Dragkrok

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dragkrok

Inlägg av Svenssons »

Undrar om det går att köpa till dragkrok efter leverans. Var det inte så ett tag att Model 3 levererades utan krok som dock sattes på av Service Center i efterhand? Det kan dock även vara olika CoC på bil med och utan krok och då är det inte lika roligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrok

Inlägg av RagWal »

Svenssons skrev:
Undrar om det går att köpa till dragkrok efter leverans. Var det inte så ett tag att Model 3 levererades utan krok som dock sattes på av Service Center i efterhand? Det kan dock även vara olika CoC på bil med och utan krok och då är det inte lika roligt.
På 3 är det olika CoC. Har de inte tänkt om på Y lär det bli samma. Många som beställde tidigt får sjukt dyra krokar vid uppgradering. Kanskr beställa en till med krok innan FSD höjs och se vad som gäller när det närmar sig leverans.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?
740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?
740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.
Nej, inte särskilt troligt. Jag kommer med största sannolikhet att, så fort det kommer en billigare bil med dragkrok som klarar mina behov, byta ner mig till en sån. Att äga en Tesla 3 är i längden orimligt dyrt för min del; alltför stor del av hushållskassan går till bilägande. Tesla bygger världens bästa elbilar, inget snack om den saken, men det hjälper ju inte om man inte har råd med dem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?
740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.
Nej, inte särskilt troligt. Jag kommer med största sannolikhet att, så fort det kommer en billigare bil med dragkrok som klarar mina behov, byta ner mig till en sån. Att äga en Tesla 3 är i längden orimligt dyrt för min del; alltför stor del av hushållskassan går till bilägande. Tesla bygger världens bästa elbilar, inget snack om den saken, men det hjälper ju inte om man inte har råd med dem.
Nej, så är det ju, för mig ryker ungefär halva min inkomst för bilarna. Det skulle bli något bättre med en Model Y, eftersom den troligen ändå är billigare än en e-tron, men jag måste komma ner till helt andra prisnivåer för att det ska bli hållbart i längden. Målet är - som du säger - att byta ner sig till en betydligt billigare bil så fort rätt modell finns tillgänglig. Med det sagt så måste ju allt annat också stämma såklart. Även om ekonomin naturligtvis är det som bestämmer ytterst. Hade det enbart handlat om kombinationen eldrift+dragkrok så hade man ju kunnat skaffa en Model X för länge sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Jerker och Mati, blir det en Tesla Y nästa gång?
740-tusen för en bil som bara uppfyller ett av mina krav, dvs dragkrok, är för mycket pengar. Jag vill ha nära till service och dessutom har jag svårt att tänka mig gå tillbaka till en bil som inte har t.ex. matrix-LED. Det finns några till funktioner som jag vill ha, men som inte finns hos Tesla. Enbart pga laddnätverket byter jag inte tillbaka till Tesla.
Nej, inte särskilt troligt. Jag kommer med största sannolikhet att, så fort det kommer en billigare bil med dragkrok som klarar mina behov, byta ner mig till en sån. Att äga en Tesla 3 är i längden orimligt dyrt för min del; alltför stor del av hushållskassan går till bilägande. Tesla bygger världens bästa elbilar, inget snack om den saken, men det hjälper ju inte om man inte har råd med dem.

Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
Men blir det verkligen billigare för Jerker om han byter en hyfsat ny Model 3 till en helt ny, fast något billigare bil? Man brukar ju säga att en bilaffär är alltid en dålig affär. Vill man sänka sina månadskostnader genom att köpa en ny bil så måste den nya bilen vara mycket billigare. Annars är det oftast bättre att behålla den gamla. Men det kanske inte gäller privatleasing?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dragkrok

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:

Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
Giga Berlin ska producera Model 3 men Det behöver inte betyda att priset sjunker. Tesla har visserligen tills idag typ haft en policy att priset världen över är det samma undantaget tullar, skatter, extra avgifter och transport men det är ju inte självklart att det kommer gälla när de har minst en fabrik per kontinent mot tidigare en fabrik för hela världen.

I Kina sänktes visserligen priset med knappt 10% men där lär produktionskostnaden vara betydligt billigare än den i USA plus att konkurrensen från andra elbilstillverkare är mycket större där än i Europa. Kommer produktionskostnaden i Europa vara markant lägre än i USA och finns det biltillverkare som producerar tusentals med elbilar per månad som är betydligt billigare än Model 3 i Europa?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
Men blir det verkligen billigare för Jerker om han byter en hyfsat ny Model 3 till en helt ny, fast något billigare bil? Man brukar ju säga att en bilaffär är alltid en dålig affär. Vill man sänka sina månadskostnader genom att köpa en ny bil så måste den nya bilen vara mycket billigare. Annars är det oftast bättre att behålla den gamla. Men det kanske inte gäller privatleasing?
För just Jerker kan det bli billigare att byta. Han äger ju inte bilen och kan bara räkna på månadskostnaden.

För mig är det mer oron över att ha en Tesla utan garantier som får mig att byta till en ny.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dragkrok

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
Giga Berlin ska producera Model 3 men Det behöver inte betyda att priset sjunker. Tesla har visserligen tills idag typ haft en policy att priset världen över är det samma undantaget tullar, skatter, extra avgifter och transport men det är ju inte självklart att det kommer gälla när de har minst en fabrik per kontinent mot tidigare en fabrik för hela världen.

I Kina sänktes visserligen priset med knappt 10% men där lär produktionskostnaden vara betydligt billigare än den i USA plus att konkurrensen från andra elbilstillverkare är mycket större där än i Europa. Kommer produktionskostnaden i Europa vara markant lägre än i USA och finns det biltillverkare som producerar tusentals med elbilar per månad som är betydligt billigare än Model 3 i Europa?
Angående Kina så är det också en annan sak som oftast glöms bort, där är det tillverkaren och inte kunden som får elbilssubventionen. Så gör om systemet här i Sverige så att tillverkaren får 60 000 kr istället så kan vi alla glädjas över att helt plötsligt så sjönk priset på elbilar en massa. Måste ju betyda att tillverkningskostnaderna helt plötsligt sjönk kraftigt...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok

Inlägg av mati »

I Sverige är det väl i praktiken också tillverkaren som får subventionen. Jag kommer väl ihåg när priset på e-Golfen gick upp 20k, detta hände samtidigt som elbilsbonusen hade höjts från 40 till 60-tusen. Vilket sammanträffande. Jag tror inte på slumpen.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

Transporten från USA kostar ju något och det gör ju tullen också. Därför borde bilar vara billigare om de tillverkas i Giga Berlin och säljs i EU. Det är klart att Tesla kan stoppa dessa pengar i sin egen ficka.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dragkrok

Inlägg av Walker »

mati skrev:
I Sverige är det väl i praktiken också tillverkaren som får subventionen. Jag kommer väl ihåg när priset på e-Golfen gick upp 20k, detta hände samtidigt som elbilsbonusen hade höjts från 40 till 60-tusen. Vilket sammanträffande. Jag tror inte på slumpen.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
...det ÄR så.
Man gick ju även ut med att man för knappt ett år sedan sänkte priset på eGolfen...
Vad man inte nämnde var att man plockade av en hel del utrustning som tidigare var standard. När jag ”plockade ihop” samma bil jag hämtade ut nov -18 blev den INTE billigare.
Om man tror att biltillverkarna är den goda fen, så kanske det är dags att omvärdera det. ALLT handlar om att göra pengar.
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dragkrok

Inlägg av Bjelke »

Walker skrev:
mati skrev:
I Sverige är det väl i praktiken också tillverkaren som får subventionen. Jag kommer väl ihåg när priset på e-Golfen gick upp 20k, detta hände samtidigt som elbilsbonusen hade höjts från 40 till 60-tusen. Vilket sammanträffande. Jag tror inte på slumpen.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
...det ÄR så.
Och helt fullständigt utan tvivel.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

Och det har absolut ingen som helst betydelse.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok

Inlägg av bylund »

Marknadsekonomi handlar ju om att ta ut vad någon är beredd att betala. Det avspeglar inte kostnaden för att tillverka något, men om att tillverka något (inklusive alla andra omkostnader) är så dyrt att det blir högre än vad någon vill betala, så tillverkar man helt inte något, och finns det för mycket vinst att hämta så lär det bli konkurrens. Miljöbilsbonusen kan hjälpa till att stänga det gapet om tillverkningspris gentemot vad någon vill betala är för högt. Men det är självklart att biltillverkarna tar ut högsta möjliga pris.

Så om Tesla inte kan möta efterfrågan med produktionen i sin europeiska fabrik lär de inte sänka priserna. Om det kan utnyttja fabriken bättre genom att sänka priset och därmed kostnaden per tillverkad bil p g a högre produktionstakt lär de göra det.

Jag tror knappast att det är en fast princip med att det ska vara samma pris överallt. Det har nog handlat mer om att ifall de ändå säljer allt de tillverkar, finns det ingen anledning att sälja billigare på mer köpsvaga marknader, de kan helt enkelt lika gärna sälja bilarna där de få betalt fullpris istället.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dragkrok

Inlägg av Zalman3 »

Just därför behövs bättre konkurrens.

När MG ZS EV för 239.890Nok började säljas i Norge då sjönk priset på Nissan Leaf med 48.000Nok.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok

Inlägg av Daniel R »

Becada skrev:
Mailade Tesla och fick svar inom några minuter. Det går inte att lägga till dragkrok och behålla det ursprungliga grundpriset. Att lägga till dragkrok skulle således kosta mig 44 000 kr.
Tror det kan bli ett visst tryck på att ändra detta. Vi får hoppas att någon av de större YouTube-kanalerna tar upp detta. Sen är vi bara en Elon-tweet från att detta ändras...
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dragkrok

Inlägg av Svenssons »

Daniel R skrev:
Becada skrev:
Mailade Tesla och fick svar inom några minuter. Det går inte att lägga till dragkrok och behålla det ursprungliga grundpriset. Att lägga till dragkrok skulle således kosta mig 44 000 kr.
Tror det kan bli ett visst tryck på att ändra detta. Vi får hoppas att någon av de större YouTube-kanalerna tar upp detta. Sen är vi bara en Elon-tweet från att detta ändras...
Att svaret kom ganska direkt tyder väl på att de har bestämt sig men visst är man alltid en Elon-tweet ifrån att det ändras. Frågan är dock hur sannolikt det är nu när anställda har fått gå ner i lön eller blivit permiterade. Det går ju fortfarande köpa bilen för priset som gällde vid beställningen för kanske ett år sedan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Dragkrok

Inlägg av Becada »

Enligt @bombero1394 på Twitter ska det vara möjligt att installera dragkroken efter leverans (i vart fall i USA). Låt oss hoppas på att så blir fallet även i Sverige. Kan inte uttala mig om trovärdigheten i denna tweet.
Model Y Long Range
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dragkrok

Inlägg av Svenssons »

Becada skrev:
Enligt @bombero1394 på Twitter ska det vara möjligt att installera dragkroken efter leverans (i vart fall i USA). Låt oss hoppas på att så blir fallet även i Sverige. Kan inte uttala mig om trovärdigheten i denna tweet.
Jag tror inte Tesla bryr sig om att ta fram två olika CoC för Model Y, för Model 3 så började ju leveranserna när det inte fanns någon dragkrok till Model 3 och när Model 3 kom med dragkrok så krävdes ny CoC för detta. För Model Y är sannolikheten mycket större att det blir en och samma CoC. Det är inte säkert dock att man kan köpa dragkrok och installation direkt av Tesla men är bilen typad för detta lär det inte vara några problem att få tredjepart installerad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
Men blir det verkligen billigare för Jerker om han byter en hyfsat ny Model 3 till en helt ny, fast något billigare bil? Man brukar ju säga att en bilaffär är alltid en dålig affär. Vill man sänka sina månadskostnader genom att köpa en ny bil så måste den nya bilen vara mycket billigare. Annars är det oftast bättre att behålla den gamla. Men det kanske inte gäller privatleasing?
För just Jerker kan det bli billigare att byta. Han äger ju inte bilen och kan bara räkna på månadskostnaden.

För mig är det mer oron över att ha en Tesla utan garantier som får mig att byta till en ny.
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok

Inlägg av mati »

Okej, jag hade visserligen några nya bilar innan, men de var ju relativt billiga allesammans. Jag lade kanske tre tusenlappar i månaden på bilen, plus en tusenlapp för diesel. Nu ligger jag lätt på det dubbla. Snarare det tredubbla. Det märks ju i plånboken såklart. Det är pengar som inte längre finns över till annat. Och då företagsleasar jag ändå bilen. Alla andra bilar ägde jag privat. Jag är egentligen en människa som vill äga sina saker. Nu är det totalt uteslutet för mig att äga en elbil i den prisklassen, företagsleasing är så mycket billigare och enda alternativet. Men jag gillar inte det, för att vara ärlig. Jag kör en bil som jag bara har råd med, typ, eftersom staten ger mig en massa rabatt på skatten tack vare att jag har ett företag. Men det strider mot en massa saker som jag tror på. För det första så är det orättvist mot alla som inte har ett företag. Och skulle mitt AB gå omkull så står jag där utan bil. Det är inte bra, och jag kommer nog sova betydligt bättre den dagen jag återigen har köpt en (billig) bil med mina egna pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar