Sida 5 av 6

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 12:56
av Pontus
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.
2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 13:02
av Fredrik j
När leasinggivare räknar med ett restvärde blir det inte sällan självuppfyllande.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 13:10
av Mickep
Bra nyhet:Det går att beställa med dragkrok!
Dålig nyhet: Det kommer dröja innan de levererar. (Giga berlin)

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 13:57
av heldiggrisen
Mickep skrev:
Bra nyhet:Det går att beställa med dragkrok!
Dålig nyhet: Det kommer dröja innan de levererar. (Giga berlin)
Det kommer fortfarande gå båtar från USA till Europa även efter GB.
Om GB blir mycket försenat, och produktionen av MY i USA har nått efterfrågan i norra Amerika, så kommer aktieägarna och styrelsen i Tesla att kräva att en MY tar platsen till en bil med sämre avans (typ M3 SR+) på båtarna till Europa.
Så är frågan när produktionskapaciteten till MY i USA möter efterfrågan.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 14:04
av Svenssons
heldiggrisen skrev:
Mickep skrev:
Bra nyhet:Det går att beställa med dragkrok!
Dålig nyhet: Det kommer dröja innan de levererar. (Giga berlin)
Det kommer fortfarande gå båtar från USA till Europa även efter GB.
Om GB blir mycket försenat, och produktionen av MY i USA har nått efterfrågan i norra Amerika, så kommer aktieägarna och styrelsen i Tesla att kräva att en MY tar platsen till en bil med sämre avans (typ M3 SR+) på båtarna till Europa.
Så är frågan när produktionskapaciteten till MY i USA möter efterfrågan.
Tesla måste också då ta kostnaden att anpassa Gigafactory i USA för att kunna tillverka europeiska Model Y samt lagerhålla delar som bara är till de europeiska Model Y. Det är ju inte bara att ta en del av nuvarande produktion och skicka till Europa även ifall de skulle kunna nyttja samma transportsätt som t.ex. Model X.

Om nu tillverkningen ligger nere så har jag svårt att se att de når efterfrågan i USA inom kort.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 14:19
av heldiggrisen
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Mickep skrev:
Bra nyhet:Det går att beställa med dragkrok!
Dålig nyhet: Det kommer dröja innan de levererar. (Giga berlin)
Det kommer fortfarande gå båtar från USA till Europa även efter GB.
Om GB blir mycket försenat, och produktionen av MY i USA har nått efterfrågan i norra Amerika, så kommer aktieägarna och styrelsen i Tesla att kräva att en MY tar platsen till en bil med sämre avans (typ M3 SR+) på båtarna till Europa.
Så är frågan när produktionskapaciteten till MY i USA möter efterfrågan.
Tesla måste också då ta kostnaden att anpassa Gigafactory i USA för att kunna tillverka europeiska Model Y samt lagerhålla delar som bara är till de europeiska Model Y. Det är ju inte bara att ta en del av nuvarande produktion och skicka till Europa även ifall de skulle kunna nyttja samma transportsätt som t.ex. Model X.

Om nu tillverkningen ligger nere så har jag svårt att se att de når efterfrågan i USA inom kort.
Absolut. Många redan svårberäknade variabler, sen kom Corona in som en joker i kortleken för att göra det hela svårare.
Jag gick från att tänka på att avsluta min leasing i förtid (går ut juni21), till att börja se efter temporära lösningar som tex korttidsleasing, eller en begagnat M3 som ”väntebil”.
Men att USA-producerade MY är helt ute av Tesla’s Europastrategi tror jag inte på, men allt beror på vad som händer med GB.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 16:43
av Jerker
Pontus skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.
2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.
Man köper givetvis inte nya däck utan begagnade när man måste byta och håller man sig till samma bilmodell så kan man, när man skrotar en och ersätter med nästa så behåller man de hjul med bästa däcken på. Tror aldrig att jag betalat mer än 250:- för ett ersättningsdäck.

Och man tvättar inte bilar som man inte är säker på om de kommer att passera nästa besiktning! Reservdelar på skroten och bara i nödfall på Mekonomen. Måste man till märkesverkstaden och köpa reservdelar har man fel bilmodell.

Annars är det ultimata att få tag på en nybesiktigad skrotbil som då håller ett år och så får man hålla tummarna för att inget allvarligt inträffar. Läckage på ljuddämpare kan man stå ut med och däcken lär hålla en säsong. Sen skrotar/säljer man den när det blir körförbud och skaffar en annan.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 17:31
av Walker
Jerker skrev:
Pontus skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.
2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.
Man köper givetvis inte nya däck utan begagnade när man måste byta och håller man sig till samma bilmodell så kan man, när man skrotar en och ersätter med nästa så behåller man de hjul med bästa däcken på. Tror aldrig att jag betalat mer än 250:- för ett ersättningsdäck.

Och man tvättar inte bilar som man inte är säker på om de kommer att passera nästa besiktning! Reservdelar på skroten och bara i nödfall på Mekonomen. Måste man till märkesverkstaden och köpa reservdelar har man fel bilmodell.

Annars är det ultimata att få tag på en nybesiktigad skrotbil som då håller ett år och så får man hålla tummarna för att inget allvarligt inträffar. Läckage på ljuddämpare kan man stå ut med och däcken lär hålla en säsong. Sen skrotar/säljer man den när det blir körförbud och skaffar en annan.
Under de omständigheterna åker jag hellre kommunalt, eller cyklar.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 18:23
av Pontus
Jerker skrev:
Pontus skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.
2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.
Man köper givetvis inte nya däck utan begagnade när man måste byta och håller man sig till samma bilmodell så kan man, när man skrotar en och ersätter med nästa så behåller man de hjul med bästa däcken på. Tror aldrig att jag betalat mer än 250:- för ett ersättningsdäck.

Och man tvättar inte bilar som man inte är säker på om de kommer att passera nästa besiktning! Reservdelar på skroten och bara i nödfall på Mekonomen. Måste man till märkesverkstaden och köpa reservdelar har man fel bilmodell.

Annars är det ultimata att få tag på en nybesiktigad skrotbil som då håller ett år och så får man hålla tummarna för att inget allvarligt inträffar. Läckage på ljuddämpare kan man stå ut med och däcken lär hålla en säsong. Sen skrotar/säljer man den när det blir körförbud och skaffar en annan.
Lite överkurs för mig, tror buss och cykel lockar mer då.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 18:26
av mati
Walker skrev:
Under de omständigheterna åker jag hellre kommunalt, eller cyklar.
Ja, det kan man tycka. Men det är inte överallt ett fungerande alternativ. Jerker är ju också en landsbygdsbo, så jag antar att det är lite samma sak där. Här hos oss går en skolbuss på morgonen kl 7:00 och så kommer den ytterligare en gång på eftermiddagen. Närmaste samhälle med bättre kollektivtrafik är 1 mil bort. Med det sagt så är det snarare regel än undantag att folk häromkring kör ganska gamla och skruttiga bilar. De behöver inte vara fina, de används som transportmedel och de får inte kosta för mycket. En del gör precis som Jerker beskriver det. När kärran rasar ihop så ställs den nånstans där den inte stör och så skaffar man en lite nyare. Jag kan dock tycka att just detta beteendet har minskat de senaste åren. Folk har överlag lite bättre bilar än vad de haft tidigare. Vet inte riktigt vad det beror på. Möjligen hårdare besiktningskrav eller så har man helt enkelt lite mer pengar i plånboken.
Men hursomhelst så är det lätt att inse att jag är en väldigt udda fågel här med en bil för miljonen. Också en anledning att jag så småningom vill byta tillbaka till nåt som inte sticker ut så mycket.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 19:35
av Jerker
Så är det. Alla bor inte i en tätort och skulle alla göra det skulle inte landet fungera. Och vi har olika förutsättningar på landet och i stan. En är t.ex. att en familj på landet är nästan tvungen att ha två bilar eftersom kollektivtrafiken inte funkar för särskilt många. Och att ha två fräscha bilar är det inte heller många som har råd med.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 19:44
av Fredrik j
Pontus skrev:
2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.
5kr/mil för däck? Låter ju extremt.
En uppsättning till mina bilar brukar kosta ca. 10000 och brukar hålla 3-4000 mil, ofta längre på icke drivhjul.

Lite utspritt brukar mina kostnader ligga på ca 5-10kr/mil i värdeminskning, 2kr/mil på däck, 3,5kr på skatt/försäkring och ca 2kr/mil för service.
17,5kr/mil + bränsle på ca 10kr.
27,5kr/mil
Reparationerna kommer lite ojämt. Kanske 3-4kr/mil?
Köper bilarna nya eller nästan nya och har dom i ca 20 år. Har två bilar samtidigt.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 20:09
av HelectriC
Jerker skrev:
Pontus skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.
2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.
Man köper givetvis inte nya däck utan begagnade när man måste byta och håller man sig till samma bilmodell så kan man, när man skrotar en och ersätter med nästa så behåller man de hjul med bästa däcken på. Tror aldrig att jag betalat mer än 250:- för ett ersättningsdäck.

Och man tvättar inte bilar som man inte är säker på om de kommer att passera nästa besiktning! Reservdelar på skroten och bara i nödfall på Mekonomen. Måste man till märkesverkstaden och köpa reservdelar har man fel bilmodell.

Annars är det ultimata att få tag på en nybesiktigad skrotbil som då håller ett år och så får man hålla tummarna för att inget allvarligt inträffar. Läckage på ljuddämpare kan man stå ut med och däcken lär hålla en säsong. Sen skrotar/säljer man den när det blir körförbud och skaffar en annan.
Låter inte som nån vidare säker bil det där :? När allt är på gränsen till att överhuvudtaget gå att köra?

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 20:14
av mati
HelectriC skrev:
Låter inte som nån vidare säker bil det där :? När allt är på gränsen till att överhuvudtaget gå att köra?
Jag tror inte att säkerheten står i huvudfokus när man satsar på ett så billigt bilinnehav som möjligt. På samma sätt är nog miljön inte det primära man tänker på. Och just i den punkten skiljer sig Jerker fundamentalt från alla jag känner som kör med denna bilfilosofi. :)

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 20:27
av Jerker
mati skrev:
HelectriC skrev:
Låter inte som nån vidare säker bil det där :? När allt är på gränsen till att överhuvudtaget gå att köra?
Jag tror inte att säkerheten står i huvudfokus när man satsar på ett så billigt bilinnehav som möjligt. På samma sätt är nog miljön inte det primära man tänker på. Och just i den punkten skiljer sig Jerker fundamentalt från alla jag känner som kör med denna bilfilosofi. :)
Ja, det var ju min förståelse för miljöproblemen som gjorde att jag övergav de gamla skrotbilarna och valde elbilar och höjde min kostnad för bilägande radikalt. Förut resonerade jag så att det ur miljöperspektiv var bättre att fortsätta att köra gamla bilar än att köpa nya eftersom nytillverkningen är den största miljöpåverkan. Men sen kom elbilarna som förändrade det helt.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 21:51
av mati
Jag är inte den som vill meka med bilar, de ska bara fungera. Det är därför jag alltid haft lite nyare bilar när möjligheten fanns. Men för att hålla kostnadena nere och för att vara så miljövänlig som möjligt har bränsleförbrukningen alltid varit det viktigaste när jag valde bil. Minsta tillgängliga dieselmotorn med manuell låda. Allt annat var otänkbart. Jag har nog aldrig haft en bil som drog mer än en halvliter milen. Eller jo, jag hade en äldre Mazda MX5 i nåt år, som leksaksbil, men den räknas inte. Den behövde jag av medicinska skäl. ;)

Re: Dragkrok

Postat: 15 apr 2020 15:35
av HelectriC
Nu är det tydligen bekräftat att alla MY som är avsedda för Europa får möjlighet att eftermontera dragkrok oavsett om man beställt det eller ej. Det är fortfarande oklart om man kommer kunna beställa från fabrik utan att få det nya högre priset dock. Bra nyheter helt klart!
Info kommer från norska TOCN som tydligen har lobbat hårt för detta direkt mot Tesla.
https://www.tocn.no/2020/04/gladmelding ... rmonteres/

Re: Dragkrok

Postat: 15 apr 2020 16:04
av Jerker
HelectriC skrev:
Nu är det tydligen bekräftat att alla MY som är avsedda för Europa får möjlighet att eftermontera dragkrok oavsett om man beställt det eller ej. Det är fortfarande oklart om man kommer kunna beställa från fabrik utan att få det nya högre priset dock. Bra nyheter helt klart!
Info kommer från norska TOCN som tydligen har lobbat hårt för detta direkt mot Tesla.
https://www.tocn.no/2020/04/gladmelding ... rmonteres/
Som det ska vara, alltså.

Re: Dragkrok

Postat: 15 apr 2020 16:29
av Jonny
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Nu är det tydligen bekräftat att alla MY som är avsedda för Europa får möjlighet att eftermontera dragkrok oavsett om man beställt det eller ej. Det är fortfarande oklart om man kommer kunna beställa från fabrik utan att få det nya högre priset dock. Bra nyheter helt klart!
Info kommer från norska TOCN som tydligen har lobbat hårt för detta direkt mot Tesla.
https://www.tocn.no/2020/04/gladmelding ... rmonteres/
Som det ska vara, alltså.
HelectriC skrev:
Nu är det tydligen bekräftat att alla MY som är avsedda för Europa får möjlighet att eftermontera dragkrok oavsett om man beställt det eller ej. Det är fortfarande oklart om man kommer kunna beställa från fabrik utan att få det nya högre priset dock. Bra nyheter helt klart!
Info kommer från norska TOCN som tydligen har lobbat hårt för detta direkt mot Tesla.
https://www.tocn.no/2020/04/gladmelding ... rmonteres/
Ja det låter bra, men känner ändå en liten osäkerhet kring hur det blir i Sverige. Men bara hoppas på det bästa, vilket skulle vara att det går att lägga till i den gamla beställningen utan att betala 60 000 extra.

Re: Dragkrok

Postat: 15 apr 2020 17:25
av Bjelke
Jonny skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Nu är det tydligen bekräftat att alla MY som är avsedda för Europa får möjlighet att eftermontera dragkrok oavsett om man beställt det eller ej. Det är fortfarande oklart om man kommer kunna beställa från fabrik utan att få det nya högre priset dock. Bra nyheter helt klart!
Info kommer från norska TOCN som tydligen har lobbat hårt för detta direkt mot Tesla.
https://www.tocn.no/2020/04/gladmelding ... rmonteres/
Som det ska vara, alltså.
HelectriC skrev:
Nu är det tydligen bekräftat att alla MY som är avsedda för Europa får möjlighet att eftermontera dragkrok oavsett om man beställt det eller ej. Det är fortfarande oklart om man kommer kunna beställa från fabrik utan att få det nya högre priset dock. Bra nyheter helt klart!
Info kommer från norska TOCN som tydligen har lobbat hårt för detta direkt mot Tesla.
https://www.tocn.no/2020/04/gladmelding ... rmonteres/
Ja det låter bra, men känner ändå en liten osäkerhet kring hur det blir i Sverige. Men bara hoppas på det bästa, vilket skulle vara att det går att lägga till i den gamla beställningen utan att betala 60 000 extra.
Inte helt fel för andrahandsvärdet heller :)

Re: Dragkrok

Postat: 16 apr 2020 17:01
av Volt
Jonny skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Nu är det tydligen bekräftat att alla MY som är avsedda för Europa får möjlighet att eftermontera dragkrok oavsett om man beställt det eller ej. Det är fortfarande oklart om man kommer kunna beställa från fabrik utan att få det nya högre priset dock. Bra nyheter helt klart!
Info kommer från norska TOCN som tydligen har lobbat hårt för detta direkt mot Tesla.
https://www.tocn.no/2020/04/gladmelding ... rmonteres/
Som det ska vara, alltså.
HelectriC skrev:
Nu är det tydligen bekräftat att alla MY som är avsedda för Europa får möjlighet att eftermontera dragkrok oavsett om man beställt det eller ej. Det är fortfarande oklart om man kommer kunna beställa från fabrik utan att få det nya högre priset dock. Bra nyheter helt klart!
Info kommer från norska TOCN som tydligen har lobbat hårt för detta direkt mot Tesla.
https://www.tocn.no/2020/04/gladmelding ... rmonteres/
Ja det låter bra, men känner ändå en liten osäkerhet kring hur det blir i Sverige. Men bara hoppas på det bästa, vilket skulle vara att det går att lägga till i den gamla beställningen utan att betala 60 000 extra.
Hej! Jag har precis pratat med Tesla säljavelning i Malmö om detta.

Jag har beställt min Model Y för 764 080 kr (full self driving, long range, deep blue metallic, 20´induction wheels) och det är det priset som gäller. Men lägger jag till dragkrok och uppdaterar med nya priserna hamnar jag på 829 980 kr för exakt samma bil utan att lägga till dragkrogen för 11 700 kr! Dvs priserna har ökat med 65 900 kr! Men som tur är kommer jag enligt Tesla kunna eftermontera dragkroken vilket knappast kommer kosta 65 900+ 11 700 kr! Så jag beställer den utan dragkrok och väntar tills den kan eftermonteras!

Tips är att alltså att INTE uppdatera med dragkrok nu om ni lagt tidig beställning där priset inte gått upp, det blir en dålig affär! Vänta och eftermontera!

Mvh
Johan

Re: Dragkrok

Postat: 16 apr 2020 17:50
av HelectriC
Det är ju precis det jag skriver i inlägget som du citerar :lol:

Re: Dragkrok

Postat: 16 apr 2020 22:30
av RagWal
HelectriC skrev:
Det är ju precis det jag skriver i inlägget som du citerar :lol:
Bra med fler källor.

Re: Dragkrok

Postat: 15 sep 2020 11:00
av Jonny
Någon early bird som kunnat lägga till dragkrok utan att priset dragit iväg ca 60000kr från ursprungliga priset i januari. Tolkar denna artikel som att det skulle gå, men inte det besked jag får när jag kontaktar Tesla. Men kanske tolkar jag artikeln lite för optimistiskt.

https://www.elbilen.org/besked-fran-tes ... d-model-y/

Re: Dragkrok

Postat: 15 sep 2020 11:10
av Svenssons
Jonny skrev:
Någon early bird som kunnat lägga till dragkrok utan att priset dragit iväg ca 60000kr från ursprungliga priset i januari. Tolkar denna artikel som att det skulle gå, men inte det besked jag får när jag kontaktar Tesla. Men kanske tolkar jag artikeln lite för optimistiskt.

https://www.elbilen.org/besked-fran-tes ... d-model-y/
Denna finns också:

https://teslaclubsweden.se/aven-redan-b ... -dragkrok/