Dragkrok
Moderator: Redaktion
Re: Dragkrok
Undrar om det går att köpa till dragkrok efter leverans. Var det inte så ett tag att Model 3 levererades utan krok som dock sattes på av Service Center i efterhand? Det kan dock även vara olika CoC på bil med och utan krok och då är det inte lika roligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Dragkrok
På 3 är det olika CoC. Har de inte tänkt om på Y lär det bli samma. Många som beställde tidigt får sjukt dyra krokar vid uppgradering. Kanskr beställa en till med krok innan FSD höjs och se vad som gäller när det närmar sig leverans.Svenssons skrev:Undrar om det går att köpa till dragkrok efter leverans. Var det inte så ett tag att Model 3 levererades utan krok som dock sattes på av Service Center i efterhand? Det kan dock även vara olika CoC på bil med och utan krok och då är det inte lika roligt.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Dragkrok
740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.Zalman3 skrev:Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?Jerker skrev:Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dragkrok
Nej, inte särskilt troligt. Jag kommer med största sannolikhet att, så fort det kommer en billigare bil med dragkrok som klarar mina behov, byta ner mig till en sån. Att äga en Tesla 3 är i längden orimligt dyrt för min del; alltför stor del av hushållskassan går till bilägande. Tesla bygger världens bästa elbilar, inget snack om den saken, men det hjälper ju inte om man inte har råd med dem.mati skrev:740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.Zalman3 skrev:Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?Jerker skrev:Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Re: Dragkrok
Nej, så är det ju, för mig ryker ungefär halva min inkomst för bilarna. Det skulle bli något bättre med en Model Y, eftersom den troligen ändå är billigare än en e-tron, men jag måste komma ner till helt andra prisnivåer för att det ska bli hållbart i längden. Målet är - som du säger - att byta ner sig till en betydligt billigare bil så fort rätt modell finns tillgänglig. Med det sagt så måste ju allt annat också stämma såklart. Även om ekonomin naturligtvis är det som bestämmer ytterst. Hade det enbart handlat om kombinationen eldrift+dragkrok så hade man ju kunnat skaffa en Model X för länge sedan.Jerker skrev:Nej, inte särskilt troligt. Jag kommer med största sannolikhet att, så fort det kommer en billigare bil med dragkrok som klarar mina behov, byta ner mig till en sån. Att äga en Tesla 3 är i längden orimligt dyrt för min del; alltför stor del av hushållskassan går till bilägande. Tesla bygger världens bästa elbilar, inget snack om den saken, men det hjälper ju inte om man inte har råd med dem.mati skrev:740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.Zalman3 skrev:Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?Jerker skrev:Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dragkrok
Jerker skrev:Nej, inte särskilt troligt. Jag kommer med största sannolikhet att, så fort det kommer en billigare bil med dragkrok som klarar mina behov, byta ner mig till en sån. Att äga en Tesla 3 är i längden orimligt dyrt för min del; alltför stor del av hushållskassan går till bilägande. Tesla bygger världens bästa elbilar, inget snack om den saken, men det hjälper ju inte om man inte har råd med dem.mati skrev:740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.Zalman3 skrev:Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?Jerker skrev:Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
Re: Dragkrok
Men blir det verkligen billigare för Jerker om han byter en hyfsat ny Model 3 till en helt ny, fast något billigare bil? Man brukar ju säga att en bilaffär är alltid en dålig affär. Vill man sänka sina månadskostnader genom att köpa en ny bil så måste den nya bilen vara mycket billigare. Annars är det oftast bättre att behålla den gamla. Men det kanske inte gäller privatleasing?LarsL skrev:Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dragkrok
Giga Berlin ska producera Model 3 men Det behöver inte betyda att priset sjunker. Tesla har visserligen tills idag typ haft en policy att priset världen över är det samma undantaget tullar, skatter, extra avgifter och transport men det är ju inte självklart att det kommer gälla när de har minst en fabrik per kontinent mot tidigare en fabrik för hela världen.LarsL skrev:
Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
I Kina sänktes visserligen priset med knappt 10% men där lär produktionskostnaden vara betydligt billigare än den i USA plus att konkurrensen från andra elbilstillverkare är mycket större där än i Europa. Kommer produktionskostnaden i Europa vara markant lägre än i USA och finns det biltillverkare som producerar tusentals med elbilar per månad som är betydligt billigare än Model 3 i Europa?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Dragkrok
För just Jerker kan det bli billigare att byta. Han äger ju inte bilen och kan bara räkna på månadskostnaden.mati skrev:Men blir det verkligen billigare för Jerker om han byter en hyfsat ny Model 3 till en helt ny, fast något billigare bil? Man brukar ju säga att en bilaffär är alltid en dålig affär. Vill man sänka sina månadskostnader genom att köpa en ny bil så måste den nya bilen vara mycket billigare. Annars är det oftast bättre att behålla den gamla. Men det kanske inte gäller privatleasing?LarsL skrev:Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
För mig är det mer oron över att ha en Tesla utan garantier som får mig att byta till en ny.
Re: Dragkrok
Angående Kina så är det också en annan sak som oftast glöms bort, där är det tillverkaren och inte kunden som får elbilssubventionen. Så gör om systemet här i Sverige så att tillverkaren får 60 000 kr istället så kan vi alla glädjas över att helt plötsligt så sjönk priset på elbilar en massa. Måste ju betyda att tillverkningskostnaderna helt plötsligt sjönk kraftigt...Svenssons skrev:Giga Berlin ska producera Model 3 men Det behöver inte betyda att priset sjunker. Tesla har visserligen tills idag typ haft en policy att priset världen över är det samma undantaget tullar, skatter, extra avgifter och transport men det är ju inte självklart att det kommer gälla när de har minst en fabrik per kontinent mot tidigare en fabrik för hela världen.LarsL skrev:
Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
I Kina sänktes visserligen priset med knappt 10% men där lär produktionskostnaden vara betydligt billigare än den i USA plus att konkurrensen från andra elbilstillverkare är mycket större där än i Europa. Kommer produktionskostnaden i Europa vara markant lägre än i USA och finns det biltillverkare som producerar tusentals med elbilar per månad som är betydligt billigare än Model 3 i Europa?
Re: Dragkrok
I Sverige är det väl i praktiken också tillverkaren som får subventionen. Jag kommer väl ihåg när priset på e-Golfen gick upp 20k, detta hände samtidigt som elbilsbonusen hade höjts från 40 till 60-tusen. Vilket sammanträffande. Jag tror inte på slumpen.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dragkrok
Transporten från USA kostar ju något och det gör ju tullen också. Därför borde bilar vara billigare om de tillverkas i Giga Berlin och säljs i EU. Det är klart att Tesla kan stoppa dessa pengar i sin egen ficka.
Re: Dragkrok
...det ÄR så.mati skrev:I Sverige är det väl i praktiken också tillverkaren som får subventionen. Jag kommer väl ihåg när priset på e-Golfen gick upp 20k, detta hände samtidigt som elbilsbonusen hade höjts från 40 till 60-tusen. Vilket sammanträffande. Jag tror inte på slumpen.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
Man gick ju även ut med att man för knappt ett år sedan sänkte priset på eGolfen...
Vad man inte nämnde var att man plockade av en hel del utrustning som tidigare var standard. När jag ”plockade ihop” samma bil jag hämtade ut nov -18 blev den INTE billigare.
Om man tror att biltillverkarna är den goda fen, så kanske det är dags att omvärdera det. ALLT handlar om att göra pengar.
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Dragkrok
Och helt fullständigt utan tvivel.Walker skrev:...det ÄR så.mati skrev:I Sverige är det väl i praktiken också tillverkaren som får subventionen. Jag kommer väl ihåg när priset på e-Golfen gick upp 20k, detta hände samtidigt som elbilsbonusen hade höjts från 40 till 60-tusen. Vilket sammanträffande. Jag tror inte på slumpen.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Dragkrok
Marknadsekonomi handlar ju om att ta ut vad någon är beredd att betala. Det avspeglar inte kostnaden för att tillverka något, men om att tillverka något (inklusive alla andra omkostnader) är så dyrt att det blir högre än vad någon vill betala, så tillverkar man helt inte något, och finns det för mycket vinst att hämta så lär det bli konkurrens. Miljöbilsbonusen kan hjälpa till att stänga det gapet om tillverkningspris gentemot vad någon vill betala är för högt. Men det är självklart att biltillverkarna tar ut högsta möjliga pris.
Så om Tesla inte kan möta efterfrågan med produktionen i sin europeiska fabrik lär de inte sänka priserna. Om det kan utnyttja fabriken bättre genom att sänka priset och därmed kostnaden per tillverkad bil p g a högre produktionstakt lär de göra det.
Jag tror knappast att det är en fast princip med att det ska vara samma pris överallt. Det har nog handlat mer om att ifall de ändå säljer allt de tillverkar, finns det ingen anledning att sälja billigare på mer köpsvaga marknader, de kan helt enkelt lika gärna sälja bilarna där de få betalt fullpris istället.
Så om Tesla inte kan möta efterfrågan med produktionen i sin europeiska fabrik lär de inte sänka priserna. Om det kan utnyttja fabriken bättre genom att sänka priset och därmed kostnaden per tillverkad bil p g a högre produktionstakt lär de göra det.
Jag tror knappast att det är en fast princip med att det ska vara samma pris överallt. Det har nog handlat mer om att ifall de ändå säljer allt de tillverkar, finns det ingen anledning att sälja billigare på mer köpsvaga marknader, de kan helt enkelt lika gärna sälja bilarna där de få betalt fullpris istället.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Dragkrok
Just därför behövs bättre konkurrens.
När MG ZS EV för 239.890Nok började säljas i Norge då sjönk priset på Nissan Leaf med 48.000Nok.
När MG ZS EV för 239.890Nok började säljas i Norge då sjönk priset på Nissan Leaf med 48.000Nok.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Dragkrok
Tror det kan bli ett visst tryck på att ändra detta. Vi får hoppas att någon av de större YouTube-kanalerna tar upp detta. Sen är vi bara en Elon-tweet från att detta ändras...Becada skrev:Mailade Tesla och fick svar inom några minuter. Det går inte att lägga till dragkrok och behålla det ursprungliga grundpriset. Att lägga till dragkrok skulle således kosta mig 44 000 kr.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Re: Dragkrok
Att svaret kom ganska direkt tyder väl på att de har bestämt sig men visst är man alltid en Elon-tweet ifrån att det ändras. Frågan är dock hur sannolikt det är nu när anställda har fått gå ner i lön eller blivit permiterade. Det går ju fortfarande köpa bilen för priset som gällde vid beställningen för kanske ett år sedan.Daniel R skrev:Tror det kan bli ett visst tryck på att ändra detta. Vi får hoppas att någon av de större YouTube-kanalerna tar upp detta. Sen är vi bara en Elon-tweet från att detta ändras...Becada skrev:Mailade Tesla och fick svar inom några minuter. Det går inte att lägga till dragkrok och behålla det ursprungliga grundpriset. Att lägga till dragkrok skulle således kosta mig 44 000 kr.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Dragkrok
Enligt @bombero1394 på Twitter ska det vara möjligt att installera dragkroken efter leverans (i vart fall i USA). Låt oss hoppas på att så blir fallet även i Sverige. Kan inte uttala mig om trovärdigheten i denna tweet.
Model Y Long Range
Re: Dragkrok
Jag tror inte Tesla bryr sig om att ta fram två olika CoC för Model Y, för Model 3 så började ju leveranserna när det inte fanns någon dragkrok till Model 3 och när Model 3 kom med dragkrok så krävdes ny CoC för detta. För Model Y är sannolikheten mycket större att det blir en och samma CoC. Det är inte säkert dock att man kan köpa dragkrok och installation direkt av Tesla men är bilen typad för detta lär det inte vara några problem att få tredjepart installerad.Becada skrev:Enligt @bombero1394 på Twitter ska det vara möjligt att installera dragkroken efter leverans (i vart fall i USA). Låt oss hoppas på att så blir fallet även i Sverige. Kan inte uttala mig om trovärdigheten i denna tweet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Dragkrok
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.LarsL skrev:För just Jerker kan det bli billigare att byta. Han äger ju inte bilen och kan bara räkna på månadskostnaden.mati skrev:Men blir det verkligen billigare för Jerker om han byter en hyfsat ny Model 3 till en helt ny, fast något billigare bil? Man brukar ju säga att en bilaffär är alltid en dålig affär. Vill man sänka sina månadskostnader genom att köpa en ny bil så måste den nya bilen vara mycket billigare. Annars är det oftast bättre att behålla den gamla. Men det kanske inte gäller privatleasing?LarsL skrev:Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
För mig är det mer oron över att ha en Tesla utan garantier som får mig att byta till en ny.
Re: Dragkrok
Vi har nog samma mål du och jag.Jerker skrev:Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dragkrok
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.mati skrev:Vi har nog samma mål du och jag.Jerker skrev:Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Re: Dragkrok
Okej, jag hade visserligen några nya bilar innan, men de var ju relativt billiga allesammans. Jag lade kanske tre tusenlappar i månaden på bilen, plus en tusenlapp för diesel. Nu ligger jag lätt på det dubbla. Snarare det tredubbla. Det märks ju i plånboken såklart. Det är pengar som inte längre finns över till annat. Och då företagsleasar jag ändå bilen. Alla andra bilar ägde jag privat. Jag är egentligen en människa som vill äga sina saker. Nu är det totalt uteslutet för mig att äga en elbil i den prisklassen, företagsleasing är så mycket billigare och enda alternativet. Men jag gillar inte det, för att vara ärlig. Jag kör en bil som jag bara har råd med, typ, eftersom staten ger mig en massa rabatt på skatten tack vare att jag har ett företag. Men det strider mot en massa saker som jag tror på. För det första så är det orättvist mot alla som inte har ett företag. Och skulle mitt AB gå omkull så står jag där utan bil. Det är inte bra, och jag kommer nog sova betydligt bättre den dagen jag återigen har köpt en (billig) bil med mina egna pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14