Finns en ”see towing and accessories” länk på bilden så jag antar att mer info kommer snart.mati skrev:Dragvikt?
Så mycket större blir Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Så mycket större blir Model Y
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Så mycket större blir Model Y
Verkar bli större än vad åtminstone jag trodde. Snudd på att man är sugen på att annullera sin beställning på X o härda ut ett år till Y
Får vänta tills det kommer innermått (höjd i bagage) så kanske jag hinner få X:en innan o problemet blir därmed löst
/R
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Får vänta tills det kommer innermått (höjd i bagage) så kanske jag hinner få X:en innan o problemet blir därmed löst
/R
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Så mycket större blir Model Y
Fast källan är ju inte tillräckligt trovärdig för att kunna dra sådana slutsatser från den.Laban skrev:Finns en ”see towing and accessories” länk på bilden så jag antar att mer info kommer snart.mati skrev:Dragvikt?
Är det en generell specifikationssida för bilar? Eller var kommer datan ifrån och hur visas den?
Re: Så mycket större blir Model Y
Tesla Y markfrigång 168 mm(ej luftfjädring).
Hjulbas 289cm.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... erior-info
Hjulbas 289cm.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... erior-info
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Så mycket större blir Model Y
Lade upp samma sida ur instruktionsboken för Model 3 och Model Y.
Blir en beställning så snart texten om att dragkrok dyker upp (i den amerikanska versionen av instruktionsboken står det att dragkrok inte kommer till Model Y, och det kan säkert stämma där precis som för Model 3).
Blir en beställning så snart texten om att dragkrok dyker upp (i den amerikanska versionen av instruktionsboken står det att dragkrok inte kommer till Model Y, och det kan säkert stämma där precis som för Model 3).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Så mycket större blir Model Y
Hur hög blir den när bakluckan är uppfälld, vet man det?
Har ett garage med 2,40 takhöjd, tror jag.
Har ett garage med 2,40 takhöjd, tror jag.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Så mycket större blir Model Y
Går väl att begränsa öppningen som på andra modeller med elbaklucka.ville9 skrev:Hur hög blir den när bakluckan är uppfälld, vet man det?
Har ett garage med 2,40 takhöjd, tror jag.
Re: Så mycket större blir Model Y
Frågan är vad den får för dragvikt då. MX har ju drag även i USA och dragvikten är ju enorm. Men om MY inte får krok där borta så finns en risk att den europeiska varianten bara får en snik-krok med låg dragvikt, lite som M3. Det vore mycket olyckligt. Har den inte åtminstone 1.4 ton går den fet bort.themax skrev:Blir en beställning så snart texten om att dragkrok dyker upp (i den amerikanska versionen av instruktionsboken står det att dragkrok inte kommer till Model Y, och det kan säkert stämma där precis som för Model 3).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Så mycket större blir Model Y
Owners manual bekräftar möjligheten att själv ställa in öppningshöjden nederst på sidan 18.LarsL skrev:Går väl att begränsa öppningen som på andra modeller med elbaklucka.ville9 skrev:Hur hög blir den när bakluckan är uppfälld, vet man det?
Har ett garage med 2,40 takhöjd, tror jag.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ica_en.pdf
Så mycket större blir Model Y
Ja, 1,4 är väl vad jag skulle anse som gott nog också, men kommer inte avstå order om den inte får det. Sällan jag drar mer än 1000 kg – hände en eller ett par gånger per år med förra bilen att husvagnen (1350 kg) flyttades runt. Och nu har jag ju inte dragit något då min tidiga trea inte har drag. Jag har lånat bil och släp av min bror när det behövts.mati skrev:Frågan är vad den får för dragvikt då. MX har ju drag även i USA och dragvikten är ju enorm. Men om MY inte får krok där borta så finns en risk att den europeiska varianten bara får en snik-krok med låg dragvikt, lite som M3. Det vore mycket olyckligt. Har den inte åtminstone 1.4 ton går den fet bort.
Skulle den inte få 1,4 så är det ändå läge att skrota gamla husvagnen, alternativt skaffa bäddpaket till Model Y ...
Men cykelkroken och möjligheten att hyra släp till återvinningen saknar jag.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Så mycket större blir Model Y
Vår husvsgn är reggad på 1,4 ton. Därav mitt krav. Fast det kanske går att regga om den, vid köpet kunde vi välja vilken maxvikt vi ville ha på den, och vi valde den högsta möjliga. Lägsta var 1000kg tror jag. Det borde ju i värsta fall vara möjligt att ändra det i efterhand om bilen inte får dra så tungt. Det gäller ju alla framtida bilar, inte enbart Model Y.themax skrev:Ja, 1,4 är väl vad jag skulle anse som gott nog också, men kommer inte avstå order om den inte får det. Sällan jag drar mer än 1000 kg – hände en eller ett par gånger per år med förra bilen att husvagnen (1350 kg) flyttades runt. Och nu har jag ju inte dragit något då min tidiga trea inte har drag. Jag har lånat bil och släp av min bror när det behövts.mati skrev:Frågan är vad den får för dragvikt då. MX har ju drag även i USA och dragvikten är ju enorm. Men om MY inte får krok där borta så finns en risk att den europeiska varianten bara får en snik-krok med låg dragvikt, lite som M3. Det vore mycket olyckligt. Har den inte åtminstone 1.4 ton går den fet bort.
Skulle den inte få 1,4 så är det ändå läge att skrota gamla husvagnen, alternativt skaffa bäddpaket till Model Y ...
Men cykelkroken och möjligheten att hyra släp till återvinningen saknar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Så mycket större blir Model Y
Jag tänka mig att det är rimligt att Y får en dragvikt på 1500-1800 kg. Men det är än så länge skrivet i stjärnorna och vi lär inte få veta nåt förrän det finns på beställningssidan.
Re: Så mycket större blir Model Y
Varför skulle ingen bil få dra tungt släp i framtiden? Precis som tidigare nämnt så har ju model X alldeles utmärkt släpvagnsvikt.mati skrev:Lägsta var 1000kg tror jag. Det borde ju i värsta fall vara möjligt att ändra det i efterhand om bilen inte får dra så tungt. Det gäller ju alla framtida bilar, inte enbart Model Y.
Att model y inte skulle få drag och släpvikt på minst 1500kg får väl anses som osannolikt?
Re: Så mycket större blir Model Y
Jag vet inte, det var bara en fundering. Det verkar ju vara problem med dragkrok på elbilar. ID3 får ju fortfarande ingen krok alls t.ex.. De flesta andra har heller ingen krok. Det är hittills bara Model X, e-tron och Merca EQC som har vettiga dragvikter. Model 3 är hårt på gränsen med sina 1000kg. Även Polestar kommer med okej dragvikt. Men mer än så vet vi inte än. Det känns ju som att vi får vänja oss vid att elbilar antingen inte får dra släp alls eller att dragvikten blir ytterst begränsad.Fredrik j skrev:Varför skulle ingen bil få dra tungt släp i framtiden? Precis som tidigare nämnt så har ju model X alldeles utmärkt släpvagnsvikt.
Att model y inte skulle få drag och släpvikt på minst 1500kg får väl anses som osannolikt?
Jag hoppas att MY får dra 1500kg eller mer, men det är inget annat än önsketänkande just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Så mycket större blir Model Y
Finns det någon egentlig teknisk orsak till att elbilar inte kan dra släp? Svårt att se det. Är väl marknaden som avgör vad det lider.
Re: Så mycket större blir Model Y
I bilar som saknar kylning av motor och batteri kan det finnas skäl att begränsa dragvikten så att komponenterna inte överhettas. Så långt är jag införstådd med att elbilar inte får dra tunga laster. Men ett litet EU-släp tycker jag inte borde vara ett stort bekymmer. Argumentet som tillverkarna själva frambringar är dock att räckvidden minskar för mycket när man drar släp. Men det är ju ett fullständigt icke-argument. I så fall är det ju mitt problem och jag får ladda oftare om det behövs. Men de allra flesta vill ju kunna dra släp för att åka till tippen, köra båten till sjön osv. Då spelar räckvidden ingen som helst roll.Fredrik j skrev:Finns det någon egentlig teknisk orsak till att elbilar inte kan dra släp? Svårt att se det. Är väl marknaden som avgör vad det lider.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3621
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Så mycket större blir Model Y
Det är närmast ett pedagogiskt problem eftersom all typ av ökad energiförbrukning trots att upplevs som större på en elbil.
Jag är eg nöjd bara den får ha dragkrok, det tyngsta jag drar är båten på ett 1300kg-släp och det är så kort sträcka att jag kan chansa på att inte bli stoppad två gånger per år.. Att bilen klarar det är jag övertygad om oavsett vad den är typad för.
Jag är eg nöjd bara den får ha dragkrok, det tyngsta jag drar är båten på ett 1300kg-släp och det är så kort sträcka att jag kan chansa på att inte bli stoppad två gånger per år.. Att bilen klarar det är jag övertygad om oavsett vad den är typad för.
Model Y LR AWD 2022
Re: Så mycket större blir Model Y
Ja, det stämmer absolut. Jag har många gånger hört argumentet att elbilar blir ineffektiva vid hög last och höga hastigheter och att det är därför förbrukningen ökar. Men det är ju precis tvärtom. Elmotorer är alltid ungefär lika effektiva, och ju tyngre det går desto mer el drar de. Det är ju ganska logiskt så länge man inte jämför med en fossilbil. Däremot så är fossilmotorer groteskt ineffektiva vid låg last, och de blir allt effektivare (fast fortfarande kassa) när belastningen ökar. Man skulle tvärtom kunna säga att förbrukningen i en fossilbil ökar ju mindre den belastas, dvs ju långsammare man kör.
Men det är inte uppenbart för gemene man. Därav alla myter om ineffektiva elbilar.
Men det är inte uppenbart för gemene man. Därav alla myter om ineffektiva elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så mycket större blir Model Y
Se där ja. Bara att vänta. https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... re-update? (1451 kg dragvikt)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Så mycket större blir Model Y
Bra. 51kg mer än nödvändigt.themax skrev:Se där ja. Bara att vänta. https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... re-update? (1451 kg dragvikt)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Så mycket större blir Model Y
Börjar komma lite mått från en av de få som har fått sin Y
111cm långt bagage är 11 cm länge än EQC som Björn Nyland mätte till 100cm, 3cm längre än E-Tron som är 108 cm, också enligt Björn N. Med tanke på den stora frunken samt utrymmet under luckorna bak så gissar jag på att Y är större än EQC samt e-Tron sett till bagageutrymmet.
111cm långt bagage är 11 cm länge än EQC som Björn Nyland mätte till 100cm, 3cm längre än E-Tron som är 108 cm, också enligt Björn N. Med tanke på den stora frunken samt utrymmet under luckorna bak så gissar jag på att Y är större än EQC samt e-Tron sett till bagageutrymmet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- UrbanL
- Teslaägare
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/urban10026
Re: Så mycket större blir Model Y
Ser ut som om det kan få plats och tänkt att förvara en insynsgardinrulle i mittenavdelaren mellan det två undra förvaringsutrymmen med de "urgröpningar" som går ända in till sidoväggarna?Laban skrev:...
111cm långt bagage är 11 cm länge än EQC som Björn Nyland mätte till 100cm, 3cm längre än E-Tron som är 108 cm, också enligt Björn N. Med tanke på den stora frunken samt utrymmet under luckorna bak så gissar jag på att Y är större än EQC samt e-Tron sett till bagageutrymmet.
Eller används de urgöpningarna som gångjärn till förvaringslocken?
Re: Så mycket större blir Model Y
Spåren är säkert till för att bakre botten ska kunna stå kvar i uppfällt läge för att underlätta lastning.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Så mycket större blir Model Y
Det ser inte ut som att det går att lägga bakre golvet över det främre. Denna funktion finns ju på Model 3 och är ju sjukt smidig. Den gör att det går att använda hela det djupa hålet hela tiden om man vill, utan att öppna luckan. Jag antar att Tesla tycker att bagaget är tillräckligt stort ändå.
Re: Så mycket större blir Model Y
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.