Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inläggav Henrik Torphammar » 03 okt 2019 19:37

heldiggrisen skrev:
vibrationsfri skrev:Klart att det är lite mer nice med fyrhjulsdrift på en suv . Men Rwd är riktigt prisvärd och har några mil extra range så.. beror nog på hur mycket man vill spendera när det är dags.

Vad är era synpunkter på fwd vs rwd och prisskillnaden ?

Efter att vara nära vid att linda min V90 runt en älgoxe på E45 vid Lilla Edet förra veckan så bestämde jag mig för att min nästa bil (elbil var redan bestämd) fick va en Tesla mtp säkerheten.
En E-Niro hade nog vält i min något improviserade älg-test.
Då känna det dumt att snåla några hundralappar per månad att välja bort AWD, det ger några procent extra trygghet när skiten verkligen träffar fläkten.

AWD lär väl inte hjälpa dig där?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar

Inläggav vibrationsfri » 03 okt 2019 19:51

[JM] skrev:Om skillnaden var 30mil AWD vs 50mil RWD så kanske jag övervägt RWD.
Mer än 50mil är nästan onödigt långt för det flesta tillfällen. SuC är utbrett och går fort att ladda.
Så om valet var 50mil AWD eller 300mil RWD så hade jag tagit AWD ändå.
Räckviddsproblem kan du planera dig runt. Dåligt plogade vägar däremot....

Håller med om räckvidden . Däremot kan det spela roll för de som går från fossilbil som påstår att de åker hundratals mil utan att gå på toa eller ta paus. 4 mil extra kan låta bra för vissa förutom vi som redan har elbil
vibrationsfri

Inläggav heldiggrisen » 03 okt 2019 21:00

Henrik Torphammar skrev:
heldiggrisen skrev:
vibrationsfri skrev:Klart att det är lite mer nice med fyrhjulsdrift på en suv . Men Rwd är riktigt prisvärd och har några mil extra range så.. beror nog på hur mycket man vill spendera när det är dags.

Efter att vara nära vid att linda min V90 runt en älgoxe på E45 vid Lilla Edet förra veckan så bestämde jag mig för att min nästa bil (elbil var redan bestämd) fick va en Tesla mtp säkerheten.
En E-Niro hade nog vält i min något improviserade älg-test.
Då känna det dumt att snåla några hundralappar per månad att välja bort AWD, det ger några procent extra trygghet när skiten verkligen träffar fläkten.

AWD lär väl inte hjälpa dig där?

På torr väg (som det var då), men på snöslask eller våt vägbana ska AWD manövrera bättre. Bromsning kan bli lite försämrad pga tyngden?
Men man kan hamna i en annan sits där skillnaden mellan RWD och AWD är att hamna i diket eller ej, och då tror jag AWD är bättre än RWD.
Det var mer ett säkerhetsuppvaknanden än vad om jag hamnar i exakt samma sits igen.
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19
7 kW Solceller på taket
heldiggrisen

Referralkod: vidar43908

Inläggav Teslaägare Elof » 03 okt 2019 21:12

Jag hävdar ganska bestämt att AWD inte ökar säkerheten, tvärtom. Den maskerar eventuell halka och gör det inte enklare att vare sig bromsa eller svänga. Givetvis bra för framkomligheten dock.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 03 okt 2019 21:24

Elof skrev:Jag hävdar ganska bestämt att AWD inte ökar säkerheten, tvärtom. Den maskerar eventuell halka och gör det inte enklare att vare sig bromsa eller svänga. Givetvis bra för framkomligheten dock.

Du har aldrig kört fyrhjulsdrivet va? Maskerar inte alls halka men är hela skillnaden om det blir lite mer snö på vägen eller moddsträngar. Enklare att svänga, absolut. Enklare att bromsa, nä knappast men det är ju inte grejen.

Det där är en gammal klyscha som Volvo spred på den tiden de fortfarande hävdade att bakhjulsdrift var säkrast på vintern...

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Cybertruck 3-motor.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Referralkod: stefan78266

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 04 okt 2019 05:36

Elof skrev:Jag hävdar ganska bestämt att AWD inte ökar säkerheten, tvärtom. Den maskerar eventuell halka och gör det inte enklare att vare sig bromsa eller svänga. Givetvis bra för framkomligheten dock.

Visst är 2wd säkrare, eftersom jag som resande säljare i Norrland helt enkelt stannat hemma vissa dagar då.

Förra vinterns värsta dag, då det i grunden var våt blankis, kom det kom ca 2dm slasksnö på.
Löjligt halkigt, och på gränsen att jag tog mig fram, trots 4wd och att jag hissat upp bilen max.

På sträckan Östersund-Örnsköldsvik såg jag 5 bilar i diket, inklusive plogbilen!

Körde Audi Quattro förut, men Teslan är bättre.
Längre axelavstånd, 3m.
Bättre frigång höjd med luftfjädring.
Lägre tyngdpunkt.
Bättre antispinn.

4wd är bättre än 2wd vid samma hastighet, mycket lugnare körning.

Problemet är om man utnyttjar 4wd till att höja hastigheten, då har man problem, för att bromsa går inte bättre än med 2wd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Henrik Torphammar » 04 okt 2019 06:23

Zalman3 skrev:

Visst är 2wd säkrare, eftersom jag som resande säljare i Norrland helt enkelt stannat hemma vissa dagar då.

Förra vinterns värsta dag, då det i grunden var våt blankis, kom det kom ca 2dm slasksnö på.
Löjligt halkigt, och på gränsen att jag tog mig fram, trots 4wd och att jag hissat upp bilen max.

På sträckan Östersund-Örnsköldsvik såg jag 5 bilar i diket, inklusive plogbilen!

Körde Audi Quattro förut, men Teslan är bättre.
Längre axelavstånd, 3m.
Bättre frigång höjd med luftfjädring.
Lägre tyngdpunkt.
Bättre antispinn.

4wd är bättre än 2wd vid samma hastighet, mycket lugnare körning.

Problemet är om man utnyttjar 4wd till att höja hastigheten, då har man problem, för att bromsa går inte bättre än med 2wd.

Jag tänker att 4wd kan kallas praktiskt snarare än säkrare, ungefär så som du beskriver det.

Många som förespråkar säkerheten hos AWD använder det främst för att köra aggressivare i sämre före. Säkrare vet i tusan.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar

Inläggav Teslaägare Corvus » 04 okt 2019 07:54

En stor fördel på vintern med AWD förutom framkomligheten är att den regenerativa bromsningen sker på 4 hjul istället för 2. Och med tanke på att man som elbilsförare (åtminstone jag) använder den regenerativa bromsen till 90% så skulle jag säga det påverkar stabiliteten även vid fartminskning.

Om man kör RWD så bör man nog ställa ner regenerativ bromsning till låg medan i alla fall jag kör med standard även på vintern med min S85D.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare

Referralkod: yvind4399

Inläggav Teslaägare kikat » 04 okt 2019 08:34

När jag byter ut SR+ mot en Y blir det absolut en LR AWD. Mest för att det känns fräckt att säga att jag har fyrhjulsdrift och jag insett hur trevliga bilar Teslor är som är värda att lägga lite extra pengar på.

Men om jag skulle ha någon praktisk nytta av det är jag tveksam till. Ytterst sällan någon snö eller is på vägarna här. I vintras var det några enstaka dagar i februari då det var några cm snö på vägarna för att de inte hunnit ploga bort, men har aldrig känt att jag drivit omkring, inte kommit fram, slirat iväg och jag tänkt tanken att jag saknat AWD då jag inte hade AWD på min förra bil heller. Saltas vanligtvis för fullt när det är risk för minsta lilla påfrysning, ibland kan jag tycka det saltas lite överdrivet mycket.
Även om det vore AWD på SR+ så är jag tveksam om jag hade märkt någon skillnad. Att man har bra vinterdäck gör förmodligen större skillnad.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inläggav jonasl » 04 okt 2019 08:53

Jag har kört fyrhjulsdrivet i Subaru och Audi sen 2001 fram till här om året. Alla mer permanent 50/50-fördelning mellan fram och bakaxel.

Det ger definitivt inte ökad säkerhet i praktiken, det maskerar definitivt halka och med en 2WD-bil (som jag kör sen snart två år tillbaka) märker man att det är halt otroligt mycket tidigare. Det leder till att man kör fortare och mindre defensivt i många lägen. Men absolut, om man kör exakt likadant med en 2WD och en 4WD-bil så ger det kanske lite ökad säkerhet, men mindre än antisladd och abs t.ex.

Men för framkomlighet är det helt fantastiskt, skillnaden är enorm. Och då var ju inga av mina bilar riktiga terrängbilar med låsbara diffar etc. En annan sak som ökar framkomligheten i snö markant är markfrigång. Vår låga Audi A6 tog sig fram klart sämre än de två Foresters vi hade tidigare när det var djup snö. Vi bodde längst in på en enskild grusväg och hade en rejält brant backe mot huset så 4WD var ett krav. Många besökare försökte men ingen med 2WD kom upp.
Model 3 reserverad 31/3. Avbokad då jag hann få ytterligare två barn under tiden från reservation till möjlig beställning.
Siktar på beg S eller ny Y under 2021.
jonasl

FöregåendeNästa

Återgå till Model Y