Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 apr 2022 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tato2022 »

Melon Must skrev:
Tato2022 skrev:
Samtidigt fanns det ju uppgifter på att de skulle göra allt för att få hit bilar innan den 12:e.
Tesla gjorde nog allt för att leverera före 1/7 för att hinna med kvartalet. Allt annat var helt ointressant för Tesla. Är det någon som har fått datum i Juli?
Det var denna artikelns tänkte på.
https://teslaclubsweden.se/tesla-forsok ... nnan-juli/
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andersen »

wannabee skrev:
Melon Must skrev:
Tato2022 skrev:
Samtidigt fanns det ju uppgifter på att de skulle göra allt för att få hit bilar innan den 12:e.
Tesla gjorde nog allt för att leverera före 1/7 för att hinna med kvartalet. Allt annat var helt ointressant för Tesla. Är det någon som har fått datum i Juli?
Jag tippar att det de möjligen tänkte styra om var Y performance, de körs ju direkt från Berlin, men nu är väl fortfarande leveranserna stoppade pga felet på tillverkningen.
Nej, produktionen fortsatte parallellt med att vissa fick sin leverans uppskjuten i Tyskland. Något totalstopp var det aldrig tal om. Finns drönarbilder på transporter som lämnar.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Melon Must »

Tato2022 skrev:
Det var denna artikelns tänkte på.
https://teslaclubsweden.se/tesla-forsok ... nnan-juli/
Uppenbarligen går det inte att lita på informationen från anställda på Tesla. De vet inte mer än vad vi vet. Det finns även en artikel som handlar om att man ska se upp med vilka hjul man beställer och välja 20” för att få snabbare leverans. Vi vet ju hur det blev med den saken.
kastamig79
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 aug 2021 15:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kastamig79 »

Funderar på om det kanske är värt att behålla beställningen även efter 12:e, hur resonerar ni? Model Y har ju ökat i pris med 50000. Om jag dessutom går tillbaka till 19" så har jag ju minskat smärtan med ytterligare 24000.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FStaake »

kastamig79 skrev:
Funderar på om det kanske är värt att behålla beställningen även efter 12:e, hur resonerar ni? Model Y har ju ökat i pris med 50000. Om jag dessutom går tillbaka till 19" så har jag ju minskat smärtan med ytterligare 24000.
Frågan är om du kan göra det utan att du får det nya högre priset?
Jag skulle inte bli förvånad om så blir fallet.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dafro »

FStaake skrev:
kastamig79 skrev:
Funderar på om det kanske är värt att behålla beställningen även efter 12:e, hur resonerar ni? Model Y har ju ökat i pris med 50000. Om jag dessutom går tillbaka till 19" så har jag ju minskat smärtan med ytterligare 24000.
Frågan är om du kan göra det utan att du får det nya högre priset?
Jag skulle inte bli förvånad om så blir fallet.
Håller med om att du troligen får det nya priset om du byter fälgar och antar att man inte kan prata med någon säljare för då hade dom nog kunnat lösa det. Om priset har gått upp 50 så kommer du troligen göra en skapligt bra affär men till syvende och sist, vill du ha en Model Y så skulle jag ta ut den för priserna kommer troligen inte gå ner den närmaste tiden. Men jag tycker att det viktigaste måste handla om vad du vill ha för bil och vad du tycker det är värt att ge för den. Tiden då man har kunnat byta bil varje och varannat år och tjäna pengar tror jag är övergående pga inflationen och att många biltillverkare rampar upp sin produktion. Om priset är kritiskt så får du ta och titta på andra bilar under 700, men troligen ingen leverans i år.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dinsdale »

FStaake skrev:
kastamig79 skrev:
Funderar på om det kanske är värt att behålla beställningen även efter 12:e, hur resonerar ni? Model Y har ju ökat i pris med 50000. Om jag dessutom går tillbaka till 19" så har jag ju minskat smärtan med ytterligare 24000.
Frågan är om du kan göra det utan att du får det nya högre priset?
Jag skulle inte bli förvånad om så blir fallet.
Försök förhandla med en säljare säger jag. Får du behålla gamla priset och byter till 19" motsvarar det ändå den uteblivna bonusen jämfört med nybeställning av 20", så det är väl inte omöjligt att de skulle kunna hörsamma den typen av prutförsök under en begränsad period. Alternativet är en utebliven försäljning.

Däremot finns det förstås andra bilar man kan titta på också.

Du kan ju även höra med en bilförsäljare, eftersom bilen ändå inte får bonus kan du göra ägarbyte omedelbart efter leverans. Det kanske är nån handlare som bjuder dig en lite slant extra för att omedelbart få köpa bilen av dig och sen sälja den vidare med förtjänst. Om du inte vill göra det själv förstås.
Model 3 SR+ 18" 2021
SnickSnack
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 jun 2022 09:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SnickSnack »

Onekligen en väl placerad och taktisk prishöjning som Tesla genomförde för några veckor sedan. Gjorde att de som med största sannolikhet hade hoppat av affären vid utebliven bonus, nu ändå överväger att behålla bilen. Självklart spela andra faktorer också in, som brist på alternativa bilar, långa leveranstider, högt andrahandsvärde osv Men trots allt - well played Tesla, Well played!
kastamig79
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 aug 2021 15:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kastamig79 »

Ja vi är ju i mottagande ändan av supply & demand. Svälj och se glad ut. Prishöjningen är genialisk men hade aldrig gått att genomföra utan stora kundförluster om andra märken kunnat leverera bilar.
Användarvisningsbild
zumba
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 jun 2022 17:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av zumba »

Är det några leveranser denna vecka?

Är vi med vit/svart 19” som inte fått leverensbesked garanterat rökta för miljöbonusen? Eller?

Kom igen. Vi killgissar!
Användarvisningsbild
Albert Andersson
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 11 maj 2022 20:51
Ort: Rönninge

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Albert Andersson »

Dafro skrev:
FStaake skrev:
kastamig79 skrev:
Funderar på om det kanske är värt att behålla beställningen även efter 12:e, hur resonerar ni? Model Y har ju ökat i pris med 50000. Om jag dessutom går tillbaka till 19" så har jag ju minskat smärtan med ytterligare 24000.
Frågan är om du kan göra det utan att du får det nya högre priset?
Jag skulle inte bli förvånad om så blir fallet.
Håller med om att du troligen får det nya priset om du byter fälgar och antar att man inte kan prata med någon säljare för då hade dom nog kunnat lösa det. Om priset har gått upp 50 så kommer du troligen göra en skapligt bra affär men till syvende och sist, vill du ha en Model Y så skulle jag ta ut den för priserna kommer troligen inte gå ner den närmaste tiden. Men jag tycker att det viktigaste måste handla om vad du vill ha för bil och vad du tycker det är värt att ge för den. Tiden då man har kunnat byta bil varje och varannat år och tjäna pengar tror jag är övergående pga inflationen och att många biltillverkare rampar upp sin produktion. Om priset är kritiskt så får du ta och titta på andra bilar under 700, men troligen ingen leverans i år.
Jag bytt från 19 till 20 och sen tillbaka till 19 utan att priset förändrade sig trots att de höjt priset.. alltså priset förändrade sig de 24000kr för fälgarna både upp o ner men fick ingen prishöjning.
_______________
Albert
Model Y LR 2022 - Svart / Svart
Kia E-Niro 2022 Vit
Bmw i3 2021 Vit
Kia E-Niro 2019 Svart
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Vad är det som händer nu? Min bil som jag beställde 26 mars (MY v/s 19”) har nu gått från 28 aug - 13 okt, till nov-Jan 2023… har en andra ”lott” som jag la i maj, den har kvar sep - nov.

Någon som varit med om något liknande? Tycker jag borde vara garanterad leverans i Q3 när jag la order Q1.
IsKub
Inlägg: 54
Blev medlem: 29 mar 2022 08:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av IsKub »

Highfoot skrev:
Vad är det som händer nu? Min bil som jag beställde 26 mars (MY v/s 19”) har nu gått från 28 aug - 13 okt, till nov-Jan 2023… har en andra ”lott” som jag la i maj, den har kvar sep - nov.

Någon som varit med om något liknande? Tycker jag borde vara garanterad leverans i Q3 när jag la order Q1.
Inget är garanterat...här kan du se statistik på hur många som har fått leveranser.
Det är knappt 27% som ens har fått VIN
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

IsKub skrev:
Highfoot skrev:
Vad är det som händer nu? Min bil som jag beställde 26 mars (MY v/s 19”) har nu gått från 28 aug - 13 okt, till nov-Jan 2023… har en andra ”lott” som jag la i maj, den har kvar sep - nov.

Någon som varit med om något liknande? Tycker jag borde vara garanterad leverans i Q3 när jag la order Q1.
Inget är garanterat...här kan du se statistik på hur många som har fått leveranser.
Det är knappt 27% som ens har fått VIN
Självklart, är med på den listan redan. Men det finns ju inget leveransstopp längre som skulle kunna motivera ytterligare en försening - om nu inte Sverige blir dissade helt i Q3.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Fördelen om leveransen tar lite mer tid är att det ökar chansen att man får någon ny bättre hårdvara. Typ bättre fjädring eller rentav 4680 och att ens LR byggs i Berlin.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

malmer skrev:
Fördelen om leveransen tar lite mer tid är att det ökar chansen att man får någon ny bättre hårdvara. Typ bättre fjädring eller rentav 4680 och att ens LR byggs i Berlin.
Sant! Vi får väl se vad som händer. Men jag undrar om jag inte hellre tar en bil innan jul då sommarplanen sprack. Har nämligen ingen bil alls och skulle gärna slippa nödlösningar ännu en gång. :)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av slugger75 »

malmer skrev:
Fördelen om leveransen tar lite mer tid är att det ökar chansen att man får någon ny bättre hårdvara. Typ bättre fjädring eller rentav 4680 och att ens LR byggs i Berlin.
Är det något fel med nuvarande fjädring? Vad skulle bli bättre för konsumenten om det blir 4680-batteri eller om bilen byggs i Berlin menar du?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

slugger75 skrev:
malmer skrev:
Fördelen om leveransen tar lite mer tid är att det ökar chansen att man får någon ny bättre hårdvara. Typ bättre fjädring eller rentav 4680 och att ens LR byggs i Berlin.
Är det något fel med nuvarande fjädring? Vad skulle bli bättre för konsumenten om det blir 4680-batteri eller om bilen byggs i Berlin menar du?
Var bara några exempel, men det verkar som att de bilar som byggts i Berlin idag har lite bättre fjädring än de som byggts i Kina, samt lite förbättrade säten. Men sånt sprider ju sig så sakteliga mellan fabrikerna. De har även något bättre ljudisolering och så. Men som sagt. Det lär hamna i Kina snart också, om det inte redan gjort det. 4680-batteriet lär nog inte hända på ett bra tag dock, men fördelarna verkar vara snabbare laddning och mer kraft även vid låg %. Men kommer nog ta ett bra tag innan det rampats upp.

Givet rutinen hos Kina-fabriken så är väl det bästa om man får en Kina-bil, fast med de uppgraderingar de gjort i Berlin-fabriken. Och sen finns ju det potentiellt andra smågrejer de ändrar eller fixar över tid som kan vara en liten tröst om man får vänta lite längre.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flamman »

Highfoot skrev:
Vad är det som händer nu? Min bil som jag beställde 26 mars (MY v/s 19”) har nu gått från 28 aug - 13 okt, till nov-Jan 2023… har en andra ”lott” som jag la i maj, den har kvar sep - nov.

Någon som varit med om något liknande? Tycker jag borde vara garanterad leverans i Q3 när jag la order Q1.
Hände liknande för mig nyss (typ idag eller igår) MY LR grå/sv 19” gick från 13 sept - 28 okt till dec 2022 - feb 2023…
Kan det innebära att man får en Tysktillverkad…?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lurkern »

slugger75 skrev:

Är det något fel med nuvarande fjädring? Vad skulle bli bättre för konsumenten om det blir 4680-batteri eller om bilen byggs i Berlin menar du?
Nuvarande fjädring på LR är ett ingenjörsmässigt exempel på misslyckande, alt. misslyckad upphandling av komponenter enligt spec.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FStaake »

Jag har en beställning på en 20” v/s sedan slutet mars, skulle levererats i maj.
Nu ser jag att fönstret i appen är 11/9 - 30/9, tidigare stod det augusti - oktober.
Vågar inte tro på något förrän det börjar komma sms.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
MYLR where art thou
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2022 21:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MYLR where art thou »

FStaake skrev:
Jag har en beställning på en 20” v/s sedan slutet mars, skulle levererats i maj.
Nu ser jag att fönstret i appen är 11/9 - 30/9, tidigare stod det augusti - oktober.
Vågar inte tro på något förrän det börjar komma sms.
Har samma spec från 19 april. Första besked maj/juni. Dagen efter beställning juli. Därefter nov-dec, okt-nov, sept-nov för att just nu vara 12-30 sept…
Har du fått något VIN än? Inget i sikte för min del… Har slutat att hoppas men får ju ändå vara stand-by om något sms dyker upp snart.
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

flamman skrev:
Highfoot skrev:
Vad är det som händer nu? Min bil som jag beställde 26 mars (MY v/s 19”) har nu gått från 28 aug - 13 okt, till nov-Jan 2023… har en andra ”lott” som jag la i maj, den har kvar sep - nov.

Någon som varit med om något liknande? Tycker jag borde vara garanterad leverans i Q3 när jag la order Q1.
Hände liknande för mig nyss (typ idag eller igår) MY LR grå/sv 19” gick från 13 sept - 28 okt till dec 2022 - feb 2023…
Kan det innebära att man får en Tysktillverkad…?
Vet inte, men idag så fick nytt besked igen. Har nu 6 sep - 30 sep. Åt rätt håll i alla fall. :D Förhoppningsvis ändras det för dig snart med till det bättre!
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andersen »

malmer skrev:
slugger75 skrev:
malmer skrev:
Fördelen om leveransen tar lite mer tid är att det ökar chansen att man får någon ny bättre hårdvara. Typ bättre fjädring eller rentav 4680 och att ens LR byggs i Berlin.
Är det något fel med nuvarande fjädring? Vad skulle bli bättre för konsumenten om det blir 4680-batteri eller om bilen byggs i Berlin menar du?
Var bara några exempel, men det verkar som att de bilar som byggts i Berlin idag har lite bättre fjädring än de som byggts i Kina, samt lite förbättrade säten. Men sånt sprider ju sig så sakteliga mellan fabrikerna. De har även något bättre ljudisolering och så. Men som sagt. Det lär hamna i Kina snart också, om det inte redan gjort det. 4680-batteriet lär nog inte hända på ett bra tag dock, men fördelarna verkar vara snabbare laddning och mer kraft även vid låg %. Men kommer nog ta ett bra tag innan det rampats upp.

Givet rutinen hos Kina-fabriken så är väl det bästa om man får en Kina-bil, fast med de uppgraderingar de gjort i Berlin-fabriken. Och sen finns ju det potentiellt andra smågrejer de ändrar eller fixar över tid som kan vara en liten tröst om man får vänta lite längre.
Det är dock inte osannolikt att skillnaden i fjädring beror på att Berlin-bilarna är Performance-varianten, och att LR oavsett var de tillverkas inte kommer får samma. Stolarna är också mer skålade, så samma sak kan gälla där, tyvärr. Sportigare grejer till P helt enkelt.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Andersen skrev:
malmer skrev:
slugger75 skrev:
malmer skrev:
Fördelen om leveransen tar lite mer tid är att det ökar chansen att man får någon ny bättre hårdvara. Typ bättre fjädring eller rentav 4680 och att ens LR byggs i Berlin.
Är det något fel med nuvarande fjädring? Vad skulle bli bättre för konsumenten om det blir 4680-batteri eller om bilen byggs i Berlin menar du?
Var bara några exempel, men det verkar som att de bilar som byggts i Berlin idag har lite bättre fjädring än de som byggts i Kina, samt lite förbättrade säten. Men sånt sprider ju sig så sakteliga mellan fabrikerna. De har även något bättre ljudisolering och så. Men som sagt. Det lär hamna i Kina snart också, om det inte redan gjort det. 4680-batteriet lär nog inte hända på ett bra tag dock, men fördelarna verkar vara snabbare laddning och mer kraft även vid låg %. Men kommer nog ta ett bra tag innan det rampats upp.

Givet rutinen hos Kina-fabriken så är väl det bästa om man får en Kina-bil, fast med de uppgraderingar de gjort i Berlin-fabriken. Och sen finns ju det potentiellt andra smågrejer de ändrar eller fixar över tid som kan vara en liten tröst om man får vänta lite längre.
Det är dock inte osannolikt att skillnaden i fjädring beror på att Berlin-bilarna är Performance-varianten, och att LR oavsett var de tillverkas inte kommer får samma. Stolarna är också mer skålade, så samma sak kan gälla där, tyvärr. Sportigare grejer till P helt enkelt.
Köper resonemanget när det gäller fjädringen då den bara köps in och man kan ju bara ta olika ur olika lådor beroende på modell, precis som med bromsarna som också är tredjepart, men stolarna som de gör själva är inte så troligt att de kör olika. Drabbar volymproduktionen om man ska bygga två olika sorters stolar. Känns väldigt onödigt.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Skriv svar