Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

Tomas L skrev:
Om man går in på Teslas svenska sida och beställer en Model Y idag, när får man leverans? Vilket år?
Det får man inte veta. Bara att "Produktionen förväntas att inledas i början av 2021"
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Jonny »

mikebike skrev:
Tomas L skrev:
Om man går in på Teslas svenska sida och beställer en Model Y idag, när får man leverans? Vilket år?
Det får man inte veta. Bara att "Produktionen förväntas att inledas i början av 2021"
Ja och då kan man ju fundera på om de (vi) som beställt tidigt skulle kunna få sin bil redan första kvartalet 2021. Men det är nog önsketänkande, och då blir det ju definitivt inte Berlin tillverkade. Men jag håller tummarna på att den kommer redan då:-)
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

Jonny skrev:
mikebike skrev:
Tomas L skrev:
Om man går in på Teslas svenska sida och beställer en Model Y idag, när får man leverans? Vilket år?
Det får man inte veta. Bara att "Produktionen förväntas att inledas i början av 2021"
Ja och då kan man ju fundera på om de (vi) som beställt tidigt skulle kunna få sin bil redan första kvartalet 2021. Men det är nog önsketänkande, och då blir det ju definitivt inte Berlin tillverkade. Men jag håller tummarna på att den kommer redan då:-)
Jag räknar med sent 2021 (beställde för några veckor sedan).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Svenssons »

Tomas L skrev:
Svenssons skrev:
Så Tesla ändrade den ca 2 år gamla uppgiften att de inte plannerade att exportera från Giga Shanghai. 2 år är rätt lång tid i Tesla-världen.
Elon Musk sade att de inte planerade att exportera från Shanghai vid ett earnings call den 30/6 2019. Han sade även att det sannolikt dröjer till 2021 innan fabriken i Berlin är "operational", d v s att produktionen har kommit igång på allvar.
Daniel V. Galves -- Wolfe Research, LLC -- Analyst

Okay, and sounds good. And have you considered potentially sourcing cars to Europe from that China plant at all?

Elon Musk -- Chief Executive Officer

No. Our plan is to -- well, to source cars to greater Europe area from Fremont, California and until we have European Gigafactory operational. And that's -- but that's probably a couple of years before, it's probably 2021 before we have an operational Gigafactory in Europe.
Svenssons skrev:
Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid.
Men det visar att Tesla är beredda att ta bilar från Shanghai till Europa. Många i denna tråd lade fram starka argument för att det inte skulle hända; kostsam frakt, annan modell, stort behov på hemmamarknaden (Kina). Poängen är att det inte är omöjligt att samma sak kommer att ske med Model Y.
Svenssons skrev:
Följer Giga Berlin samma takt som Giga Shanghai så börjar produktion där i maj. Sist jag kollade låg Giga Berlin före den tidsplanen.
Om man går in på Teslas svenska sida och beställer en Model Y idag, när får man leverans? Vilket år?

Ja, 2021 är ju det som alltid sagts och inget nytt. Går man in på beställning av Model Y står det "början av 2021" vilket i och med Tesla-angiven tid bör tolkas som första halvan av 2021, mer sannolikt juni 2021. Model Y I USA överraskade dock positivt och Giga Berlin verkar byggas snabbare än Giga Shanghai. Följs nuvarande byggutveckling och den slår Giga Shanghai så pekar detta på produktion i maj 2021 med leverans 1-2 månader senare.

Tesla har valt att exportera en variant av Model 3 från Kina istället för USA. Samma tullkostnad och troligen liknande fraktkostnad. Detta för att det kommer dröja uppåt ett par år (24 månader enligt kvartalsrapporten igår som jag tolkar det) innan Giga Berlin börjat producera Model 3 då de börjar med Model Y.

Alla Model 3 SR kommer alltså komma från Shanghai under ett par år eller mer och alla övriga varianter kommer från USA. Kan mycket väl vara så att Giga Berlin aldrig kommer producera några Model 3 SR utan dessa exporteras från Kina även när Giga Berlin börjat tillverka Model 3.

Detta är en stor skillnad mot att vi skulle få en Model Y LR/Premium från Kina under 3-6 månader för att sedan få samma varianter från Giga Berlin. Argumenten varför Model Y inte kommer exporteras från Kina gäller inte för Model 3. Kommer det en Model Y SR i framtiden kan det kanske bli så att den exporteras från Kina men denna går inte beställa någonstans idag och tillverkas inte heller någonstans. Standard Range lär inte heller levereras före Long Range/Premium.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Tomas L »

Svenssons skrev:
Tomas L skrev:
Svenssons skrev:
Om man går in på Teslas svenska sida och beställer en Model Y idag, när får man leverans? Vilket år?
Ja, 2021 är ju det som alltid sagts och inget nytt. Går man in på beställning av Model Y står det "början av 2021" vilket i och med Tesla-angiven tid bör tolkas som första halvan av 2021, mer sannolikt juni 2021. Model Y i USA överraskade dock positivt och Giga Berlin verkar byggas snabbare än Giga Shanghai. Följs nuvarande byggutveckling och den slår Giga Shanghai så pekar detta på produktion i maj 2021 med leverans 1-2 månader senare.
Frågan var "om man beställer en MY idag, när får man leverans?" Det är tyvärr inte mycket som pekar på att man får den till sommaren.

Produktionen i Berlin kommer defintivt inte att starta "i början av 2021", såvida man inte vill anamma en "alternativ tidräkning" :D . Jag har inte sett någon som bedömt att produktionen i Berlin kommer igång redan i maj, Tesla planerar att starta produktionen i Berlin under andra halvan av 2021. Då med blygsamma volymer. Hur många beställningar av MY finns det redan i Europa? Musk säger att MY kommer att sälja bättre än alla andra modeller tillsammans, inklusive M3.

Efter att ha varit igång i 9 månader så producerade Giga Shanghai drygt 12000 M3 i september. Men det är en kopia av bilarna som tillverkas i Fremont, d v s med en känd, väl inarbetat process. Samma gäller MY från Shanghai som börjar produceras vilken dag som helst, men leveranserna börjar först Q1 nästa år. MY från Berlin är något helt annat, t o m den evige tidsoptimisten Musk har hissat varningsflagg för att produktionen i Berlin kommer att innbära en "signifikant risk". Om man beställer en MY idag så är det tyvärr omöjligt att ens veta om man får bilen 2021 eller 2022.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

Mm, jag har börjat snegla på att köpa en begagnad M3 "så länge". Jag klarar nog inte av att köra fossilt i ytterligare 12-18 månader.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Tror ni på att Kina tillverkade MY kommer till Europa?
20201026_074755.jpg
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ean-demand
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
Tror ni på att Kina tillverkade MY kommer till Europa?
20201026_074755.jpg
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ean-demand
SR kanske, LR/P nej, det tror jag inte. Dyrt att producera två ”olika” produkt på samma linje, och jag tror produktion av MY i Kina och Tyskland startar ungefär samtidig, båda inom 12 månader.
Då är det inte mycket vinst att hämta med 3 månaders ”europaproduktion” av MY (LR/P) i Kina.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

Kommer det en Model Y SR? För mig hade det varit en riktigt bra bil om priset sätts på motsvarande sätt som Model 3 SR+ jämfört med LR.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Jonny »

mikebike skrev:
Mm, jag har börjat snegla på att köpa en begagnad M3 "så länge". Jag klarar nog inte av att köra fossilt i ytterligare 12-18 månader.
Exakt samma tankar här, men lite surt om den trots allt och mot alla odds ändå dyker upp tidigt i vår. Men har ju väntat ett år nu så väntar väl lite till om inget bra begerbjudande dyker upp.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Jonny skrev:
mikebike skrev:
Mm, jag har börjat snegla på att köpa en begagnad M3 "så länge". Jag klarar nog inte av att köra fossilt i ytterligare 12-18 månader.
Exakt samma tankar här, men lite surt om den trots allt och mot alla odds ändå dyker upp tidigt i vår. Men har ju väntat ett år nu så väntar väl lite till om inget bra begerbjudande dyker upp.

Kan ju vara så att man följer VW ID4/Skoda Enyaq och lanserar en billig kinabyggd 2wd MY först.
Senare under 2021 då kommer dyrare Berlinbyggda 4wd versioner.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:

Kan ju vara så att man följer VW ID4/Skoda Enyaq och lanserar en billig kinabyggd 2wd MY först.
Senare under 2021 då kommer dyrare Berlinbyggda 4wd versioner.
Så Tesla ska helt plötsligt bryta hur de gjort historiskt för att reagera på Volkswagen istället för att maximera utveckling och vinst? Det går inte heller att beställa den där billiga kinabyggd 2wd MY utan endast Model Y LR/P. Finns inget som tyder på att Tesla reagerar på konkurrenter, de agerar än så länge proaktivt.

När VW ID4/Skoda Enyaq börjar levereras är väl också inte helt klart.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
Kommer det en Model Y SR? För mig hade det varit en riktigt bra bil om priset sätts på motsvarande sätt som Model 3 SR+ jämfört med LR.
Kanske lite oklart från min sida.
MY kommer komma i RWD-modell, om den kommer heta SR killgissar jag bara.
Så kanske RWD från Kina och AWD från Berlin? Vem vet, men jag tror vara sig kina eller Berlin GF kommer producera parallella versioner av sina MY för export till andra kontinentet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Kan ju vara så att man följer VW ID4/Skoda Enyaq och lanserar en billig kinabyggd 2wd MY först.
Senare under 2021 då kommer dyrare Berlinbyggda 4wd versioner.
Så Tesla ska helt plötsligt bryta hur de gjort historiskt för att reagera på Volkswagen istället för att maximera utveckling och vinst? Det går inte heller att beställa den där billiga kinabyggd 2wd MY utan endast Model Y LR/P. Finns inget som tyder på att Tesla reagerar på konkurrenter, de agerar än så länge proaktivt.

När VW ID4/Skoda Enyaq börjar levereras är väl också inte helt klart.
VW ID3 har sålt väldigt bra i Norge.
Helt plötsligt så sänkte Tesla priserna rejält i Norge.

Så visst påverkas Tesla av vad VW gör.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Kan ju vara så att man följer VW ID4/Skoda Enyaq och lanserar en billig kinabyggd 2wd MY först.
Senare under 2021 då kommer dyrare Berlinbyggda 4wd versioner.
Så Tesla ska helt plötsligt bryta hur de gjort historiskt för att reagera på Volkswagen istället för att maximera utveckling och vinst? Det går inte heller att beställa den där billiga kinabyggd 2wd MY utan endast Model Y LR/P. Finns inget som tyder på att Tesla reagerar på konkurrenter, de agerar än så länge proaktivt.

När VW ID4/Skoda Enyaq börjar levereras är väl också inte helt klart.
VW ID3 har sålt väldigt bra i Norge.
Helt plötsligt så sänkte Tesla priserna rejält i Norge.

Så visst påverkas Tesla av vad VW gör.
Det var inte pga ID3 Tesla sänkte priserna Norge, utan valutakorrigering.
M3 är dyrare nu än i mars innan ID3 kom.
https://www.dinside.no/motor/tesla-med- ... t/72955481
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Kan ju vara så att man följer VW ID4/Skoda Enyaq och lanserar en billig kinabyggd 2wd MY först.
Senare under 2021 då kommer dyrare Berlinbyggda 4wd versioner.
Så Tesla ska helt plötsligt bryta hur de gjort historiskt för att reagera på Volkswagen istället för att maximera utveckling och vinst? Det går inte heller att beställa den där billiga kinabyggd 2wd MY utan endast Model Y LR/P. Finns inget som tyder på att Tesla reagerar på konkurrenter, de agerar än så länge proaktivt.

När VW ID4/Skoda Enyaq börjar levereras är väl också inte helt klart.
VW ID3 har sålt väldigt bra i Norge.
Helt plötsligt så sänkte Tesla priserna rejält i Norge.

Så visst påverkas Tesla av vad VW gör.
Det var inte pga ID3 Tesla sänkte priserna Norge, utan valutakorrigering.
M3 är dyrare nu än i mars innan ID3 kom.
https://www.dinside.no/motor/tesla-med- ... t/72955481
Precis. Hade för mig att SR+ kostade 374 när den introducerades i Norge. LR 424 eller ngt sånt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av EnTraktor »

Zalman3 skrev:
Tror ni på att Kina tillverkade MY kommer till Europa?
20201026_074755.jpg
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ean-demand
Jag tror stenhårt på att MY kommer till Europa Dec2020-Jan2021.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

EnTraktor skrev:
Zalman3 skrev:
Tror ni på att Kina tillverkade MY kommer till Europa?
20201026_074755.jpg
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ean-demand
Jag tror stenhårt på att MY kommer till Europa Dec2021-Jan2022.
Jag hoppas stenhårt att MY tillverkade i Tyskland kommer till Sverige då.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av kikat »

mikebike skrev:
EnTraktor skrev:
Zalman3 skrev:
Tror ni på att Kina tillverkade MY kommer till Europa?
20201026_074755.jpg
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ean-demand
Jag tror stenhårt på att MY kommer till Europa Dec2021-Jan2022.
Jag hoppas stenhårt att MY tillverkade i Tyskland kommer till Sverige då.
Korrigerar felskrivningen. Jag tror också stenhårt på att MY kommer till Europa Dec2021-Jan2022.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Tomas L »

heldiggrisen skrev:
Det var inte pga ID3 Tesla sänkte priserna Norge, utan valutakorrigering.
M3 är dyrare nu än i mars innan ID3 kom.
https://www.dinside.no/motor/tesla-med- ... t/72955481
Den naturliga frågan är då: varför valutakorrigeras bara de Norska priserna?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Wahll »

Tomas L skrev:
heldiggrisen skrev:
Det var inte pga ID3 Tesla sänkte priserna Norge, utan valutakorrigering.
M3 är dyrare nu än i mars innan ID3 kom.
https://www.dinside.no/motor/tesla-med- ... t/72955481
Den naturliga frågan är då: varför valutakorrigeras bara de Norska priserna?
Kanske för att Norge inte med i Eu, vi övriga korrigeras i förhållande till €?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av micke_r »

LarsL skrev:
Kommer det en Model Y SR? För mig hade det varit en riktigt bra bil om priset sätts på motsvarande sätt som Model 3 SR+ jämfört med LR.
Elon har sagt att SR+ inte kommer i Y pga att det blir för dålig range. Under 250 miles är inte acceptabelt längre (för Tesla) menar han. Billigast blir rwd long range troligen.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av vigge50 »

Bild på ny Model Y med dubbla glas, vilket antagligen betyder att det även finns på Model 3 nu.
0FCAEEDB-CF54-4DC3-A0E1-3021247E8785.jpeg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

vigge50 skrev:
Bild på ny Model Y med dubbla glas, vilket antagligen betyder att det även finns på Model 3 nu.
0FCAEEDB-CF54-4DC3-A0E1-3021247E8785.jpeg
Det har jag blivit "lovad"...

Jag hade f.ö. det redan 2000 på min Volvo V70, då främst av stöldskyddsskäl.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Model Y Performance: How Does It Fare In 11 Inches Of Snow?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar