Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inläggav Fredrik j » 21 nov 2020 14:21

martinot skrev:Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.


Vad är det som är modernt med lägre servicenivå? Jag tror tesla ganska snart kommer likna vilken bilhandlare som helst. Väldigt många har inte dåliga erfarenheter av bilhandlare utan uppskattar servicen om man behöver den. Behöver man den inte ska det gå att köpa bil helt utan personlig kontakt som många bilhandlare redan gör. Corona har skyndat på utvecklingen.
Fredrik j
 
Inlägg: 3452
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inläggav Teslaägare taliz » 21 nov 2020 22:39

Fredrik j skrev:
martinot skrev:Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.


Vad är det som är modernt med lägre servicenivå? Jag tror tesla ganska snart kommer likna vilken bilhandlare som helst. Väldigt många har inte dåliga erfarenheter av bilhandlare utan uppskattar servicen om man behöver den. Behöver man den inte ska det gå att köpa bil helt utan personlig kontakt som många bilhandlare redan gör. Corona har skyndat på utvecklingen.


Hur kan du få det till att Tesla har "lägre" servicenivå? De erbjuder ju sådant som andra inte gör, och ligger i absolut framkant.
Om man är 50+ och inte gillar nytänk så kan jag förstå om man inte uppskattar nymodigheter som att hantera ärenden via en app. Men tillhör man millenie-generation eller senare så ser man det som en enorm fördel.
Själv tycker jag det är enormt frustrerande att behöva ringa eller maila folk. Några klick i en app kan man göra närsomhelst och varsomhelst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6730
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inläggav Fredrik j » 21 nov 2020 23:09

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.


Vad är det som är modernt med lägre servicenivå? Jag tror tesla ganska snart kommer likna vilken bilhandlare som helst. Väldigt många har inte dåliga erfarenheter av bilhandlare utan uppskattar servicen om man behöver den. Behöver man den inte ska det gå att köpa bil helt utan personlig kontakt som många bilhandlare redan gör. Corona har skyndat på utvecklingen.


Hur kan du få det till att Tesla har "lägre" servicenivå? De erbjuder ju sådant som andra inte gör, och ligger i absolut framkant.
Om man är 50+ och inte gillar nytänk så kan jag förstå om man inte uppskattar nymodigheter som att hantera ärenden via en app. Men tillhör man millenie-generation eller senare så ser man det som en enorm fördel.
Själv tycker jag det är enormt frustrerande att behöva ringa eller maila folk. Några klick i en app kan man göra närsomhelst och varsomhelst.


Bra service är att erbjuda många alternativ.
Jag ska lämna min Volvo på service på torsdag. Jag bokade i appen. Har varken ringt eller mailat någon. Men om jag skulle vilja göra det går det också bra. Eller ett personligt besök om man vill det. För mig funkar det bra att boka i appen men längre resonemang sköter jag helst via mail. Samma sak när jag förorsakade en skada i somras. Bokade skadebesiktning via appen.
Varifrån kommer myten att det bara är tesla som använder en app?
Fredrik j
 
Inlägg: 3452
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inläggav Teslaägare martinot » 22 nov 2020 00:18

Fredrik j skrev:
martinot skrev:Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.


Vad är det som är modernt med lägre servicenivå?


Vad du medvetet förvanskar och hittar på saker när du inte har några argument! :D

Var försäljningsprocessen som diskuterades, och som var det jag refererade till.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1197
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inläggav Fredrik j » 22 nov 2020 00:31

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.


Vad är det som är modernt med lägre servicenivå?


Vad du medvetet förvanskar och hittar på saker när du inte har några argument! :D

Var försäljningsprocessen som diskuterades, och som var det jag refererade till.


Vad menar du? Vad är det som är så modernt med att begränsa försäljningsprocessen till endast ett alternativ? Att sälja bilen i en app är ju det enklaste och billigaste. Men varför måste det vara det enda sättet? Alla biltillverkare kommer väl erbjuda att beställa bilen i en app om det är vad kunderna vill ha?
Fredrik j
 
Inlägg: 3452
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inläggav Teslaägare martinot » 22 nov 2020 00:39

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.


Vad är det som är modernt med lägre servicenivå?


Vad du medvetet förvanskar och hittar på saker när du inte har några argument! :D

Var försäljningsprocessen som diskuterades, och som var det jag refererade till.


Fredrik j skrev:Vad menar du?


Att jag diskuterar att jag gillar den moderna försäljningsprocessen hos Tesla (och Polestar).

Men du får det, helt ifrån det blå, till att jag diskuterar serviceprocessen.

Försäljning. Service. Två olika både ord och betydelser.


Fredrik j skrev:Vad är det som är så modernt med att begränsa försäljningsprocessen till endast ett alternativ? Att sälja bilen i en app är ju det enklaste och billigaste. Men varför måste det vara det enda sättet? Alla biltillverkare kommer väl erbjuda att beställa bilen i en app om det är vad kunderna vill ha?



Måste inte vara via en app. Jag beställde min bil via en vanlig webbsida. Hatar normalt att behöva tvingas använda appar eller telefonen.

Varför skall jag sitta på en så liten skärm och beställa något när jag kan göra det så mycket överskådligare och enklare via en dator?
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1197
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inläggav Fredrik j » 22 nov 2020 01:06

Här kan du t.ex. köpa bil och få den hemlevererad.

https://www.volvocars.com/se/kop/utfors ... bil-online

Som sagt, att erbjuda försäljning via hemsida är ju ganska enkelt egentligen.
Fredrik j
 
Inlägg: 3452
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inläggav Teslaägare Svenssons » 22 nov 2020 03:41

Fredrik j skrev:Här kan du t.ex. köpa bil och få den hemlevererad.

https://www.volvocars.com/se/kop/utfors ... bil-online

Som sagt, att erbjuda försäljning via hemsida är ju ganska enkelt egentligen.

Du kan om du vill gå in i ett Tesla Showroom, prata med en där som hjälper dig med beställningen (fyller i lite uppgifter på webben vilket kan göras på under minuten) och sedan få den hemlevererad om du vill det. Det finns inte bara ett sätt att beställa en Tesla, du väljer. Själv hade jag ingen kontakt med någon på Tesla vid min beställning. Jag hade inte ens satt min fot i ett service center (fanns ett i Sverige vid den tiden som hade öppnat månaden innan...). Mycket nöjd över att slippa kontakt med säljare. Inför leverans fick jag visserligen en "Delivery Experience Specialist" men han kan knappast kalla säljare eftersom jag redan hade gjort köpet och betalat stor del av priset redan. Valde aktivt bort hemleveransen vilket skulle kosta 6 500:- för att få nöjet att köra bilen från Göteborg. Numera finns även "Contactless Delivery Experience" på vissa ställen. Skulle själv välja detta alternativ vid eventuell framtida leverans om det är möjligt på lämplig plats.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 11273
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inläggav Teslaägare LarsL » 22 nov 2020 08:37

Det kommer alltid vara de som vill hänga kvar och göra som de brukar. Ta tex de som länge hängde kvar och ville betala sina räkningar i banken eller som nu vill hänga kvar vid kontanter överhuvudtaget. Det konstiga är att vi som vill automatisera och slippa den mänskliga faktorn och hanteringen ska betala istället för de som släpar efter.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.44.10
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 11890
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inläggav chaffis75 » 22 nov 2020 08:49

LarsL skrev:Det kommer alltid vara de som vill hänga kvar och göra som de brukar. Ta tex de som länge hängde kvar och ville betala sina räkningar i banken eller som nu vill hänga kvar vid kontanter överhuvudtaget. Det konstiga är att vi som vill automatisera och slippa den mänskliga faktorn och hanteringen ska betala istället för de som släpar efter.

Eller så vill man att hela samhället ska leva.. Både äldre och yngre..
Jag gillar teknik men de är inte alltid så bra, men blir så sjukt beror beroende, de bara när swish går ner några timmer eller en banks kort slutar fungera. Jag tror kontanter är bra om de finns krav trots att jag personligen inte heller minns när jag senast betalade kontant.. Har dock ett par hundra liggande i kontanter.
WV Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
 
Inlägg: 1890
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

FöregåendeNästa

Återgå till Model Y

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Soyakorv och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.