Dragkrok
Moderator: Redaktion
Re: Dragkrok
Är det någon som har uppdaterat sin beställning med dragkrok? Fick ni behålla grundpriset på bilen? Jag vill lägga till dragkrok men det skulle vara trist om grundpriset på bilen går upp om man gör någon ändring i bilen. Jag har beställt en svart Long Range AWD för knappt 700 000kr. Samma konfiguration kostar idag drygt 20 000 kr mer.
Model Y Long Range
Re: Dragkrok
Becada skrev:Är det någon som har uppdaterat sin beställning med dragkrok? Fick ni behålla grundpriset på bilen? Jag vill lägga till dragkrok men det skulle vara trist om grundpriset på bilen går upp om man gör någon ändring i bilen. Jag har beställt en svart Long Range AWD för knappt 700 000kr. Samma konfiguration kostar idag drygt 20 000 kr mer.
Är det bara att lägga till drag?
There’s no word on whether the tow hitch will be available as a retrofit for existing vehicles post-delivery. But it canbe added to current orders which have not yet been fulfilled. If you’re interested in adding this to your order, you can go into your Tesla account and click “edit design.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Dragkrok
Jag har uppdaterat min, med några hundralappar extra i prisökning i tillägg till priset på kroken.Becada skrev:Är det någon som har uppdaterat sin beställning med dragkrok? Fick ni behålla grundpriset på bilen? Jag vill lägga till dragkrok men det skulle vara trist om grundpriset på bilen går upp om man gör någon ändring i bilen. Jag har beställt en svart Long Range AWD för knappt 700 000kr. Samma konfiguration kostar idag drygt 20 000 kr mer.
LR AWD fick en prishöjning strax efter nyåret, osäker om Tesla har höjt en gång till efter det.
Edit:Priset på LR AWD ändrades den 30/1 till 719900, samtidig som möjligheten till att beställa en LR RWD togs bort.
Mycket som hände i den vevan där, 7sits försvann och P fick 21”.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Dragkrok
Ja, men kostar olika beroende på när du la din beställning. En beställning på LR AWD lagt innan 30/1 lär bli en dyr krok.Zalman3 skrev:Becada skrev:Är det någon som har uppdaterat sin beställning med dragkrok? Fick ni behålla grundpriset på bilen? Jag vill lägga till dragkrok men det skulle vara trist om grundpriset på bilen går upp om man gör någon ändring i bilen. Jag har beställt en svart Long Range AWD för knappt 700 000kr. Samma konfiguration kostar idag drygt 20 000 kr mer.Är det bara att lägga till drag?
There’s no word on whether the tow hitch will be available as a retrofit for existing vehicles post-delivery. But it canbe added to current orders which have not yet been fulfilled. If you’re interested in adding this to your order, you can go into your Tesla account and click “edit design.”
Min beställning blev 2000kr dyrare i tillägg till 11700 för kroken.
Lätt värt det, med tanke på att jag inte alls hade förhoppningar till krok på min P.
Re: Dragkrok
Hmm, ca 35 000 kr för en dragkrok känns lite dyrt med tanke på hur lite jag skulle använda den
Model Y Long Range
Re: Dragkrok
52 000 går priset upp om jag lägger till kroken, jag tror att jag avvaktar
Det är väl inte heller helt klart att man får behålla priset som gällde när man beställde, oavsett om man gör ändringar?
Det är väl inte heller helt klart att man får behålla priset som gällde när man beställde, oavsett om man gör ändringar?
Re: Dragkrok
Låter som FSD priset går upp 1 juli 2020.
Bara att beställa sin Tesla nu!
https://www.teslarati.com/tesla-full-se ... rice-2020/Tesla CEO Elon Musk has indicated that the company’s Full Self-Driving suite will likely increase in price on July 1.
Bara att beställa sin Tesla nu!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Dragkrok
Det har jag också funderar på när jag läser denna tråden, har Tesla verkligen garanterat slutpriset två år i förväg oavsett hur valutakurserna ändras? Finns det någon här som kollat igenom köpeavtalet?B99 skrev:52 000 går priset upp om jag lägger till kroken, jag tror att jag avvaktar
Det är väl inte heller helt klart att man får behålla priset som gällde när man beställde, oavsett om man gör ändringar?
Re: Dragkrok
Mailade Tesla och fick svar inom några minuter. Det går inte att lägga till dragkrok och behålla det ursprungliga grundpriset. Att lägga till dragkrok skulle således kosta mig 44 000 kr.
Model Y Long Range
Re: Dragkrok
Undrar om det går att köpa till dragkrok efter leverans. Var det inte så ett tag att Model 3 levererades utan krok som dock sattes på av Service Center i efterhand? Det kan dock även vara olika CoC på bil med och utan krok och då är det inte lika roligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Dragkrok
På 3 är det olika CoC. Har de inte tänkt om på Y lär det bli samma. Många som beställde tidigt får sjukt dyra krokar vid uppgradering. Kanskr beställa en till med krok innan FSD höjs och se vad som gäller när det närmar sig leverans.Svenssons skrev:Undrar om det går att köpa till dragkrok efter leverans. Var det inte så ett tag att Model 3 levererades utan krok som dock sattes på av Service Center i efterhand? Det kan dock även vara olika CoC på bil med och utan krok och då är det inte lika roligt.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Dragkrok
740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.Zalman3 skrev:Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?Jerker skrev:Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dragkrok
Nej, inte särskilt troligt. Jag kommer med största sannolikhet att, så fort det kommer en billigare bil med dragkrok som klarar mina behov, byta ner mig till en sån. Att äga en Tesla 3 är i längden orimligt dyrt för min del; alltför stor del av hushållskassan går till bilägande. Tesla bygger världens bästa elbilar, inget snack om den saken, men det hjälper ju inte om man inte har råd med dem.mati skrev:740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.Zalman3 skrev:Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?Jerker skrev:Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Re: Dragkrok
Nej, så är det ju, för mig ryker ungefär halva min inkomst för bilarna. Det skulle bli något bättre med en Model Y, eftersom den troligen ändå är billigare än en e-tron, men jag måste komma ner till helt andra prisnivåer för att det ska bli hållbart i längden. Målet är - som du säger - att byta ner sig till en betydligt billigare bil så fort rätt modell finns tillgänglig. Med det sagt så måste ju allt annat också stämma såklart. Även om ekonomin naturligtvis är det som bestämmer ytterst. Hade det enbart handlat om kombinationen eldrift+dragkrok så hade man ju kunnat skaffa en Model X för länge sedan.Jerker skrev:Nej, inte särskilt troligt. Jag kommer med största sannolikhet att, så fort det kommer en billigare bil med dragkrok som klarar mina behov, byta ner mig till en sån. Att äga en Tesla 3 är i längden orimligt dyrt för min del; alltför stor del av hushållskassan går till bilägande. Tesla bygger världens bästa elbilar, inget snack om den saken, men det hjälper ju inte om man inte har råd med dem.mati skrev:740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.Zalman3 skrev:Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?Jerker skrev:Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dragkrok
Jerker skrev:Nej, inte särskilt troligt. Jag kommer med största sannolikhet att, så fort det kommer en billigare bil med dragkrok som klarar mina behov, byta ner mig till en sån. Att äga en Tesla 3 är i längden orimligt dyrt för min del; alltför stor del av hushållskassan går till bilägande. Tesla bygger världens bästa elbilar, inget snack om den saken, men det hjälper ju inte om man inte har råd med dem.mati skrev:740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.Zalman3 skrev:Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?Jerker skrev:Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
Re: Dragkrok
Men blir det verkligen billigare för Jerker om han byter en hyfsat ny Model 3 till en helt ny, fast något billigare bil? Man brukar ju säga att en bilaffär är alltid en dålig affär. Vill man sänka sina månadskostnader genom att köpa en ny bil så måste den nya bilen vara mycket billigare. Annars är det oftast bättre att behålla den gamla. Men det kanske inte gäller privatleasing?LarsL skrev:Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dragkrok
Giga Berlin ska producera Model 3 men Det behöver inte betyda att priset sjunker. Tesla har visserligen tills idag typ haft en policy att priset världen över är det samma undantaget tullar, skatter, extra avgifter och transport men det är ju inte självklart att det kommer gälla när de har minst en fabrik per kontinent mot tidigare en fabrik för hela världen.LarsL skrev:
Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
I Kina sänktes visserligen priset med knappt 10% men där lär produktionskostnaden vara betydligt billigare än den i USA plus att konkurrensen från andra elbilstillverkare är mycket större där än i Europa. Kommer produktionskostnaden i Europa vara markant lägre än i USA och finns det biltillverkare som producerar tusentals med elbilar per månad som är betydligt billigare än Model 3 i Europa?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Dragkrok
För just Jerker kan det bli billigare att byta. Han äger ju inte bilen och kan bara räkna på månadskostnaden.mati skrev:Men blir det verkligen billigare för Jerker om han byter en hyfsat ny Model 3 till en helt ny, fast något billigare bil? Man brukar ju säga att en bilaffär är alltid en dålig affär. Vill man sänka sina månadskostnader genom att köpa en ny bil så måste den nya bilen vara mycket billigare. Annars är det oftast bättre att behålla den gamla. Men det kanske inte gäller privatleasing?LarsL skrev:Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
För mig är det mer oron över att ha en Tesla utan garantier som får mig att byta till en ny.
Re: Dragkrok
Angående Kina så är det också en annan sak som oftast glöms bort, där är det tillverkaren och inte kunden som får elbilssubventionen. Så gör om systemet här i Sverige så att tillverkaren får 60 000 kr istället så kan vi alla glädjas över att helt plötsligt så sjönk priset på elbilar en massa. Måste ju betyda att tillverkningskostnaderna helt plötsligt sjönk kraftigt...Svenssons skrev:Giga Berlin ska producera Model 3 men Det behöver inte betyda att priset sjunker. Tesla har visserligen tills idag typ haft en policy att priset världen över är det samma undantaget tullar, skatter, extra avgifter och transport men det är ju inte självklart att det kommer gälla när de har minst en fabrik per kontinent mot tidigare en fabrik för hela världen.LarsL skrev:
Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
I Kina sänktes visserligen priset med knappt 10% men där lär produktionskostnaden vara betydligt billigare än den i USA plus att konkurrensen från andra elbilstillverkare är mycket större där än i Europa. Kommer produktionskostnaden i Europa vara markant lägre än i USA och finns det biltillverkare som producerar tusentals med elbilar per månad som är betydligt billigare än Model 3 i Europa?
Re: Dragkrok
I Sverige är det väl i praktiken också tillverkaren som får subventionen. Jag kommer väl ihåg när priset på e-Golfen gick upp 20k, detta hände samtidigt som elbilsbonusen hade höjts från 40 till 60-tusen. Vilket sammanträffande. Jag tror inte på slumpen.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dragkrok
Transporten från USA kostar ju något och det gör ju tullen också. Därför borde bilar vara billigare om de tillverkas i Giga Berlin och säljs i EU. Det är klart att Tesla kan stoppa dessa pengar i sin egen ficka.
Re: Dragkrok
...det ÄR så.mati skrev:I Sverige är det väl i praktiken också tillverkaren som får subventionen. Jag kommer väl ihåg när priset på e-Golfen gick upp 20k, detta hände samtidigt som elbilsbonusen hade höjts från 40 till 60-tusen. Vilket sammanträffande. Jag tror inte på slumpen.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
Man gick ju även ut med att man för knappt ett år sedan sänkte priset på eGolfen...
Vad man inte nämnde var att man plockade av en hel del utrustning som tidigare var standard. När jag ”plockade ihop” samma bil jag hämtade ut nov -18 blev den INTE billigare.
Om man tror att biltillverkarna är den goda fen, så kanske det är dags att omvärdera det. ALLT handlar om att göra pengar.
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Dragkrok
Och helt fullständigt utan tvivel.Walker skrev:...det ÄR så.mati skrev:I Sverige är det väl i praktiken också tillverkaren som får subventionen. Jag kommer väl ihåg när priset på e-Golfen gick upp 20k, detta hände samtidigt som elbilsbonusen hade höjts från 40 till 60-tusen. Vilket sammanträffande. Jag tror inte på slumpen.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19