Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev:
En bekant avbokade sin beställd för 719.000 så någon glad kommer få tidigare.

Min är ändrad från Estimat Juli till slutet Juni istället men jag kommer eventuellt skjuta på leveransen.
Onödigt att ha dubbla Y alldeles förlänge.

Är det förresten någon som vet om bilen kan ställas av och ändå få bonus efter 6 månader? Om jag nu skulle hämta den redan i Juni...
Den levereras ju i trafik och det är ju 6 månader efter påställning man får bonusen.

Frågan är dock om den kan vara avställd typ 3-4 månader under tiden.....
Eftersom ägare av ett malusfordon påverkas positivt av att fordonet är avställt vore det ju lite märkligt om bonusägaren påverkades negativt av samma sak. Malus rullar över 3 kalenderår från och med första registreringen.
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Theben lastas nu i Shanghai:
16F697E0-A55A-4773-952E-6D9DEC8A11A3.jpeg
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 773
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

not_sure skrev:
Theben lastas nu i Shanghai:
16F697E0-A55A-4773-952E-6D9DEC8A11A3.jpeg
Många med 19 tum på den bilden... :shock:
Nikola56
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 mar 2022 09:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikola56 »

De kommer säkert byta till 20-tummare på båten ;) Nu håller vi tummarna och tänker positivt!
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Ilduce77 skrev:
not_sure skrev:
Theben lastas nu i Shanghai:
16F697E0-A55A-4773-952E-6D9DEC8A11A3.jpeg
Många med 19 tum på den bilden... :shock:
Det finns oftast ingen mening med att analysera och dra slutsatser från bilder ur inslag som detta. Att det lastats Teslor i Shanghai är nyhetsmässigt inte mer än en notis och för det skickar du inte ut en fotograf för att ta nya bilder. Finns en väldigt stor risk att detta är arkivmaterial.
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

not_sure skrev:
Theben lastas nu i Shanghai:
16F697E0-A55A-4773-952E-6D9DEC8A11A3.jpeg
Här är källan med video:
https://finance.sina.cn/nextauto/2022-0 ... 1&from=wap
Man kan se iaf en 20” där :)
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 773
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Highfoot skrev:
Ilduce77 skrev:
not_sure skrev:
Theben lastas nu i Shanghai:
16F697E0-A55A-4773-952E-6D9DEC8A11A3.jpeg
Många med 19 tum på den bilden... :shock:
Det finns oftast ingen mening med att analysera och dra slutsatser från bilder ur inslag som detta. Att det lastats Teslor i Shanghai är nyhetsmässigt inte mer än en notis och för det skickar du inte ut en fotograf för att ta nya bilder. Finns en väldigt stor risk att detta är arkivmaterial.
Antagligen inte, men det ser ut att vara en webbkamera.. Så då är det kanske lätt att få en färsk...

Edit: kollade videon.. Det är ju ett inslag om hamnen. Min Mandarin är lite knagglig, så jag har ingen aning om vad de sa.. :)

Men handtagen såg ut att vara i Chrome. Fast det är kanske skyddstejp..
Arashmg
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 maj 2022 20:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Arashmg »

Hej tänkte kolla om någon med lite mer erfarenhet än mig kunde hjälpa mig förstå när bilen kommer. Beställde 27 mars vit/vit 20. Det står fortfarande uppskat. Leverans maj 2022. Fick ett mejl med text nedan men när jag loggar in är det samma datum. Va tror ni? När brukar VIN nr komma. Tack


Det uppskattade fönstret för upphämtning av din {DYNAMIC FIELD: MODEL} har uppdaterats på ditt Tesla-konto. Vi ber om ursäkt för förseningen och jobbar på att få hit din bil så fort som möjligt. Fönstret för upphämtning påverkas av många faktorer såsom produktionskapacitet, logistik samt att alla steg på Tesla-kontot är slutförda. När din bil är redo för upphämtning kontaktar vi dig via SMS för att boka in en upphämtningstid.
0B2BDDC8-8B39-4A59-AF24-DE9AFB259BD7.jpeg
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 773
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Arashmg skrev:
Hej tänkte kolla om någon med lite mer erfarenhet än mig kunde hjälpa mig förstå när bilen kommer. Beställde 27 mars vit/vit 20. Det står fortfarande uppskat. Leverans maj 2022. Fick ett mejl med text nedan men när jag loggar in är det samma datum. Va tror ni? När brukar VIN nr komma. Tack


Det uppskattade fönstret för upphämtning av din {DYNAMIC FIELD: MODEL} har uppdaterats på ditt Tesla-konto. Vi ber om ursäkt för förseningen och jobbar på att få hit din bil så fort som möjligt. Fönstret för upphämtning påverkas av många faktorer såsom produktionskapacitet, logistik samt att alla steg på Tesla-kontot är slutförda. När din bil är redo för upphämtning kontaktar vi dig via SMS för att boka in en upphämtningstid.
Du är en av många, inklusive mig, som inte fått någon matchning eller något prel leveransdatum. Det står alltså skrivet i stjärnorna när våra bilar dyker upp. Vi kan troligtvis vara säkra på att det inte blir maj.

Kanske matchas vi när någon båt passerar zueskanalen. En båt har en vecka dit och en båt lastades igår eller idag i Shanghai.

Mailet du fick har gått ut till alla med beställning på model y.
Vissa har fått prel datum i de två sista veckorna i juni.

Om prel leveransmånad försvinner helt, verkar det som att leverans är närmre föreliggande..

Bara att vänta och uppdatera sidan 50 gånger om dagen..
Arashmg
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 maj 2022 20:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Arashmg »

Tack för ditt svar även om den krossade semesterplaneringen :) men de är konstigt var inne hos tesla i Göteborg och frågade samma sak men de sa att det är för att jag blivit kopplad till någon bil därför de ej ändrat datumet och fortfarande maj. Kan jag ha missuppfattat detta. Så ingen chans att de kommer i maj?

Hur är möjligheterna om jag ändrar till preformance antar att de är värre där?
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Ilduce77 skrev:
Arashmg skrev:
Hej tänkte kolla om någon med lite mer erfarenhet än mig kunde hjälpa mig förstå när bilen kommer. Beställde 27 mars vit/vit 20. Det står fortfarande uppskat. Leverans maj 2022. Fick ett mejl med text nedan men när jag loggar in är det samma datum. Va tror ni? När brukar VIN nr komma. Tack


Det uppskattade fönstret för upphämtning av din {DYNAMIC FIELD: MODEL} har uppdaterats på ditt Tesla-konto. Vi ber om ursäkt för förseningen och jobbar på att få hit din bil så fort som möjligt. Fönstret för upphämtning påverkas av många faktorer såsom produktionskapacitet, logistik samt att alla steg på Tesla-kontot är slutförda. När din bil är redo för upphämtning kontaktar vi dig via SMS för att boka in en upphämtningstid.
Du är en av många, inklusive mig, som inte fått någon matchning eller något prel leveransdatum. Det står alltså skrivet i stjärnorna när våra bilar dyker upp. Vi kan troligtvis vara säkra på att det inte blir maj.

Kanske matchas vi när någon båt passerar zueskanalen. En båt har en vecka dit och en båt lastades igår eller idag i Shanghai.

Mailet du fick har gått ut till alla med beställning på model y.
Vissa har fått prel datum i de två sista veckorna i juni.

Om prel leveransmånad försvinner helt, verkar det som att leverans är närmre föreliggande..

Bara att vänta och uppdatera sidan 50 gånger om dagen..
Alla verkar inte får mejl. Jag beställde 26 mars, MYLR, vit/svart 20”. Inget mejl, bara uppskattad leverans maj.
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Arashmg skrev:
Tack för ditt svar även om den krossade semesterplaneringen :) men de är konstigt var inne hos tesla i Göteborg och frågade samma sak men de sa att det är för att jag blivit kopplad till någon bil därför de ej ändrat datumet och fortfarande maj. Kan jag ha missuppfattat detta. Så ingen chans att de kommer i maj?

Hur är möjligheterna om jag ändrar till preformance antar att de är värre där?
Första båten med bilar från Kina för detta kvartal kommer runt mitten av Juni, så definitivt ingen chans att leverans sker innan dess.

Performance finns nog en hyfsat god chans att få till Aug/Sept om man beställer nu. Har själv funderat på detta med tanke på att Shanghai fortfarande är nedstängt och det är oklart om det ens byggs några bilar just nu. Blir man inte matchad mot en bil på en av de båtarna som är på G nu så är det inte omöjligt att det går snabbare att få en MYP…
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

not_sure skrev:
Arashmg skrev:
Tack för ditt svar även om den krossade semesterplaneringen :) men de är konstigt var inne hos tesla i Göteborg och frågade samma sak men de sa att det är för att jag blivit kopplad till någon bil därför de ej ändrat datumet och fortfarande maj. Kan jag ha missuppfattat detta. Så ingen chans att de kommer i maj?

Hur är möjligheterna om jag ändrar till preformance antar att de är värre där?
Första båten med bilar från Kina för detta kvartal kommer runt mitten av Juni, så definitivt ingen chans att leverans sker innan dess.

Performance finns nog en hyfsat god chans att få till Aug/Sept om man beställer nu. Har själv funderat på detta med tanke på att Shanghai fortfarande är nedstängt och det är oklart om det ens byggs några bilar just nu. Blir man inte matchad mot en bil på en av de båtarna som är på G nu så är det inte omöjligt att det går snabbare att få en MYP…
Nedstängt??
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Nikohm skrev:
Nedstängt??
Shanghai är nedstängt och det gör det svårt för Tesla att få delar till produktionen.

Specifikt kabelmattor för Model Y saknas då leverantören haft covidutbrott i fabriken:
https://www.cnbc.com/amp/2022/05/10/tes ... tages.html

Har än så länge inte sett någon indikation på att detta är löst.
Användarvisningsbild
Yoque
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 11 maj 2022 13:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Yoque »

not_sure skrev:
Nikohm skrev:
Nedstängt??
Shanghai är nedstängt och det gör det svårt för Tesla att få delar till produktionen.

Specifikt kabelmattor för Model Y saknas då leverantören haft covidutbrott i fabriken:
https://www.cnbc.com/amp/2022/05/10/tes ... tages.html

Har än så länge inte sett någon indikation på att detta är löst.
Jag ska till Tesla i Mall of Scandinavia imorgon för en provkörning, det blir intressant och se om dom har någon kommentar gällande ett ett till produktionsstopp.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Är det några med vit/svart eller vit/vit som fått datum i juni?

Vit/svart är väl vanligast, så funderar på om de tar de mer udda bilarna först? Och sparar de vanligaste, som det är flest av på båten, till sist.

Man ser ju på hamnbilderna att vita är vanligaste färgen som de lastar ombord.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Jag har fått 9-30 Jun med vit/svart 19", inga options.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

Har inte heller fått mail. Svart/svart 20” beställd 28 mars. Alltid stått maj 2022.

Btw, vad tesla-personal säger till dig är bara ordbajs för att få dig ur butiken. Gå in dagen efter och prata med någon annan får du se. Man får alltid någon ny spännande förklaring.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

not_sure skrev:
Nikohm skrev:
Nedstängt??
Shanghai är nedstängt och det gör det svårt för Tesla att få delar till produktionen.

Specifikt kabelmattor för Model Y saknas då leverantören haft covidutbrott i fabriken:
https://www.cnbc.com/amp/2022/05/10/tes ... tages.html

Har än så länge inte sett någon indikation på att detta är löst.
Man ska inte tro allt man läser. Det är sen gammalt. ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av R2D2 »

R2D2 skrev:
Fick nu uppdaterat på hemsidan.

Innan: Uppskattad leveranstid: Juli
Uppdaterad: Uppskattad leveranstid: Juni 08 – Juni 30

Beställd: 2022-03-04

Svart, Svart, 19".
Nu ändrades det till "Juli" igen.
Detta liknar mer och mer när Model 3 började att levereras i Sverige... :D
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Den säljare jag pratade med i butik sa att allt var spekulationer men han var inställd på mycket att göra i slutet av Juni. Väldigt mycket.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

jonasl skrev:
Jag har fått 9-30 Jun med vit/svart 19", inga options.
När beställde du?
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

CLi skrev:
jonasl skrev:
Jag har fått 9-30 Jun med vit/svart 19", inga options.
När beställde du?
Jag har nog skrivit det 10 ggr tidigare i tråden, men jag beställde i mars 2021, när bilarna började levereras i höstas avvaktade jag med leverans men nu i Januari låste jag upp för leverans i Q2.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

jonasl skrev:
CLi skrev:
jonasl skrev:
Jag har fått 9-30 Jun med vit/svart 19", inga options.
När beställde du?
Jag har nog skrivit det 10 ggr tidigare i tråden, men jag beställde i mars 2021, när bilarna började levereras i höstas avvaktade jag med leverans men nu i Januari låste jag upp för leverans i Q2.
Har du någon uppfattning om vad som skulle ske om du skulle sagt nej nu igen? När förlorar du dina 1000? Och vad har du för pris på bilen du får nu?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

pejvic skrev:
Har du någon uppfattning om vad som skulle ske om du skulle sagt nej nu igen? När förlorar du dina 1000? Och vad har du för pris på bilen du får nu?
Jag har ju egentligen inte tackat nej mer än att jag från början sa att jag ville vänta på en tysktillverkad bil men sedan hörde av mig och sa att jag är OK med en kinatillverkad i Q2. Har inte varit någon diskussion eller tjat från Teslas sida ang det och när jag beställde var det 15000 kr det kostade, fullt återbetalningsbart.

719 var priset när jag beställde, sen tillkommer ju den där dokument och leveransavgiften på 10000 kr.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar