Dragkrok
Moderator: Redaktion
Re: Dragkrok
1451 kg dragvikt enligt den artikeln, det är ju lovande.
Den ha möjlighet till elektriska bromsar vilket är ett krav för tyngre släp i USA.
Den ha möjlighet till elektriska bromsar vilket är ett krav för tyngre släp i USA.
Re: Dragkrok
1451kg kan ju komma att avrundas till 1500kg.LarsL skrev:1451 kg dragvikt enligt den artikeln, det är ju lovande.
Den ha möjlighet till elektriska bromsar vilket är ett krav för tyngre släp i USA.
Man avrundade ju upp till 1000kg för Tesla modell 3.
Konkurrenterna Volvo XC40 och Polestar 2
ligger väl på 1500kg.
Skoda Enyaq, Audi Q4 och VW ID4 ligger väl på 1600kg i dragvikt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Dragkrok
Mycket bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dragkrok
Jag förstår att något som uttryckligen inte går att beställa inte är något man skall förvänta sig.
Vill man ha dragkrok bör man vänta med att beställa.
Påmodel3 är det tydligen o,ika typgodkänningat, så att eftermontera är inte lagligt.
Hoppas tesla ändrar sig där och gör som man förväntar sig att bilar skall fungera;nämligen att eftermontera och. Använda tredjepartsprodukter skall vara möjligt. Motorn och chassit bör klara av det.1500 är en lämplig nivå. Som alla bilar krävs det att mjukvara laddas in men det bör gå att göra ota (till rimlig kostnad)
Vill man ha dragkrok bör man vänta med att beställa.
Påmodel3 är det tydligen o,ika typgodkänningat, så att eftermontera är inte lagligt.
Hoppas tesla ändrar sig där och gör som man förväntar sig att bilar skall fungera;nämligen att eftermontera och. Använda tredjepartsprodukter skall vara möjligt. Motorn och chassit bör klara av det.1500 är en lämplig nivå. Som alla bilar krävs det att mjukvara laddas in men det bör gå att göra ota (till rimlig kostnad)
Re: Dragkrok
Det är inte omöjligt, men som jag skrev i en annan tråd, det krävs många pusselbitar för att jag skulle våga ta ett sådant steg.Jerker skrev:Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Rent principiellt ser det ut som att MY kommer funka för mina behov, och det är ju bra. Men för det första verkar den bli rätt dyr, och det är inte alls säkert att jag har den nödvändiga ekonomin framöver.
Sen är det ju servicen också. Så länge Tesla har nuvarande servicenivå med ett fåtal service center i Sverige tror jag inte att jag har lust att ge mig in i detta igen. Det var ju därför jag valde bort Tesla, och läget har väl knappast förbättras sedan förra året.
Allt annat får vi se. Jag vet inte än. Allt är tänkbart, till och med en laddhybrid utesluter jag inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dragkrok
Håller med Model Y har blivit lite för dyr, jag skulle vilja se 100kkr mindre i pris typ.
Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.
Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.
Re: Dragkrok
Alla nya Model 3 (inte P kanke) är ju typade men trots det får man inte eftermontera drag för Tesla
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Dragkrok
Kommer väl högst antagligen inte att se någon Model Y i EU innan Giga Berlin står klart så då vet man ju aldrig vad priset kommer landa på minus import kostnader m.m.LarsL skrev:Håller med Model Y har blivit lite för dyr, jag skulle vilja se 100kkr mindre i pris typ.
Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.
64.400€ i Finland, förhoppningsvis trillar den ner under 60 iaf.
Sedan har vi bara incitament för under 50k här. Det kanske också hinner se en ändring tills Model Y levereras till Norden.
Re: Dragkrok
Nej, priser i Sverige finns redan på beställningssidan för Model Y. Sedan vet man ju inte om de blir lägre när tex Giga Berlin kommer igång.Kubi skrev:Kommer väl högst antagligen inte att se någon Model Y i EU innan Giga Berlin står klart så då vet man ju aldrig vad priset kommer landa på minus import kostnader m.m.LarsL skrev:Håller med Model Y har blivit lite för dyr, jag skulle vilja se 100kkr mindre i pris typ.
Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.
64.400€ i Finland, förhoppningsvis trillar den ner under 60 iaf.
Sedan har vi bara incitament för under 50k här. Det kanske också hinner se en ändring tills Model Y levereras till Norden.
Re: Dragkrok
Det sa jag inget om att det inte finns.LarsL skrev:Nej, priser i Sverige finns redan på beställningssidan för Model Y. Sedan vet man ju inte om de blir lägre när tex Giga Berlin kommer igång.Kubi skrev:Kommer väl högst antagligen inte att se någon Model Y i EU innan Giga Berlin står klart så då vet man ju aldrig vad priset kommer landa på minus import kostnader m.m.LarsL skrev:Håller med Model Y har blivit lite för dyr, jag skulle vilja se 100kkr mindre i pris typ.
Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.
64.400€ i Finland, förhoppningsvis trillar den ner under 60 iaf.
Sedan har vi bara incitament för under 50k här. Det kanske också hinner se en ändring tills Model Y levereras till Norden.
Sa bara att priserna som står nu, hoppas jag inte blir samma med Giga Berlin och med informationen som finns(spekulation) så lär det inte komma några Model Y innan Giga Berlin.
Då man kan ta bort import osv.
Samma sak hände i Kina.
Re: Dragkrok
Tror det är fullt möjligt att det kommer skeppas bilar från USA till EU, det görs ju redan med Model 3. Jag antar också att de kanske kommer justera priserna när Giga Berlin är uppe och rullar.
Re: Dragkrok
Ja, ett SC i Skövde hade ju varit nåt. Eller varför inte i min hemkommun?LarsL skrev:Håller med Model Y har blivit lite för dyr, jag skulle vilja se 100kkr mindre i pris typ.
Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.
Oavsett vilket så tror jag att det är tämligen uteslutet att det händer.
Men en fungerande Ranger Service som inte bara opererar inom ett fåtal mils radie runt ett befintligt SC skulle duga för mig. En enda gång fick jag faktiskt besök av en sk valet-driver från Tesla som hämtade upp (och lämnade tillbaka) min bil när den hade gått sönder för femtioelfte gången och jag började bli smått irriterad över att behöva pendla till Mölndal titt som tätt. Det var faktiskt riktigt smidigt, och skulle Tesla bygga ut en sådan service hade det varit riktigt bra. Det känns ju inte olösbart. Och nånting måste de ju göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dragkrok
Ja, Skövde lär ta ett tag ligger väl på 15 plats ungefär i storlek, om man räknar bort orter som ligger nära varandra. Sååå om 10 ServiceCenter så kan Skövde vara aktuellt
Det är alltså troligare att de får upp en ranger service i Skaraborg istället. Men då måste Tesla och Elon tycka att det är värt det. Kommer de sälja tillräckligt med bilar för att motivera en sådan utbyggnad? Det kanske säljer mer om man fokuserar på storstads områden i Europa?
Det är alltså troligare att de får upp en ranger service i Skaraborg istället. Men då måste Tesla och Elon tycka att det är värt det. Kommer de sälja tillräckligt med bilar för att motivera en sådan utbyggnad? Det kanske säljer mer om man fokuserar på storstads områden i Europa?
Re: Dragkrok
Förstår inte varför man inte erbjuder redan existerande verkstäder att också representera Tesla. Tror det skulle bli betydligt billigare än att slå upp servicecenter som ju får lite ryckig efterfrågan då man inte kan leva på förebyggande underhåll av bilarna. Verksamheten blir ju en kostnad för tesla. Man behöver en verkstadspartner som helt eller delvis har sin inkomst säkrad på annat håll.
Re: Dragkrok
Ja, Tesla borde ska en möjlighet till auktoriserade verkstäder. Men detta går helt tvärs emot Elons plan för Tesla och dess slutna integrering.
Re: Dragkrok
I t.ex. Tyskland finns det numera rätt många verkstäder som kan fixa teslabilar. Utanför eller efter garantin såklart. Och de erbjuder även tjänster där de går igenom bilarna innan garantin går ut osv. Tesla själva tycker nog inte alls om detta, de ser ju hellre att bilarna går sönder efter garantin så de kan ta ordentligt betalt sen. För de fria verkstäder ligger såklart på en helt annan prisnivå.
Här i Sverige är det ju kanske inte så vanligt med sådana tjänster. Fast varför egentligen? Det finns ju gott om Teslor.
Här i Sverige är det ju kanske inte så vanligt med sådana tjänster. Fast varför egentligen? Det finns ju gott om Teslor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dragkrok
Werksta verkar vara "auktoriserad" för Tesla i Sverige.LarsL skrev:Ja, Tesla borde ska en möjlighet till auktoriserade verkstäder. Men detta går helt tvärs emot Elons plan för Tesla och dess slutna integrering.
"Werksta är auktoriserad verkstadskedja för Tesla Elfordon i Sverige."
https://www.werksta.se/tjanster/el-och- ... eparation/
Re: Dragkrok
Ja, skadeverkstad, men de ägnar sig inte åt service o s v.hakon18 skrev:Werksta verkar vara "auktoriserad" för Tesla i Sverige.LarsL skrev:Ja, Tesla borde ska en möjlighet till auktoriserade verkstäder. Men detta går helt tvärs emot Elons plan för Tesla och dess slutna integrering.
"Werksta är auktoriserad verkstadskedja för Tesla Elfordon i Sverige."
https://www.werksta.se/tjanster/el-och- ... eparation/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Dragkrok
Det var ju en besvikelse. Helt tomt bakom liksom Men vad är luckan till för och varför har den så asymmetrisk clipsfördelning? Det måste nästan vara så att det var planerat att den skulle ha krok, lucka och allt designat för det, men så av någon anledning hann dom inte helt färdigt eftersom de snabbt skulle pusha ut bilar. Min förhoppning är att det finns när bilar väl börjar levereras till Europa.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Dragkrok
Ja, varför är luckan där? Samtidigt är det ju en performance men att öppna luckan på detta sätt är ju ingen lösning för vanligt bruk. Skumt.HelectriC skrev:Det var ju en besvikelse. Helt tomt bakom liksom Men vad är luckan till för och varför har den så asymmetrisk clipsfördelning? Det måste nästan vara så att det var planerat att den skulle ha krok, lucka och allt designat för det, men så av någon anledning hann dom inte helt färdigt eftersom de snabbt skulle pusha ut bilar. Min förhoppning är att det finns när bilar väl börjar levereras till Europa.
Re: Dragkrok
Det är ju helt klart förberett för en krok. Fästena sitter ju längre ut på sidorna isåfall och inte rakt innanför luckan. Men en konstig lucka. Så kan den ju inte vara om man ska ta loss den ofta och montera krok. Men de skulle ju aldrig ha gjort en lucka där om de inte har tänkt krok.
Intressant att höra att han är missnöjd med att 3:an inte har krok i USA. Kanske får Tesla tänka om på den punkten.
Intressant att höra att han är missnöjd med att 3:an inte har krok i USA. Kanske får Tesla tänka om på den punkten.
Re: Dragkrok
Luckan är antagligen inte tänkt att vara på samma sätt om det blir monterat en krok. Då kommer antagligen en ersättningslucka med hål i mitten eller nåt.Jerker skrev:Det är ju helt klart förberett för en krok. Fästena sitter ju längre ut på sidorna isåfall och inte rakt innanför luckan. Men en konstig lucka. Så kan den ju inte vara om man ska ta loss den ofta och montera krok. Men de skulle ju aldrig ha gjort en lucka där om de inte har tänkt krok.
Intressant att höra att han är missnöjd med att 3:an inte har krok i USA. Kanske får Tesla tänka om på den punkten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Dragkrok
Men tar bort luckan och sätter dit hela enheten med eldosa, krok, motor och ny automatisk lucka, bara min gissning.HelectriC skrev:Luckan är antagligen inte tänkt att vara på samma sätt om det blir monterat en krok. Då kommer antagligen en ersättningslucka med hål i mitten eller nåt.Jerker skrev:Det är ju helt klart förberett för en krok. Fästena sitter ju längre ut på sidorna isåfall och inte rakt innanför luckan. Men en konstig lucka. Så kan den ju inte vara om man ska ta loss den ofta och montera krok. Men de skulle ju aldrig ha gjort en lucka där om de inte har tänkt krok.
Intressant att höra att han är missnöjd med att 3:an inte har krok i USA. Kanske får Tesla tänka om på den punkten.
Så får vi se om den kommer till Europa med eller utan krok, och om den går att eftermontera.