Dragkrok

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

Ja, Tesla borde ska en möjlighet till auktoriserade verkstäder. Men detta går helt tvärs emot Elons plan för Tesla och dess slutna integrering.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok

Inlägg av mati »

I t.ex. Tyskland finns det numera rätt många verkstäder som kan fixa teslabilar. Utanför eller efter garantin såklart. Och de erbjuder även tjänster där de går igenom bilarna innan garantin går ut osv. Tesla själva tycker nog inte alls om detta, de ser ju hellre att bilarna går sönder efter garantin så de kan ta ordentligt betalt sen. För de fria verkstäder ligger såklart på en helt annan prisnivå.
Här i Sverige är det ju kanske inte så vanligt med sådana tjänster. Fast varför egentligen? Det finns ju gott om Teslor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Dragkrok

Inlägg av hakon18 »

LarsL skrev:
Ja, Tesla borde ska en möjlighet till auktoriserade verkstäder. Men detta går helt tvärs emot Elons plan för Tesla och dess slutna integrering.
Werksta verkar vara "auktoriserad" för Tesla i Sverige.

"Werksta är auktoriserad verkstadskedja för Tesla Elfordon i Sverige."
https://www.werksta.se/tjanster/el-och- ... eparation/
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok

Inlägg av bylund »

hakon18 skrev:
LarsL skrev:
Ja, Tesla borde ska en möjlighet till auktoriserade verkstäder. Men detta går helt tvärs emot Elons plan för Tesla och dess slutna integrering.
Werksta verkar vara "auktoriserad" för Tesla i Sverige.

"Werksta är auktoriserad verkstadskedja för Tesla Elfordon i Sverige."
https://www.werksta.se/tjanster/el-och- ... eparation/
Ja, skadeverkstad, men de ägnar sig inte åt service o s v.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Dragkrok

Inlägg av B99 »

i1 Tesla öppnar luckan som möjligen döljer fäste för dragkrok på sin nya Y

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Dragkrok

Inlägg av HelectriC »

Det var ju en besvikelse. Helt tomt bakom liksom :o Men vad är luckan till för och varför har den så asymmetrisk clipsfördelning? Det måste nästan vara så att det var planerat att den skulle ha krok, lucka och allt designat för det, men så av någon anledning hann dom inte helt färdigt eftersom de snabbt skulle pusha ut bilar. Min förhoppning är att det finns när bilar väl börjar levereras till Europa.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Dragkrok

Inlägg av B99 »

HelectriC skrev:
Det var ju en besvikelse. Helt tomt bakom liksom :o Men vad är luckan till för och varför har den så asymmetrisk clipsfördelning? Det måste nästan vara så att det var planerat att den skulle ha krok, lucka och allt designat för det, men så av någon anledning hann dom inte helt färdigt eftersom de snabbt skulle pusha ut bilar. Min förhoppning är att det finns när bilar väl börjar levereras till Europa.
Ja, varför är luckan där? Samtidigt är det ju en performance men att öppna luckan på detta sätt är ju ingen lösning för vanligt bruk. Skumt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok

Inlägg av Jerker »

Det är ju helt klart förberett för en krok. Fästena sitter ju längre ut på sidorna isåfall och inte rakt innanför luckan. Men en konstig lucka. Så kan den ju inte vara om man ska ta loss den ofta och montera krok. Men de skulle ju aldrig ha gjort en lucka där om de inte har tänkt krok.

Intressant att höra att han är missnöjd med att 3:an inte har krok i USA. Kanske får Tesla tänka om på den punkten.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Dragkrok

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Det är ju helt klart förberett för en krok. Fästena sitter ju längre ut på sidorna isåfall och inte rakt innanför luckan. Men en konstig lucka. Så kan den ju inte vara om man ska ta loss den ofta och montera krok. Men de skulle ju aldrig ha gjort en lucka där om de inte har tänkt krok.

Intressant att höra att han är missnöjd med att 3:an inte har krok i USA. Kanske får Tesla tänka om på den punkten.
Luckan är antagligen inte tänkt att vara på samma sätt om det blir monterat en krok. Då kommer antagligen en ersättningslucka med hål i mitten eller nåt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Dragkrok

Inlägg av heldiggrisen »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Det är ju helt klart förberett för en krok. Fästena sitter ju längre ut på sidorna isåfall och inte rakt innanför luckan. Men en konstig lucka. Så kan den ju inte vara om man ska ta loss den ofta och montera krok. Men de skulle ju aldrig ha gjort en lucka där om de inte har tänkt krok.

Intressant att höra att han är missnöjd med att 3:an inte har krok i USA. Kanske får Tesla tänka om på den punkten.
Luckan är antagligen inte tänkt att vara på samma sätt om det blir monterat en krok. Då kommer antagligen en ersättningslucka med hål i mitten eller nåt.
Men tar bort luckan och sätter dit hela enheten med eldosa, krok, motor och ny automatisk lucka, bara min gissning.
Så får vi se om den kommer till Europa med eller utan krok, och om den går att eftermontera.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dragkrok

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Y får 1588kg drag i USA.
Gissar att det blir 1600kg i Europa.

Tow Hitch
High strength, Class II steel tow bar. Capable of towing up to 3,500 lbs


Kostar 1000 dollar.
https://www.tesla.com/modely/design#battery
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 2 gång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dragkrok

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Tesla Y får 1588kg drag i USA.
Gissar att det blir 1600kg i Europa.
Har du en bra källa på det eller är det bara spekulationer?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Dragkrok

Inlägg av NEO »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla Y får 1588kg drag i USA.
Gissar att det blir 1600kg i Europa.
Har du en bra källa på det eller är det bara spekulationer?
35F75930-D904-482D-ACCC-3A032F0BD5A3.png
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dragkrok

Inlägg av Walker »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla Y får 1588kg drag i USA.
Gissar att det blir 1600kg i Europa.
Har du en bra källa på det eller är det bara spekulationer?
Den här gången har Zalman ORDENTLIGT på fötterna. :lol:
Teslas hemsida.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Dragkrok

Inlägg av Jerka »

Walker skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla Y får 1588kg drag i USA.
Gissar att det blir 1600kg i Europa.
Har du en bra källa på det eller är det bara spekulationer?
Den här gången har Zalman ORDENTLIGT på fötterna. :lol:
Teslas hemsida.
Kors i taket! :D
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dragkrok

Inlägg av vigge50 »

Walker skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla Y får 1588kg drag i USA.
Gissar att det blir 1600kg i Europa.
Har du en bra källa på det eller är det bara spekulationer?
Den här gången har Zalman ORDENTLIGT på fötterna. :lol:
Teslas hemsida.
Ja, kanske skulle kollat. :roll:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Dragkrok

Inlägg av HelectriC »

Priserna på MY har också gått upp. Jag ser att om jag ska lägga till dragkrok så medför det ett prishopp på 52.000kr :o
Den MY performance som jag reserverade i förra veckan har ett pris på 561.000. Lägger jag in samma reservation idag inkl drag så kostar bilen 613.000.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 2 gång.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dragkrok

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Y blir grym.

Skoda Enyaq och VW ID4 får hård konkurrens.
Båda får drag 1600kg, om man får tro det som skrivs på nätet.

Men båda är mindre bilar, och långsammare 0-100.

Gissar att båda är billigare också.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Dragkrok

Inlägg av heldiggrisen »

HelectriC skrev:
Priserna på MY har också gått upp. Jag ser att om jag ska lägga till dragkrok så medför det ett prishopp på 52.000kr :o
Den MY performance som jag reserverade i förra veckan har ett pris på 561.000. Lägger jag in samma reservation idag inkl drag så kostar bilen 613.000.
Var får du de priserna från?
Jag beställde för över et halvår sedan, och MY Performance i blå kostade då 789800kr. (Prisen jag ser på min sida)
Nu med drag får jag betala 802480.
Hur kan du få en Model Y till 613000 i Sverige?
Edit: Unnskyld, ser nå at du bor i Bergen, her i Sverige fikk jeg betale den nette sum av 12680kr for drag inkludert prisøkning, og over 160 tusen i moms/avgifter.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dragkrok

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Dragkrok

Inlägg av Becada »

Är det någon som har uppdaterat sin beställning med dragkrok? Fick ni behålla grundpriset på bilen? Jag vill lägga till dragkrok men det skulle vara trist om grundpriset på bilen går upp om man gör någon ändring i bilen. Jag har beställt en svart Long Range AWD för knappt 700 000kr. Samma konfiguration kostar idag drygt 20 000 kr mer.
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dragkrok

Inlägg av Zalman3 »

Becada skrev:
Är det någon som har uppdaterat sin beställning med dragkrok? Fick ni behålla grundpriset på bilen? Jag vill lägga till dragkrok men det skulle vara trist om grundpriset på bilen går upp om man gör någon ändring i bilen. Jag har beställt en svart Long Range AWD för knappt 700 000kr. Samma konfiguration kostar idag drygt 20 000 kr mer.

There’s no word on whether the tow hitch will be available as a retrofit for existing vehicles post-delivery.  But it canbe added to current orders which have not yet been fulfilled.  If you’re interested in adding this to your order, you can go into your Tesla account and click “edit design.”
Är det bara att lägga till drag?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Dragkrok

Inlägg av heldiggrisen »

Becada skrev:
Är det någon som har uppdaterat sin beställning med dragkrok? Fick ni behålla grundpriset på bilen? Jag vill lägga till dragkrok men det skulle vara trist om grundpriset på bilen går upp om man gör någon ändring i bilen. Jag har beställt en svart Long Range AWD för knappt 700 000kr. Samma konfiguration kostar idag drygt 20 000 kr mer.
Jag har uppdaterat min, med några hundralappar extra i prisökning i tillägg till priset på kroken.
LR AWD fick en prishöjning strax efter nyåret, osäker om Tesla har höjt en gång till efter det.
Edit:Priset på LR AWD ändrades den 30/1 till 719900, samtidig som möjligheten till att beställa en LR RWD togs bort.
Mycket som hände i den vevan där, 7sits försvann och P fick 21”.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Dragkrok

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
Becada skrev:
Är det någon som har uppdaterat sin beställning med dragkrok? Fick ni behålla grundpriset på bilen? Jag vill lägga till dragkrok men det skulle vara trist om grundpriset på bilen går upp om man gör någon ändring i bilen. Jag har beställt en svart Long Range AWD för knappt 700 000kr. Samma konfiguration kostar idag drygt 20 000 kr mer.

There’s no word on whether the tow hitch will be available as a retrofit for existing vehicles post-delivery.  But it canbe added to current orders which have not yet been fulfilled.  If you’re interested in adding this to your order, you can go into your Tesla account and click “edit design.”
Är det bara att lägga till drag?
Ja, men kostar olika beroende på när du la din beställning. En beställning på LR AWD lagt innan 30/1 lär bli en dyr krok.
Min beställning blev 2000kr dyrare i tillägg till 11700 för kroken.
Lätt värt det, med tanke på att jag inte alls hade förhoppningar till krok på min P.
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Dragkrok

Inlägg av Joohan »

Finally
Beställning lagd :)
Skriv svar