idag kan beställa en Model Y Long Range med bakhjulsdrift för 634', medan Model 3 bara säljs som fyrhjulsdriven med stora batteriet för 644', så är man bara intresserad av att få den längre räckvidden men inte anser sig behöva fyrhjulsdrift är det idag billigare att beställa en Model Y, förutsatt att man har tid att vänta påSabbe skrev:Tesla har nu uppdaterat priser och val för Model Y.
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/design#battery
den. Det är f-n i mig nästan så jag blir sugen...
Borde ju gå betydligt bättre att tillverka Y än Tesla 3.taliz skrev:Elon har ju sagt att de har betydligt aggressivare produktionsmål för Y internt än vad dom kommunicerat externt.
Dvs produktion lär nog starta betydligt tidigare än nästa höst. Sen är frågan hur snabbt de lyckas skala denna gång...