Tibor: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Manufacturer Tesla
I den här tråden tänkte jag live-rapportera från min USA resa som inbjuden motorjournalist. Tesla har bjudit in några få tidningar för att bevaka Model Y eventet, bland annat Elbilen i Sverige som jag ska skriva för.
Riktiga artiklarna får ni därför läsa i tidningen Elbilen i Sverige sen, men här tänkte jag live-rapportera det som händer "runt om".
Tesla bjuder oss först på rundtur i Tesla-fabriken i Fremont utanför San Francisco, sedan flyger vi till Los Angeles där vi får vara med på Model Y eventet, sedan tillbaka till San Francisco igen där vi får besöka ett hus med Teslas solceller på.
Redan nu kan jag rapportera att Tesla inte riktigt når upp till hummersås-nivå än. När andra bilföretag bjuder in journalister brukar de möta upp redan på flygplatsen - här fick jag åka själv till hotellet och träffar våra värdar först i morgon.
San Francisco kryllar av Model 3! Bokstavligen redan första bilen jag såg när jag steg ut från flygplatsen var en vit Model 3. Åkte sen en Bolt som Uber-taxi till hotellet.
Hotellet ligger mitt emot Tesla-fabriken. Jag gick och käkade lunch på Subways bredvid (OK kalla mig snål), stället var fullt av arbetare i Tesla-overaller.
Tänk på att jag ligger 9 timmar efter svensk tid här. Fabriksvisningen är kl 10 i morgon lokal tid dvs kl 19 svensk.