Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Shanghaibilarna känns i vilket fall som helst otroligt tighta. En helt annan nivå än på den gamla Freemontbyggda 3:a jag hade tidigare.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

HerrNilsson skrev:
Dfokr skrev:
Enda anledningen varför Berlin hade dessa ändringar var för att dom hann få den uppdaterade produktionen innan Shanghai. Nu har Shanghai samma uppgraderade produktion.

Enligt en Teslaanställd från Norge så vill du ha Shanghai och inte Berlin ett tag framöver. Shanghai har avsevärt bättre precision i monteringen och detaljer än Berlin än. Med tiden jämnar det ut sig. Men som han sa "att folk suktar efter en Berlinbyggd bil istället för Shanghai är skrattretande om dom är ute efter bra byggkvalitet".


För mig låter detta vettigt. Tror inget illa om tyskarna men känns som att kineserna måste vara bra mycket mer intrimmade i tillverkningen i nuläget.
På samma tema som man förr sa att det är bäst att köpa den utgående modellen av fossibilsmodell X för då har man fått bort mkt krångel med modellen.

Jag är heller inte alls jävig i det jag säger baserat på min kommande bil ;)
Ja det han sa var att Kina har en stark känsla för detaljer och småpill. Att varje lilla detalj i bästa mån skall stämma. Berlin är nytt dom nyanställda är i många fall ej vana att jobba på bilar och att det sinkar dom. Därför har han sett en hel del Berlinbilar komma in med små monteringsfel dom inte ser så ofta med Kina.

Han hade även en teori om att många som får sin MYP från Berlin nu får en av deras 1000 provbilar som byggdes under deras upplärning. Och dom ville man inte ha sa han.
Användarvisningsbild
jWalker
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 aug 2022 22:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jWalker »

Beställde en MY vit/svart i slutet av mars med 20” för kortare leveranstid. I slutet av juli fick jag aug 23 - sep 6 i appen, fick svar från tesla säljaren igår att jag har en bil allokerad som är på väg till Europa men inte anlänt än. Riktigt waiting game det här :lol:
Teft
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 aug 2022 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Teft »

Jag har idag fått VIN på min LR beställning. Beställde LR 20" Vit svart 3:e Mars och bytte till 19" i Juli.

VIN börjar med XP7 så det är en Berlin LR. Förmånsbil via leasingbolag så har aldrig sett något EDD i appen, dock var det senaste från tesla att den skulle komma efter årsskiftet så det var en positiv överraskning att jag får en bil inom någon vecka.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av HerrNilsson »

Börjar få mer fart på tillverkningen nu...

Tesla shortens wait times for all available models in China
https://cnevpost.com/2022/08/18/tesla-s ... -in-china/
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

Teft skrev:
Jag har idag fått VIN på min LR beställning. Beställde LR 20" Vit svart 3:e Mars och bytte till 19" i Juli.

VIN börjar med XP7 så det är en Berlin LR. Förmånsbil via leasingbolag så har aldrig sett något EDD i appen, dock var det senaste från tesla att den skulle komma efter årsskiftet så det var en positiv överraskning att jag får en bil inom någon vecka.
Det är bara att gratulera. Kan inte annat än att känna en viss avundsjuka :lol:

Beställde min Vit/Svart 20" 16/3 och har haft allt mellan himmel och jord när det gäller leveransdatum. Kände mig för första gången optimistiskt för en vecka sedan när datum spannet gått ner till 21-30 sep. Nu jävlar tänkte jag nu kanske det äntligen händer när det är ett sådant kort spann för första gången. Tji fick jag när jag loggade in på kontot idag för att kolla om VIN kommit och ser att det nu står "Uppskattad leveranstid 11 oktober - 5 december"....
Covfefe
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 aug 2022 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Covfefe »

bracad skrev:
Bokat leverans av min LR på måndag 10.20 i Göteborg, finns det någon mer som hämtar måndag?

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
Grattis! Blev du uppringd eller fick du sms? Mitt datumspann för uppskattad leverans flyttas fram en dag i taget, just nu 17-24/8.
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Covfefe skrev:
bracad skrev:
Bokat leverans av min LR på måndag 10.20 i Göteborg, finns det någon mer som hämtar måndag?

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
Grattis! Blev du uppringd eller fick du sms? Mitt datumspann för uppskattad leverans flyttas fram en dag i taget, just nu 17-24/8.
Jag har ett spann mellan 18 - 25 aug. Har fått VIN, har betalat, men inte hört något från Tesla ännu (ska hämta upp i Sthlm). Har du fått samtal/SMS? Får nog höra av mig om de inte händer något i morgon. Vore trevligt att ha bilen till nästa helg. :)
Covfefe
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 aug 2022 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Covfefe »

Nej inget samtal eller sms men har slutfaktura och VIN. Även registreringsnummer på Carinfo. Betalat har jag inte gjort däremot.

Edit: nu tickade datumen upp en dag igen, 18-25/8.
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Covfefe skrev:
Nej inget samtal eller sms men har slutfaktura och VIN. Även registreringsnummer på Carinfo. Betalat har jag inte gjort däremot.
Måste man ha konto på Carinfo för att se reg-nummer kopplat till VIN? Verkar inte gå att göra från förstasidan...
Covfefe
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 aug 2022 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Covfefe »

Highfoot skrev:
Måste man ha konto på Carinfo för att se reg-nummer kopplat till VIN? Verkar inte gå att göra från förstasidan...
Jag klistrade in VIN i sökrutan och bilen hittas. Det funkade först efter några dagar efter jag fått mitt VIN. Behövs inget konto.
Senast redigerad av Covfefe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MWall »

Highfoot skrev:
Covfefe skrev:
Nej inget samtal eller sms men har slutfaktura och VIN. Även registreringsnummer på Carinfo. Betalat har jag inte gjort däremot.
Måste man ha konto på Carinfo för att se reg-nummer kopplat till VIN? Verkar inte gå att göra från förstasidan...

Jodå, bara skriva in VIN istället för regnr i sökrutan.
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Covfefe skrev:
Highfoot skrev:
Måste man ha konto på Carinfo för att se reg-nummer kopplat till VIN? Verkar inte gå att göra från förstasidan...
Jag klistrade in VIN i sökrutan och bilen hittas. Det funkade först efter några dagar efter jag fått mitt VIN. Behövs inget konto.
Hmmm, verkar inte fungera. Kanske får vänta någon dag till? Tror det var 2 dagar sedan jag fick VIN.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Highfoot skrev:
Covfefe skrev:
Nej inget samtal eller sms men har slutfaktura och VIN. Även registreringsnummer på Carinfo. Betalat har jag inte gjort däremot.
Måste man ha konto på Carinfo för att se reg-nummer kopplat till VIN? Verkar inte gå att göra från förstasidan...
Nej, man behöver inte registrera sig, men man får stoppa in vin i stället för regnr på första sidan på carinfo

Kolla på ett bil nummer vilket som helst på fordonsupplysningar så ser du vin och kan testa det i carinfo så ser du hur det funkar.
Det kan ta nån vecka eller två från att Tesla registrerat ett fordon tills det är sökbart på carinfo

(jag lyckades först skriva motsatsen till vad jag tänkt skiva, ursäkta för det)
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 2 gång.
Covfefe
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 aug 2022 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Covfefe »

Jo man kan visst söka med VIN på carinfo.
Svejsare
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 dec 2020 01:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svejsare »

Fan, efter många om och men har jag och frugan bestämt att avbeställa vår MYLR vit/svart 19” med EDD 23aug - 30sep.

Anledningen är att bygga buffert för höga elpriser i vinter, samt kanske då t.o.m investera i solpaneler.

Känns riktigt surt, men också som ett vettigt beslut :(
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lurkern »

Ni är inte ensamma om att samla pengar inför vintern och solpaneler inför sommarens också höga elpriser.
FutureProof
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 sep 2019 15:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FutureProof »

Jag har haft mitt VIN i ca. 2 veckor med leverans 26/8-6/9. Betalade in hela summan igår också och betalningen har godkänts har jag sett på Mitt Tesla konto.

Men inget reg.nr än när jag söker på mitt VIN på nätet.

Skulle kanske väntat med inbetalningen tills RegNR syns…
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

FutureProof skrev:
Jag har haft mitt VIN i ca. 2 veckor med leverans 26/8-6/9. Betalade in hela summan igår också och betalningen har godkänts har jag sett på Mitt Tesla konto.

Men inget reg.nr än när jag söker på mitt VIN på nätet.

Skulle kanske väntat med inbetalningen tills RegNR syns…
Tidigare i tråden så har den som driver carinfo skrivit i tråden när nya regnr har kommit in till carinfo, men inte sett att han skrivit något denna leveransperiod

så här såg det ut då:
Franz skrev:
Vi (car.info) fick precis in info om 964 MY LR, 358 MYP samt 185 M3. Dessa är alltså sådana som inte är reggade på kund än men vars VIN blir sökbara på car.info lite senare idag.
Covfefe
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 aug 2022 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Covfefe »

Det tog 4 dagar efter jag fick vin tills jag kunde se något på carinfo.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

wannabee skrev:
FutureProof skrev:
Jag har haft mitt VIN i ca. 2 veckor med leverans 26/8-6/9. Betalade in hela summan igår också och betalningen har godkänts har jag sett på Mitt Tesla konto.

Men inget reg.nr än när jag söker på mitt VIN på nätet.

Skulle kanske väntat med inbetalningen tills RegNR syns…
Tidigare i tråden så har den som driver carinfo skrivit i tråden när nya regnr har kommit in till carinfo, men inte sett att han skrivit något denna leveransperiod

så här såg det ut då:
Franz skrev:
Vi (car.info) fick precis in info om 964 MY LR, 358 MYP samt 185 M3. Dessa är alltså sådana som inte är reggade på kund än men vars VIN blir sökbara på car.info lite senare idag.
Mycket den här veckan men jag kollade lite ;)
Just nu (eller egentligen per i natt) finns det 111 st MY LR och 23 st MYP som väntar på leverans. Då ingår fordon förregistrerade till och med i måndags. Det kom in 18 st bilar i landet under måndagen så inget konstigt ifall det kommit in fler bilar resterande dagar under veckan. Nästa gång vi får ny data om förregistrerade fordon är den 23:e augusti.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FStaake »

Skottlund skrev:
Teft skrev:
Jag har idag fått VIN på min LR beställning. Beställde LR 20" Vit svart 3:e Mars och bytte till 19" i Juli.

VIN börjar med XP7 så det är en Berlin LR. Förmånsbil via leasingbolag så har aldrig sett något EDD i appen, dock var det senaste från tesla att den skulle komma efter årsskiftet så det var en positiv överraskning att jag får en bil inom någon vecka.
Det är bara att gratulera. Kan inte annat än att känna en viss avundsjuka :lol:

Beställde min Vit/Svart 20" 16/3 och har haft allt mellan himmel och jord när det gäller leveransdatum. Kände mig för första gången optimistiskt för en vecka sedan när datum spannet gått ner till 21-30 sep. Nu jävlar tänkte jag nu kanske det äntligen händer när det är ett sådant kort spann för första gången. Tji fick jag när jag loggade in på kontot idag för att kolla om VIN kommit och ser att det nu står "Uppskattad leveranstid 11 oktober - 5 december"....
Samma här tyvärr :evil:
Tänkte i juni att jag har förtröstan och att Tesla levererar i turordning så jag ändrar inte till 19”.
Idag vet jag att så inte är fallet.
20” var en riktig luring.
Kollade i mitten på juli om jag kunde ändra och fick bara till svar att jag isf skulle få det nya priset och hamna sist i kön. Tror inte det sista stämmer heller.
Just nu är det inget o göra mer än o vänta.
Känns särskilt stabilt när jag väntat närmare två år på en X LR redan (därför jag till slut i våras beställde en Y LR för jag tröttnade på att vänta), den kommer väl heller inte på minst 6 månader till eftersom Plaid modellerna prioriteras.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Fick precis ett SMS med info "förberedelse inför upphämtning" men inget om när jag ska hämta upp den. Är det någon här som vet om bokning av upphämtning bruka komma strax efter man får ett sådant SMS?
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FStaake »

Efter min rant här igår fick jag idag ett SMS om jag ville byta till 19” för snabbare leverans.
Jag svarade ja, tyvärr misstänker jag att de då kommer ändra priset. Men just nu vill jag bara ha en bil, och då bör den komma med dragkrok också.
Har insett hur beroende jag är av att ha det, kör nåt släp i princip varje vecka.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 apr 2022 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tato2022 »

FStaake skrev:
Efter min rant här igår fick jag idag ett SMS om jag ville byta till 19” för snabbare leverans.
Jag svarade ja, tyvärr misstänker jag att de då kommer ändra priset. Men just nu vill jag bara ha en bil, och då bör den komma med dragkrok också.
Har insett hur beroende jag är av att ha det, kör nåt släp i princip varje vecka.
Wow! Vilken utveckling av servicen. Tänk om man hade fått den frågan i juni/juli. De kanske har lärt sig något av alla oss som lyssnade på deras 20” råd för tidigare leverans för att sedan se på när andra som beställde 19” i maj kommer kunna plocka ut en bonus.

Tycker absolut inte att du ska acceptera att de ändrar grundpriset. Sedan är ju frågan om du får någon krok. Verkar inte vara någon monterad på min. Står inte med på fakturan…

För egen del väntar jag äntligen leverans av s/s 20” mars. Har fått faktura som är betald. Nu väntar jag bara på möjlighet att boka leveransdag. Dock stod det leveransdag 3 sep på fakturan.
Skriv svar