Dragkrok

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Dragkrok

Inlägg av taliz »

bonath skrev:
Franz sa väl till Tibor att Y skulle få drag...
Tror allt tekniskt är klart för det.
Man vill bara sprida ut efterfrågan lite.
Om några månader när man fått upp volymen så kommer handbok etc uppdateras och man kommer skicka med ett kit med krok.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

Bra om ”vi” kan vara supertydliga med att det inte kommer gå att eftermontera en dragkrok på bilarna så att ingen köper en bil i den tron. Om man vill ha dragkrok så ska man se till att det finns som tillval eller är standard på bilen man köper så att man kan kontrollera att den finns där när man hämtar bilen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok

Inlägg av bylund »

Det är väl även därför det står i manualen att den inte har drag. För bilarna som levereras idag har inte den möjligheten. Säger inget om framtida bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrok

Inlägg av RagWal »

Man får väl börja kolla homologiseringsdata för Y i Europa. Som för ett år sen med 3an.
eDrive
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 dec 2019 22:36

Re: Dragkrok

Inlägg av eDrive »

Vit/Svart Model Y Performance med FSD. Beställd mars 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

1451 kg dragvikt enligt den artikeln, det är ju lovande.
Den ha möjlighet till elektriska bromsar vilket är ett krav för tyngre släp i USA.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dragkrok

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
1451 kg dragvikt enligt den artikeln, det är ju lovande.
Den ha möjlighet till elektriska bromsar vilket är ett krav för tyngre släp i USA.
1451kg kan ju komma att avrundas till 1500kg.
Man avrundade ju upp till 1000kg för Tesla modell 3.

Konkurrenterna Volvo XC40 och Polestar 2
ligger väl på 1500kg.

Skoda Enyaq, Audi Q4 och VW ID4 ligger väl på 1600kg i dragvikt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok

Inlägg av mati »

Mycket bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok

Inlägg av Jerker »

Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Dragkrok

Inlägg av Mickep »

Jag förstår att något som uttryckligen inte går att beställa inte är något man skall förvänta sig.
Vill man ha dragkrok bör man vänta med att beställa.
Påmodel3 är det tydligen o,ika typgodkänningat, så att eftermontera är inte lagligt.
Hoppas tesla ändrar sig där och gör som man förväntar sig att bilar skall fungera;nämligen att eftermontera och. Använda tredjepartsprodukter skall vara möjligt. Motorn och chassit bör klara av det.1500 är en lämplig nivå. Som alla bilar krävs det att mjukvara laddas in men det bör gå att göra ota (till rimlig kostnad)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Det är inte omöjligt, men som jag skrev i en annan tråd, det krävs många pusselbitar för att jag skulle våga ta ett sådant steg.
Rent principiellt ser det ut som att MY kommer funka för mina behov, och det är ju bra. Men för det första verkar den bli rätt dyr, och det är inte alls säkert att jag har den nödvändiga ekonomin framöver.
Sen är det ju servicen också. Så länge Tesla har nuvarande servicenivå med ett fåtal service center i Sverige tror jag inte att jag har lust att ge mig in i detta igen. Det var ju därför jag valde bort Tesla, och läget har väl knappast förbättras sedan förra året.
Allt annat får vi se. Jag vet inte än. Allt är tänkbart, till och med en laddhybrid utesluter jag inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

Håller med Model Y har blivit lite för dyr, jag skulle vilja se 100kkr mindre i pris typ.

Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Dragkrok

Inlägg av jonas »

Alla nya Model 3 (inte P kanke) är ju typade men trots det får man inte eftermontera drag för Tesla :-(
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Dragkrok

Inlägg av Kubi »

LarsL skrev:
Håller med Model Y har blivit lite för dyr, jag skulle vilja se 100kkr mindre i pris typ.

Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.
Kommer väl högst antagligen inte att se någon Model Y i EU innan Giga Berlin står klart så då vet man ju aldrig vad priset kommer landa på minus import kostnader m.m.
64.400€ i Finland, förhoppningsvis trillar den ner under 60 iaf.
Sedan har vi bara incitament för under 50k här. Det kanske också hinner se en ändring tills Model Y levereras till Norden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

Kubi skrev:
LarsL skrev:
Håller med Model Y har blivit lite för dyr, jag skulle vilja se 100kkr mindre i pris typ.

Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.
Kommer väl högst antagligen inte att se någon Model Y i EU innan Giga Berlin står klart så då vet man ju aldrig vad priset kommer landa på minus import kostnader m.m.
64.400€ i Finland, förhoppningsvis trillar den ner under 60 iaf.
Sedan har vi bara incitament för under 50k här. Det kanske också hinner se en ändring tills Model Y levereras till Norden.
Nej, priser i Sverige finns redan på beställningssidan för Model Y. Sedan vet man ju inte om de blir lägre när tex Giga Berlin kommer igång.
174EEF5A-FDA2-4734-B37A-2A016554BDDF.jpeg
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Dragkrok

Inlägg av Kubi »

LarsL skrev:
Kubi skrev:
LarsL skrev:
Håller med Model Y har blivit lite för dyr, jag skulle vilja se 100kkr mindre i pris typ.

Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.
Kommer väl högst antagligen inte att se någon Model Y i EU innan Giga Berlin står klart så då vet man ju aldrig vad priset kommer landa på minus import kostnader m.m.
64.400€ i Finland, förhoppningsvis trillar den ner under 60 iaf.
Sedan har vi bara incitament för under 50k här. Det kanske också hinner se en ändring tills Model Y levereras till Norden.
Nej, priser i Sverige finns redan på beställningssidan för Model Y. Sedan vet man ju inte om de blir lägre när tex Giga Berlin kommer igång.
Det sa jag inget om att det inte finns.
Sa bara att priserna som står nu, hoppas jag inte blir samma med Giga Berlin och med informationen som finns(spekulation) så lär det inte komma några Model Y innan Giga Berlin.
Då man kan ta bort import osv.
Samma sak hände i Kina.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

Tror det är fullt möjligt att det kommer skeppas bilar från USA till EU, det görs ju redan med Model 3. Jag antar också att de kanske kommer justera priserna när Giga Berlin är uppe och rullar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Håller med Model Y har blivit lite för dyr, jag skulle vilja se 100kkr mindre i pris typ.

Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.
Ja, ett SC i Skövde hade ju varit nåt. Eller varför inte i min hemkommun? :lol:
Oavsett vilket så tror jag att det är tämligen uteslutet att det händer.
Men en fungerande Ranger Service som inte bara opererar inom ett fåtal mils radie runt ett befintligt SC skulle duga för mig. En enda gång fick jag faktiskt besök av en sk valet-driver från Tesla som hämtade upp (och lämnade tillbaka) min bil när den hade gått sönder för femtioelfte gången och jag började bli smått irriterad över att behöva pendla till Mölndal titt som tätt. Det var faktiskt riktigt smidigt, och skulle Tesla bygga ut en sådan service hade det varit riktigt bra. Det känns ju inte olösbart. Och nånting måste de ju göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

Ja, Skövde lär ta ett tag ligger väl på 15 plats ungefär i storlek, om man räknar bort orter som ligger nära varandra. Sååå om 10 ServiceCenter så kan Skövde vara aktuellt :)

Det är alltså troligare att de får upp en ranger service i Skaraborg istället. Men då måste Tesla och Elon tycka att det är värt det. Kommer de sälja tillräckligt med bilar för att motivera en sådan utbyggnad? Det kanske säljer mer om man fokuserar på storstads områden i Europa?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dragkrok

Inlägg av Fredrik j »

Förstår inte varför man inte erbjuder redan existerande verkstäder att också representera Tesla. Tror det skulle bli betydligt billigare än att slå upp servicecenter som ju får lite ryckig efterfrågan då man inte kan leva på förebyggande underhåll av bilarna. Verksamheten blir ju en kostnad för tesla. Man behöver en verkstadspartner som helt eller delvis har sin inkomst säkrad på annat håll.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

Ja, Tesla borde ska en möjlighet till auktoriserade verkstäder. Men detta går helt tvärs emot Elons plan för Tesla och dess slutna integrering.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok

Inlägg av mati »

I t.ex. Tyskland finns det numera rätt många verkstäder som kan fixa teslabilar. Utanför eller efter garantin såklart. Och de erbjuder även tjänster där de går igenom bilarna innan garantin går ut osv. Tesla själva tycker nog inte alls om detta, de ser ju hellre att bilarna går sönder efter garantin så de kan ta ordentligt betalt sen. För de fria verkstäder ligger såklart på en helt annan prisnivå.
Här i Sverige är det ju kanske inte så vanligt med sådana tjänster. Fast varför egentligen? Det finns ju gott om Teslor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Dragkrok

Inlägg av hakon18 »

LarsL skrev:
Ja, Tesla borde ska en möjlighet till auktoriserade verkstäder. Men detta går helt tvärs emot Elons plan för Tesla och dess slutna integrering.
Werksta verkar vara "auktoriserad" för Tesla i Sverige.

"Werksta är auktoriserad verkstadskedja för Tesla Elfordon i Sverige."
https://www.werksta.se/tjanster/el-och- ... eparation/
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok

Inlägg av bylund »

hakon18 skrev:
LarsL skrev:
Ja, Tesla borde ska en möjlighet till auktoriserade verkstäder. Men detta går helt tvärs emot Elons plan för Tesla och dess slutna integrering.
Werksta verkar vara "auktoriserad" för Tesla i Sverige.

"Werksta är auktoriserad verkstadskedja för Tesla Elfordon i Sverige."
https://www.werksta.se/tjanster/el-och- ... eparation/
Ja, skadeverkstad, men de ägnar sig inte åt service o s v.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Dragkrok

Inlägg av B99 »

i1 Tesla öppnar luckan som möjligen döljer fäste för dragkrok på sin nya Y

Skriv svar