Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

not_sure skrev:
Arashmg skrev:
Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige
Detta är empiriskt falskt eftersom kunder i UK och flera länder i Europa har börjat få VINs, men ingen i Sverige än så länge.
Varför det? Vi har ju inte ens ratten på samma ställe som UK. Vi delar inte bilar med dem. Varför skulle de inte kunna vara så att den första båten innehåller bilar avsedda för södra Europa och några till UK, medan den andra båten som dockar i Belgien prioriterar norra Europa? Inte helt orimligt.
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Arashmg skrev:
Idag ringde jag min kontakt på tesla (fd kollega till släkting. Då jag var irriterad över att vännen som bokat sin MYP fått EDd 24-3 juni. Jag frågade hur de kommer sig att de fortfarande står prel. Lev maj 2022. De var samma historia kring Shanghai. Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige och leveranserna för maj kullen är slutet på Juni. Men hen nämnde även att de är lättare att få tag på MYP så de slutade med att jag la in en beställning på de även. Vi får la se vad som kommer först och om kontakten hjälper.

Vilken hade ni valt om de var en månads skillnad. Hade ni väntat på MYP.
Din kontakt fabulerar sannolikt, SA verkar ha ungefär samma info som vi har. Kvartalets första batch gick till Sydeuropa, så det visar att Sverige inte är prioriterat. Om två veckor är det dags för nästa båtlast att börja få VIN, vi får väl se då.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LarsL »

CLi skrev:
Arashmg skrev:
Idag ringde jag min kontakt på tesla (fd kollega till släkting. Då jag var irriterad över att vännen som bokat sin MYP fått EDd 24-3 juni. Jag frågade hur de kommer sig att de fortfarande står prel. Lev maj 2022. De var samma historia kring Shanghai. Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige och leveranserna för maj kullen är slutet på Juni. Men hen nämnde även att de är lättare att få tag på MYP så de slutade med att jag la in en beställning på de även. Vi får la se vad som kommer först och om kontakten hjälper.

Vilken hade ni valt om de var en månads skillnad. Hade ni väntat på MYP.
Din kontakt fabulerar sannolikt, SA verkar ha ungefär samma info som vi har. Kvartalets första batch gick till Sydeuropa, så det visar att Sverige inte är prioriterat. Om två veckor är det dags för nästa båtlast att börja få VIN, vi får väl se då.
Men hen lyckades kanske sälja en MYP ;)
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Highfoot skrev:
not_sure skrev:
Arashmg skrev:
Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige
Detta är empiriskt falskt eftersom kunder i UK och flera länder i Europa har börjat få VINs, men ingen i Sverige än så länge.
Varför det? Vi har ju inte ens ratten på samma ställe som UK. Vi delar inte bilar med dem. Varför skulle de inte kunna vara så att den första båten innehåller bilar avsedda för södra Europa och några till UK, medan den andra båten som dockar i Belgien prioriterar norra Europa? Inte helt orimligt.
Vad spelar det för roll var ratten sitter? Tar fortfarande lika mycket produktionskapacitet och båtutrymme i anspråk.

De VINs som har allokerats hittills verkar främst vara från första båten (Glovis Splendor till Koper) och tredje båten (RCC Europe till UK). Några VINs har även dykt upp i Tyskland, vilket skulle kunna vara från andra båten (Theben till Zeebrugge). Det visar på att VINs från alla tre båtar har börjat allokeras.

Allokeringsprocessen verkar fortfarande pågå dock, så det kanske börjar poppa upp även i Sverige de närmsta dagarna. Om det inte gör det så finns sannolikt inga svenska bilar finns på nån av de tre första båtarna.

I vilket fall är det tydligt att Sverige inte prioriteras (och varför skulle det?). Det utesluter ju dock inte att vi får våra bilar innan sista juni. En till båt (Horizon Leader) avgår idag, och det finns fortfarande tid.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Lindstromer skrev:
Tänk på att det är många som vill att det sänks eller tas bort helt, du blidkar helt enkelt en viss typ av väljare genom att inte "dela ut mina pengar till någon rik milljömupp som köper tesla, det får vi vanliga aldrig råd med". :roll: ;)

Problemet är att vänstersidan vill sänka för att det är mest jante/"rättvist". Högern vill ta bort det för att istället sänka skatten på diesel osv. :( :?
Huvudet på spiken! Ena sidan vill bara ge bidrag till diesel och bensin till ”vanligt folk” och andra sidan vill inte gynna höginkomsttagare. Finns det något vettigt parti kvar idag? Eller har alla blivit extremister och populister?
Problemet man har att lösa är ju att malus-intäkterna inte räcker till bonus till alla. Man behöver minska utgifterna på något sätt. Det är där knuten sitter. Bonus/malus är inte finansierad av pengar utifrån systemet.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Höj malusskatten till 30.000.. Behåll bonus på elbilar.. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LarsL »

Det borde bara vara lägre moms på elbilar, enkelt och överskådligt. Kostar inte lika mycket som att granska och skicka ut kontanter heller.
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lindstromer »

LarsL skrev:
Det borde bara vara lägre moms på elbilar, enkelt och överskådligt. Kostar inte lika mycket som att granska och skicka ut kontanter heller.
Ja den norska modellen har visat sig riktigt bra i att få folk att byta. :D
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av loftux »

För 3 år sedan startade jag tråden Väntrum Model 3. Första Teslan, och en del strul med leveranser (LR RWD som jag beställt utgick) gjorde att jag fick vänta onödigt länge för att det skulle vara hälsosamt! Många inlägg blev det i den tråden, och den lever ju vidare med över 10.000 inlägg!

Nu kliver jag in i Väntrummet för Model Y, beställt en Röd Performance. Leverans Jan-Mars 2023! Men denna gång har jag ju en Tesla, som jag är väldigt nöjd med tros planerat byt. Det passar mig bra tidsmässigt få leverans då, så skall gå bra vänta 7-10 månader (fast när jag skriver ut det känns det väldigt länge). Får se hur det går vänta, kanske mer inlägg ändå det varit ett tag på TCS får fungera som terapi :)
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

loftux skrev:
För 3 år sedan startade jag tråden Väntrum Model 3. Första Teslan, och en del strul med leveranser (LR RWD som jag beställt utgick) gjorde att jag fick vänta onödigt länge för att det skulle vara hälsosamt! Många inlägg blev det i den tråden, och den lever ju vidare med över 10.000 inlägg!

Nu kliver jag in i Väntrummet för Model Y, beställt en Röd Performance. Leverans Jan-Mars 2023! Men denna gång har jag ju en Tesla, som jag är väldigt nöjd med tros planerat byt. Det passar mig bra tidsmässigt få leverans då, så skall gå bra vänta 7-10 månader (fast när jag skriver ut det känns det väldigt länge). Får se hur det går vänta, kanske mer inlägg ändå det varit ett tag på TCS får fungera som terapi :)
Välkommen tebax till ”din tråd” då! :D
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Maw »

Arashmg skrev:
Idag ringde jag min kontakt på tesla (fd kollega till släkting. Då jag var irriterad över att vännen som bokat sin MYP fått EDd 24-3 juni. Jag frågade hur de kommer sig att de fortfarande står prel. Lev maj 2022. De var samma historia kring Shanghai. Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige och leveranserna för maj kullen är slutet på Juni. Men hen nämnde även att de är lättare att få tag på MYP så de slutade med att jag la in en beställning på de även. Vi får la se vad som kommer först och om kontakten hjälper.

Vilken hade ni valt om de var en månads skillnad. Hade ni väntat på MYP.
Jag har en MYLR men hade lätt valt en MYP istället om jag köpt nu. MYP är tystare, mer komfortabel, snabbare och den lilla merkostnaden kommer säkert tillbaka i andrahandsvärdet när det är dags att byta nästa gång. Lycka till med valet :)
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Video av Horizon Leader som lastas i Shanghai. Tycker mig se några 20” där… :)

TeslaHalmstad
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 maj 2022 22:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TeslaHalmstad »

Min Model Y historia.
Beställde i slutet av mars.
Får upp leverans i maj.
Fick höra om lockdown ett par dagar senare.
Ringde Tesla Malmö och får svaret: inga problem båten är redan lastad så den kommer under maj.
Jag sålde min bil som planerat den 16 maj.
Ringde Tesla Malmö igen innan jag sålde bilen samma svar igen inga problem.
Med fyra arbetsdagar kvar i maj den 25 maj ringer jag igen och nu får man svaret att det ingen som kunnat lova dig leverans i maj och det nu är mitten till slutet av juni som gäller.
Mitt byte till Tesla börjar inte bra.
Jag börjar nu förstå att alla negativa clickbait inlägg om Tesla har en viss sanning eller är helt sanna.
En skärpning från Teslas sida behövs.
Bilen jag beställde var Model Y long range 20” vit med svart inredning.

På mitt Tesla konto idag 26 maj står det fortfarande leverans i maj.

Jag har nu i slutet av maj ringt ett par gånger till och en gång fick jag svaret av en trevlig tjej att: Alla som tackar nej till leverans då går inte dens bil till nästa i kön utan hamnar som lagerbil där den som är snabbast att klicka hem den får den. Jag säger till henne att det är ju helt absurd och du hör väl själv hur dumt det låter.

Vid nästa samtal pratade jag med en trevlig kille då jag nämner förra samtalet och då säger han samma sak som jag sa, det stämmer inte och du hör väl själv hur dumt det låter. ???

Nu sitter jag här den 1 juni utan min sålda bil och utan min model y som skulle komma i maj månad.
Senast redigerad av TeslaHalmstad, redigerad totalt 2 gång.
Was TH now MH
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

not_sure skrev:
Video av Horizon Leader som lastas i Shanghai. Tycker mig se några 20” där… :)

Kunde de inte köra med bakluckan öppen, så man fick se om det satt en hatthylla där... :D
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »



Lite info i väntan på.. ')
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

TeslaHalmstad skrev:
Min Model Y historia.
Beställde i slutet av mars.
Ringde Tesla Malmö igen innan jag sålde bilen samma svar igen inga problem.
Med fyra arbetsdagar kvar i maj den 25 maj ringer jag igen och nu får man svaret att det ingen som kunnat lova dig leverans i maj och det nu är mitten till slutet av juni som gäller. .

På mitt Tesla konto idag 26 maj står det fortfarande leverans i maj.
Ytterligare ett tecken på att SA inte har någon bättre information än vi och att de dessutom verkar få lov att dra vilka historier som helst för kunder.
Jag beställde själv första veckan i mars och hade liknande information från Tesla Malmö.
Står också leverans i maj i min app.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Maw »

CLi skrev:
Ytterligare ett tecken på att SA inte har någon bättre information än vi och att de dessutom verkar få lov att dra vilka historier som helst för kunder.
Jag beställde själv första veckan i mars och hade liknande information från Tesla Malmö.
Står också leverans i maj i min app.
Edter en del kontakter med SA det här året så får jag känslan att Teslas försäljare går på ungefär samma typ av säljkurs som säljarna på Mediamarkt :)
strandteslan
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 mar 2022 20:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av strandteslan »

TeslaHalmstad skrev:
Min Model Y historia.
Beställde i slutet av mars.
Får upp leverans i maj.
Fick höra om lockdown ett par dagar senare.
Ringde Tesla Malmö och får svaret: inga problem båten är redan lastad så den kommer under maj.
Jag sålde min bil som planerat den 16 maj.
Ringde Tesla Malmö igen innan jag sålde bilen samma svar igen inga problem.
Med fyra arbetsdagar kvar i maj den 25 maj ringer jag igen och nu får man svaret att det ingen som kunnat lova dig leverans i maj och det nu är mitten till slutet av juni som gäller.
Mitt byte till Tesla börjar inte bra.
Jag börjar nu förstå att alla negativa clickbait inlägg om Tesla har en viss sanning eller är helt sanna.
En skärpning från Teslas sida behövs.
Bilen jag beställde var Model Y long range 20” vit med svart inredning.

På mitt Tesla konto idag 26 maj står det fortfarande leverans i maj.
Exakt samma story för mig, fast de sa tom att "-du måste välja 20" LR och inte Performance och gör du det så kan den tom. komma tidigare än maj.." Så sålde min bil i april.

Står fortfarande Maj, inget VIN osv
Vit/Svart/20"

Har mycket bra insikt inom fordonsindustrin så förstår utmaningarna globalt, men tycker ändå det är sjukt dåligt av Tesla att inte informera mer, lite som att man antingen inte vet själva eller att strategin är att dölja det man vet.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lurkern »

Fick höra samma sak i typ April men var inte intresserad av en MYLR efter provkörningen pga fjädringen. Än mindre med ett tum större fälgar.
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Melon Must »

Hur långt i förväg får man bekräftat på riktigt att bilen är på väg och hur lång tid har man att hämta ut bilen? Vill inte sälja den gamla bilen nu om man riskerar bli utan bil på semestern…
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Melon Must skrev:
Hur långt i förväg får man bekräftat på riktigt att bilen är på väg och hur lång tid har man att hämta ut bilen? Vill inte sälja den gamla bilen nu om man riskerar bli utan bil på semestern…
Brukar komma VIN när båten går in i Adenviken cirka. Det är någon vecka innan du får leverans i Sverige uppskattningsvis. Eftersom Tesla nog får tajt med leveranserna har du nog inget stort spann i dagar att hämta.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
WindMaster
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 maj 2022 10:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av WindMaster »

Hej!

Jag överväger att lägga en beställning på en Model Y. Det är ju tydligt att bilbranchen har stora logistikutmaningar och att man får vara mentalt förberedd för att leveransdatum är osäkert. Mot bakgrund av detta, vilken info får man av Tesla under väntetiden? Får man någon uppdatering ang beräknat leveransdatum mellan beställning och leverans?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av NEO »

WindMaster skrev:
Hej!

Jag överväger att lägga en beställning på en Model Y. Det är ju tydligt att bilbranchen har stora logistikutmaningar och att man får vara mentalt förberedd för att leveransdatum är osäkert. Mot bakgrund av detta, vilken info får man av Tesla under väntetiden? Får man någon uppdatering ang beräknat leveransdatum mellan beställning och leverans?
Varierar, allt från ständiga uppdateringar till ingenting. Bara beställa och ställa sig i lotterikön :D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

CLi skrev:
Brukar komma VIN när båten går in i Adenviken cirka. Det är någon vecka innan du får leverans i Sverige uppskattningsvis. Eftersom Tesla nog får tajt med leveranserna har du nog inget stort spann i dagar att hämta.
Korrekt svar är kanske, ibland, ibland inte. Men man kan inte lita på att något stämmer förrän man har leverans inboakd och även då kan det skjutas framåt eller bakåt .
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Persgate
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 maj 2022 19:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Persgate »

Beställde en Svart/Svart MYP 16/5 och då var uppskattad leverans Augusti - Oktober. 23/5 fick jag ett SMS av Tesla där de undra om jag kunde tänkta mig att ta en bil utan fabriksmonterad dragkrok och skulle då få bilen levererad under detta kvartal. Kollade mitt Tesla konto idag och nu är den uppskattade leveransen 27/5 - 3/6! :D :D :D
Är det någon som vet hur långt innan leverans man ska betala kontantinsatsen?
Tesla MYP -22
Skriv svar