Sida 4 av 6

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 10:24
av mati
I Sverige är det väl i praktiken också tillverkaren som får subventionen. Jag kommer väl ihåg när priset på e-Golfen gick upp 20k, detta hände samtidigt som elbilsbonusen hade höjts från 40 till 60-tusen. Vilket sammanträffande. Jag tror inte på slumpen.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 10:25
av LarsL
Transporten från USA kostar ju något och det gör ju tullen också. Därför borde bilar vara billigare om de tillverkas i Giga Berlin och säljs i EU. Det är klart att Tesla kan stoppa dessa pengar i sin egen ficka.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 10:44
av Walker
mati skrev:
I Sverige är det väl i praktiken också tillverkaren som får subventionen. Jag kommer väl ihåg när priset på e-Golfen gick upp 20k, detta hände samtidigt som elbilsbonusen hade höjts från 40 till 60-tusen. Vilket sammanträffande. Jag tror inte på slumpen.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
...det ÄR så.
Man gick ju även ut med att man för knappt ett år sedan sänkte priset på eGolfen...
Vad man inte nämnde var att man plockade av en hel del utrustning som tidigare var standard. När jag ”plockade ihop” samma bil jag hämtade ut nov -18 blev den INTE billigare.
Om man tror att biltillverkarna är den goda fen, så kanske det är dags att omvärdera det. ALLT handlar om att göra pengar.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 10:48
av Bjelke
Walker skrev:
mati skrev:
I Sverige är det väl i praktiken också tillverkaren som får subventionen. Jag kommer väl ihåg när priset på e-Golfen gick upp 20k, detta hände samtidigt som elbilsbonusen hade höjts från 40 till 60-tusen. Vilket sammanträffande. Jag tror inte på slumpen.
Jag säger inte att det alltid är så, men risken är ju uppenbar.
...det ÄR så.
Och helt fullständigt utan tvivel.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 10:51
av LarsL
Och det har absolut ingen som helst betydelse.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 11:59
av bylund
Marknadsekonomi handlar ju om att ta ut vad någon är beredd att betala. Det avspeglar inte kostnaden för att tillverka något, men om att tillverka något (inklusive alla andra omkostnader) är så dyrt att det blir högre än vad någon vill betala, så tillverkar man helt inte något, och finns det för mycket vinst att hämta så lär det bli konkurrens. Miljöbilsbonusen kan hjälpa till att stänga det gapet om tillverkningspris gentemot vad någon vill betala är för högt. Men det är självklart att biltillverkarna tar ut högsta möjliga pris.

Så om Tesla inte kan möta efterfrågan med produktionen i sin europeiska fabrik lär de inte sänka priserna. Om det kan utnyttja fabriken bättre genom att sänka priset och därmed kostnaden per tillverkad bil p g a högre produktionstakt lär de göra det.

Jag tror knappast att det är en fast princip med att det ska vara samma pris överallt. Det har nog handlat mer om att ifall de ändå säljer allt de tillverkar, finns det ingen anledning att sälja billigare på mer köpsvaga marknader, de kan helt enkelt lika gärna sälja bilarna där de få betalt fullpris istället.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 12:04
av Zalman3
Just därför behövs bättre konkurrens.

När MG ZS EV för 239.890Nok började säljas i Norge då sjönk priset på Nissan Leaf med 48.000Nok.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 20:02
av Daniel R
Becada skrev:
Mailade Tesla och fick svar inom några minuter. Det går inte att lägga till dragkrok och behålla det ursprungliga grundpriset. Att lägga till dragkrok skulle således kosta mig 44 000 kr.
Tror det kan bli ett visst tryck på att ändra detta. Vi får hoppas att någon av de större YouTube-kanalerna tar upp detta. Sen är vi bara en Elon-tweet från att detta ändras...

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 20:24
av Svenssons
Daniel R skrev:
Becada skrev:
Mailade Tesla och fick svar inom några minuter. Det går inte att lägga till dragkrok och behålla det ursprungliga grundpriset. Att lägga till dragkrok skulle således kosta mig 44 000 kr.
Tror det kan bli ett visst tryck på att ändra detta. Vi får hoppas att någon av de större YouTube-kanalerna tar upp detta. Sen är vi bara en Elon-tweet från att detta ändras...
Att svaret kom ganska direkt tyder väl på att de har bestämt sig men visst är man alltid en Elon-tweet ifrån att det ändras. Frågan är dock hur sannolikt det är nu när anställda har fått gå ner i lön eller blivit permiterade. Det går ju fortfarande köpa bilen för priset som gällde vid beställningen för kanske ett år sedan.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 20:28
av Becada
Enligt @bombero1394 på Twitter ska det vara möjligt att installera dragkroken efter leverans (i vart fall i USA). Låt oss hoppas på att så blir fallet även i Sverige. Kan inte uttala mig om trovärdigheten i denna tweet.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 20:40
av Svenssons
Becada skrev:
Enligt @bombero1394 på Twitter ska det vara möjligt att installera dragkroken efter leverans (i vart fall i USA). Låt oss hoppas på att så blir fallet även i Sverige. Kan inte uttala mig om trovärdigheten i denna tweet.
Jag tror inte Tesla bryr sig om att ta fram två olika CoC för Model Y, för Model 3 så började ju leveranserna när det inte fanns någon dragkrok till Model 3 och när Model 3 kom med dragkrok så krävdes ny CoC för detta. För Model Y är sannolikheten mycket större att det blir en och samma CoC. Det är inte säkert dock att man kan köpa dragkrok och installation direkt av Tesla men är bilen typad för detta lär det inte vara några problem att få tredjepart installerad.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 21:28
av Jerker
LarsL skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
Men blir det verkligen billigare för Jerker om han byter en hyfsat ny Model 3 till en helt ny, fast något billigare bil? Man brukar ju säga att en bilaffär är alltid en dålig affär. Vill man sänka sina månadskostnader genom att köpa en ny bil så måste den nya bilen vara mycket billigare. Annars är det oftast bättre att behålla den gamla. Men det kanske inte gäller privatleasing?
För just Jerker kan det bli billigare att byta. Han äger ju inte bilen och kan bara räkna på månadskostnaden.

För mig är det mer oron över att ha en Tesla utan garantier som får mig att byta till en ny.
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 21:34
av mati
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 22:04
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 22:28
av mati
Okej, jag hade visserligen några nya bilar innan, men de var ju relativt billiga allesammans. Jag lade kanske tre tusenlappar i månaden på bilen, plus en tusenlapp för diesel. Nu ligger jag lätt på det dubbla. Snarare det tredubbla. Det märks ju i plånboken såklart. Det är pengar som inte längre finns över till annat. Och då företagsleasar jag ändå bilen. Alla andra bilar ägde jag privat. Jag är egentligen en människa som vill äga sina saker. Nu är det totalt uteslutet för mig att äga en elbil i den prisklassen, företagsleasing är så mycket billigare och enda alternativet. Men jag gillar inte det, för att vara ärlig. Jag kör en bil som jag bara har råd med, typ, eftersom staten ger mig en massa rabatt på skatten tack vare att jag har ett företag. Men det strider mot en massa saker som jag tror på. För det första så är det orättvist mot alla som inte har ett företag. Och skulle mitt AB gå omkull så står jag där utan bil. Det är inte bra, och jag kommer nog sova betydligt bättre den dagen jag återigen har köpt en (billig) bil med mina egna pengar.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 09:13
av Laban
Om pengarna vore det viktigaste så är rimligen två billiga elbilar (150k klassen) samt billig dragbil det som gäller. Hade jag inte kunnat leasa 3:an hade vi kört på den varianten. Eller möjligtvis laddhybrid + elbil.

Volvon vi har som dragbil kostade 5k.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 09:25
av Walker
mati skrev:
Okej, jag hade visserligen några nya bilar innan, men de var ju relativt billiga allesammans. Jag lade kanske tre tusenlappar i månaden på bilen, plus en tusenlapp för diesel. Nu ligger jag lätt på det dubbla. Snarare det tredubbla. Det märks ju i plånboken såklart. Det är pengar som inte längre finns över till annat. Och då företagsleasar jag ändå bilen. Alla andra bilar ägde jag privat. Jag är egentligen en människa som vill äga sina saker. Nu är det totalt uteslutet för mig att äga en elbil i den prisklassen, företagsleasing är så mycket billigare och enda alternativet. Men jag gillar inte det, för att vara ärlig. Jag kör en bil som jag bara har råd med, typ, eftersom staten ger mig en massa rabatt på skatten tack vare att jag har ett företag. Men det strider mot en massa saker som jag tror på. För det första så är det orättvist mot alla som inte har ett företag. Och skulle mitt AB gå omkull så står jag där utan bil. Det är inte bra, och jag kommer nog sova betydligt bättre den dagen jag återigen har köpt en (billig) bil med mina egna pengar.
...ursäkta? :roll: Kostar din eTron dig 12 papp i månaden? :shock:

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 10:21
av mati
Nä, men runt 10 papp/mån får jag tyvärr räkna. Jag är nämligen realistisk och utgår ifrån att den kommer tappa närmare 50% på tre år.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 10:29
av Walker
mati skrev:
Nä, men runt 10 papp/mån får jag tyvärr räkna. Jag är nämligen realistisk och utgår ifrån att den kommer tappa närmare 50% på tre år.
Ja, det finns ju olika sätt att räkna. Om världsekonomin rasar och bilen tappar 100% i värde på 6 månader då blir min bil också väldigt dyr.
Om du säljer din eTron om drygt 2 år för runt 500.000.- så köper jag den direkt.
Det verkar som om några har extrem otur när de säljer sin bil. Har aldrig förlorat mer än 30% på 3 år på mina nybilar. Det värsta var min Saab 9-5 som tappade 50% på 6 år.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 10:51
av mati
Walker skrev:
mati skrev:
Nä, men runt 10 papp/mån får jag tyvärr räkna. Jag är nämligen realistisk och utgår ifrån att den kommer tappa närmare 50% på tre år.
Ja, det finns ju olika sätt att räkna. Om världsekonomin rasar och bilen tappar 100% i värde på 6 månader då blir min bil också väldigt dyr.
Om du säljer din eTron om drygt 2 år för runt 500.000.- så köper jag den direkt.
Det verkar som om några har extrem otur när de säljer sin bil. Har aldrig förlorat mer än 30% på 3 år på mina nybilar. Det värsta var min Saab 9-5 som tappade 50% på 6 år.
Jag har ingen anledning att tro att jag får mer än det beräknade restvärdet, som är satt på 52% tror jag. Får jag mer så tackar jag naturligtvis inte nej. Men jag kan ju inte sitta och spelkulera att allt detta nog inte stämmer, bara för att kalkylen ska kännas lite bättre för plånboken. Om du är bra på bilaffärer och lyckas sälja dina bilar till ett så pass bra pris så är det bara gratulera. Det är inte det vanliga restvärdet på en bil. Jag har alltid haft en värdeminskning runt 50% efter tre år. De gångerna jag har haft så pass nya bilar. Ibland tappar de lite mer, ibland lite mindre. Applicera inte dina färdigheter inom bilförsäljning på alla andra genom att påstå att man säljer en tre år gammal bil med 70% restvärde. I så fall får du köpa min e-tron med 65% restvärde om två år. Då gör vi båda en extremt bra affär.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 12:56
av Pontus
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.
2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 13:02
av Fredrik j
När leasinggivare räknar med ett restvärde blir det inte sällan självuppfyllande.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 13:10
av Mickep
Bra nyhet:Det går att beställa med dragkrok!
Dålig nyhet: Det kommer dröja innan de levererar. (Giga berlin)

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 13:57
av heldiggrisen
Mickep skrev:
Bra nyhet:Det går att beställa med dragkrok!
Dålig nyhet: Det kommer dröja innan de levererar. (Giga berlin)
Det kommer fortfarande gå båtar från USA till Europa även efter GB.
Om GB blir mycket försenat, och produktionen av MY i USA har nått efterfrågan i norra Amerika, så kommer aktieägarna och styrelsen i Tesla att kräva att en MY tar platsen till en bil med sämre avans (typ M3 SR+) på båtarna till Europa.
Så är frågan när produktionskapaciteten till MY i USA möter efterfrågan.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 14:04
av Svenssons
heldiggrisen skrev:
Mickep skrev:
Bra nyhet:Det går att beställa med dragkrok!
Dålig nyhet: Det kommer dröja innan de levererar. (Giga berlin)
Det kommer fortfarande gå båtar från USA till Europa även efter GB.
Om GB blir mycket försenat, och produktionen av MY i USA har nått efterfrågan i norra Amerika, så kommer aktieägarna och styrelsen i Tesla att kräva att en MY tar platsen till en bil med sämre avans (typ M3 SR+) på båtarna till Europa.
Så är frågan när produktionskapaciteten till MY i USA möter efterfrågan.
Tesla måste också då ta kostnaden att anpassa Gigafactory i USA för att kunna tillverka europeiska Model Y samt lagerhålla delar som bara är till de europeiska Model Y. Det är ju inte bara att ta en del av nuvarande produktion och skicka till Europa även ifall de skulle kunna nyttja samma transportsätt som t.ex. Model X.

Om nu tillverkningen ligger nere så har jag svårt att se att de når efterfrågan i USA inom kort.