14 mars

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 14 mars

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Som med alla andra bilar behöver man se Model Y i verkligheten för att bilda sig en vettig uppfattning om utseendet. Det kan också ta ett tag tills man vänjer sig, men jag tycker att den har ett ganska ofördelaktigt yttre. Någon sa att den ser ut som en Model 3 som har fått jäsa för länge, det var ganska träffande tycker jag. :P Jag får lite minibusskänsla, det är nog det jag generellt inte gillar med Teslas crossovers. Blir garanterat en grym bil dock!
Lite offrar man pga taklinjen. Men man vinner en del också. Ta ex i-Pace, snygg. Men den har ett Cd på 0.29 vs 0.23 för Y. Saknar 7 sits möjlighet och pga det höga Cd'et kommer en potentiell version med mindre batteripack gissningsvis bli svårsåld.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 14 mars

Inlägg av taliz »

Dom borde satt större fälgar på Y.
På X ökade dom en tum vs S, borde dom gjort här med...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 14 mars

Inlägg av Bjelke »

Jag tycker den påminner lite om vissa BMW GT-modeller...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: 14 mars

Inlägg av andersm »

Nån som känner igen låten dom spelade när dom körde in Model Y under eventet? Var det Triviums cover på Iron Maidens låt "Iron Maiden"?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: 14 mars

Inlägg av Surfaren »

Bjelke skrev:
Jag tycker den påminner lite om vissa BMW GT-modeller...
Tack för den. Jag tyckte det var något "fel" med bakdelen men kunde inte placera. Men nu har jag BMW 3-serie GT i närminnet igen. Det var ju hyggligt av dig. ;)
HenrikM76 skrev:
Så hemskt och billigt det ser ut när de inte lagt till kromlisten runt rutorna som de andra serierna har. Ser inkonsekvent ut och det är så fult med bilar utan kromlisten runt. Ser tattigt och billigt ut, som Volvos Kinetic typ......får inte alls samma elegans.
Det är ju helt fantastiskt om Tesla äntligen lärt sig. Krom är precis det som ser tattigt och billigt ut. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: 14 mars

Inlägg av HenrikM76 »

Surfaren skrev:
Bjelke skrev:
Jag tycker den påminner lite om vissa BMW GT-modeller...
Tack för den. Jag tyckte det var något "fel" med bakdelen men kunde inte placera. Men nu har jag BMW 3-serie GT i närminnet igen. Det var ju hyggligt av dig. ;)
HenrikM76 skrev:
Så hemskt och billigt det ser ut när de inte lagt till kromlisten runt rutorna som de andra serierna har. Ser inkonsekvent ut och det är så fult med bilar utan kromlisten runt. Ser tattigt och billigt ut, som Volvos Kinetic typ......får inte alls samma elegans.
Det är ju helt fantastiskt om Tesla äntligen lärt sig. Krom är precis det som ser tattigt och billigt ut. :D
Nja, då svart plast är billigare än krom så ser med andra ord det svarta billigare ut.....även om nu det inte är äkta krom.

Men som sagt det är en smaksak vad man tycker är snyggast, även de flesta Volvoraggare går igång på 240 och 740 med det svärtade GLT-paketet......
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: 14 mars

Inlägg av nicklasandersson »

Jag tycker den är långt snyggare än tidiga renderingar, betydligt snyggare än M3 och satt med ett finger på beställknappen idag!

Direkt dök den upp sin en framtida kandidat
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 14 mars

Inlägg av HelectriC »

HenrikM76 skrev:
Surfaren skrev:
Bjelke skrev:
Jag tycker den påminner lite om vissa BMW GT-modeller...
Tack för den. Jag tyckte det var något "fel" med bakdelen men kunde inte placera. Men nu har jag BMW 3-serie GT i närminnet igen. Det var ju hyggligt av dig. ;)
HenrikM76 skrev:
Så hemskt och billigt det ser ut när de inte lagt till kromlisten runt rutorna som de andra serierna har. Ser inkonsekvent ut och det är så fult med bilar utan kromlisten runt. Ser tattigt och billigt ut, som Volvos Kinetic typ......får inte alls samma elegans.
Det är ju helt fantastiskt om Tesla äntligen lärt sig. Krom är precis det som ser tattigt och billigt ut. :D
Nja, då svart plast är billigare än krom så ser med andra ord det svarta billigare ut.....även om nu det inte är äkta krom.

Men som sagt det är en smaksak vad man tycker är snyggast, även de flesta Volvoraggare går igång på 240 och 740 med det svärtade GLT-paketet......
Nja, det är ganska stor skillnad på matta svarta plastlister, som jag håller med om inte ser så premium ut. Men blanka svarta lister ser sportigt och minst lika premium ut som krom (fast krom ser inte sportigt ut). Det är tillval på de tyska premiumvagnarna med svarta blanka lister runt fönstren.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: 14 mars

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Som med alla andra bilar behöver man se Model Y i verkligheten för att bilda sig en vettig uppfattning om utseendet. Det kan också ta ett tag tills man vänjer sig, men jag tycker att den har ett ganska ofördelaktigt yttre. Någon sa att den ser ut som en Model 3 som har fått jäsa för länge, det var ganska träffande tycker jag. :P Jag får lite minibusskänsla, det är nog det jag generellt inte gillar med Teslas crossovers. Blir garanterat en grym bil dock!
Lite offrar man pga taklinjen. Men man vinner en del också. Ta ex i-Pace, snygg. Men den har ett Cd på 0.29 vs 0.23 för Y. Saknar 7 sits möjlighet och pga det höga Cd'et kommer en potentiell version med mindre batteripack gissningsvis bli svårsåld.
Jo att den har en låg luftmotståndskoefficient är riktigt trevligt, återstår att se vad frontarean blir. I-pace skulle de säkert kunna fila en hel del på utan att rubba de grundläggande proportionerna, de gjorde dock ett stort misstag (vilket de inte är ensamma om) i att designa en bil som kräver väldigt stora fälgar för att se bra ut. Men det är något med Teslas designspråk som inte passar crossovers (högs personlig åsikt från min sida). :) Tredje sätesraden i Model Y blir intressant att se med tanke på hur långt bak den andra raden är och hur mycket taket sluttar mot slutet... funkar säkert för barn dock men 7 vuxna som de påstår känns som en grov överdrift. Fyra vuxna och två yngre barn funkar säkert bra.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: 14 mars

Inlägg av point1 »

HelectriC skrev:
HenrikM76 skrev:
Surfaren skrev:
Bjelke skrev:
Jag tycker den påminner lite om vissa BMW GT-modeller...
Tack för den. Jag tyckte det var något "fel" med bakdelen men kunde inte placera. Men nu har jag BMW 3-serie GT i närminnet igen. Det var ju hyggligt av dig. ;)
HenrikM76 skrev:
Så hemskt och billigt det ser ut när de inte lagt till kromlisten runt rutorna som de andra serierna har. Ser inkonsekvent ut och det är så fult med bilar utan kromlisten runt. Ser tattigt och billigt ut, som Volvos Kinetic typ......får inte alls samma elegans.
Det är ju helt fantastiskt om Tesla äntligen lärt sig. Krom är precis det som ser tattigt och billigt ut. :D
Nja, då svart plast är billigare än krom så ser med andra ord det svarta billigare ut.....även om nu det inte är äkta krom.

Men som sagt det är en smaksak vad man tycker är snyggast, även de flesta Volvoraggare går igång på 240 och 740 med det svärtade GLT-paketet......
Nja, det är ganska stor skillnad på matta svarta plastlister, som jag håller med om inte ser så premium ut. Men blanka svarta lister ser sportigt och minst lika premium ut som krom (fast krom ser inte sportigt ut). Det är tillval på de tyska premiumvagnarna med svarta blanka lister runt fönstren.
Det är iofs tillval med nästan allt på en tysk bil...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 14 mars

Inlägg av HelectriC »

point1 skrev:
HelectriC skrev:
HenrikM76 skrev:
Surfaren skrev:
Bjelke skrev:
Jag tycker den påminner lite om vissa BMW GT-modeller...
Tack för den. Jag tyckte det var något "fel" med bakdelen men kunde inte placera. Men nu har jag BMW 3-serie GT i närminnet igen. Det var ju hyggligt av dig. ;)
HenrikM76 skrev:
Så hemskt och billigt det ser ut när de inte lagt till kromlisten runt rutorna som de andra serierna har. Ser inkonsekvent ut och det är så fult med bilar utan kromlisten runt. Ser tattigt och billigt ut, som Volvos Kinetic typ......får inte alls samma elegans.
Det är ju helt fantastiskt om Tesla äntligen lärt sig. Krom är precis det som ser tattigt och billigt ut. :D
Nja, då svart plast är billigare än krom så ser med andra ord det svarta billigare ut.....även om nu det inte är äkta krom.

Men som sagt det är en smaksak vad man tycker är snyggast, även de flesta Volvoraggare går igång på 240 och 740 med det svärtade GLT-paketet......
Nja, det är ganska stor skillnad på matta svarta plastlister, som jag håller med om inte ser så premium ut. Men blanka svarta lister ser sportigt och minst lika premium ut som krom (fast krom ser inte sportigt ut). Det är tillval på de tyska premiumvagnarna med svarta blanka lister runt fönstren.
Det är iofs tillval med nästan allt på en tysk bil...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, fast inte olackade svarta lister, det får man gratis ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: 14 mars

Inlägg av HerrNilsson »

Bodes_dad skrev:
JonasPersson skrev:
Ingen som lagt order än? Började ju klia lite i fingrarna :)

För övrigt så är vår Model X supersnygg men nu var det ju inte det den här tråden handlade om...
Jag la en order på en 4wd LR, lite på skoj men så klart riktigt peppad på bilen också (återbetalningsbar handpenning som du vet)..
Precis vad jag gjorde också :)
Tycker den ser rätt cool ut i svart med chrome deleten och mörka fälgar.
x3y.png
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: 14 mars

Inlägg av kler »

HerrNilsson skrev:
Bodes_dad skrev:
JonasPersson skrev:
Ingen som lagt order än? Började ju klia lite i fingrarna :)

För övrigt så är vår Model X supersnygg men nu var det ju inte det den här tråden handlade om...
Jag la en order på en 4wd LR, lite på skoj men så klart riktigt peppad på bilen också (återbetalningsbar handpenning som du vet)..
Precis vad jag gjorde också :)
Tycker den ser rätt cool ut i svart med chrome deleten och mörka fälgar.
x3y.png
Jag var nära att göra det - men sen tvekade jag lite eftersom jag inte alls vet vilken variant jag vill ha - om jag vill ha den om ~2 år. Det var enklare med M3 när man bara la handpenning med löftet om att jag vill ha en. Inte exakt vilken spec.

Så frågan är om man låser den specen - eller om det finns vingelutrymme längre fram?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 14 mars

Inlägg av Jeppe_E »

kler skrev:

Jag var nära att göra det - men sen tvekade jag lite eftersom jag inte alls vet vilken variant jag vill ha - om jag vill ha den om ~2 år. Det var enklare med M3 när man bara la handpenning med löftet om att jag vill ha en. Inte exakt vilken spec.

Så frågan är om man låser den specen - eller om det finns vingelutrymme längre fram?
Det lär väl vara samma vingelutrymme på den som på Model 3? Det går ju alldeles utmärkt att byta fram tills man får ett chassinummer. Frågan är kanske mer, vilka andra bilar finns på marknaden 2021?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: 14 mars

Inlägg av kler »

Jeppe_E skrev:
kler skrev:

Jag var nära att göra det - men sen tvekade jag lite eftersom jag inte alls vet vilken variant jag vill ha - om jag vill ha den om ~2 år. Det var enklare med M3 när man bara la handpenning med löftet om att jag vill ha en. Inte exakt vilken spec.

Så frågan är om man låser den specen - eller om det finns vingelutrymme längre fram?
Det lär väl vara samma vingelutrymme på den som på Model 3? Det går ju alldeles utmärkt att byta fram tills man får ett chassinummer. Frågan är kanske mer, vilka andra bilar finns på marknaden 2021?
Jag gissar också att det är något åt det hållet.
Men det framgår inte hur det ligger till :/
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: 14 mars

Inlägg av Surfaren »

kler skrev:
Men det framgår inte hur det ligger till :/
Handlar man för så mycket pengar kan man väl läsa avtalet? ;) :D
Förbeställningsavtal för motorfordon Model Y skrev:
Du kan avbeställa din förbeställning när som helst fram till den dag Fordonet levereras till dig, och du erhåller då full återbetalning av din betalning för förbeställningen. Du kan göra ändringar i din Fordonsspecifikation fram till dess att beställningen har matchats med ett fordon. Om du gör ändringar i din Fordonsspecifikation kan du bli skyldig att betala eventuella prisökningar i enlighet med prisjusteringar som kan ha skett sedan ditt ursprungliga Förbeställningsdatum.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 14 mars

Inlägg av Jeppe_E »

Surfaren skrev:
kler skrev:
Men det framgår inte hur det ligger till :/
Handlar man för så mycket pengar kan man väl läsa avtalet? ;) :D
Förbeställningsavtal för motorfordon Model Y skrev:
Du kan avbeställa din förbeställning när som helst fram till den dag Fordonet levereras till dig, och du erhåller då full återbetalning av din betalning för förbeställningen. Du kan göra ändringar i din Fordonsspecifikation fram till dess att beställningen har matchats med ett fordon. Om du gör ändringar i din Fordonsspecifikation kan du bli skyldig att betala eventuella prisökningar i enlighet med prisjusteringar som kan ha skett sedan ditt ursprungliga Förbeställningsdatum.
Ska det verkligen vara nödvändigt? :lol: :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: 14 mars

Inlägg av Skee »

Bjelke skrev:
Jag tycker den påminner lite om vissa BMW GT-modeller...
Jag bara tänkte på min första bil, Blå Honda CRX från 1989.
Bild
Bild
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Skriv svar