Dragkrok

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Dragkrok

Inlägg av Becada »

Är det någon som har uppdaterat sin beställning med dragkrok? Fick ni behålla grundpriset på bilen? Jag vill lägga till dragkrok men det skulle vara trist om grundpriset på bilen går upp om man gör någon ändring i bilen. Jag har beställt en svart Long Range AWD för knappt 700 000kr. Samma konfiguration kostar idag drygt 20 000 kr mer.
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dragkrok

Inlägg av Zalman3 »

Becada skrev:
Är det någon som har uppdaterat sin beställning med dragkrok? Fick ni behålla grundpriset på bilen? Jag vill lägga till dragkrok men det skulle vara trist om grundpriset på bilen går upp om man gör någon ändring i bilen. Jag har beställt en svart Long Range AWD för knappt 700 000kr. Samma konfiguration kostar idag drygt 20 000 kr mer.

There’s no word on whether the tow hitch will be available as a retrofit for existing vehicles post-delivery.  But it canbe added to current orders which have not yet been fulfilled.  If you’re interested in adding this to your order, you can go into your Tesla account and click “edit design.”
Är det bara att lägga till drag?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Dragkrok

Inlägg av heldiggrisen »

Becada skrev:
Är det någon som har uppdaterat sin beställning med dragkrok? Fick ni behålla grundpriset på bilen? Jag vill lägga till dragkrok men det skulle vara trist om grundpriset på bilen går upp om man gör någon ändring i bilen. Jag har beställt en svart Long Range AWD för knappt 700 000kr. Samma konfiguration kostar idag drygt 20 000 kr mer.
Jag har uppdaterat min, med några hundralappar extra i prisökning i tillägg till priset på kroken.
LR AWD fick en prishöjning strax efter nyåret, osäker om Tesla har höjt en gång till efter det.
Edit:Priset på LR AWD ändrades den 30/1 till 719900, samtidig som möjligheten till att beställa en LR RWD togs bort.
Mycket som hände i den vevan där, 7sits försvann och P fick 21”.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Dragkrok

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
Becada skrev:
Är det någon som har uppdaterat sin beställning med dragkrok? Fick ni behålla grundpriset på bilen? Jag vill lägga till dragkrok men det skulle vara trist om grundpriset på bilen går upp om man gör någon ändring i bilen. Jag har beställt en svart Long Range AWD för knappt 700 000kr. Samma konfiguration kostar idag drygt 20 000 kr mer.

There’s no word on whether the tow hitch will be available as a retrofit for existing vehicles post-delivery.  But it canbe added to current orders which have not yet been fulfilled.  If you’re interested in adding this to your order, you can go into your Tesla account and click “edit design.”
Är det bara att lägga till drag?
Ja, men kostar olika beroende på när du la din beställning. En beställning på LR AWD lagt innan 30/1 lär bli en dyr krok.
Min beställning blev 2000kr dyrare i tillägg till 11700 för kroken.
Lätt värt det, med tanke på att jag inte alls hade förhoppningar till krok på min P.
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Dragkrok

Inlägg av Joohan »

Finally
Beställning lagd :)
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Dragkrok

Inlägg av Becada »

Hmm, ca 35 000 kr för en dragkrok känns lite dyrt med tanke på hur lite jag skulle använda den
Model Y Long Range
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Dragkrok

Inlägg av B99 »

52 000 går priset upp om jag lägger till kroken, jag tror att jag avvaktar :o

Det är väl inte heller helt klart att man får behålla priset som gällde när man beställde, oavsett om man gör ändringar?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dragkrok

Inlägg av Zalman3 »

Låter som FSD priset går upp 1 juli 2020.
Tesla CEO Elon Musk has indicated that the company’s Full Self-Driving suite will likely increase in price on July 1. 
https://www.teslarati.com/tesla-full-se ... rice-2020/


Bara att beställa sin Tesla nu!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dragkrok

Inlägg av vigge50 »

B99 skrev:
52 000 går priset upp om jag lägger till kroken, jag tror att jag avvaktar :o

Det är väl inte heller helt klart att man får behålla priset som gällde när man beställde, oavsett om man gör ändringar?
Det har jag också funderar på när jag läser denna tråden, har Tesla verkligen garanterat slutpriset två år i förväg oavsett hur valutakurserna ändras? Finns det någon här som kollat igenom köpeavtalet?
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Dragkrok

Inlägg av Becada »

Mailade Tesla och fick svar inom några minuter. Det går inte att lägga till dragkrok och behålla det ursprungliga grundpriset. Att lägga till dragkrok skulle således kosta mig 44 000 kr.
Model Y Long Range
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dragkrok

Inlägg av Svenssons »

Undrar om det går att köpa till dragkrok efter leverans. Var det inte så ett tag att Model 3 levererades utan krok som dock sattes på av Service Center i efterhand? Det kan dock även vara olika CoC på bil med och utan krok och då är det inte lika roligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrok

Inlägg av RagWal »

Svenssons skrev:
Undrar om det går att köpa till dragkrok efter leverans. Var det inte så ett tag att Model 3 levererades utan krok som dock sattes på av Service Center i efterhand? Det kan dock även vara olika CoC på bil med och utan krok och då är det inte lika roligt.
På 3 är det olika CoC. Har de inte tänkt om på Y lär det bli samma. Många som beställde tidigt får sjukt dyra krokar vid uppgradering. Kanskr beställa en till med krok innan FSD höjs och se vad som gäller när det närmar sig leverans.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?
740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?
740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.
Nej, inte särskilt troligt. Jag kommer med största sannolikhet att, så fort det kommer en billigare bil med dragkrok som klarar mina behov, byta ner mig till en sån. Att äga en Tesla 3 är i längden orimligt dyrt för min del; alltför stor del av hushållskassan går till bilägande. Tesla bygger världens bästa elbilar, inget snack om den saken, men det hjälper ju inte om man inte har råd med dem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?
740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.
Nej, inte särskilt troligt. Jag kommer med största sannolikhet att, så fort det kommer en billigare bil med dragkrok som klarar mina behov, byta ner mig till en sån. Att äga en Tesla 3 är i längden orimligt dyrt för min del; alltför stor del av hushållskassan går till bilägande. Tesla bygger världens bästa elbilar, inget snack om den saken, men det hjälper ju inte om man inte har råd med dem.
Nej, så är det ju, för mig ryker ungefär halva min inkomst för bilarna. Det skulle bli något bättre med en Model Y, eftersom den troligen ändå är billigare än en e-tron, men jag måste komma ner till helt andra prisnivåer för att det ska bli hållbart i längden. Målet är - som du säger - att byta ner sig till en betydligt billigare bil så fort rätt modell finns tillgänglig. Med det sagt så måste ju allt annat också stämma såklart. Även om ekonomin naturligtvis är det som bestämmer ytterst. Hade det enbart handlat om kombinationen eldrift+dragkrok så hade man ju kunnat skaffa en Model X för länge sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?
740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.
Nej, inte särskilt troligt. Jag kommer med största sannolikhet att, så fort det kommer en billigare bil med dragkrok som klarar mina behov, byta ner mig till en sån. Att äga en Tesla 3 är i längden orimligt dyrt för min del; alltför stor del av hushållskassan går till bilägande. Tesla bygger världens bästa elbilar, inget snack om den saken, men det hjälper ju inte om man inte har råd med dem.

Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
Men blir det verkligen billigare för Jerker om han byter en hyfsat ny Model 3 till en helt ny, fast något billigare bil? Man brukar ju säga att en bilaffär är alltid en dålig affär. Vill man sänka sina månadskostnader genom att köpa en ny bil så måste den nya bilen vara mycket billigare. Annars är det oftast bättre att behålla den gamla. Men det kanske inte gäller privatleasing?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dragkrok

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:

Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
Giga Berlin ska producera Model 3 men Det behöver inte betyda att priset sjunker. Tesla har visserligen tills idag typ haft en policy att priset världen över är det samma undantaget tullar, skatter, extra avgifter och transport men det är ju inte självklart att det kommer gälla när de har minst en fabrik per kontinent mot tidigare en fabrik för hela världen.

I Kina sänktes visserligen priset med knappt 10% men där lär produktionskostnaden vara betydligt billigare än den i USA plus att konkurrensen från andra elbilstillverkare är mycket större där än i Europa. Kommer produktionskostnaden i Europa vara markant lägre än i USA och finns det biltillverkare som producerar tusentals med elbilar per månad som är betydligt billigare än Model 3 i Europa?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
Men blir det verkligen billigare för Jerker om han byter en hyfsat ny Model 3 till en helt ny, fast något billigare bil? Man brukar ju säga att en bilaffär är alltid en dålig affär. Vill man sänka sina månadskostnader genom att köpa en ny bil så måste den nya bilen vara mycket billigare. Annars är det oftast bättre att behålla den gamla. Men det kanske inte gäller privatleasing?
För just Jerker kan det bli billigare att byta. Han äger ju inte bilen och kan bara räkna på månadskostnaden.

För mig är det mer oron över att ha en Tesla utan garantier som får mig att byta till en ny.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dragkrok

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
Giga Berlin ska producera Model 3 men Det behöver inte betyda att priset sjunker. Tesla har visserligen tills idag typ haft en policy att priset världen över är det samma undantaget tullar, skatter, extra avgifter och transport men det är ju inte självklart att det kommer gälla när de har minst en fabrik per kontinent mot tidigare en fabrik för hela världen.

I Kina sänktes visserligen priset med knappt 10% men där lär produktionskostnaden vara betydligt billigare än den i USA plus att konkurrensen från andra elbilstillverkare är mycket större där än i Europa. Kommer produktionskostnaden i Europa vara markant lägre än i USA och finns det biltillverkare som producerar tusentals med elbilar per månad som är betydligt billigare än Model 3 i Europa?
Angående Kina så är det också en annan sak som oftast glöms bort, där är det tillverkaren och inte kunden som får elbilssubventionen. Så gör om systemet här i Sverige så att tillverkaren får 60 000 kr istället så kan vi alla glädjas över att helt plötsligt så sjönk priset på elbilar en massa. Måste ju betyda att tillverkningskostnaderna helt plötsligt sjönk kraftigt...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok

Inlägg av mati »

I Sverige är det väl i praktiken också tillverkaren som får subventionen. Jag kommer väl ihåg när priset på e-Golfen gick upp 20k, detta hände samtidigt som elbilsbonusen hade höjts från 40 till 60-tusen. Vilket sammanträffande. Jag tror inte på slumpen.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

Transporten från USA kostar ju något och det gör ju tullen också. Därför borde bilar vara billigare om de tillverkas i Giga Berlin och säljs i EU. Det är klart att Tesla kan stoppa dessa pengar i sin egen ficka.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dragkrok

Inlägg av Walker »

mati skrev:
I Sverige är det väl i praktiken också tillverkaren som får subventionen. Jag kommer väl ihåg när priset på e-Golfen gick upp 20k, detta hände samtidigt som elbilsbonusen hade höjts från 40 till 60-tusen. Vilket sammanträffande. Jag tror inte på slumpen.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
...det ÄR så.
Man gick ju även ut med att man för knappt ett år sedan sänkte priset på eGolfen...
Vad man inte nämnde var att man plockade av en hel del utrustning som tidigare var standard. När jag ”plockade ihop” samma bil jag hämtade ut nov -18 blev den INTE billigare.
Om man tror att biltillverkarna är den goda fen, så kanske det är dags att omvärdera det. ALLT handlar om att göra pengar.
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dragkrok

Inlägg av Bjelke »

Walker skrev:
mati skrev:
I Sverige är det väl i praktiken också tillverkaren som får subventionen. Jag kommer väl ihåg när priset på e-Golfen gick upp 20k, detta hände samtidigt som elbilsbonusen hade höjts från 40 till 60-tusen. Vilket sammanträffande. Jag tror inte på slumpen.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
...det ÄR så.
Och helt fullständigt utan tvivel.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

Och det har absolut ingen som helst betydelse.
Skriv svar