Så mycket större blir Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
frippe skrev:
Jerker skrev:
themax skrev:
Du och jag har nog samma inställning till bilar. Den ska fungera som bil, det är inget smycke och ska vara enkel att lasta och kliva i- och ur. Därför kommer jag byta till Model Y så snart den finns att beställa med dragkrok.

Snyggheten ligger i betraktarens öga, och jag sitter i min bil, inte utanför.
Jag hade passagerare i baksätet i helgen i min 3:a. I min ålder och storlek. De hade påtagliga besvär med att ta sig i och ur utan att slå i huvudet, och inte blev det bättre av att det saknas handtag i taket. Vad är det för fånigheter att slopa det? Jag vill minnas att det fanns det i de första bilarna man fick se.
Handtag uppe i taket vid dörren finns väl inte i någon tesla?
Inte mindre fånigt. Alla är inte friska och viga tonåringar.
Precis. Jag har alltid undrat varför man har struntat i handtagen. I början trodde jag att det var nånting man helt enkelt har glömt, Teslas första bil liksom. Man kan inte tänka på allt. Men att bilarna fortfarande saknar handtag är obegripligt. När jag skulle visa min Model S för min numera döde morfar, som då var 94 år, så hade han ett jädrans helvete att ta sig in i bilen. Han ville ju så gärna åka med. Men när han insåg att det var första bilen i världshistorien som saknade handtag över dörren så försökte han hålla sig i dörrkarmen istället. Just det, dörrkarmar finns ju inte heller. Var ska man hålla sig då när man är gammal och stel? Så nej, direkt praktiskt är det inte på något sätt. Lite synd att design måste gå före funktion i det här fallet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Jerker skrev:
frippe skrev:
Jerker skrev:
themax skrev:
Du och jag har nog samma inställning till bilar. Den ska fungera som bil, det är inget smycke och ska vara enkel att lasta och kliva i- och ur. Därför kommer jag byta till Model Y så snart den finns att beställa med dragkrok.

Snyggheten ligger i betraktarens öga, och jag sitter i min bil, inte utanför.
Jag hade passagerare i baksätet i helgen i min 3:a. I min ålder och storlek. De hade påtagliga besvär med att ta sig i och ur utan att slå i huvudet, och inte blev det bättre av att det saknas handtag i taket. Vad är det för fånigheter att slopa det? Jag vill minnas att det fanns det i de första bilarna man fick se.
Handtag uppe i taket vid dörren finns väl inte i någon tesla?
Inte mindre fånigt. Alla är inte friska och viga tonåringar.
Precis. Jag har alltid undrat varför man har struntat i handtagen. I början trodde jag att det var nånting man helt enkelt har glömt, Teslas första bil liksom. Man kan inte tänka på allt. Men att bilarna fortfarande saknar handtag är obegripligt. När jag skulle visa min Model S för min numera döde morfar, som då var 94 år, så hade han ett jädrans helvete att ta sig in i bilen. Han ville ju så gärna åka med. Men när han insåg att det var första bilen i världshistorien som saknade handtag över dörren så försökte han hålla sig i dörrkarmen istället. Just det, dörrkarmar finns ju inte heller. Var ska man hålla sig då när man är gammal och stel? Så nej, direkt praktiskt är det inte på något sätt. Lite synd att design måste gå före funktion i det här fallet.
Design? Är ett infällt handtag så fult?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:

Design? Är ett infällt handtag så fult?
Infällt? Det finns inga handtag alls. Vi pratar här alltså om insidan, inte utsidan. Jag vet inte om det är fult eller varför de saknas annars. Det får du fråga Elon eller Franz.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:

Design? Är ett infällt handtag så fult?
Infällt? Det finns inga handtag alls. Vi pratar här alltså om insidan, inte utsidan. Jag vet inte om det är fult eller varför de saknas annars. Det får du fråga Elon eller Franz.
Syftade på att du skrev att design går före funktion. Är verkligen ett handtag att gå på funktion istället för design? Jag menar på insidan. Infällt i taket.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:

Design? Är ett infällt handtag så fult?
Infällt? Det finns inga handtag alls. Vi pratar här alltså om insidan, inte utsidan. Jag vet inte om det är fult eller varför de saknas annars. Det får du fråga Elon eller Franz.
Syftade på att du skrev att design går före funktion. Är verkligen ett handtag att gå på funktion istället för design? Jag menar på insidan. Infällt i taket.
Jaha, jag fattade fel. Just det, handtagen fälls ju upp när man inte håller i dem. Tänkte inte på det. ;)
Jag vet som sagt inte om det är designen eller nåt annat som hindrar Tesla från att skruva handtag i sina bilar. Det måste ju vara nåt sånt, ett handtag kan ju inte vara jättedyrt. Jag tror att de vill ha en så avskalad design som möjligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
HelectriC skrev:
Jag tror man ska vara väldigt medgörlig om man som vuxen ska åka bekvämt i tredje säterad på Y. De foton som florerar visar till en sittställning som innebär väldigt böjd nacke samt extremt smala/tunna ben samt icke-existerande fötter. Jag tror det kommer vara näst intill omöjligt att sitta längst bak för alla andra än små barn. Jämför bagagesäten i Model S.
På bilderna som cirkulerat verkar andra raden inte vara framskjuten, jag tror det kommer att vara benutrymme som är jämförbart med X. Jag är själv 187cm och kan sitta längst bak i vår X utan problem om man skjuter fram andra raden en bit.

Jag har inte sett någon bild där man kunnat bedöma hur bra utrymme för huvudet det kommer att bli i Y, men jag skulle bli förvånad om det inte kommer att vara tillräckligt. Dom har ju ändå gått ut brett med att bilen skall klara av sju vuxna, då har jag mycket svårt att tro att det kommer att bli ”barnstolar” som i gamla S.

/fth
Såg den här. Har man fipplat med proportionerna på bilden? Dockan i framsätet ser ju rimlig ut.
Sen tycker jag golvet ser tunnt ut. Är det inte där batteriet ligger?
FB_IMG_1580642773907.jpg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Såg den här. Har man fipplat med proportionerna på bilden? Dockan i framsätet ser ju rimlig ut.
Sen tycker jag golvet ser tunnt ut. Är det inte där batteriet ligger?
Jag har sett den också, och ja, den verkar vara lite "fipplad med" i mina ögon.

Föraren verkar sitta för långt bak och ligger dessutom i princip ned, sådär sitter iaf inte jag när jag kör.

Pedalernas position verkar också vara för långt bak, och passageraren i andra raden ser ut att sitta i/bakom där ryggstödet är.

Min bedömning är att det inte är ett seriöst försök att illustrera utrymmen i Model Y.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Såg den här. Har man fipplat med proportionerna på bilden? Dockan i framsätet ser ju rimlig ut.
Sen tycker jag golvet ser tunnt ut. Är det inte där batteriet ligger?
Jag har sett den också, och ja, den verkar vara lite "fipplad med" i mina ögon.

Föraren verkar sitta för långt bak och ligger dessutom i princip ned, sådär sitter iaf inte jag när jag kör.

Pedalernas position verkar också vara för långt bak, och passageraren i andra raden ser ut att sitta i/bakom där ryggstödet är.

Min bedömning är att det inte är ett seriöst försök att illustrera utrymmen i Model Y.

/fth
Vet inte. Svårt med information om tesla. Det vinklas ju ofta åt bägge håll. Motsvarande genomskärning av annan bil hade man ju direkt tagit för sann.
Faktum är att föraren sitter mitt i bilen i dom flesta bilar även om man ofta gissar att det i verkligheten är längre fram.
Har "teslalägret" gjort något liknande?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:
Såg den här. Har man fipplat med proportionerna på bilden? Dockan i framsätet ser ju rimlig ut.
Sen tycker jag golvet ser tunnt ut. Är det inte där batteriet ligger?
Jag har sett den också, och ja, den verkar vara lite "fipplad med" i mina ögon.

Föraren verkar sitta för långt bak och ligger dessutom i princip ned, sådär sitter iaf inte jag när jag kör.

Pedalernas position verkar också vara för långt bak, och passageraren i andra raden ser ut att sitta i/bakom där ryggstödet är.

Min bedömning är att det inte är ett seriöst försök att illustrera utrymmen i Model Y.

/fth
Vet inte. Svårt med information om tesla. Det vinklas ju ofta åt bägge håll. Motsvarande genomskärning av annan bil hade man ju direkt tagit för sann.
Faktum är att föraren sitter mitt i bilen i dom flesta bilar även om man ofta gissar att det i verkligheten är längre fram.
Har "teslalägret" gjort något liknande?
Dom där figurerna är ungefär 2,20-2,30 långa om man sätter dem i proportion med bilen. Det är uppenbarligen bara någon som vill göra sig lustig. Men jag tror ändå inte att det blir plats för fullvuxna i tredje raden på Model Y.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev:
Dom där figurerna är ungefär 2,20-2,30 långa om man sätter dem i proportion med bilen. Det är uppenbarligen bara någon som vill göra sig lustig. Men jag tror ändå inte att det blir plats för fullvuxna i tredje raden på Model Y.
Låter rimligt, jag misstänkte det och var precis på väg att mäta upp proportionerna i bilden, men då släpper jag det.

Troll-bild, cirkulera, inget att se här! :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:

Design? Är ett infällt handtag så fult?
Infällt? Det finns inga handtag alls. Vi pratar här alltså om insidan, inte utsidan. Jag vet inte om det är fult eller varför de saknas annars. Det får du fråga Elon eller Franz.
Syftade på att du skrev att design går före funktion. Är verkligen ett handtag att gå på funktion istället för design? Jag menar på insidan. Infällt i taket.
Jaha, jag fattade fel. Just det, handtagen fälls ju upp när man inte håller i dem. Tänkte inte på det. ;)
Jag vet som sagt inte om det är designen eller nåt annat som hindrar Tesla från att skruva handtag i sina bilar. Det måste ju vara nåt sånt, ett handtag kan ju inte vara jättedyrt. Jag tror att de vill ha en så avskalad design som möjligt.

Nu har jag bara minnesbilder men tidigare bilar jag har haft så har det inte funnits handtag i taket på förarplatsen. Tror att min sista(?) E-klass hade det men ingen av de tidigare bilarna. Jag säger inte att de inte behövs men de har inte funnits jätte länge för föraren.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Dom där figurerna är ungefär 2,20-2,30 långa om man sätter dem i proportion med bilen. Det är uppenbarligen bara någon som vill göra sig lustig. Men jag tror ändå inte att det blir plats för fullvuxna i tredje raden på Model Y.
Låter rimligt, jag misstänkte det och var precis på väg att mäta upp proportionerna i bilden, men då släpper jag det.

Troll-bild, cirkulera, inget att se här! :)

/fth
Tänkte också det. Men bästa motvapnet är väl en korrekt bild?
Kommer att tänka på den här:
http://forums.pelicanparts.com/off-topi ... rence.html
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av LarsL »

Skulle gå in på Tesla och kolla om det fanns bra bilder på bilen med 7 säten. Men nu går det inte längre beställa 7-sits i Sverige knappen är utgråad och går inte klicka i. Sen att det står att den kommer 2021 och att leveransen börjar 2021 av alla bilar blir bara förvirrande. Gissar attderas uppdatering laggar lite (som vanligt).
F8E60CB7-EB63-42D7-BB91-22BDBB4F35FC.jpeg
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Dom där figurerna är ungefär 2,20-2,30 långa om man sätter dem i proportion med bilen. Det är uppenbarligen bara någon som vill göra sig lustig. Men jag tror ändå inte att det blir plats för fullvuxna i tredje raden på Model Y.
Låter rimligt, jag misstänkte det och var precis på väg att mäta upp proportionerna i bilden, men då släpper jag det.

Troll-bild, cirkulera, inget att se här! :)

/fth
Men föraren sitter väl hyfsat rätt om man ser på huvudets position i sidorutan?
Jämfört med den här:
model-3-hero.jpg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
fth skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Dom där figurerna är ungefär 2,20-2,30 långa om man sätter dem i proportion med bilen. Det är uppenbarligen bara någon som vill göra sig lustig. Men jag tror ändå inte att det blir plats för fullvuxna i tredje raden på Model Y.
Låter rimligt, jag misstänkte det och var precis på väg att mäta upp proportionerna i bilden, men då släpper jag det.

Troll-bild, cirkulera, inget att se här! :)

/fth
Men föraren sitter väl hyfsat rätt om man ser på huvudets position i sidorutan?
Jämfört med den här:
model-3-hero.jpg
Det där är en Model 3. Om du ska ha in 3 rader i en Model 3 så blir det trångt. Model Y är en SUV och en bra bit högre så alla kan sitta mer upprätt och ta mindre plats på längden.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
fth skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Dom där figurerna är ungefär 2,20-2,30 långa om man sätter dem i proportion med bilen. Det är uppenbarligen bara någon som vill göra sig lustig. Men jag tror ändå inte att det blir plats för fullvuxna i tredje raden på Model Y.
Låter rimligt, jag misstänkte det och var precis på väg att mäta upp proportionerna i bilden, men då släpper jag det.

Troll-bild, cirkulera, inget att se här! :)

/fth
Men föraren sitter väl hyfsat rätt om man ser på huvudets position i sidorutan?
Jämfört med den här:
model-3-hero.jpg
Det där är en Model 3. Om du ska ha in 3 rader i en Model 3 så blir det trångt. Model Y är en SUV och en bra bit högre så alla kan sitta mer upprätt och ta mindre plats på längden.
Tänkte på positionen på förarens huvud i jämförelse. Angående att förardockan placerats för långt bak. Andra raden tycker jag också sitter hyfsat rätt med reservation för att dom är lite stora då.
Men visst ser det lite trångt ut för vuxna längst bak i Y
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av tobiaslej »

we will soon know
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av fth »

fth skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Dom där figurerna är ungefär 2,20-2,30 långa om man sätter dem i proportion med bilen. Det är uppenbarligen bara någon som vill göra sig lustig. Men jag tror ändå inte att det blir plats för fullvuxna i tredje raden på Model Y.
Låter rimligt, jag misstänkte det och var precis på väg att mäta upp proportionerna i bilden, men då släpper jag det.

Troll-bild, cirkulera, inget att se här! :)

/fth
Jag invåg att jag var tvungen att mäta ändå, och enligt mina beräkningar är faktiskt figurerna i bilden hyfsat realistiska, drygt 190cm långa, något överdrivna men det är nog ingen troll-bild iaf.

Jag utgick då från att dimensionerna för Model Y är 4775x1600mm (yttre blå boxen).
ModelYb.png
:? :? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av fth »

Jag skalade också ned bakersta passageraren tills dess att den passade komfortabelt i bilen, med placering enligt bilden är maxlängd på tredje raden c:a 160cm.

Eftersom Tesla uttryckligen skriver att det skall finnas plats för sju vuxna så kan detta inte stämma, men jag förstår inte riktigt hur det skall gå till.

Jag antar att man räknar med genomsnittlig längd i USA som "vuxen", vilket är 175cm för män och 163cm för kvinnnor, 169cm totalt.

Det bör gå att klämma in tre rader med 169cm långa personer om man justerar fram positionerna maximalt, men tre rader med 180cm+ är nog inte realistiskt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av LarsL »

Har letat runt nu efter jämförelse bilder och nästan alla försöker få Model Y att se mindre ut än vad den är, vilket jag tycker är konstigt. Det är ju väldigt lätt att få foliehatt av allt detta.
Den här svarta ser ju ut att ha skottkärrehjul? Tänk på att det är 19” så jämför det med längden på dockorna. En annan som cirkulerat har en hjulbas för Model Y som är ett halvt hjul för kort. Okej man kanna otur men någon borde ju gjort en för stor Model Y också.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av fth »

Jag skalade ned figurerna från min mätning till amerikansk medellängd (169cm), då funkar det bra under förutsättning att sätenas positioner är realistiska:
ModelYc.png
Det kanske är något i den här stilen som avses med "plats för upp till sju vuxna"? :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av mati »

Jar du tagit hänsyn till att genomsnittsamerikanen har en annan diameter runt midjan också? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av fth »

mati skrev:
Jar du tagit hänsyn till att genomsnittsamerikanen har en annan diameter runt midjan också? ;)
Näe, just det, streckgubbar är förstås ännu mer orealistiska i amerikanska förhållanden :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Hur ser ni på avståndet mellan baksätespassagerarens fötter och golvet? Är det inte där batteriet sitter?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Hur ser ni på avståndet mellan baksätespassagerarens fötter och golvet? Är det inte där batteriet sitter?
Batteriet slutar lite längre fram. Ungefär där hjulet börjar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar